Fiat Ducato 290 2.5TD (1992) gloeit niet meer

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6299
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Fiat Ducato 290 2.5TD (1992) gloeit niet meer



Bericht door Bas vd laar »

Een wit kastje.
Sluit de kabels nog eens aan en controleer de aarde, misschien heeft de garagist gedacht dat het stuk was maar blijkt het een aarde probleem te zijn.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat dit stuk was, en als hij het voorheen altijd goed deed zal hij nu toch niet ineens stuk zijn?
Gebruikersavatar
keeshaverkamp
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 23:46
Contacteer:

Re: Fiat Ducato 290 2.5TD (1992) gloeit niet meer



Bericht door keeshaverkamp »

Ik heb hem er nu afgehaald, maar ik zie niet hoe hij via de boutjes zou moeten aarden. Dat hele grijze huis is van kunsstof namelijk.

https://photos.app.goo.gl/KwwgRMhYckSkHF6K9
Laatst gewijzigd door keeshaverkamp op zo 19 apr 2020, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6299
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Fiat Ducato 290 2.5TD (1992) gloeit niet meer



Bericht door Bas vd laar »

Ik zal straks eens kijken hoe dat bij mij zit.
Aarde is vaak een probleem bij deze kastjes, vaak is even bewegen al de oplossing.
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 871
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Fiat Ducato 290 2.5TD (1992) gloeit niet meer



Bericht door cor heku »

met een vlamstarter bepaald een sensor van het koelwater wanneer er voorgegloeit dient te worden. Meestal onder de 4 graden. Het probleem van langdurig roken lijkt op een slechte verstuiver (druppelaar). Met starten rookt de motor altijd wel wat maar dit moet snel verdwijnen als de inspuiting in orde is. Het kan wat langer duren als de vlamstarter gebruikt is maar geen minuten.
cor
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 871
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Fiat Ducato 290 2.5TD (1992) gloeit niet meer



Bericht door cor heku »

aanvulling,
het voorgloeilampje brand altijd even(lampentest) bij het starten. Het lampje blijft langer branden als er daadwerkelijk gebruik gemaakt dient te worden van de vlamstarter. Op dat moment gaat de vlamstarter, die op het inlaatspruitstuk zit, werken( door te gloeien) en wordt er een beetje diesel opgespoten zodat deze diesel ontbrandt. Op dat moment gaat het lampje uit en door te starten wordt de hete verbrande lucht via het inlaatspruitstuk naar binnen gezogen zodat de motor met verwarmde lucht beter kan starten..
cor
Gebruikersavatar
keeshaverkamp
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 23:46
Contacteer:

Re: Fiat Ducato 290 2.5TD (1992) gloeit niet meer



Bericht door keeshaverkamp »

Bedankt voor de informatie. Wat ik nu kan opmaken is dat met deze temperatuur deze motor sowieso geen gebruik zou maken van deze functionaliteit, en toch heel slecht start. Dan lijkt er iets anders aan de hand, wellicht iets met de sproeiers. Dat is opvallend want die zijn in dit proces gereviseerd. Ik ga de informatie delen met de garagist.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6299
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Fiat Ducato 290 2.5TD (1992) gloeit niet meer



Bericht door Bas vd laar »

Vlamstart werkt ook bij hoge temperaturen, er zit gloeistift in.
Blijkbaar werkt deze bij jou niet.
Een diesel zal met koude motor niet zomaar ineens starten ook al is het 30 graden.
Voorheen werkte je systeem prima, het zal toch iets kleins zijn.

Ik heb even bij mij gekeken en de boutjes maken inderdaad geen massa op het binnenscherm.
Bij een 2.5D is dat wel het geval vandaar mijn verwarring.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Fiat Ducato 290 2.5TD (1992) gloeit niet meer



Bericht door javanes »

Vlamstart werkt alleen bij een temperatuur van ongeveer 2 graden of minder. :wink:
Dus doet nu helemaal niets. Zekering nr 16 is het overigens bij een Ducato 230. Een 290 heeft er niet eens zoveel.
Thermostartsysteem-1.jpg
Thermostartsysteem-1.jpg (124.36 KiB) 422 keer bekeken
Thermostartsysteem-2.jpg
Thermostartsysteem-2.jpg (49.78 KiB) 422 keer bekeken
Laatst gewijzigd door javanes op zo 19 apr 2020, 19:49, 3 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6299
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Fiat Ducato 290 2.5TD (1992) gloeit niet meer



Bericht door Bas vd laar »

Jawel, anders start hij niet.
Wel eens een diesel proberen te starten zonder enige vorm van vlamstart of gloeibougies? Dat lukt niet.
Alleen na heeeel lang doorstarten zal hij aan slaan.
De gloeistift werkt op de een of andere manier niet, die is ook nodig met normale temperaturen.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Fiat Ducato 290 2.5TD (1992) gloeit niet meer



Bericht door javanes »

Bas,

Zet de multimeter eens op de gloeistift als iemand de contactsleutel in de eerste stand zet. :wink:

Ik heb de vlamstarter uitgeschakeld en er een handmatige van gemaakt met o.a. een vertragingsrelais. Wordt aangezet via een schakelaar. En hij start prima zonder dat die schakelaar wordt ingeschakeld.
Dus die gloeistift gaat dan ook niet aan.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6299
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Fiat Ducato 290 2.5TD (1992) gloeit niet meer



Bericht door Bas vd laar »

Hoi Jacques

Het systeem zal toch iets moeten doen? Hoe slaat hij anders aan binnen een seconde?
Het lampje licht heel even op bij normale temperaturen, bij mijn weten komt er dan heel snel wat brandstof op de gloeispiraal.
Wanneer het echt koud is gaat het zoals in jouw verhaal hierboven.

Ik kan me niet voorstellen dat het systeem bij normale temperaturen helemaal niets doet en de camper dan toch binnen 1 seconde start.

Een normale 2.5D slaat ook niet aan als je niet voorgloeit.
Kun je me vertellen waarom een TD dan wel direct aan slaat zonder iets van verwarming?
Laatst gewijzigd door Bas vd laar op zo 19 apr 2020, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat Ducato 290 2.5TD (1992) gloeit niet meer



Bericht door Kroppie »

mijn camper (peugeot j5 met gloeistiften ) starte als hij warm was zonder gloeien binnen een paar omwentelingen van de motor, en met een paar bedoel ik ook een stuk of 2 :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6299
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Fiat Ducato 290 2.5TD (1992) gloeit niet meer



Bericht door Bas vd laar »

Dat is iets anders Jos, als een diesel warm is is voorgloeien niet nodig.
Als je hem in de morgen wil starten, winter of zomer slaat hij echt niet binnen 1 seconde aan, dat doet een 2.5 TD van Fiat wel.
Ook bij 5 graden.
Laatst gewijzigd door Bas vd laar op zo 19 apr 2020, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Fiat Ducato 290 2.5TD (1992) gloeit niet meer



Bericht door javanes »

Bas,

Het zou me verbazen als de vlamstart van een 290 anders in elkaar zit dan bij een 230.
Bij mijn aanpassing zijn de originele aansluiting van gloeibougie en magneetventiel losgehaald.
En dan start hij prima. Dat oudje van mij heeft in ieder geval ook geen koudestart versneller.
Omdat de vlamstart niet optimaal werkte heb ik hem handmatig gemaakt via onderstaand schema, zodat ik dat bij kou kan inschakelen.
Zelf gemaakte vlamstart.jpg
Zelf gemaakte vlamstart.jpg (46.2 KiB) 396 keer bekeken
Laatst gewijzigd door javanes op zo 19 apr 2020, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Plaats reactie