Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk



Bericht door Peter LMC »

+1 :thumbup: :-B
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk



Bericht door hathi »

En ook bij Ford denken ze er intussen zo over ,door de praktijk wijzer geworden :crazy:
Hans
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk



Bericht door iSonic »

Hoe denken ze bij Ford waarover? Wat is de relatie met chiptuning, Ford en dit topic. Of doel je op het 'grijze gebied' in relatie tot de garantie bij probleem motoren? Zijn dat ondertussen geen oude koeien die uit de sloot gehaald worden?
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk



Bericht door hathi »

Dat moet jij eigenlijk begrijpen,er zijn Ford 2,2 motoren die weinig problemen kenden,en dan pept men ze op tot 140 pk en ?...dat hebben we kunnen lezen,in feite was dat ook tunen,met standaard onderdelen,die nadien niet bestand waren tegen dat hoger vermogen
Hans
Gebruikersavatar
Mergelland
Berichten: 146
Lid geworden op: zo 20 dec 2015, 15:14
Locatie: Calpe (Spanje)

Re: Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk



Bericht door Mergelland »

de Jonckheer schreef:
do 02 apr 2020, 14:16
Ik vraag mij alleen af waarom Fiat niet zelf voor dezelfde prijs een 180 pk versie verkoopt als 130 pk. Lijkt mij toch een geweldig verkoop argument en zeker ben je dan de concurrentie een enorme stap voor. Het kan ook makkelijk als het alleen een software kwestie is. Het feit dat ze dat niet doen zegt mij dat het onzin is en dat tunen alleen een andere motorkarakteristiek geeft maar nauwelijks of geen vermogenswinst en al helemaal geen 30 of zelfs 50 pk. Ook zou het zuiniger worden wat uiteraard al helemaal niet kan want vermogen komt uit brandstof en meer vermogen betekent dus meer brandstof. Mechanisch veranderd er niets dus je krijgt geen beter rendement dus ook geen lager verbruik.
Verhalen hebben we niets aan, kom met testbank resultaten. Dus eerst testen zonder tuning en dan erna met tuning. Het verschil moet dan duidelijk te zien zijn.
In sommige landen (zoals bijvoorbeeld Belgie) betaal je veel meer wegenbelasting als de motor meer dan 130 PK heeft. Aangezien hier in NL veel campers tweedehands uit Belgie komen hebben we hier ook veel 130 PK's rondrijden. De originele motor en bak kan echter gemakkelijk 150 PK aan en is daar ook voor ontworpen.
Zij die niets geleerd hebben van het verleden zijn gedoemd het te herhalen
Gebruikersavatar
Mergelland
Berichten: 146
Lid geworden op: zo 20 dec 2015, 15:14
Locatie: Calpe (Spanje)

Re: Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk



Bericht door Mergelland »

Mergelland schreef:
zo 05 apr 2020, 11:00
de Jonckheer schreef:
do 02 apr 2020, 14:16
Ik vraag mij alleen af waarom Fiat niet zelf voor dezelfde prijs een 180 pk versie verkoopt als 130 pk. Lijkt mij toch een geweldig verkoop argument en zeker ben je dan de concurrentie een enorme stap voor. Het kan ook makkelijk als het alleen een software kwestie is. Het feit dat ze dat niet doen zegt mij dat het onzin is en dat tunen alleen een andere motorkarakteristiek geeft maar nauwelijks of geen vermogenswinst en al helemaal geen 30 of zelfs 50 pk. Ook zou het zuiniger worden wat uiteraard al helemaal niet kan want vermogen komt uit brandstof en meer vermogen betekent dus meer brandstof. Mechanisch veranderd er niets dus je krijgt geen beter rendement dus ook geen lager verbruik.
Verhalen hebben we niets aan, kom met testbank resultaten. Dus eerst testen zonder tuning en dan erna met tuning. Het verschil moet dan duidelijk te zien zijn.
In sommige landen (zoals bijvoorbeeld Belgie) betaal je veel meer wegenbelasting als de motor meer dan 130 PK heeft. Aangezien hier in NL veel campers tweedehands uit Belgie komen hebben we hier ook veel 130 PK's rondrijden. De originele motor en bak kan echter gemakkelijk 150 PK aan en is daar ook voor ontworpen.
Met andere woorden die 130 PK motoren zijn eigenlijk "af fabriek" om fiscale redenen gedown-tuned en je maakt dat via het chip-tunen ongedaan en maakt de krachten die er al zijn weer vrij. Overigens zijn die 130 PK bij een diesel en lege wagen ruim voldoende. Maar bij volle bepakking en beladen met 2-4 personen komt er met gemak 20% gewicht bij en dan is 20 pk-tjes meer wel lekker.
Zij die niets geleerd hebben van het verleden zijn gedoemd het te herhalen
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk



Bericht door DiffRental »

Mergelland schreef:
zo 05 apr 2020, 11:00
In sommige landen (zoals bijvoorbeeld Belgie) betaal je veel meer wegenbelasting als de motor meer dan 130 PK heeft.
Mergelland schreef:
zo 05 apr 2020, 11:10
Met andere woorden die 130 PK motoren zijn eigenlijk "af fabriek" om fiscale redenen gedown-tuned en je maakt dat via het chip-tunen ongedaan en maakt de krachten die er al zijn weer vrij.
Onzin, een bedrijfswagen (en dat is een camper van oorsprong) heeft verschillende toepassingen en daarom ook verschillende keuze's van motoren.
Bij bedrijfswagens telt veel meer de kostprijs per km en dus ga je niet betalen voor pk's die je niet nodig hebt.

Dat je meer wegentax betaald voor meer vermogen geldt voor personenwagens, niet voor bedrijfswagens (en campers)
Groeten Peter
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk



Bericht door Bob47 »

@ DiffRental,
Het blijft inderdaad een oneindige discursie. Zeker als je zegt dat geen een rijder hetzelfde is en nog meer van dat soort opmerkingen .
Wat ik met de Fiat dealer vergeleken heb is het standaard blok tussen een 3.0 ltr 160 pk en de 3.0ltr 180 pk.
Zelfde blok.
Het verschil wordt gemaakt de turbo en natuurlijk de software . De 180 pk heeft een turbo met variable geometrie waardoor ie een oplaad druk geeft over een breder toerental . Oa begint al bij een lager toerental, en blijft men qua uitlaat emissie toch binnen de wettelijke grenzen.

Dan je opmerking over vermogen, ofwel pk = het product van toerental x koppel. Maw als het koppel groter wordt bij eenzelfde toerental......neemt het vermogen vanzelfsprekend dus toe.
Vergeten we maar de gietijzeren zuigers :bang: :bang: Volgens mij is dat zelfs nog nooit toegepast.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk



Bericht door DiffRental »

Bob47 schreef:
zo 05 apr 2020, 12:19
Vergeten we maar de gietijzeren zuigers :bang: :bang: Volgens mij is dat zelfs nog nooit toegepast.
Als jij het zegt...........
Groeten Peter
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk



Bericht door hathi »

F13E2A43-5318-429F-920E-8823A3371802.png
Hans
Eura1
Berichten: 303
Lid geworden op: di 26 nov 2019, 15:17

Re: Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk



Bericht door Eura1 »

[/quote]
In sommige landen (zoals bijvoorbeeld Belgie) betaal je veel meer wegenbelasting als de motor meer dan 130 PK heeft. Aangezien hier in NL veel campers tweedehands uit Belgie komen hebben we hier ook veel 130 PK's rondrijden. De originele motor en bak kan echter gemakkelijk 150 PK aan en is daar ook voor ontworpen.
[/quote]
Met andere woorden die 130 PK motoren zijn eigenlijk "af fabriek" om fiscale redenen
[/quote]

Hoi , waar haal jij die (on)zin vandaan ? Hier zal het amper wat eurokes schelen , het verschil tussen een 130 en een 150 pk !
Grtz
Bridge
Berichten: 82
Lid geworden op: zo 09 jun 2019, 20:06
Locatie: Zeeuws - Vlaanderen

Re: Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk



Bericht door Bridge »

Janpinz schreef:
vr 03 apr 2020, 16:36
5000+.. is het dan nog Fiat, of al Iveco?
Fiat gaat ton max 4.5 ton
daarboven wordt het Iveco
HYMER B SL 708
Bridge
Berichten: 82
Lid geworden op: zo 09 jun 2019, 20:06
Locatie: Zeeuws - Vlaanderen

Re: Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk



Bericht door Bridge »

samengevat:

Terlouw
De versnellingsbak en motor krijgen een aanmerkelijk kortere levensduur door overbelasting.
de koppeling kan het vermogen lees Nm niet aan.

DTC Tuning
30 pk en 30Nm
4% besparing op brandstof
reeds 5000 campers gedaan zonder trubbels

Squadra Tuning
bak en blok hetzelfde als een 180 pk
puur een software verschil
20 jaar ervaring zonder trubbels

Zip tuning
deze type camper (lees motoren) hebben we al heel vaak probleemloos aangepast

Digicar Tuning
+/- 20 tot 30 pk en tussen de 20 en 25Nm meer vermogen kan probleemloos worden gerealiseerd
verantwoord binnen de veiligheidsmarge van Fiat hetgeen betekend ruim binnen de max marge van de motor blijven.
HYMER B SL 708
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk



Bericht door jurgenc »

Bridge schreef:
do 09 apr 2020, 9:36
Janpinz schreef:
vr 03 apr 2020, 16:36
5000+.. is het dan nog Fiat, of al Iveco?
Fiat gaat ton max 4.5 ton
daarboven wordt het Iveco
Ben je daar zeker van? Een vriend heeft een 5 ton 10 m camper en op het stuur staat toch duidelijk fiat.
H20
Plaats reactie