Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk
Re: Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk
En ook bij Ford denken ze er intussen zo over ,door de praktijk wijzer geworden
Hans
Re: Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk
Hoe denken ze bij Ford waarover? Wat is de relatie met chiptuning, Ford en dit topic. Of doel je op het 'grijze gebied' in relatie tot de garantie bij probleem motoren? Zijn dat ondertussen geen oude koeien die uit de sloot gehaald worden?
Re: Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk
Dat moet jij eigenlijk begrijpen,er zijn Ford 2,2 motoren die weinig problemen kenden,en dan pept men ze op tot 140 pk en ?...dat hebben we kunnen lezen,in feite was dat ook tunen,met standaard onderdelen,die nadien niet bestand waren tegen dat hoger vermogen
Hans
- Mergelland
- Berichten: 146
- Lid geworden op: zo 20 dec 2015, 15:14
- Locatie: Calpe (Spanje)
Re: Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk
In sommige landen (zoals bijvoorbeeld Belgie) betaal je veel meer wegenbelasting als de motor meer dan 130 PK heeft. Aangezien hier in NL veel campers tweedehands uit Belgie komen hebben we hier ook veel 130 PK's rondrijden. De originele motor en bak kan echter gemakkelijk 150 PK aan en is daar ook voor ontworpen.de Jonckheer schreef: ↑do 02 apr 2020, 14:16Ik vraag mij alleen af waarom Fiat niet zelf voor dezelfde prijs een 180 pk versie verkoopt als 130 pk. Lijkt mij toch een geweldig verkoop argument en zeker ben je dan de concurrentie een enorme stap voor. Het kan ook makkelijk als het alleen een software kwestie is. Het feit dat ze dat niet doen zegt mij dat het onzin is en dat tunen alleen een andere motorkarakteristiek geeft maar nauwelijks of geen vermogenswinst en al helemaal geen 30 of zelfs 50 pk. Ook zou het zuiniger worden wat uiteraard al helemaal niet kan want vermogen komt uit brandstof en meer vermogen betekent dus meer brandstof. Mechanisch veranderd er niets dus je krijgt geen beter rendement dus ook geen lager verbruik.
Verhalen hebben we niets aan, kom met testbank resultaten. Dus eerst testen zonder tuning en dan erna met tuning. Het verschil moet dan duidelijk te zien zijn.
Zij die niets geleerd hebben van het verleden zijn gedoemd het te herhalen
- Mergelland
- Berichten: 146
- Lid geworden op: zo 20 dec 2015, 15:14
- Locatie: Calpe (Spanje)
Re: Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk
Met andere woorden die 130 PK motoren zijn eigenlijk "af fabriek" om fiscale redenen gedown-tuned en je maakt dat via het chip-tunen ongedaan en maakt de krachten die er al zijn weer vrij. Overigens zijn die 130 PK bij een diesel en lege wagen ruim voldoende. Maar bij volle bepakking en beladen met 2-4 personen komt er met gemak 20% gewicht bij en dan is 20 pk-tjes meer wel lekker.Mergelland schreef: ↑zo 05 apr 2020, 11:00In sommige landen (zoals bijvoorbeeld Belgie) betaal je veel meer wegenbelasting als de motor meer dan 130 PK heeft. Aangezien hier in NL veel campers tweedehands uit Belgie komen hebben we hier ook veel 130 PK's rondrijden. De originele motor en bak kan echter gemakkelijk 150 PK aan en is daar ook voor ontworpen.de Jonckheer schreef: ↑do 02 apr 2020, 14:16Ik vraag mij alleen af waarom Fiat niet zelf voor dezelfde prijs een 180 pk versie verkoopt als 130 pk. Lijkt mij toch een geweldig verkoop argument en zeker ben je dan de concurrentie een enorme stap voor. Het kan ook makkelijk als het alleen een software kwestie is. Het feit dat ze dat niet doen zegt mij dat het onzin is en dat tunen alleen een andere motorkarakteristiek geeft maar nauwelijks of geen vermogenswinst en al helemaal geen 30 of zelfs 50 pk. Ook zou het zuiniger worden wat uiteraard al helemaal niet kan want vermogen komt uit brandstof en meer vermogen betekent dus meer brandstof. Mechanisch veranderd er niets dus je krijgt geen beter rendement dus ook geen lager verbruik.
Verhalen hebben we niets aan, kom met testbank resultaten. Dus eerst testen zonder tuning en dan erna met tuning. Het verschil moet dan duidelijk te zien zijn.
Zij die niets geleerd hebben van het verleden zijn gedoemd het te herhalen
- DiffRental
- Berichten: 1594
- Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33
Re: Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk
Mergelland schreef: ↑zo 05 apr 2020, 11:00In sommige landen (zoals bijvoorbeeld Belgie) betaal je veel meer wegenbelasting als de motor meer dan 130 PK heeft.
Onzin, een bedrijfswagen (en dat is een camper van oorsprong) heeft verschillende toepassingen en daarom ook verschillende keuze's van motoren.Mergelland schreef: ↑zo 05 apr 2020, 11:10Met andere woorden die 130 PK motoren zijn eigenlijk "af fabriek" om fiscale redenen gedown-tuned en je maakt dat via het chip-tunen ongedaan en maakt de krachten die er al zijn weer vrij.
Bij bedrijfswagens telt veel meer de kostprijs per km en dus ga je niet betalen voor pk's die je niet nodig hebt.
Dat je meer wegentax betaald voor meer vermogen geldt voor personenwagens, niet voor bedrijfswagens (en campers)
Groeten Peter
Re: Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk
@ DiffRental,
Het blijft inderdaad een oneindige discursie. Zeker als je zegt dat geen een rijder hetzelfde is en nog meer van dat soort opmerkingen .
Wat ik met de Fiat dealer vergeleken heb is het standaard blok tussen een 3.0 ltr 160 pk en de 3.0ltr 180 pk.
Zelfde blok.
Het verschil wordt gemaakt de turbo en natuurlijk de software . De 180 pk heeft een turbo met variable geometrie waardoor ie een oplaad druk geeft over een breder toerental . Oa begint al bij een lager toerental, en blijft men qua uitlaat emissie toch binnen de wettelijke grenzen.
Dan je opmerking over vermogen, ofwel pk = het product van toerental x koppel. Maw als het koppel groter wordt bij eenzelfde toerental......neemt het vermogen vanzelfsprekend dus toe.
Vergeten we maar de gietijzeren zuigers Volgens mij is dat zelfs nog nooit toegepast.
Het blijft inderdaad een oneindige discursie. Zeker als je zegt dat geen een rijder hetzelfde is en nog meer van dat soort opmerkingen .
Wat ik met de Fiat dealer vergeleken heb is het standaard blok tussen een 3.0 ltr 160 pk en de 3.0ltr 180 pk.
Zelfde blok.
Het verschil wordt gemaakt de turbo en natuurlijk de software . De 180 pk heeft een turbo met variable geometrie waardoor ie een oplaad druk geeft over een breder toerental . Oa begint al bij een lager toerental, en blijft men qua uitlaat emissie toch binnen de wettelijke grenzen.
Dan je opmerking over vermogen, ofwel pk = het product van toerental x koppel. Maw als het koppel groter wordt bij eenzelfde toerental......neemt het vermogen vanzelfsprekend dus toe.
Vergeten we maar de gietijzeren zuigers Volgens mij is dat zelfs nog nooit toegepast.
- DiffRental
- Berichten: 1594
- Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33
Re: Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk
[/quote]
In sommige landen (zoals bijvoorbeeld Belgie) betaal je veel meer wegenbelasting als de motor meer dan 130 PK heeft. Aangezien hier in NL veel campers tweedehands uit Belgie komen hebben we hier ook veel 130 PK's rondrijden. De originele motor en bak kan echter gemakkelijk 150 PK aan en is daar ook voor ontworpen.
[/quote]
Met andere woorden die 130 PK motoren zijn eigenlijk "af fabriek" om fiscale redenen
[/quote]
Hoi , waar haal jij die (on)zin vandaan ? Hier zal het amper wat eurokes schelen , het verschil tussen een 130 en een 150 pk !
Grtz
In sommige landen (zoals bijvoorbeeld Belgie) betaal je veel meer wegenbelasting als de motor meer dan 130 PK heeft. Aangezien hier in NL veel campers tweedehands uit Belgie komen hebben we hier ook veel 130 PK's rondrijden. De originele motor en bak kan echter gemakkelijk 150 PK aan en is daar ook voor ontworpen.
[/quote]
Met andere woorden die 130 PK motoren zijn eigenlijk "af fabriek" om fiscale redenen
[/quote]
Hoi , waar haal jij die (on)zin vandaan ? Hier zal het amper wat eurokes schelen , het verschil tussen een 130 en een 150 pk !
Grtz
Re: Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk
samengevat:
Terlouw
De versnellingsbak en motor krijgen een aanmerkelijk kortere levensduur door overbelasting.
de koppeling kan het vermogen lees Nm niet aan.
DTC Tuning
30 pk en 30Nm
4% besparing op brandstof
reeds 5000 campers gedaan zonder trubbels
Squadra Tuning
bak en blok hetzelfde als een 180 pk
puur een software verschil
20 jaar ervaring zonder trubbels
Zip tuning
deze type camper (lees motoren) hebben we al heel vaak probleemloos aangepast
Digicar Tuning
+/- 20 tot 30 pk en tussen de 20 en 25Nm meer vermogen kan probleemloos worden gerealiseerd
verantwoord binnen de veiligheidsmarge van Fiat hetgeen betekend ruim binnen de max marge van de motor blijven.
Terlouw
De versnellingsbak en motor krijgen een aanmerkelijk kortere levensduur door overbelasting.
de koppeling kan het vermogen lees Nm niet aan.
DTC Tuning
30 pk en 30Nm
4% besparing op brandstof
reeds 5000 campers gedaan zonder trubbels
Squadra Tuning
bak en blok hetzelfde als een 180 pk
puur een software verschil
20 jaar ervaring zonder trubbels
Zip tuning
deze type camper (lees motoren) hebben we al heel vaak probleemloos aangepast
Digicar Tuning
+/- 20 tot 30 pk en tussen de 20 en 25Nm meer vermogen kan probleemloos worden gerealiseerd
verantwoord binnen de veiligheidsmarge van Fiat hetgeen betekend ruim binnen de max marge van de motor blijven.
HYMER B SL 708
Re: Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk
Ben je daar zeker van? Een vriend heeft een 5 ton 10 m camper en op het stuur staat toch duidelijk fiat.
H20