MPPT regelaar vervangen?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Pallieter
Berichten: 100
Lid geworden op: wo 24 apr 2019, 16:06
Locatie: Fryslân

Re: MPPT regelaar vervangen?



Bericht door Pallieter »

Het filmpje dat Charm postte, zegt genoeg. Ik ga een Victron aanschaffen. Zal waarschijnlijk wel een SmartSolar worden.
Bedankt voor jullie bijdrages.

Groet, Cor.
You can't start a fire without a spark.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: MPPT regelaar vervangen?



Bericht door appellover »

Soms wel ,maar als ze met een ruk die gaasjes eraf trok zei ze alleen “sorry” ,geen kusjes hoor .
Je krijgt wel een band met het gezondheidscentrum,kun je beter niet hebben .



Met vriendelijke groet
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: MPPT regelaar vervangen?



Bericht door henk en lila »

appellover schreef:
wo 25 mar 2020, 15:06
Camper staat nu voor de deur en stroomverbruik is zeer weinig .
Deze zomer kan ik het pas goed meten ( als we weg mogen) .
In de winter reken ik de helft door de laagstaande zon.
Op papier moet ik max. 21 amp kunnen halen ,maar dat is theorie.
Maar moet wel vermelden dat het goed werkt ,nieuwe accu’s 2x 100Varta agm ,dieselkachel,tv + schotel hele avond .
Ook zonder zon weer volle accu’s .
En dat is waar het mij om gaat ,moet gewoon goed werken net zoals mijn apple.

Met vriendelijke groet
Ron
Die dikke laadstromen ga je natuurlijk pas zien als je accu die toelaat omdat hij leeg genoeg is. Standje bulklading na een avond plus nacht met stevig verbruik.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8369
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: MPPT regelaar vervangen?



Bericht door EasyBee »

Charm schreef:
wo 25 mar 2020, 13:42
Pallieter schreef:
wo 25 mar 2020, 12:15
Op mijn camper ligt een 170Wp zonnepaneel. Die is aangesloten op een "Chinese" MPPT 30 regelaar. Ik kan hier maar één review van vinden, en die is niet positief. Het gaat om deze regelaar: https://nl.aliexpress.com/item/32343917232.html.
Dit is één van de vele Chinese nep MPPT laders. Het is zelfs geen PWM regelaar....
zie https://www.youtube.com/watch?v=KA3X8XLxWHU
Terug naar de vraagstelling. Is met het gegeven 170Wp paneel de investering in een Victron MPPT de moeite waard?
Nee de nu gebruikte regelaar is geen MPPT, maar haal je de meerprijs / meerwaarde er uit?
https://youtu.be/C0VZTqwE4Ls
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: MPPT regelaar vervangen?



Bericht door gsm »

Janpinz schreef:
wo 25 mar 2020, 14:24
Nou snap ik het niet meer. Ik heb ook 290 Wp op het dak, met de 75/15 smart.
En door het jaar heen, loop ik regelmatig tegen het maximum aan. 15 A bij 195 W.
Met wat ik hier nu van jullie lees, klopt dat dus niet??
Ron, met 400 nog niet aan de 15A komen?
Toen ik de 75/15 kocht icm de 265Wp paneel zei iemand hier dat dit niet goed was en ik een 75/20 moest nemen omdat ik anders teveel mist maar een paneel plat op het dak zal nooit het volle vermogen leveren en het rendement zal tussen de 70-80% zijn
Als je dat berekend dan kom ik op 265 x 80% : 14,4 = 14,7A
Er zal best een moment zijn dat het er iets overheen gaat maar is dat de meerkosten van een 75/20 waard ? Ik vind van niet.
De 170Wp van TS zal met deze berekening nog geen 10A leveren maar je 290Wp zal zeker de 15A kunnen leveren en zou een 75/20 misschien beter zijn maar dat is ieder zijn eigen keuze of je die meerkosten er voor wilt uitgeven.
Dat geld ook voor het vervangen van de Chinese MPPT voor een Victron :wink: Ik zou het wel doen, die is geweldig en je kan met dongle uitlezen.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: MPPT regelaar vervangen?



Bericht door Janpinz »

Wat ik nu concludeer, na wat ervaring opgedaan te hebben, dat je meer hebt aan oppervlakte paneel, dan aan omvormervermogen. En dan door het hele jaar heen, van noord Zweden tot zuid Spanje.
Als ik het goed begrijp, ook zo’n beetje de configuratie van Ron.
En na bijna dertig jaar zeilen, heb ik wel een voorkeur voor victon gekregen.
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: MPPT regelaar vervangen?



Bericht door Kampeermark »

Ik heb 330w op het dak en een 100/20. Toch de keuze gemaakt om een grotere mppt te nemen, daar dat het advies can de fabrikant was. Ik heb nog geen spijt, ik zat gelijk toen ik hem zondag voor het eerst aanzette op 9 amp. En toen stond de zon al op 1600 uur.

Als het paneel straks lekker schoon is en de zon hoog staat ben ik benieuwd!

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

MPPT regelaar vervangen?



Bericht door myway »

gsm schreef:
Janpinz schreef:
wo 25 mar 2020, 14:24
Nou snap ik het niet meer. Ik heb ook 290 Wp op het dak, met de 75/15 smart.
En door het jaar heen, loop ik regelmatig tegen het maximum aan. 15 A bij 195 W.
Met wat ik hier nu van jullie lees, klopt dat dus niet??
Ron, met 400 nog niet aan de 15A komen?
Toen ik de 75/15 kocht icm de 265Wp paneel zei iemand hier dat dit niet goed was en ik een 75/20 moest nemen omdat ik anders teveel mist maar een paneel plat op het dak zal nooit het volle vermogen leveren en het rendement zal tussen de 70-80% zijn
Als je dat berekend dan kom ik op 265 x 80% : 14,4 = 14,7A
Er zal best een moment zijn dat het er iets overheen gaat maar is dat de meerkosten van een 75/20 waard ? Ik vind van niet.
De 170Wp van TS zal met deze berekening nog geen 10A leveren maar je 290Wp zal zeker de 15A kunnen leveren en zou een 75/20 misschien beter zijn maar dat is ieder zijn eigen keuze of je die meerkosten er voor wilt uitgeven.
Dat geld ook voor het vervangen van de Chinese MPPT voor een Victron :wink: Ik zou het wel doen, die is geweldig en je kan met dongle uitlezen.
Mocht er iemand naar aanleiding van deze topic opzoek gaan naar een 75/20, dat gaat niet lukken.
Dat zal een 100/20 worden, maar idd met 265 watt paneel gaat dat prima met een 75/15
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: MPPT regelaar vervangen?



Bericht door gsm »

Daar heb je gelijk in :thumbup: :-B 75/15 of 100/20
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: MPPT regelaar vervangen?



Bericht door kampo »

Mijn gedacht ?
Je hebt camperaars die om te sparen hun aardappelen van huis meenemen. Ik bekijk dat fenomeen vanop een afstand en mij valt dan op dat die aardappelen minder vers, minder lekker of duurder zijn als aardappelen ter plaatse aan te kopen.

Op dit forum gaat men veel te vaak de allergoedkoopste oplossingen verdedigen en aanbevelen.
Natuurlijk loopt dat regelmatig en snel mis. Spit het forum eens uit en je zal ontdekken hoeveel solar installaties te klein zijn of achteraf problemen opleveren. En dat na eerst aangeprezen te zijn als DE goede en bovendien goedkope oplossing.

De prijs van een solarinstallatie is de afgelopen jaren zodanig gezakt dat het zonde is om te besparen op afmetingen of op kwaliteit van het materiaal. De kostprijs of de inspanning voor de (goede) montage op het dak is nu vele malen groter geworden als de aankoopprijs van de onderdelen.
Een regelaar neem je best met de nodige reserve. Maak hem vast in de buurt van de HH accu op metaal omwille van de afvoer van warmte en de veiligheid. Iemand nadoen die succes heeft met een onder gedimensioneerde solar regelaar of een te kleine solar installatie, dat is een verkeerde besparing.
Steek je tijd niet in het besparen op componenten maar in de kwaliteit van de bevestiging, aansluiting en afwerking.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: MPPT regelaar vervangen?



Bericht door Audiofiel »

Toevoeging over het op metaal bevestigen van een solar regelaar: vergewis je er van of die common positive of common negative is. Sommige regelaars hebben een gezamenlijke min en die kan eventueel aan metaal (chassis). Bij een gezamenlijke plus (komt best vaak voor) levert dat een kortsluiting op als het koellichaam ook aan die gezamenlijke plus zit. En bij sommige modellen is dat het geval.

Daarom wil ik aanraden om het koellichaam niet aan metaal vast te maken dat aan het chassis vast zit. Beter zorgen voor een goede convectie, niet volledig opsluiten. De meeste goede MPPT regelaars produceren tegenwoordig bovendien erg weinig warmte met een efficiëntie van 93-97%. Wil je toch extra metaal voor koeling, monteer dan een losse plaat aluminum van een paar mm dik op een houten ondergrond.
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: MPPT regelaar vervangen?



Bericht door Camperic »

kampo schreef:
do 26 mar 2020, 8:18
Op dit forum gaat men veel te vaak de allergoedkoopste oplossingen verdedigen en aanbevelen.
Natuurlijk loopt dat regelmatig en snel mis. Spit het forum eens uit en je zal ontdekken hoeveel solar installaties te klein zijn of achteraf problemen opleveren. En dat na eerst aangeprezen te zijn als DE goede en bovendien goedkope oplossing.

Een regelaar neem je best met de nodige reserve.
Daar staat tegenover dat ook vaak hardop wordt afgevraagd waar iemand die (over)capaciteit voor nodig denkt te hebben of denkt te bereiken i.c.m. aanwezige accucapaciteit.

De afweging of je (on)nodige reserve koopt is wat mij betreft zeker ook afhankelijk de kans dat je het nodig gaat hebben en van de prijs daarvan.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: MPPT regelaar vervangen?



Bericht door gsm »

kampo schreef:
do 26 mar 2020, 8:18
Een regelaar neem je best met de nodige reserve.
Doet TS Pallieter dat dan niet ?
Een paneel van 170 levert nog geen 10A bij 80% opbrengst en bij 100% wordt dat nog geen 12A
En met een Victron 75/15 heeft die een kwalitatief goede MPPT die ruimschoots voldoende is
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: MPPT regelaar vervangen?



Bericht door Going »

Ik ben van nature een hamsteraar. Wij houden er van om niet elke keer naar een winkel te moeten. Komt van de tijd dat we eens in de veertien dagen naar de supermarkt konden wegens afstand en tijd.
Zo is het ook met wat ik nodig heb op de camper.
Eerst 100 Wp daarna een extra 130 Wp, alles wat op het dak kon. Toen een paneel van 130 Wp in de maat kunnen vinden dat ik op de vooralkoof kon plaatsen. Zo totaal 260 Wp. Ik had een 20 A pmt dual Regelaar. In de winter geen probleem maar in de zomer sloeg ie toch vast want over 25 A kwam in. Ok, dan maar een MPPT, 30A is voldoende, doch ik heb ook de mogelijkheid nog een los paneel buiten te plaatsen. Ik neem dus het zekere en koop een 40A regelaar. Misschien teveel, maar in toekomst gezien misschien niet.
Zelfde met Huishoud accu's. Ik had bij overname 2x160Ah. In a Griekenland winter kwamen we stroom te kort in de de slechte dagen. Nu de accu's 9 jaar oud en ik gewicht moest besparen, besloot ik te vervangen met lifepo4. Voor 320Ah is een 200Ah lifepo4 ruime vervanging. Echter we zijn tekort geweest met de 320Ah dus laat ik wat ruimer gaan en ik heb vervangen met 300Ah lifepo4. Gewicht tegenover de 200Ah lifepo4 is verwaarloosbaar, en ruimte was genoeg.
Dan kom je probleem met de topic vervangen MPPT. De originele MPPT die dus 1 seizoen gedraaid heeft is niet geschikt voor de lifepo4 wegens de speciale boost functie in het programma.
Dan een andere gekocht, in principe 30A is voldoende, maar wie weet met een buitenpaneel er bij niet, dus weer naar 40A. Deze Epsolar An geeft nog steeds pieken in het programma welke de lifepo4 BMS het laden deed uitschakelen.
Met veel zoeken een ander regelaar gevonden, wat nieuw op de EU markt, welk een strakke laadstroom geeft voor lithium accu's. Dus het heeft geen programma in dit specifieke gebruik.
Nu heb ik dus een te groot systeem, ruim bemeten. Maar voordeel is ook dat de lader meestal nooit op maximum van de specificaties werkt waardoor warmte probleem in gebruik is te verwaarlozen.
Ik koop echt geen Victron voor de volgende redenen.
Wij importeren epsolar producten sinds 11 jaar. Ik heb een aardige verstandhouding met de salesmanager. Als die dan zegt, dit model plakken we een blauwe label op, maar voor u standaard of uw eigen design. Dus..........
Victron artikelen liggen in de Mercedes, BMW prijsklasse. Helaas wil ik niet die prijsklasse in.
Ik weet dat ik veel mensen hier op de tenen trap, want Victron is hier zowat heilig. Maar waarom rijden er zoveel verschillende prijsklassen campers rond?
Sorry heel vervelend verhaal, ik moest het even zo kwijt naar aanleiding van de vele drammerige inzendingen ik steeds lees in dit en heel veel andere topic's.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Plaats reactie