SuperB accu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: SuperB accu



Bericht door Peter LMC »

Ik denk dat Kampo de accu bedoeld die dan snel stuk gaat.
Dus de laadstroom begrenzen naar de accu ter bescherming van deze accu.
Niet de wisselstroom dynamo.
Die is er op gebouwd om continu een hoge stroom te kunnen en mogen leveren.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: SuperB accu



Bericht door 't Busje »

kampo schreef:
di 24 mar 2020, 7:16
begrenzen op 1/3 van de maximale capaciteit van je dynamo.
.....
Dus begrenzen met 30A in geval van een 90A dynamo.
"Begrenzen op" en "begrenzen met" is niet hetzelfde. Bij een 90 A dynamo (wie heeft die nog?) moet je met 60 A begrenzen om op begrenzen op 30 A uit te komen.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: SuperB accu



Bericht door joske501 »

Beste,

Ik snap het even niet. Ik heb een 180 A alternator en heb nog nooit meer dan 50 A zien binnen komen op mijn lithium accu van 150 Ah via de batterijmonitor.
De aanbevolen laadstroom voor mijn batterij is ≤ 75A
De alternator is gemaakt voor wat hij kan presteren.
Wie of wat te begrenzen?

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: SuperB accu



Bericht door kampo »

Foutje in mijn formulering :crazy: maar je begrijpt het wel.
Een dynamo loopt snel heet als je daar continu hoge stroomwaardes gaat uithalen.
Vooral bij laag toerental.

Een lege LFP accu kan heel veel stroom opnemen, gedurende langere tijd.

Daarom kan je de stroomafname uit de dynamo best begrenzen op 1/3 van de maximale capaciteit.
Dat is een vuistregeltje. Natuurlijk is de echte grenswaarde iets anders per merk/type van dynamo
en ook afhankelijk van de koeling en de temperatuur op dat moment onder de motorkap.
Sommige dynamo regelaars zijn voorzien van veiligheden en als er dunne kabels gebruikt worden kan dat ook wat begrenzen.
Bedenk dat al rijdende een deel van de stroom naar de rijsystemen gaat en je die niet kan aflezen op de BMV van je HH accu.
Een voertuig dynamo van 90/120/150/180/220A kan echt niet langer als een paar minuten zo een piek geven.

Met een 100Ah LFP accu zal het nog wel meevallen maar met grotere LFP accupacks moet je de stroom echt gaan beperken.
De beste techniek daarvoor is een DC/DC omvormer, Buck Boost of B2B. De beste zijn voorzien van een LFP laadcurve.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: SuperB accu



Bericht door kampo »

at Joske
Als er vanuit de 180A dynamo niet meer dan ongeveer 50A naar de 150Ah LFP loopt dan heb je geen probleem met de koeling.
Tenminste als er niet tegelijk 100A via de startaccu naar andere boordverbruikers gaat. :wink:
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: SuperB accu



Bericht door Going »

@Kampo
Nu was mijn Lifepo4 300Ah geen keer onder 30%
De bvn gaf nooit meer dan 30A tijdens rijden.
Ook met de oude loodaccu 320Ah werd nooit vlugger geladen. Tegenover mijn oude 1.9 laadde vlugger voor mijn gevoel.
Ik heb nu een 2009 X250 3liter automaat. Heb ik een restrictie ingebouwd of kan de dynamo niet meer geven?
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: SuperB accu



Bericht door joske501 »

Beste,

De 180 A alternator was een optie in 2009, standaard was dit 140 A dacht ik.
Bij een standaard alternator zal je inderdaad minder overschot hebben.
Het zou ook kunnen dat de draaddoorsnede van de laadkabel de stroom beperkt.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: SuperB accu



Bericht door kampo »

Going schreef:
di 24 mar 2020, 10:49
@Kampo
Nu was mijn Lifepo4 300Ah geen keer onder 30%
De bvn gaf nooit meer dan 30A tijdens rijden.
Ook met de oude loodaccu 320Ah werd nooit vlugger geladen. Tegenover mijn oude 1.9 laadde vlugger voor mijn gevoel.
Ik heb nu een 2009 X250 3liter automaat. Heb ik een restrictie ingebouwd of kan de dynamo niet meer geven?
30A dat is weinig zonder DC/DC converter.
Van een 300Ah LFP accupack dat leeg is zou je toch verwachten dat het laden met meer dan 100A gaat.
Er kunnen allerlei factoren zijn die een rol spelen.
(Te) kleine dynamo, versleten, laag toerental, te lage spanning, te geringe kabeldikte voertuig van plus of massa, inwendige LFP accu bekabeling, er loopt misschien ook veel stroom naar de startaccu, enz ...
Het je zelf een verklaring hoe dit zou komen ?

Ongezond is het niet. Het duurt alleen wat langer.
Een LFP accu die je traag gaat laden en ontladen gaat langer mee. En de Dynamo zal minder warm lopen.
Groeten Kampo
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: SuperB accu



Bericht door Peter A7 »

En toch heeft Campo gelijk.
Als je om je spullen geeft, dan volg je best zijn advies.

Het lijkt leuk om het volle vermogen uit je alternator te persen, maar je dient toch wel te beseffen dat die niet gemaakt is om gedurende langere tijd dat volle vermogen te leveren.
Je vraagt gewoon om problemen.

Als je een drop-in doet, dus lood-zuur er uit en LFP in de plaats, dan lukt dat vaak redelijk, omdat men van fabriekswege niet zo'n dikke bekabeling steekt; deze kabels gaan dan zelf de stroom wel in enige mate afremmen.
Maar dit is een totaal ongecontroleerde aanpak en je kan de uitkomst niet voorspellen.

Vanuit technisch oogpunt is dit gewoon geen goede aanpak.

Maar ieder doet met z'n centen wat hij wilt hè :cheers:
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: SuperB accu



Bericht door Going »

@kampo
Dank u. Ik maak me geen zorgen over traag laden. Ik heb ook 360Wp op dak. En deze hele winter hebben we niet, integendeel andere overwinteraars met kleiner accupak, op de paal behoeven. Het laagste we kwamen was nog 125Ah over.
Toch 4 uur per dag de TV aan. Alles opladen, laptop en pad en telefoons. Ook 4x per dag waterkoker voor koffie en thee.
Maar ik zal toch eens de bedrading nalopen en een thermometer om de kabel winden kijken hoe warm het wordt.
Hoewel op het moment in de stalling en het lijkt erop de komende 2 tot 3 maanden effe niet.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Het-Licht
Berichten: 187
Lid geworden op: wo 16 mar 2016, 17:52

Re: SuperB accu



Bericht door Het-Licht »

Bekijk dit filmpje eens van het Youtube kanaal van Victron en je weet genoeg...

https://www.youtube.com/watch?v=jgoIocPgOug
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: SuperB accu



Bericht door 't Busje »

Nee toch? Weer dat amateuristische filmpje met die onbeschermde V-snaar en die onrealistisch lage toerentallen van de dynamo.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: SuperB accu



Bericht door kampo »

@TBusje
Jammer dat je steeds zo negatief wenst te zijn.
Hier deel ik je mening niet. ik heb het net nog eens bekeken.
Dit soort YouTube filmpjes heb ik graag. Zo een proefopstelling hoeft voor mij helemaal niet perfect te zijn. Heerlijk om naar te kijken want heel instructief en omschrijft het probleem heel duidelijk. Dynamo+hoge stroom+toerental+temperatuur. Veel meer moet ik niet weten want alles wordt er verteld. Ik ben zelf genoeg geschoold om de eventuele onnauwkeurigheden te beoordelen.
Amateuristisch is deze opstelling niet als je bedenkt wat de proefopstelling moet gekost hebben.
Wat de afscherming van de riem betreft heb je altijd gelijk dat veiligheid voorgaat. Het is wel zo dat iedere autotechnieker dagelijks onder de motorkap werkt. Ook daar is de riem bij draaiende motor niet afgeschermd.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: SuperB accu



Bericht door 't Busje »

Als kritisch negatief is, soit.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Plaats reactie