Moderne spiegels

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Moderne spiegels



Bericht door gjvonk »

Maar wat ik veel interessanter vind: ervaringen met deze systemen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Moderne spiegels



Bericht door gjvonk »

Ik heb trouwens ook een hagelnieuwe Audi etron 50 met camera's ipv buitenspiegels zien rijden.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Moderne spiegels



Bericht door camilo »

Diepte zien (denk aan afstand schatten) wordt met een 2D "spiegel"-systeem lastig, je ziet in feite immers maar met één oog (de camera dus). Probeer eens auto te rijden met één oog afgedekt, je weet niet hoe gauw je weer met beide ogen wilt zien. Of, veiliger, probeer thuis eens een prutswerkje te doen met maar één oog open. Overigens zijn er wel 3D displays waar je geen 3D brilletje voor nodig hebt, maar die werken alleen op een vaste afstand tussen de kijker en de display. Op dit moment lijkt mij dit camera/spiegel systeem in hoofdzaak een hulpmiddel, maar geen vervanging voor "gewone" spiegels.
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2141
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Moderne spiegels



Bericht door jaap van duijn »

@druivenplukker,

Man die voelsprieten zoek ik voor op de camper.
Heb ik slecht zich, ik weet het niet, maar juist bij uit draaien van de garage moet ik als 't achter wiel buiten komt geheel stuur linksom en dan zou ik net met rechtsvoor de garage deur stijl - kunnen - raken, deur is 4,5 meter breed.
Nu dacht ik aan die voelsprieten dat zou een oplossing zijn of zeggen jullie niet doe is geen porem?
Al heb ik achteruit rij camera, vrouw kijkt altijd achter en ja ze zorgt dat ik haar altijd zie en ja ze zegt stop op tijd, maar net dat dingetje rechts voor zit ik mee.
Zat nog te denken aan grote spiegel ophangen zou ook iets zijn dan niets op de camper.
Buiten U zijn anderen met voelsprieten?

ik hoor graag - groeten Jaap van Duijn.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7140
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Moderne spiegels



Bericht door dedruivenplukker »

Helaas zijn mij grootrijbewijzen ivm gezondheid geparkeerd. De foto is even van het internet geleend.
Op de Scania met neus waarin ik ooit gelest heb en de Rundhouber (Mercedes Bolkop) zaten ze wel, ook had ik daar een ketting onder om de hoogte van differentieel/grondspeling te weten.
Er zijn meer hulpmiddelen, ik parkeer de camper strak voor de deur wat net past. Op de grond een markering zodat ik weet dat de achterkant op een paar cm van de gevel staat. Zo kan ik alleen parkeren daar.
Ook een vast punt onder de voorruit op het dashboard kiezen waar je langs kijkt om te weten of iets rechts past is zo'n hulpmiddeltje.

Ik kan me jouw situatie niet helemaal inbeelden, maar je zou bijvoorbeeld een lijntje kunnen zetten wat je linker voorwiel moet volgen om achter goed uit te komen. Even bij de draai de deur een beetje open en lijntje volgen.

Verder ben ik er niet zo van of iets geen porem is. Als het functioneel is voor mij vind ik het al snel mooi.
Je kan natuurlijk ook iets afneembaars maken.

Die nieuwe spiegels zal wel een mooie verbetering zijn, anders komen ze er niet, maar ik stam nog uit de tijd van bijrijder uitstappen en kijken als je het zeker wilt weten en vertrouwen op je zelf.

Kijk ook even hier: viewtopic.php?t=8438927
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2141
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Moderne spiegels



Bericht door jaap van duijn »

@druiven plukker,

Ok ik heb gelezen en gezien.
Word een spiegel in de garage alleen die is 12 meter diep moet even een mooi ophang punt vinden.
Bedankt voor het mee denken

grtn Jaap van Duijn.
AadenAnke
Berichten: 13238
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Moderne spiegels



Bericht door AadenAnke »

Ik heb ermee gereden echt een wereld van verschil monitoren zitten in de kijk richting van spiegels. Diepte zien ging prima. Wat me wel opviel was dat bij het binnen wegzetten in een grijze loods een grijze pilaar in de zelfde kleur grijs alleen te zien was als je wist dat die daar stond. :bang: gezichtsveld veel breder en nooit meer spiegels stellen. Wat ook opviel was dat een aantal beroepschauffeurs er achter kwamen dat hun spiegels normaal toch niet optimaal afgesteld stonden. Nieuw de bussen ermee laten uitvoeren was niet duurder dan met spiegels! Bij bussen zitten de camera's niet op die flinke uitsteeksels, bij vrachtwagens wel ivm uitstekende lading. Inderdaad is er mogelijkheid om waarschuwing signaal e.d. Aan te koppelen. Ik denk dat als je het eenmaal gewend ben je nooit anders meer wil.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31955
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Moderne spiegels



Bericht door Bob Diesel »

:thumbup: mee eens
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Moderne spiegels



Bericht door camilo »

Je kúnt met één oog geen diepte zien, dat is een fysiek gegeven. Wat wel kan is op basis van de waarneming met één oog een inschatting maken en dat gaat natuurlijk beter als de gegeven (verkeers-)situatie vertrouwd is, daar zorgen je hersens dan voor, die vullen dan de ontbrekende informatie aan. Die informatie moet dan wel ooit zijn opgeslagen. Het vermogen om een diepte/afstands inschatting te maken loopt zelfs al terug wanneer één van ogen minder scherp ziet dan het andere oog. In het "Verkehrshaus" in Luzern is daar een leuke proefopstelling van gemaakt. Die opstelling maakt duidelijk dat bijvoorbeeld de oog/hand coördinatie lijdt onder een verschil in scherptewaarneming tussen de ogen.

Even terzijde: op de rechter raamstijl van mijn integraal heb ik een schuin naar voren en beneden gerichte camera. Zo kan ik het zien als er "iets" is dat ik niet van achter het stuur kan zien. En als ik dat "iets" niet vertrouw, dan kom ik toch echt even achter het stuur vandaan. Dat 'iets" zou een vlek in het wegdek kunnen zijn, maar ook een fors gat. Hetzelfde natuurlijk ook met de achteruitrijcamera; heb ik nog 10 of 30 cm te gaan? Ook dan stap ik toch liever even uit.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8253
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Moderne spiegels



Bericht door hurktoilet »

Mooi bedacht, en met name die zichtverbetering bij donker weer/duisternis spreekt me aan (al rijd ik weinig in het duister).
Maar als geen prijzen vermeld worden vrees ik dat het zeer prijzig is. Dan is de dode-hoek-camera nog een extra optie, geen standaard.
Daarnaast moeten er per type bus 'interfaces' gemaakt worden om de camera's op de wagen aan te laten sluiten. Gezien de markt waar ze zich op richten, zullen campers daarbij geen prioriteit hebben. Zal hoe dan ook kostenverhogend zijn.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
AadenAnke
Berichten: 13238
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Moderne spiegels



Bericht door AadenAnke »

Hoe het fysiek/technisch zit met ogen en camera beeld weet ik niet? Ik vond het eerlijk gezicht gewoon prettig rijden. Wat betreft opgeslagen informatie, in mijn bovenkamertje zit intussen 45 jaar rijervaring waarvan 42 jaar als beroeps dus daar zal best wat zijn blijven hangen. Anke mijn vrouw zegt weleens kan jij door de vrachtwagen heen kijken? Zat ik weer zonder aanleiding af te remmen en ruimte te maken als er voor ons wat fout gaat. Weet dan zelf ook niet waarom, maar zal iets van een herkenning zijn.

Gr. Aad
AadenAnke
Berichten: 13238
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Moderne spiegels



Bericht door AadenAnke »

Ach een beetje vrachtwagen spiegel met arm kost een 800 euro. Bij het vervangen van de spiegel naar camera zal zeker duurder zijn. Van nieuws af aan zal dat niet hoeven. Je praat dan ook niet over tientallen maar over duizenden natuurlijk.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31955
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Moderne Spiegels



Bericht door Bob Diesel »

Bob Diesel schreef:
za 21 mar 2020, 23:39
Er zit een offerte mogelijkheid in de site
niet getest :wink:
Peter zie boven

lijkt mij ook alleen echt intressant bij nieuwbouw
zo als ik ook schreef bij Dick schiff luxus liners
waar bij de opdracht gever niet op een €€€€ meer of minder kijkt en alle optie,s wenst
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Burnerchief
Berichten: 398
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 19:26
Locatie: Waar mijn camper staat

Re: Moderne spiegels



Bericht door Burnerchief »

Tja geen diepte zien ik weet niet hoe dat werkt door een virusinfectie met zes jaar heb ik met het rechter oog zeer slecht zicht denk aan min 7 met ernstige vertekening door litteken weefsel.
Kortom bijna mijn hele leven kijk ik scherp met links en kan toch “diepte zien” denk ik zelf.
Rijbewijs A en BE wel gekregen na de nodige onderzoeken alleen “groot rijbewijs” zat er niet in inmiddels 63 jaar jong 😇
Ik repareer alles met en zonder stekker

Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991

Volg ons op https://lnkd.in/d7jHX3T
Code 2021

Navigeer met een ipad pro cellulair met Magic Earth (offline)

Genietend van het Pensioen!
Plaats reactie