Startaccu vervangen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Startaccu vervangen



Bericht door Kampeermark »

Ik heb het vermoeden dat mijn start accu op is. Heb hem 3 wk geleden geladen met de victron 12/10 Tot hij helemaal klaar was met het proces. Nu 2 weken niet gestart en hij wilt weer niet.

Nu de vraag, als ik ga vervangen, kan ik dan een agm erin zetten? De laadspanning van de dynamo id 14.2 op het moment. Maar of dat genoeg is? Er staan zoveel tegenstrijdige verhalen op het net..
Het gaat om een ducato multijet130 uit 2013. Euro 5 model.

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8593
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Start accu vervangen



Bericht door seth_space »

Gebruik altijd de laadspanning die de fabrikant van de accu aangeeft.
Als je een AGM gebruikt kan daar verschil inzitten afh van fabrikant.

Voordat je accus gaat vervangen wel eers tcontroleren of de vorige/huidige accu niet door een lekstroom leeggetrokken is.
Had je de minpool losgekoppeld?
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Start accu vervangen



Bericht door Kroppie »

wil je geen problemen?, dan gewoon eenzelfde startaccu monteren, waarom switchen naar een ander type, ook de laadspanning van de dynamo is perfekt voor een gewone accu, en net te weinig voor een agm.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Start accu vervangen



Bericht door blizard »

De AGM accu Optima Red top is geschikt als startaccu, en kan je mooi combineren met je HH set, als deze ook AGM is.
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Start accu vervangen



Bericht door jansloos »

Ik snap ook niet waarom iemand bij een mogelijk te vervangen accu, ineens naar agm of nog erger wil.
Koop gewoon dezelfde, desnoods als het past een grotere.

Heb je geen extra kosten, geen gedoe met hogere spanningen, enz.

En zoals al opgemerkt, laadt 'm op met een losse lader, en laat 'm een tijdje staan en meet dan de spanning, of probeer 'm in de camper.

Geen paniek. Voorlopig mag je toch nergens naar toe
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: Start accu vervangen



Bericht door Kampeermark »

Nou Ik ben nog in de bouwfase en ik vind het zonde van ruimte en gewicht om niet de overweging te maken / er überhaupt goed over te denken om over te gaan op agm. Dan kan ik namelijk ook een agm hh accu installeren, zodat ik niet de helft van de ah 's meesjouw voor niets.
Als mensen enigzins willen innoveren (al is dit ook al achterhaald) vind ik het bijzonder dat je vragen krijg als "Waarom wilt iedereen toch veranderen.." maar dat kan ook aan mij liggen ;)

Als het niet kan, kan het niet maar nogmaals, niet geschoten.....

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Start accu vervangen



Bericht door Janpinz »

💪👍
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Start accu vervangen



Bericht door Kroppie »

ook bij agm als hh accu, ontkom je niet aan een hogere laadspanning dan genoemde 14,2 volt, om een redelijke accu levensduur te verkrijgen, en omwille van diezelfde levensduur is het ook bij een agm beter niet teveel meer dan 50% te ontladen

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Startaccu vervangen



Bericht door travelscout »

Je kunt ook nog overwegen om je huidige huishoudaccu te plaatsen als startaccu.
En een nieuwe AGM in zetten als huishoudaccu.
Maar dan wel als je je veel verplaatst (iedere AGM kun je immers sneller laden op je dynamo).
(Kies in alle andere gevallen voor; 1 EFB, 2 GEL, 3 nog moderner).

Pas vervolgens je dynamo aan naar een hogere maximale laadspanning maar pas vooral op dat je deze accu's niet overlaad.
Een dergelijke aanpassing is erg goedkoop. Maar wel wat werk, zoek rechtsboven....
Het voorkomen van overladen door de eindlaadfasespanning bijtijds terug te brengen naar 13,8V, kan wat ingewikkelder zijn.
Maar wel van groot belang voor de levensduur van AGM's.

Zelf zou ik eerst eens controleren wat de laadkarakteristiek is van de huidige of toekomstige accu (s).
En daarna een keuze maken waarbij ik persoonlijk nooit meer aan de laadapparatuur zal uitgeven dan ongeveer 0,5x de prijs van de accu!
Paul.
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Startaccu vervangen



Bericht door jansloos »

Het zou kunnen dat je startmotor niet rondkomt op een HH accu.
Kan die hoge startsttoom niet aan.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19099
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Startaccu vervangen



Bericht door Aloys »

Mijn Peugeot Boxer van 2011 was afgelopen jaar aan een nieuwe startaccu toe. Ik heb gekozen voor
dezelfde als die er al in zat. Ze hadden nog een goedkopere, kleiner, minder Amperes. Maar ik heb bewust
gekozen voor zo origineel mogelijk.

En AGM zou ik niet doen: die accu komt nooit vol met 14,2V. Tenzij je er zonnepanelen bij aanhangt, voor
beide accu's, en die instelt op bijv. 14,7V. En dan zo nu en dan ook nog eens beide accu's aan de paal, met
ook 14,7V. Anders heeft die AGM-accu als startaccu toch helemaal geen nut?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Startaccu vervangen



Bericht door 't Busje »

Ik zou ook gewoon als vervanging dezelfde soort accu (laten) plaatsen.
Ik heb alleen wel begrepen dat die moderne stop-start accu's AGM accu's zijn, maar daar zal het laadsysteem van de auto dan wel op aangepast zijn, zodat die met de correcte laadspanning worden geladen.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8593
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Startaccu vervangen



Bericht door seth_space »

Niet alle agm hebben dezelfde laadspanning.
De laadspanning
Mastervolt Gel (2 V, 12 V) en Mastervolt AGM (6 V, 12 V) accu’s dient u te laden met een spanning van 14,25 V bij 25 °C voor 12 V installaties, en 28,5 V bij 25 °C voor 24 V installaties. Na de Absorption fase volgt de Float fase (zie 3-Traps+ laadkarakteristiek op pag. 242) waarin de spanning wordt verlaagd naar 13,8 V bij 25 °C voor 12 V installaties, en 27,6 V bij 25 °C voor 24 V installaties.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Startaccu vervangen



Bericht door Kroppie »

je hebt agm 1 (max 14,4 volt) en je hebt agm 2 (max 14,7 volt),

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op do 19 mar 2020, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie