Aanhangwagen geremd of niet?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
DigiBoy
Berichten: 275
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 6:59

Aanhangwagen geremd of niet?



Bericht door DigiBoy »

Om mijn moto van 250kg samen met de camper op rijbewijs BE mee te nemen ben ik op zoek naar een aanhangwagen 750Kg (liefst gesloten).

Aangezien ik de kogeldruk ivm het maximale laadgewicht van de camper zo laag mogelijk wens te houden.
Ik zie dat er gesloten types zijn dmv een zeil, maar ook wanden bestaande uit polyester of hout
Eveneens types met enkele of dubbele as.

Ik vraag me bij mijn eerste aankoop toch wel even af waar ik zeker rekening mee moet houden?
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Aanhangwagen geremd of niet?



Bericht door Cee Pee »

Max 750kg en dan een dubbele as?
Dan blijft er nog maar weinig laadvermogen over lijkt mij.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
JPWGusta
Berichten: 368
Lid geworden op: wo 16 okt 2019, 22:20
Locatie: Spanje

Re: Aanhangwagen geremd of niet?



Bericht door JPWGusta »

Hangt af van geremd of ongeremd - open, of met bovenbouw en bache, of gesloten, maakt een groot verschil. Ik heb zelf een ongeremde dubbelasser met bovenbouw + bache en neuswiel - laadvloer 250 x 125 cm - eigen gewicht 250 kg - laadvermogen 500 kg.
Geniet van het leven, 't is zo voorbij.
Greetz, JP

West-Spanje, waar het ook regent.
Fiat Elnagh 2004 2.8 JTD 128 pk
DigiBoy
Berichten: 275
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 6:59

Re: Aanhangwagen geremd of niet?



Bericht door DigiBoy »

Laat ik de vraag ivm geremd of niet even wat anders stellen.

Biedt een geremde onder de 750Kg echt wel meer voordelen ivm de remafstand van je camper en veiligheid of is het eerder te verwaarlozen?
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Aanhangwagen geremd of niet?



Bericht door AadenAnke »

Ik zou in ieder geval voor minstens 13 inch velgen gaan. Zeildoek een hoop gekletter. Ik zou zoeken naar een polyester bak totaal onder 750 kg blijven geremd is voor mij een pre. Door het verlengen/inkorten van de dissel boom kan je kogeldruk goed beïnvloeden. Denk ook aan het veersysteem en de stugheid daarvan.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
JPWGusta
Berichten: 368
Lid geworden op: wo 16 okt 2019, 22:20
Locatie: Spanje

Re: Aanhangwagen geremd of niet?



Bericht door JPWGusta »

Denk het wel, aanhanger + motor gaat al snel over de 500 kg, als het over een tourmachine gaat. Een racer is natuurlijk beduidend lager van gewicht, maar reken toch maar op een 200 kg, verhoogd met 250 kg aanhanger is toch ongeveer 500 kg die op de kont van je camper zit te duwen als je remt.
Geniet van het leven, 't is zo voorbij.
Greetz, JP

West-Spanje, waar het ook regent.
Fiat Elnagh 2004 2.8 JTD 128 pk
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Aanhangwagen geremd of niet?



Bericht door veetee »

750 kg ten opzichte van een camper van omstreeks 3500 kg is relatief anders dan ten opzichte van een gewone personenauto van ca 1000 kg natuurlijk. Bij de laatste zou ik liefst geremd gaan, met een camper als trekkend voertuig niet per sé.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Aanhangwagen geremd of niet?



Bericht door macfocus »

En bedenk, hoe langer je dissel (beter gezegd afstand tussen koppeling en hart van de as(sen), hoe beter de aanhanger volgt of is te manoeuvreren.
Bij achteruit rijden minder snel scharen e.d.
Lengte heeft natuurlijk ook nadelen, zoals je totale lengte.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Aanhangwagen geremd of niet?



Bericht door Vertrokken2 »

DigiBoy schreef:
wo 04 mar 2020, 20:21
Laat ik de vraag ivm geremd of niet even wat anders stellen.

Biedt een geremde onder de 750Kg echt wel meer voordelen ivm de remafstand van je camper en veiligheid of is het eerder te verwaarlozen?
Ik heb een boottrailer <750 kg. Geremd. Is mss wel 20 keer mee geweest naar zuid-Spanje en zuid-Italie.
Ik heb jarenlang met een motortrailer gereden <750 ongeremd.

Ik heb recentelijk een nieuwe motortrailer gekocht met een as van 1.300 kg en heel bewust geremd. Geeft toch een heel prettig gevoel als je hem niet voelt doordrukken als je eens een keer sterk moet remmen. En vooral in heuvelachtig gebied is dat prettig.

Overigens altijd fatsoenlijke auto’s er voor. Meestal 6 cilinders.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
DigiBoy
Berichten: 275
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 6:59

Re: Aanhangwagen geremd of niet?



Bericht door DigiBoy »

Als ik het goed samenvat denk ik dat onderstaande zaken voor me meer dan voldoende kunnen zijn voor vervoer van een moto van 250kg.

- Geremd
- Enkele as
- 750Kg
- 13 polige aansluiting.
- Gesloten
- Minsten 13” velgen

Zit ik alleen nog met de vraag of een gesloten met een zeil ook voldoende is, want er kunnen alvast geen deuken in de wand komen :)

Alleen vraag ik me nog af hoe jullie precies jullie voertuig (moto, scooter) vast zetten?
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Aanhangwagen geremd of niet?



Bericht door Vertrokken2 »

Voor inrijklem, achter wielharnas. Paar stropjes met bandjes om de voorvork, klaar.
En dat twee maal.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
DigiBoy
Berichten: 275
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 6:59

Re: Aanhangwagen geremd of niet?



Bericht door DigiBoy »

@Gobert

Dit is volgens mij hoe een voorwiel inrijklem eruit ziet.
Maar wat is dan een wielharnas?

https://www.louis.be/artikel/steadysta ... r=10002863
Gebruikersavatar
neanderthaler
Berichten: 405
Lid geworden op: wo 27 nov 2019, 15:05
Locatie: noorholland ongeveer

Re: Aanhangwagen geremd of niet?



Bericht door neanderthaler »

Deze dus :-B toch wel pittig aan de prijs dat houd me tegen ik doe het zelf met een paar spanbanden

Je schrijft ook Aangezien ik de kogeldruk ivm het maximale laadgewicht van de camper zo laag mogelijk wens te houden.

Hoe had je dat gedacht of beter hoe laag wil je :?: dat is een kwestie de motor naar voren of naar achteren brengen :mrgreen:
Bijlagen
spanband-motor.png
spanband-motor.png (672.53 KiB) 642 keer bekeken
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8369
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Aanhangwagen geremd of niet?



Bericht door EasyBee »

Ik heb het zelf toendertijd simpeler opgelost. Ik had een motortrailer van Erde, zonder huif, voor achter de personenwagen en camper.
Met één as en ongeremd, leeggewicht 75 kg en max 750 kg.
Daarop heb ik zowel achter de auto (Saab 9000) als achter de camper jarenlang mijn motoren vervoerd naar Frankrijk, Italië en Spanje.
Daarop konden max 3 motoren, maar ik had 2 rijgoten verwijderd. De motoren die er op gingen, lieten geen ruimte voor een 2e motor.
Ik heb daarop een Kawasaki Z1100 LTD, Honda GL 1200 en GL 1500 vervoerd. Ging probleemloos.
P1000059.JPG
P1000059.JPG (213.69 KiB) 612 keer bekeken
Laatst gewijzigd door EasyBee op wo 04 mar 2020, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Plaats reactie