Lithium accu's en schade met brand

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Camper_01

Lithium accu's en schade met brand



Bericht door Camper_01 »

Heb afgelopen zaterdag op radar sorry lees nu "kassa" een verontrustend programma gezien met schadelijke stoffen en branden met accu's van electrische voertuigen. Moeten wij ons zorgen maken?
Dit omdat er meer en meer lithium accu's gebruikt gaan worden in onze campers. Zijn er forum leden die hier verstand en of ervaringen mee hebben opgedaan? Bijvoorbeeld mensen uit de industrie of de overheiddiensten.
Laatst gewijzigd door Camper_01 op ma 24 feb 2020, 9:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Lithium accu's en schade met brand



Bericht door JoopBrekken »

Een gemiste kans om niet duidelijk te maken dat er ook ongevaarlijke Li accu,s zijn.
Dat zijn de LiFePo4 accu,s die we als hh accu gebruiken, deze zijn niet brandgevaarlijk!
Laatst gewijzigd door JoopBrekken op zo 23 feb 2020, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kowa
Berichten: 755
Lid geworden op: zo 17 okt 2004, 12:46

Re: Lithium accu's en schade met brand



Bericht door kowa »

Even goede info geven HET WAS KASSA die de informatie gaf over de branden en NIET RADAR.
Onderweg naar (t)huis
Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 794
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 20:03
Locatie: West-Friesland

Re: Lithium accu's en schade met brand



Bericht door Micha »

De uitzending van Radar heb ik gemist helaas. Desondanks kan ik me voorstellen waarom dit programma een voor velen voor de hand liggende opmerking over veilige lithiumaccu's niet gemaakt heeft. Als er ooit één zo'n accu brand veroorzaakt, kan Radar verantwoordelijk worden gesteld voor de schade.
De lithium-ijzer-fosfaat-accu (LiFePO4), die van samenstelling anders is dan de oude lithium-ion accu, wordt omringd door elektronica die vooral menselijke fouten (verkeerde manier van opladen en aansluiten bijvoorbeeld) moet voorkomen. Als je zo'n lithiumaccu wil aanschaffen voor de camper, wend je dan tot een deskundig bedrijf en vermijd onoordeelkundig gebruik door je goed in de eigenschappen van deze accu in te lezen. Overigens is ook de kans op ontploffende loodaccu's (tijdens opladen van ondeugdelijke accu's) met alle nare gevolgen van dien al meermalen bewezen. Absolute veiligheid krijg je nooit en is er nooit.

Micha
Ik reis dus ik besta
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Lithium accu's en schade met brand



Bericht door Dafluc »

Los van het verkeerd aansluiten of een menselijke fout claimen fabrikanten van LifePo4 accu's dat deze onbrandbaar zijn.
Afbeelding
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Lithium accu's en schade met brand



Bericht door Vertrokken2 »

Inmiddels lees ik ook berichten over brandgevaar van electrische auto’s icm parkeergarages.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Lithium accu's en schade met brand



Bericht door JoopBrekken »

Dafluc schreef:
zo 23 feb 2020, 14:57
Los van het verkeerd aansluiten of een menselijke fout claimen fabrikanten van LifePo4 accu's dat deze onbrandbaar zijn.
Dat had ik in de eerste reaktie al geschreven.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Lithium accu's en schade met brand



Bericht door Dafluc »

@ Gobert: de accu die wij als huishoudaccu gebruiken is een andere Lithiumaccu dan die in elektrische auto's zitten.
@Joop: en ik herhaal het nog eens met de toevoeging over de fabrikanten als reactie op het bericht van Micha.
Afbeelding
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Lithium accu's en schade met brand



Bericht door veetee »

Weer een mooi voorbeeld hoe “de media” graag een hype geboren zien worden. Op basis van het in de fik vliegen van een invalidenautootje en twee recreatie ‘jeeps’ wordt maar even gesteld dat het laden van ev’s in een ondergrondse garage levensgevaarlijk is. Er wordt voorbij gegaan aan het feit dat het waarschijnlijk hele andere accu technieken betreft, en er geen enkel geval Hier in nl bekend is waarin inderdaad een ev tijdens het laden in een parkeergarage is brand is gevlogen. De paar brand gevallen die in 2019 in het nieuws waren betrof ofwel verkeerde berichtgeving, waarbij later, na nader onderzoek bleek dat het toch, in het ene geval een diesel, in het andere geval een benzine/hybride betrof. En niet tijdens het laden maar bij een ongeluk betrokken. Enkele ev’s die wél de fik vlogen, deden dat niet tijdens het laden maar door ‘van buiten komend onheil’, een geval van doorboring van het accupack door van een truck gevallen metalen voorwerpen, en eenmaal door ‘onderdompeling’ in zeewater (ja, dat geleidt lekker...). Ook wordt voor het gemak maar vergeten dat fossiele auto’s ook zomaar in de fik vliegen, en wel heel veel vaker als ev’s.
De brandweerman die aan het einde van de uitzending erop wees dat inderdaad ook benzineauto’s in brand vlogen, en dat nu weliswaar het risico wat groter werd met meer ev’s, en het daarom niet betekende dat het voorheen veilig was en nu plotseling niet, werd daarom maar een beetje meewarig aangekeken. Maar hij was tenminste eerlijk over de risico’s en de te nemen maatregelen.
Gebruikersavatar
DynaDetty
Berichten: 693
Lid geworden op: di 28 jul 2015, 14:16
Locatie: Beetsterzwaag

Re: Lithium accu's en schade met brand



Bericht door DynaDetty »

Deze spraakverwarring zoals bij Kassa merk ik wel vaker. Dat komt omdat alle lithium accu’s vaak op één hoop worden geveegd. Er zijn echter heel veel verschillende soorten met verschillende eigenschappen. Ik vond het echter best een goed verhaal, wel opvallend dat de overheid het hier helemaal laat afweten. Een particulier bedrijf is als enige volgens hen in staat deze branden aan te pakken.

Hier nog een link naar de diverse lithium ondersoorten:

https://www.gsl-energy.com/things-you-n ... -batteries


D’n poat op’t gas en ........ wiedergoan
D'n poat op het gas en.......wiedergoan
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22856
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Lithium accu's en schade met brand



Bericht door PaulBng »

Wat ik uit het verhaal opmaakte is, dat het probleem niet ligt in wat er wel of niet in brand vliegt, maar dat het blussen van een accubrand problematisch zou zijn...
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Lithium accu's en schade met brand



Bericht door JoopBrekken »

Ze hebben de veilige Li accu,s helemaal niet genoemd, zoals ik al schreef:

Een gemiste kans om niet duidelijk te maken dat er ook ongevaarlijke Li accu,s zijn.
Dat zijn de LiFePo4 accu,s die we als hh accu gebruiken, deze zijn niet brandgevaarlijk
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Lithium accu's en schade met brand



Bericht door Dafluc »

Dat schreef ik in mijn vijfde reactie ook al 8-)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lithium accu's en schade met brand



Bericht door Kroppie »

in een eerdere reactie had ik ook al een ander risico van lithium gemeld. :)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie