Tuning: wel of niet doen...?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Premiumliner
Berichten: 1098
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Tuning: wel of niet doen...?



Bericht door Premiumliner »

@ zwerf-busje :thumbup: Sommige roeptoeteren maar wat hier op dit forum en in dit topic.
Het gaat er niet om of jij of iemand anders het er mee eens is, maar wat de waarheid is als je wat schrijft.
Als dan wordt gereageerd met woorden als ""Totale onzin, bangmakerij en stemmingmakerij" dan vind ik dat in dit verband dus roeptoeteren en een discussie doodslaan!
Temeer omdat diezelfde iemand schrijft: Ik probeer een onderscheid te maken tussen wilde verhalen en werkelijkheid.

Oh ja, ik heb helemaal niks tegen tunen, maar zal het zelf nooit laten doen. Ik zou dan gelijk een voertuig kopen met een motor die het vermogen kan leveren wat ik vraag.
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Tuning: wel of niet doen...?



Bericht door Janpinz »

Niemand kan het zien, dus schrijf ik het op:
Ik haal mijn schouders op, draai me om en loop weg...
Over en sluiten :cheers:
Gebruikersavatar
FJM
Berichten: 437
Lid geworden op: di 19 sep 2006, 21:37
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Tuning: wel of niet doen...?



Bericht door FJM »

@Janpinz: wat een nobele houding! Ik sluit me daarbij aan :cheers:

Er zijn hier laatst forumleden weggelopen omdat de reacties van forumleden hier op dit forum op zijn/haar posts ‘gortig’ waren... Dus jouw reactie is koninklijk! Chapeau
Who is General Failure? And why is he reading my harddisk?
Zijspan
Berichten: 2601
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Tuning: wel of niet doen...?



Bericht door Zijspan »

Ik ben ook geweest bij de pk tovenaar, en het bevalt erg goed.
Onze fiat 2800 common rail ging van 128 maar 160 pk, en het koppel schoof ook een kleine 100 nm meter op.
Het gebruik is meer kan ook niet anders.
Ik zou het zo weer doen. Er kan daar nog meer uit die motor worden gehaald!
Wel zocht ik naar de juiste man om dit uit te voeren, er was er zelf een die alles via www deed, wel eerst 500 overmaken?
Dit bedrijfje, de man zelf rijdt nog een stukje mee, met al zijn meetkasten aangesloten.
Ik zocht meer vermogen, er hangt een aanhanger aan, en wij rijden maar een km of 90 per uur.
Was ook niet gratis, was mij wel aanbevolen door diverse mensen uit de wereld van de fiat.
Wil je weten wie en zou je heen willen?
Zorg dat alles in orde is en geen fout meldingen en zo, anders stuurt hij jou gewoon weg.
En de deeltjes test die er aan komt voor de diesels ben ik niet bang voor.
Zijn naam en plaats via een pb.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
Het-Licht
Berichten: 187
Lid geworden op: wo 16 mar 2016, 17:52

Re: Tuning: wel of niet doen...?



Bericht door Het-Licht »

Zelf heb ik redelijk wat ervaring met chiptuning. Ik doe dat zelf bij mijn personenauto's en natuurlijk mijn racer. Puur uit hobby en interesse. Ik heb dan ook diverse tools om dit te kunnen.

Wat is chiptuning nou eigenlijk? Nou het principe waar de naam chiptuning vandaan komt gebeurt eigenlijk bijna niet meer. Vroeger in oude injectie systemen zaten losse chipjes met daarop de software. Deze kon je dan uit de ecu peuteren en dan dmv een programmer een aangepast stukje software op zetten, het 'tunen' van het chipje zegmaar. Zette je hem weer terug dan dan loopt de motor anders, hopelijk beter. Want dat is natuurlijk de insteek.

Zo rond de eeuwwisseling werden de ecu's dermate ingewikkeld en de componenten klein dat losse chips niet meer werden toegepast. Het lezen en schrijven ging vanaf dat moment dmv een interface via de diagnose stekker. De software op de ecu wordt gekopieerd. Op de pc worden de kenvelden en begrenzers aangepast en vervolgens wordt die software opnieuw in de ecu geschreven. Als je het zo stelt is het een klusje van niks, maar er gaat veel tijd zitten in het ontwikkelen van de software, daar zit dan ook de kosten van zo'n aanpassing. Ook de officiële interfaces en programma's kosten klauwen met geld. 5000 euro voor een officiële interface is niks. En dan moet er ook nog een abonnement bij om de software up to date te houden voor de nieuwste auto's...

Wat wordt er dan aangepast?
Vanuit de fabriek zitten er marges in de prestaties van de motor. Deze zitten erin om de auto onder echt alle omstandigheden (kwaliteit brandstof, hoogte, temperatuur, STAAT VAN ONDERHOUD) goed te laten presteren, maar ook te laten voldoen aan emissie normen en verbruik.
Wat is Chiptuner doet is de marges oprekken, binnen het redelijke de grenzen wat meer opzoeken. Bij de ene motor zijn deze marges groter als bij de andere motor.
Hierin schuilt ook de kwaliteit van de chiptuner. Domweg de waardes omhoog gooien kan zeker verkeerd aflopen.
Hou er ook rekening mee dat tegenwoordig veel motoren exact het zelfde zijn, alleen de software bepaald hoeveel vermogen eruit komt. Zo zou je van bijvoorbeeld van een bepaalde motor, een 100pk, een 130 pk en een 160pk variant kunnen hebben die technisch 100% aan elkaar gelijk zijn, het enige verschil is de software. Je kan dan dus heel simpel de 160 pk software in een 100 pk laden en dan heb je 160 pk. Klinkt raar maar fabrikanten doen dit uit kostenbesparing. Ze hoeven dan immers maar 1 soort motor te ontwikkelen en de onderdelen op voorraad te houden. En zelfs kan je dan bij die 160 pk een schepje bovenop doen maar vaak zijn die marges dan niet heel groot meer.

Het is lastig te bepalen wie goed is, en wie niet. Maar als je de volgende hoofdlijnen aan houdt dan filter je de cowboys er gauw uit:

- Ga naar een merk specialist. Bijvoorbeeld iemand die alleen auto's doet uit bijvoorbeeld de VAG groep (VW, Audi, is JD Engineering een grote naam) of bij de Fiat/Alfa groep is Squadra Tuning een hele bekende. En zo zijn er meer voorbeelden.
- Ga naar een bedrijf toe die toegeven dat ze de software niet zelf ontwikkelen maar dealer zijn van een grote organisatie. Dat soort organisaties hebben grote teams van ontwikkelaars die bergen kennis hebben en weten waar ze mee bezig zijn. Een klein bedrijfje die alle merken doet zonder een groot team van ontwikkelaars achter zit kan nooit alle ins en outs van jouw motor weten. Er zijn natuurlijk van die gasten die echt wel goed zijn en veel weten, maar helaas zijn er ook veel cowboys die uit zijn op jouw centen.

Als je dus goed onderhoud pleegt, goede brandstof tankt en niet te gek doet (altijd volgas het liefst bij een koude motor) en een goede tuner vindt, dan kan er weinig verkeerd gaan.

Wat betreft zuiniger rijden: lucht+brandstof =vermogen. Wil je meer vermogen zal je meer lucht en brandstof nodig hebben. Het moet ergens vandaan komen. Wel is het zo dat je omdat je meer vermogen (dus koppel) hebt je makkelijker op lagere toeren kan rijden, en daar zit dan de winst.

Ik hoop dat dit stukje informatief is en wat misverstanden weg neemt want ik heb al dingen voorbij zien komen die op aannames berusten...

Verstuurd vanaf mijn G8341 met Tapatalk

Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8698
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Tuning: wel of niet doen...?



Bericht door seth_space »

Prima stuk. Een kleine kanttekening.
Er zijn motoren of beter gezegd motorblokken die uiterlijk exact zijn maar intern essentiële wijzigingen bevatten. Zo maakt BMW een motorserie die uitwisselbaar is vwb inbouw maar twee verschillende soorten zuigers heeft. Gewone en high performance zuigers. De softwarematige begrenzing voorkomt motorschade. Die verwijderen ( en dat is gedaan) zorgt voor kostbare motorschade.
Daarnaast zie je vaak zwaardere koppelingen en versnellingsbakken met andere verhoudingen op hetzelfde motortype. Een 100pk uitvoering naar 130pk tillen heeft dus ook ingrijpende effecten op de aandrijflijn.
Laatst gewijzigd door seth_space op za 22 feb 2020, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Tuning: wel of niet doen...?



Bericht door Janpinz »

Een duidelijk en ver-licht-end betoog!
Zwakke punt blijft, als in vele zaken, helaas, dat je dus een betrouwbaar bedrijf moet vinden!
Die ook begrijpt waar de grenzen van bv de koppeling, bak en aandrijfasjes liggen.

Ik heb ook nog een tip van een monteur: gebruik ná vermogenswinst altijd de beste olie die je kan vinden!
Gebruikersavatar
Het-Licht
Berichten: 187
Lid geworden op: wo 16 mar 2016, 17:52

Re: Tuning: wel of niet doen...?



Bericht door Het-Licht »

@seth_space klopt helemaal! Daarom, ga naar een specialist. Zij weten dat soort zaken precies! Maar wat jij omschrijft gebeurt steeds minder vanuit het oogpunt van kosten besparing.



Verstuurd vanaf mijn G8341 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Het-Licht
Berichten: 187
Lid geworden op: wo 16 mar 2016, 17:52

Re: Tuning: wel of niet doen...?



Bericht door Het-Licht »

@japinz klopt ook, goede olie gebruiken en niet de goedkope muk bij de Action (al schijnt die niet eens zo slecht te zijn).

Gebruik ook goede diesel. Hoeft niet perse Premium te zijn, maar vermijdt de Tango, Firezone enzo.

Goede brandstof kan veel schelen ben ik laatst achter gekomen toen ik een auto ben gaan halen in Duitsland:
Vrijdagavond bij de Firezone afgetankt. 125km voor Freiburg tank lampje aan. Langs de snelweg er wat ingegooid (1,59 per liter!) om Freiburg te halen. Voor de terugweg in Freiburg bij de Aral vol gegooid (1,28 per liter ) maar met 1500kg windvanger achterop ging net voor Utrecht het lampje aan.
Hoe bedoel je kwaliteit in diesel...

Verstuurd vanaf mijn G8341 met Tapatalk

Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1418
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Tuning: wel of niet doen...?



Bericht door FrankJC »

Ik zie toch regelmatig een tankauto van Shell een Tango benzinestation bevoorraden :wtf:
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8698
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Tuning: wel of niet doen...?



Bericht door seth_space »

Ja hier ook. Zelfde eigenaar, een zijde Texaco andere zijde firezone. Prijsverschil ca 10cent. Zelfde tankauto bevoorraad beide stations.

@het licht,
Zelfs bij gebruik van hetzelfde motorblok als bezuiniging zie je verschil in aandrijflijn en bijv koeling.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Tuning: wel of niet doen...?



Bericht door Janpinz »

FrankJC schreef:
za 22 feb 2020, 13:04
Ik zie toch regelmatig een tankauto van Shell een Tango benzinestation bevoorraden :wtf:
Weet je zeker dat ze dan ook dezelfde dopes hebben/ toevoegen!??
Dacht t niet...
Gebruikersavatar
Het-Licht
Berichten: 187
Lid geworden op: wo 16 mar 2016, 17:52

Re: Tuning: wel of niet doen...?



Bericht door Het-Licht »

Mijn idee Janpinz. Mag dan de zelfde tankauto zijn, de inhoud is anders. Prijsverschil zit ergens in!

Verstuurd vanaf mijn G8341 met Tapatalk

Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Tuning: wel of niet doen...?



Bericht door bupozaanstad »

Goedkope en dure brandstoffen: Geneuzel andere woorden heb ik er niet voor, het prijsverschil zit er vooral in dat Tinq, Tango en Firezone onbemande stations zijn en er daar geen personeel betaald hoeft te worden. Zelfs onbemande "merk" stations zijn een stuk goedkoper. Neem bv de Dokweg in IJmuiden, aan de ene kant een Shell station bemand en aan de andere kant een BP onbemand, verschil in dieselprijs 18 cent per liter en waar tanken de meeste ...... bij de duurdere Shell :bang:

Het zelfde met olie van de Action, ik ga er van uit dat deze net zo goed is als de duurdere merken, op de Techno staan de namen van Mercedes, BMW en Volkswagen bij de specs, neem maar van mij aan dat als dit slechte olie was dat deze grote merken er ala minuut een jurist op zouden zetten en dat zij hun naam niet op zo'n verpakking zouden willen.

Goedkope brandstoffen en oliën zijn net zo goed als de dure maar het zit tussen de oren van de consument. Verhalen als: Ik rij meer kilometers op merkbenzine / diesel, ik heb het echt nog nooit geconstateerd. Niet met mijn oude Ducato en ook niet met mijn vorige Volvo 855R met 280PK
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Plaats reactie