Bodemspeling na montage trekhaak

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1516
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Re: Bodemspeling na montage trekhaak



Bericht door Ruud-572 »

Bedankt voor deze informatie, daar kan ik wel wat mee. Het zou gaan om montage op een nieuw model Fiat Ducato onderstel met een light chassis... Ik zal eens bij Memo vragen om meer specifieke informatie!
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2418
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Bodemspeling na montage trekhaak



Bericht door pepon »

20200128_132623.jpg
20200128_132623.jpg (67.68 KiB) 657 keer bekeken
Je vroeg er nog naar.

De trekhaak loopt eerst nog naar beneden en dan omhoog.
Dus heeft helemaal een negatieve invloed op de vrij hoogte.
Iets om op te letten?

Info camper zie onderschrift.



Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: Bodemspeling na montage trekhaak



Bericht door Kees_S »

Twee simpele maatregelen.
- Monteer Sawiko afrolwielen en je hebt nergens een centje pijn. Rustig rijdend wordt hij waar de trekhaak niet hoog genoeg is door deze wielen uit de vering getild en kom je er gewoon door zonder schade of wat dan ook. Ik ben hiermee eens de vlotbrug bij Schagerbrug opgereden en ook weer af gekomen :cheers:
- Ga naar www.arli.nl en vraag naar Arjan Ligthard. Die maakt vele trekhaken per jaar onder campers en alles maatwerk. Je geeft de wensen op en hij benadert die zo goed mogelijk en zonder daarvoor de hoofdprijs te rekenen.
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1516
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Re: Bodemspeling na montage trekhaak



Bericht door Ruud-572 »

Ja, die wieltjes zijn zeker een optie. Maar er zit ongetwijfeld ook een maximum aan wat er ‘gecorrigeerd’ kan worden, dus zou ik toch graag een reële indicatie krijgen van de bodemspeling :eh:
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: Bodemspeling na montage trekhaak



Bericht door Kees_S »

Die Sawiko wielen zijn er in twee hoogtes. Met mijn laag Al-Ko chassis had ik voldoende aan de kleinste wielen. Je kunt dat ook uitmeten door vanuit de achterwielbasis op de weg een touwtje te spannen naar de achterzijde. Dan zie je bij de voorgeboorde gaten in de chassisbalken hoeveel lucht daar tussen zit die door de wielen opgevangen moet worden. Ga er maar van uit dat Arli de trekhaak niet lager dan de onderkant van de bumper maakt. Je krijgt daar dan wel een zaaggat in.
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Bodemspeling na montage trekhaak



Bericht door iSonic »

Dat zal heel erg afhangen van welke trekhaak en hoe je hem monteert. Bij mijn alko trekhaak kon ik de hoogte veranderen door andere bout gaten in de schetsplaat te kiezen. Hoger betekend echter ook dat je de bumper moet inzagen om ruimte te maken. Maar er zijn ook zat campers waarbij de trekhaak zonder schetsplaten in de frame verlenging wordt gemoneteerd. Dan kun je geen hoogte 'instellen'. Afneembare trekhaak moet je wel goed kijken. Als het frame/balk waar de trekhaak aan zit blijft zitten win je meestal maar heel weinig hoogte....

Let ook op de electra. Die hangt vaak nog onder het laagste punt. Ik heb deze andere gemonteerd waardoor dit niet het laagste punt meer is.

alko = sawiko
Laatst gewijzigd door iSonic op wo 19 feb 2020, 16:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Bodemspeling na montage trekhaak



Bericht door Janpinz »

Wat fijn voor die veerboot!
Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: Bodemspeling na montage trekhaak



Bericht door Kees_S »

Ook bij ons werd een minimaal stukje uit de bumper gehaald. Alles maatwerk een heel netjes. Zou het zo weer laten doen. Echter zolang Rutte de pensioenen een worst voorhoudt geen eurootjes voor een nieuwe camper, dus ook geen nieuwe trekhaak :bang:
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: Bodemspeling na montage trekhaak



Bericht door Kees_S »

@Arli: Je vergeet de oplossing met de Sawiko wielen. Die heb je bij mij gezien en dat werkt. Want ik zit met WB 460 cm en Al-Ko verlaagd chassis ook onder jouw ideale vrije hoogte onder de trekhaak. Die wielen doen hun werk echter prima :cheers:
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding
Hymerferry
Berichten: 712
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47

Re: Bodemspeling na montage trekhaak



Bericht door Hymerferry »

Krijgen we bij je eigenbouw trekhaken ook een gecertificeerd trekgewicht met bijbehorende papieren?
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Bodemspeling na montage trekhaak



Bericht door iSonic »

@Ruud-572 Ik zou met je camper bij een paar leveranciers langsgaan en informatie inwinnen. Veel hangt ook af van het frame onder je camper. Bij lange campers wordt het chassis verlengd maar het kan ook dat het achterste stuk zonder frame is. Je moet dan een frame laten monteren waar de trekhaak aan komt. Er zijn veel variabelen in het spel.

Edit: lees dat je hem nog niet hebt. Dan ff bellen en vragen of ze er ervaring mee hebben of dat ze de camper kennen.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Bodemspeling na montage trekhaak



Bericht door Aloys »

Ik heb het nodige verwijderd.
Gelieve niet persoonlijk te worden en op de man te spelen.
Dat is iets wat we per sé niet wensen in het forum!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1516
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Re: Bodemspeling na montage trekhaak



Bericht door Ruud-572 »

iSonic schreef:
do 20 feb 2020, 9:19
Edit: lees dat je hem nog niet hebt. Dan ff bellen en vragen of ze er ervaring mee hebben of dat ze de camper kennen.
Zelfs nog geen definitieve keuze bepaald... :angel:
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bodemspeling na montage trekhaak



Bericht door gsm »

Ik weet het nu niet hoeveel ruimte er bij mijn Ducato L3 zit maar kan het opmeten als ik in de stalling kom
Misschien dat de foto iets zegt en verduidelijkt, hij zit bijna gelijk met het reserve wiel.
Afbeelding
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Plaats reactie