Tuning: wel of niet doen...?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Tuning: wel of niet doen...?



Bericht door Navigator »

Een paar jaar geleden laten tunen van ruim 80 naar 120 PK. Fantastisch qua trekkracht. Snelheid niet van belang, onze kruissnelheid ligt net onder de 100.

Motor is 18 jaar oud, Mercedes, 110.000km op de teller. Verbruik niet meetbaar zuiniger. Zou het zo morgen weer doen. Wel weer bij een gerenommeerd bedrijf.
Forum verlaten.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Tuning: wel of niet doen...?



Bericht door Janpinz »

Tuurlijk, snap ik, logisch!
Maar 50% vermogenswinst...euh, ben je dan ook nog bij de rdw langs geweest ( of gemoeten)
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Tuning: wel of niet doen...?



Bericht door travelscout »

Nadrukkelijk: niet doen met gebruikte motoren.
Indien toch let er dan op dat er tenminste ook de juiste aanpassingen worden gedaan in automatische reinigingsperioden van katalysatoren filters etc.
Kunnen anders op de langere termijn leiden tot erg dure reparaties.
Paul.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Tuning: wel of niet doen...?



Bericht door hathi »

Navigator schreef:
wo 19 feb 2020, 22:16
Een paar jaar geleden laten tunen van ruim 80 naar 120 PK. Fantastisch qua trekkracht. Snelheid niet van belang, onze kruissnelheid ligt net onder de 100.

Motor is 18 jaar oud, Mercedes, 110.000km op de teller. Verbruik niet meetbaar zuiniger. Zou het zo morgen weer doen. Wel weer bij een gerenommeerd bedrijf.
Hier ongeveer hetzelfde motor ook 18 jaar oud,met iets meer km,verbruik ? Weet niet,ik heb evenveel liters diesel,als pk,dus, de tuning heeft niet zoveel gebracht,maar toch zeer tevreden :eh:
Laatst gewijzigd door hathi op do 20 feb 2020, 7:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Tuning: wel of niet doen...?



Bericht door Navigator »

Janpinz schreef:
wo 19 feb 2020, 22:19
Tuurlijk, snap ik, logisch!
Maar 50% vermogenswinst...euh, ben je dan ook nog bij de rdw langs geweest ( of gemoeten)
Ik zou niet weten waarom.............
Forum verlaten.
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Tuning: wel of niet doen...?



Bericht door Navigator »

travelscout schreef:
wo 19 feb 2020, 23:58
Nadrukkelijk: niet doen met gebruikte motoren.
Is dat gewoon je mening of heb ervaring met het feit dat er schade is door tunen? Ik probeer een onderscheid te maken tussen wilde verhalen en werkelijkheid. Ik heb in ieder geval alleen maar positieve ervaringen.
Forum verlaten.
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Tuning: wel of niet doen...?



Bericht door Navigator »

Navigator schreef:
do 20 feb 2020, 6:43
Janpinz schreef:
wo 19 feb 2020, 22:19
Tuurlijk, snap ik, logisch!
Maar 50% vermogenswinst...euh, ben je dan ook nog bij de rdw langs geweest ( of gemoeten)
Ik zou niet weten waarom............. Topsnelheid is niet gewijzigd en het uiterlijk van de auto ook niet. Verzekering gebeld en die vonden het prima.
Forum verlaten.
Foofer
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 08 nov 2019, 20:32

Re: Tuning: wel of niet doen...?



Bericht door Foofer »

travelscout schreef:
wo 19 feb 2020, 23:58
Nadrukkelijk: niet doen met gebruikte motoren.
Indien toch let er dan op dat er tenminste ook de juiste aanpassingen worden gedaan in automatische reinigingsperioden van katalysatoren filters etc.
Kunnen anders op de langere termijn leiden tot erg dure reparaties.
Het roetfilter Heeft 2 temperatuursensoren en een drukverschilsensor. Dit meet de verschildruk over het filter. Het drukverschil bepaald in welke mate het filter vervuild is. Gegevens daarvan worden niet gebruikt om het regeneratieproces te starten. In het motormanagement is een algoritme gedefinieerd welke vooral afhankelijk is van toeren en belasting. Daarmee berekent het systeem wanneer het filter verzadigd zal zijn en de regeneratie gestart wordt.

En daar kan een tuner niets aan veranderen, advies bij grote vermogenstoename verwijderen van EGR en DPF en als je dat niet wilt Max 15% vermogenstoename. Anders krijg je vroeg of laat kosten.

En zuiniger van tuning, bij downsizing misschien. Of als je je EGR uitschakelt heb je laag in de toeren betere verbranding
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Tuning: wel of niet doen...?



Bericht door bupozaanstad »

travelscout schreef:
wo 19 feb 2020, 23:58
Nadrukkelijk: niet doen met gebruikte motoren.
Ik vind dit een rare kreet. Ik heb mijn ex Volvo 855R laten tunen van 240 naar 285PK bij een stand van 268.000 en inmiddels staat de teller bijna op 4 ton, en zo zijn er vele. Het is geen enkel probleem om een "oudere motor" te tunen maar er is één ding wat heel belangrijk is: ONDERHOUD !
Het maakt niet uit of het een motor is van een camper of een personenwagen als het blok maar aantoonbaar onderhouden is.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Tuning: wel of niet doen...?



Bericht door Janpinz »

@navigator
Jij zou niet weten waarom...nou, ik wel!
Omdat de wet dat nou eenmaal zo zegt! Heeft te maken in de basis met de typegoedkeuring; in wezen mag je de spiegels of het stuur nog niet wijzigen. Verder heeft met constructie en remmen te maken, enz.
Hou me ten goede: ík vind het allemaal best hoor, ik ben niet zo van de regeltjes en wetjes volgenn.
Maar ik weet wel wat de risico’s kunnen zijn! Pakkans is klein, maar als je zulke cijfers gewoon op een forum zet, en weet ik waar nog meer, wordt t al groter...
Een serieuze tuner Zou het moeten weten en je ervoor waarschuwen
Zelf weet ik niet meer de exacte cijfers, maar ik meen, dat het max. 30% was...daarboven is herkeur rdw,
bij ontdekking dooor controle: afkeur ter plekke, kenteken in beslag, boete.
Boulange
Berichten: 126
Lid geworden op: za 12 feb 2011, 21:15

Re: Tuning: wel of niet doen...?



Bericht door Boulange »

Voor ons waren redenen om het niet te doen :

Zware belasting van een camper, het vermogen wordt soms ook echt gebruikt, in tegenstelling met auto's die in Nederland rijden.

Met een hoger koppel ben ik ook bang voor hoge kosten.
Met name van dubbelmassa vliegwiel.
Een hoger koppel is meer belastend voor de aandrijflijn dan meer vermogen.
Beware ! ! ! This user posts under influence ! ! !
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Tuning: wel of niet doen...?



Bericht door tonic »

Janpinz schreef:
do 20 feb 2020, 9:04
@navigator
Jij zou niet weten waarom...nou, ik wel!
Omdat de wet dat nou eenmaal zo zegt! Heeft te maken in de basis met de typegoedkeuring; in wezen mag je de spiegels of het stuur nog niet wijzigen. Verder heeft met constructie en remmen te maken, enz.
Hou me ten goede: ík vind het allemaal best hoor, ik ben niet zo van de regeltjes en wetjes volgenn.
Maar ik weet wel wat de risico’s kunnen zijn! Pakkans is klein, maar als je zulke cijfers gewoon op een forum zet, en weet ik waar nog meer, wordt t al groter...
Een serieuze tuner Zou het moeten weten en je ervoor waarschuwen
Zelf weet ik niet meer de exacte cijfers, maar ik meen, dat het max. 30% was...daarboven is herkeur rdw,
bij ontdekking dooor controle: afkeur ter plekke, kenteken in beslag, boete.
De regels zijn zo: Bij het plaatsen van een andere motor met een andere motorcode is er een RDW keuring vereist als er meer dan 40% vermogens toename is. dat is dus nu niet het geval omdat aan de motorcode niks veranderd. Dus tuning is geen probleem.
Let op met motorcode wordt bedoeld een ander type motor. Dus wat anders dan motornummer. Bij verandering van brandstof of aantal cilinders moet er ook altijd een RDW keuring volgen.
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Tuning: wel of niet doen...?



Bericht door Navigator »

Janpinz schreef:
do 20 feb 2020, 9:04
@navigator
Jij zou niet weten waarom...nou, ik wel!
Omdat de wet dat nou eenmaal zo zegt! Heeft te maken in de basis met de typegoedkeuring; in wezen mag je de spiegels of het stuur nog niet wijzigen. Verder heeft met constructie en remmen te maken, enz.
Hou me ten goede: ík vind het allemaal best hoor, ik ben niet zo van de regeltjes en wetjes volgenn.
Maar ik weet wel wat de risico’s kunnen zijn! Pakkans is klein, maar als je zulke cijfers gewoon op een forum zet, en weet ik waar nog meer, wordt t al groter...
Een serieuze tuner Zou het moeten weten en je ervoor waarschuwen
Zelf weet ik niet meer de exacte cijfers, maar ik meen, dat het max. 30% was...daarboven is herkeur rdw,
bij ontdekking dooor controle: afkeur ter plekke, kenteken in beslag, boete.
Totale onzin, bangmakerij en stemmingmakerij.
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 878
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: Tuning: wel of niet doen...?



Bericht door zwerf-busje »

https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... n-voertuig

Als u één van de onderstaande wijzigingen aan de motor van een voertuig met Nederlands kenteken aanbrengt, dan moet de RDW het voertuig individueel goedkeuren.

Het gaat om de wijziging van:

de motorcode of het motortype;
het aantal cilinders;
de cilinderinhoud;
de brandstofsoort, zoals van benzine naar diesel of de wijziging naar elektrische aandrijving;
het vermogen van een motor, driewielige motorrijtuig en bromfiets;
het vermogen van andere voertuigen, als dit meer dan 20 % afwijkt van de oorspronkelijke waarde zoals in kentekenregister geregistreerd.
Groet Ruud
Plaats reactie