Welke capaciteit accu met vrij staan?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Welke capaciteit accu met vrij staan?



Bericht door Aloys »

Appiecamp schrijft duidelijk: Dus geen gebruik van omvormer.
Appiecamp schreef:
di 18 feb 2020, 17:38
Graag even meedenken...
Ik heb een koelkast met vermogen:
Compressor koelkast, 12/24 volt DC
Aansluitspanning: 12/24 volt DC
Gemiddeld opgenomen vermogen: ca. 45 watt
Stroomverbruik:
0,94 Ah/h bij +25 °C omgevingstemperatuur,
1,50 Ah/h bij +32 °C omgevingstemperatuur,
telkens bij +5 °C binnentemperatuur
Dus geen gebruik van omvormer.
Ik heb overigens dezelfde ervaringen met mijn MDC-65 compressorkoelkastje.
Die 45W is voor het motortje, maar die draait niet constant. En in de zomer
is één zonnepaneel van 100Wp vrijwel voldoende om de koelkast op te laten
draaien. Voor de zekerheid heb ik 2 x 100Wp.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
DHM
Berichten: 1078
Lid geworden op: zo 25 jan 2009, 13:26
Locatie: Friesland

Re: Welke capaciteit accu met vrij staan?



Bericht door DHM »

2 jaar terug reed ik in Nieuw Zeeland ook met een camper met compressor.
Moest daarom veel rijden of aan de paal.
Gelukkig heb ik zelf een koelkast op gas-12V - 220V , zou nooit anders willen omdat lang vrijstaan toch onze voorkeur heeft. Heb overigens 2 x 100 A woon accu's en een paneel op het dak vanzelf.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Welke capaciteit accu met vrij staan?



Bericht door henk en lila »

Lang vrij staan heeft ook onze voorkeur. Dus 2 x 130 Wp op het dak, een 180 Ah tractie-huishoudaccu en een koellade 12 V compressor. Led, dieselkachel, laptop en telefoons. En de laatste twee jaar niet meer aan de paal gestaan.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1108
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Welke capaciteit accu met vrij staan?



Bericht door WiSpi »

MonRoe schreef:
di 18 feb 2020, 18:28
maar komt je accu dan weer vol de volgende dag, ga je dan een lang stuk rijden of aan de stroom? Want als je 1 dag vrij staat en je rijd dan bijv. de volgende dag maar 50 km naar de volgende plek, dan komt je accu niet vol en zo raakt je accu steeds verder leeg.
Daar heb je gelijk in. Het hangt ook van je stijl van camperen. Wij 'kunnen' twee dagen staan. Meestal rijden we de volgende dag al weer verder en met 50 km is hij bij ons 'vol' volgens de accubewaker van Victron. Maar doorgaans rijden we ook tussen de 50 en 100 km. Dat het bij ons lukt, komt ook omdat wij doorgaans maar tussen de 5 en 10% per dag aan stroom gebruiken.

Verder staan wij 1 keer per week aan walstroom, om alles weer lekker door te laden, maar echt nodig is dat niet voor het gebruik.
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Welke capaciteit accu met vrij staan?



Bericht door travelscout »

Ah = het aantal amperes die je per uur weer geeft.

Voorbeeld.
Uit een accu van 70Ah kun vaak maar je de helft (!) daadwerkelijk gebruiken dus (theoretisch) 35 Ampere in één uur (ook 35Ah).
En dus zeker géén 35A gedurende 2 of 24 uur
35Ah per 24h is daarmee onzin.

De grootte van de laadstroom wordt vooral bepaald door de inwendige weerstand van een accu.
Deze weerstand veranderd voortdurend van; grootte (laadtoestand), hoogste en laagste waarden (vanwege de verouderingsprocessen).
Je kunt deze weerstand echter niet meten met je universeel meter (wel berekenen!).

Deze stroom wordt vooral begrensd door
- de maximale laadstroom die de dynamo kan leveren.
- de maximale stroom die door de electronica van een omvormer (booster etc) kan gaan.

En moet begrensd/beveiligd worden om te voorkomen dat je een accu met een te grote stroom laad.
Paul.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke capaciteit accu met vrij staan?



Bericht door Kroppie »

35Ah per 24 uur is geen onzin, dat geeft aan dat er in een tijdsbestek van 24 uur 35Ah uit de accu gehaald is, geeft niet aan hoe groot of hoe klein een afname geweest is enkel dat er in 24 uur totaal 35Ah uit een accu gehaald is.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
rzwiebel
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 01 mar 2010, 14:36
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Welke capaciteit accu met vrij staan?



Bericht door rzwiebel »

Op mijn site vind je de pagina "Elektrische energie in Balans" met een uitgebreid invulbaar excel-formulier. Dat wijst jou de weg en geeft het antwoord.
Je hebt ook nog wel een paar "sluipverbruikers" zoals bijvoorbeeld de waterpomp die wel tot 25 Wh per dag kan verbruiken (meer dan 3 led-lampjes van 1 Watt 8 uren lang laten branden). Succes: https://www.zwiebelfam.nl/elektrische-e ... in-balans/
Geef onze aarde niet uit handen aan verwoesters, laag volk en leeghoofden. (Konstantin Paustovski 1892-1968)
Niets is geheel waar en misschien zelfs dat niet; Ik leg me toe op 't schrijven van levend Nederlands. Maar ik heb schoolgegaan. (Idee nrs 1 en 41, Multatuli)
Plaats reactie