Zelfbouw Romahome minicamper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Siggy
Berichten: 18
Lid geworden op: do 02 jan 2014, 10:20

Zelfbouw Romahome minicamper



Bericht door Siggy »

Ik heb een Romahome op basis van een C15, recentelijk verkocht omdat het auto-gedeelte echt te oud is om het camper gedeelte compleet op te knappen. Qua formaat is het een bijna-perfect campertje. Daarom wil ik graag zelf een maken. Grootste vraagstuk voor mij is de donorauto. RDW gebeld, maar deze waren niet duidelijk en onvriendelijk.
Ik heb ook op dit forum gelezen dat je niet zomaar een auto mag doorzagen en laten omkeuren tot camper, terwijl ik filmpje heb gezien dat Romahome dat wel doet en niet altijd een platform auto heeft. De enige mogelijkheid die ik zie is een pick-up kopen, of een auto met open laadbak. Maar nergens kan ik dit eenduidig terugvinden, dus mijn vraag is of dit klopt?
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80379
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Zelfbouw Romahome mini camper



Bericht door Dafluc »

Ter verduidelijking, we hebben het over zoiets:

Afbeelding

En ja, het klopt dat je niet zomaar een auto doormidden mag zagen en er een nieuw achterstuk aan mag plakken. Lijkt me vrij logisch ook.
Afbeelding
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Zelfbouw Romahome mini camper



Bericht door Janpinz »

Gisteren in Puerto de Mazarron, nooit van gehoord, en nu plots een topic over het ding 😳
Helaas helpt het je niet verder, maar plaats m toch maar even...
Citroën kop, heel compleet: kk, gaskast, instaptree, wc, luifel, water, stroom, solar, enz.
.
E7C021A2-3FA8-4EEC-921F-66D7D9EE4766.jpeg
E7C021A2-3FA8-4EEC-921F-66D7D9EE4766.jpeg (28.02 KiB) 8831 keer bekeken
1D0AD163-EFB2-467B-9669-C700C66BF72A.jpeg
1D0AD163-EFB2-467B-9669-C700C66BF72A.jpeg (25.83 KiB) 8831 keer bekeken
Siggy
Berichten: 18
Lid geworden op: do 02 jan 2014, 10:20

Re: Zelfbouw Romahome mini camper



Bericht door Siggy »

Superdingen zijn het, alleen 90% is met het stuur rechts, Nuventure is ook zo'n bouwer, maar ook weer stuur rechts. Prijzen zijn vrij heftig. Bela Trendy is ook een leuke, maar dan ben je een vermogen kwijt, vandaar ook zelf maken. Leuk hobbyproject en kan ik de indeling volledig naar eigen zin maken.

Donorauto bijvoorbeeld:
https://link.marktplaats.nl/m1516310964

Of een dergelijke versie van Renault/Citroen. Heb al jaren een Berlingo of een variant erop en ik vind ze erg prettig rijden, kunnen ook veel gewicht hebben.

De vraag is dus in feite of die eisen van de belastingdienst van de minimale afmetingen voor de verbouw bij een pickup getolereerd worden en dan voornamelijk of de laadbak afmetingen ergens geregistreerd staan of dat in feite de 'lengte' 'oneindig' is. Voor de RDW boeit het weinig, behalve dat het deugdelijk gemaakt wordt en de aslasten onder het max blijven. Maar wil het ook op campertarief hebben uiteraard.
Laatst gewijzigd door Aloys op wo 19 feb 2020, 9:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Liever NIET quoten wanneer je direct op iemand reageert!
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Zelfbouw Romahome minicamper



Bericht door Janpinz »

In zo een compact en licht ding zou ik persoonlijk voor het mogelijke comfort en gemak gaan,
ipv me in bochten te wringen voor een rdw.
Of gaat het heel veel €€€ schelen?
Siggy
Berichten: 18
Lid geworden op: do 02 jan 2014, 10:20

Re: Zelfbouw Romahome minicamper



Bericht door Siggy »

Yep, althans, voor mij. Beetje moderne (2000) mini camper ben je al snel boven de 10k uit, als je die al 2e hands kunt vinden, wat het altijd unieke campertjes maken. Daarnaast, voor mij persoonlijk, is de wegenbelasting wel erg heftig aan het worden voor campers. Beetje diesel alkoof camper zit je al heel snel boven de 2000kg, had een Peugeot J5 alkoof camper en daar betaalde ik bijna 100 euro in de maand alleen aan belastingen. Die Romahome nog geen 25 euro plus dan nog 10% fijnstofheffing. Kun je nagaan als je die op benzine weet te maken, dan lach je je gewoon kapot. In Nederland worden diesels duurder en duurder, helaas zijn er nog te weinig elektrische busjes op de markt, de enige is de Nissan e-NV200, maar daar ben je 2e hands minimaal 15.000 euro voor kwijt. En dan heb je nog geen camper.

En die Bela Trendy bijv, kost gewoon 40.000 euro in Duitsland. Er is er ook een op een Lada, maar dat schijnt een hele vervuilende diesel te zijn. Ik snap sowieso niet waarom er zo bijzonder weinig benzine campers zijn, zeker na dieselgate.

Kleine camper rijd voor mij wat prettiger dan een mega groot ding. Ik kan dan altijd nog een grote tent meenmen om de leefruimte groter te maken, maar ik wil gewoon alle functionaliteiten zo compact als mogelijk hebben, plus ik vind het een leuk project om mezelf bezig te houden. Maar goed, de vraag is dus of een pickup danwel auto met open laadbak geschikt is voor de eisen van de belastingdienst.
Laatst gewijzigd door Aloys op wo 19 feb 2020, 9:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Liever NIET quoten wanneer je direct op iemand reageert!
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Zelfbouw Romahome minicamper



Bericht door Janpinz »

Je had het over zelfbouw...ik bedoelde het verschil in mrb in huidige staat, ombouwen tot camper, nieuw leeggewicht laten registreren, (indien nodig?), níét als camper aanmelden. Dus geen gezeur over bankjes, bedden, gordels, keukenblok, los of vast, enz...
Siggy
Berichten: 18
Lid geworden op: do 02 jan 2014, 10:20

Re: Zelfbouw Romahome minicamper



Bericht door Siggy »

Ja, voor mij wel, pak een beet ~350 tov 120-130 per kwartaal.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Zelfbouw Romahome minicamper



Bericht door Janpinz »

Ja, das een serieus verschil!

Tip: bij een direct antwoord hoef je geen quote te gebruiken..
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Zelfbouw Romahome minicamper



Bericht door 't Busje »

Als zo'n Berlingo campertje zou voldoen aan de eisen van de Belastingdienst, zouden er wel meer in Nederland rondrijden.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Siggy
Berichten: 18
Lid geworden op: do 02 jan 2014, 10:20

Re: Zelfbouw Romahome minicamper



Bericht door Siggy »

Niet de Berlingo, maar een partner pickup en daar een opbouw opmaken, daar gaat het om. En ik zie niet iedereen even een eigen camperopbouw maken, een busje ombouwen tot camper is iets anders dan echt met lassen en plaatwerk aan de gang te gaan.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Zelfbouw Romahome minicamper



Bericht door 't Busje »

Je hebt het over de Romahome. Die is toch gebaseerd op de Berlingo?
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31955
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Zelfbouw Romahome minicamper



Bericht door Bob Diesel »

Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2330
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: Zelfbouw Romahome minicamper



Bericht door rbisdom »

Beetje diesel alkoof camper zit je al heel snel boven de 2000kg, had een Peugeot J5 alkoof camper en daar betaalde ik bijna 100 euro in de maand alleen aan belastingen
Knaus 685 alkoof camper 3850 kg, ik betaalde in oktober 79 euro per maand. Ik weet niet precies hoeveel duurder het dit jaar is, maar reken op 85 euro o.i.d. Heb zelf nog nooit 100 euro betaald.
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Plaats reactie