Foto-camera: welke te nemen?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aagje
Berichten: 1657
Lid geworden op: do 22 jan 2009, 14:30
Locatie: Rotterdam

Re: Foto-camera: welke te nemen?



Bericht door Aagje »

Ik zou zeggen, ga voelen aan die toestellen. Sommigen liggen goed in de hand met alle knoppen en schuifjes voor joú op de juiste plaatsen. Ik heb mijn Sony RX10 daarom ooit weg gedaan. Ook vielen de Nikon camera’s daarom bij mij af. Stond in het veld met dat ding eerst een kwartier te zoeken en te prutsen waar alles zat.
Na allerlei omwegen toch weer bij een compacte Canon G7X mark II( zelfde als Aloys) en voor mij was dat puur om het gebruiksgemak en de compactheid, met toch heel veel mogelijkheden mocht je daar behoefte aan hebben. Sommige camera’s liggen je en voelen direkt vertrouwd, voor mij is dat de Canon.
Ondertussen ben ik kapitalen kwijt geweest aan al die camera’s, en wilde ik dat ik gewoon nooit op avontuur gegaan was met al die merken. Nu merkvast (voorlopig) :-B
Laatst gewijzigd door Aagje op ma 17 feb 2020, 16:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Foto-camera: welke te nemen?



Bericht door Saviemeke »

Ik heb naast de Panasonic DMC G7 (four thirt) ook een Canon G7, de Canon is een prima camera, maakt schitterende foto's ook bij weinig licht, met 1 nadeel, de lens is niet stofdicht.
De Panasonic DMC G7 is een betaalbare systeem camera heeft een 4/3 sensor, waardoor de objectieven in verhouding tot een full frame camera kleiner en lichter zijn.
Koop je hierbij een 14/140 mm zoomlens dan kun je in de meeste situaties goed uit de voeten en ben je in totaal voor zo'n 700€ klaar.
Let er wel op dat een 24/140 mm four thirt lens vergelijkbaar is met een 28/280 full frame lens.
Maar net als met iedere camera zul je moeten spelen en oefenen om jezelf vertrouwd te maken met de instel mogelijk heden, al kun je met de Panasonic ook volledig automatisch fotograferen.

Ben je geen beroeps fotograaf en laat je de foto's niet op een formaat van 2x3 mtr afdrukken dan heb je niet direct een full frame camera nodig.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Foto-camera: welke te nemen?



Bericht door appellover »

Hier is ieder zaterdag een veiling, denk Engelse gewoonte, heb er hoop overtollige spullen verkocht, zelfs mijn oude agm accu’s.
Ik heb een fotocamera van Sony HS50, fantastisch ding. En een videocamera van Fuji, heel klein met wifi.
Gebruik ze niet meer dus denk breng ze naar de veiling .
Foto en videocamera veilen doen we niet meer, niemand heeft interesse, iedereen gebruikt telefoon tegenwoordig.
Had ook nog paar honderd lege cd en dvd, geen interesse iedereen gebruikt usb stick.
Heb het maar naar kringloop gebracht, voor goed doel.

Gr.
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Dorsthorst
Berichten: 710
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 20:55
Locatie: Winterswijk
Contacteer:

Re: Foto-camera: welke te nemen?



Bericht door Dorsthorst »

Hallo allemaal, gisteren een aantal dingen besloten: we gaan sowieso de camera bij goede winkel kopen, ook voor extra advies. De camera hoeft niet in de jaszak te passen, daarvoor hebben we de canon ixus nog. We kwamen er achter dat in onze kennissenkring een amateur fotograaf zit, die ons vertelde dat het beter was een goede camera met een extra lens voor de interieurfoto’s te kopen en vond de Sony a 6100 of 6400 met een extra lens een goede keus, klopt dat?
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1418
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Foto-camera: welke te nemen?



Bericht door FrankJC »

Niks mis met de Sony systeem camera's, de sensor heeft echter een crop van 1,5 wat inhoudt dat een foto gemaakt met een brandpunt van 16mm een afbeelding geeft van een 24mm brandpunt in vergelijk met een full frame en dat is te weinig groothoek voor interieurfoto's.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Foto-camera: welke te nemen?



Bericht door annoh »

@TS,
Je vraagt of de geadviseerde Sony een geschikte camera is.

Van diverse Sony gebruikers, verschillende types, hoor ik dat in het algemeen Sony bestanden meer tijd vragen om te bewerken dan bestanden van bijvoorbeeld Canon en Fuji. Hoe leuk vind je het om extra tijd te stoppen in de nabewerking?

De geadviseerde Sony heeft een sensor met APS-C formaat. Het lenzen programma van Sony voor dit formaat is verre van compleet. De foto wordt heel sterk bepaald door de lens op de camera. Als reclame fotograaf/portrettist ben ik jaren geleden overgestapt van full frame naar het APS-C formaat vanwege het lagere gewicht. Ik heb toen eerst gekeken met welke beeldhoek/lenzen ik werk en toen gekeken welk APS_C merk betreffende lenzen kan leveren. Voor interieur fotografie gebruikte ik vaak een lens met een beeldhoek van ruim 90 graden. Vertaald in brandpunt voor APS-C 14 mm. Toen bleek dat Fuji het enige merk is dat een dergelijke lens van hoge kwaliteit kan leveren. Vervolgens heb ik een Fuji camera gekocht. Nog steeds levert Sony geen vergelijkbare 14 mm voor APS-C.

Je geeft aan dat je Canon lenzen hebt. Onduidelijk is of het EOS of FD lenzen zijn. EOS lenzen passen via een adapter op de Fuji. Kan handig zijn.

Achter elke camera zit een bedieningsconcept. Dat is bij Sony anders dan bij Fuji. Bij Sony heb je vaker het menu nodig. Ik hoor regelmatig klachten over de onduidelijkheid van menustructuur bij Sony. Bij Fuji gebruik je meer de fysieke knoppen. Het is persoonlijk waar je voorkeur naar uitgaat.

In testrapporten van Fuji's lees ik vaak dat die camera's 'fun to use' zijn. Ik leende laatst mijn Fuji camera met knollenmand met lenzen uit aan een fotograaf. Toen hij het handeltje terug bracht gaf hij aan: 'deze camera nodigt uit tot fotograferen'. Dat zegt iets over hoe de camera in je hand ligt.

Succes met je keuze.
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1418
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Foto-camera: welke te nemen?



Bericht door FrankJC »

annoh schreef:
wo 19 feb 2020, 10:31
Voor interieur fotografie gebruikte ik vaak een lens met een beeldhoek van ruim 90 graden. Vertaald in brandpunt voor APS-C 14 mm.
APS-C 14mm x crop 1,5 geeft een afbeelding die gelijk staat aan een 21mm op full frame, da's voor interieurfoto's een beetje weinig. Ik gebruik 16mm op een full frame en dat is vaak nog te krap in huizen met kamers in normale afmetingen.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Foto-camera: welke te nemen?



Bericht door annoh »

@Frank,
Het gaat er niet om wat jij doet of wat ik doe. Het gaat er om wat past bij onderwerp/stijl van TS. In een eerdere bijdrage heb ik aangegeven dat de basis voor nieuwe fotospulletjes analyse van al gemaakte foto's is. Vervolgens krijgt hij advies om een bepaald type Sony te kopen en vraagt of dat een goede camera is.

Er zijn situaties te bedenken dat een grotere beeldhoek nodig is dan te verkrijgen met brandpuntafsand 14 mm APS-C dan wel 21 mm full frame. Het vermelden dat ik af en toe een 10 mm objectief gebruik vind ik in dit kader niet zo belangrijk. Het gaat mij om het proces dat je vanuit je eigen ervaring een volgende stap kan maken.
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1418
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Foto-camera: welke te nemen?



Bericht door FrankJC »

annoh schreef:
wo 19 feb 2020, 13:27
Het gaat er niet om wat jij doet of wat ik doe. Het gaat er om wat past bij onderwerp/stijl van TS.
Het klopt dat het er niet toe doet wat ik of jij doet. De stijl van TS is rekbaar maar er wordt wel aangegeven dat er interieurfoto's gemaakt gaan worden en daarom schreef ik dat APS-C camera's een cropfactor hebben, dat is naar groothoek een nadeel maar naar tele een voordeel.
Ik adviseer geen Sony camera, ik heb geschreven dat er niets mis is met de systeemcamera's van Sony. In bedekte termen adviseer jij een APS-C camera van Fujifilm(ook niets mis mee). Dat de cropfactor in deze een rol speelt is een feit, een 10mm op een APS-C is dan nog slechts 15mm in vergelijk met full frame. Als het budget van TS het toelaat kan hij/zij altijd nog een full frame systeemcamera kopen, wat ik persoonlijk eerder zou doen dan een APS-C camera.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Foto-camera: welke te nemen?



Bericht door annoh »

Keuze full frame of APS-C heeft met een aantal zaken te maken. Ik noem er een paar:
- maximaal gewicht fotoapparatuur
- budget
- gewenste technische kwaliteit bestand, denk daarbij aan zaken als DR en resolutie,
- maximale beeldhoek
- gewenste minimale scherpte diepte

Ik heb daar een aantal vragen over gesteld, pas na antwoorden TS is het mogelijk in te gaan op vraag 'full frame of APS-C?'

Het verschil tussen de 2 sensorformaten moeten we niet groter maken dan het is. In veel gevallen zal je aan de hand van het eind product, print of internet bestand, niet zien of de foto gemaakt is met een full frame camera of een APS-C camera.

Ik denk dat het belangrijker is dat TS een camera, met de voor hem geschikte lenzen, koopt die hij graag ter hand neemt. Vragen over budget, maximale beeldhoek en zin in beeldbewerking zijn dan nog steeds van toepassing.
Gebruikersavatar
Dorsthorst
Berichten: 710
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 20:55
Locatie: Winterswijk
Contacteer:

Re: Foto-camera: welke te nemen?



Bericht door Dorsthorst »

Beste Annoh,

Maximaal gewicht: niet van belang, hij hoeft niet in de jaszak.
Budget: Maximaal € 1000,00 ( liever minder )
Gewenste kwaliteit: vooraf al beschreven, we maken er vakantie foto's mee, dan moet je dus niet lang met zoekers/lenzen instellen bezig zijn,
voor interieurfoto's grotere beeldhoek heb ik inmiddels begrepen.
gewenste minimale scherpte diepte: geen idee hoe ik dat moet invullen.

Ik ben inmiddels overvraagd om heel eerlijk te zijn :-B :bang:

Kun je er zo wat mee?
Gr.Louis
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1418
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Foto-camera: welke te nemen?



Bericht door FrankJC »

Louis, dat het gewicht niet van belang is is goed, een zwaardere camera geeft meer stabiliteit.
Je wilt niet zoeken naar objectieven, dan is een camera met een vast zoomobjectief(bridgecamera) een optie, een nadeel is dat deze vaste zoomobjectieven qua groothoek wat achterblijven(24mm).
Deze zijn onder de 1000,-- van diverse fabrikanten.
De gewenste minimale scherptediepte? De scherptediepte is diafragma afhankelijk d.w.z. dat een groot diafragma bv F1.8 weinig scherptediepte oplevert en een klein diafragma zoals F16 veel scherptediepte.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31955
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Foto-camera: welke te nemen?



Bericht door Bob Diesel »

voorbeeld foto,s

allemaal uit de hand geschoten :idea:
door iemand die ook gewoon mooie foto,s wilt maken
en niet de hoofd prijs wil/kan uitgeven, maar er veel plezier van heeft

https://freubels-van-elly.jouwweb.nl/van-alles
.
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl/vogels

Het merk en type heb ik hier al genoemd
prijs onder € 600
.
https://www.frankwandelt.nl/reviews/com ... et-extra-s
deze is iets duurder € 740
Laatst gewijzigd door Bob Diesel op do 20 feb 2020, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Foto-camera: welke te nemen?



Bericht door Aloys »

Een mooie camera inderdaad, 25mm groothoek bij F2,8 is niet verkeerd.
Er staat ook een (Engelstalige) review op de website die bij mij al meer dan pakweg
15 jaar favoriet is op camera-gebied:
https://www.dpreview.com/products/panas ... dcfz1000m2
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Plaats reactie