WiFi op reis

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Jan210453
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 09 feb 2020, 0:19

WiFi op reis



Bericht door Jan210453 »

Hallo,

Wij gaan voor het eerst trekken met onze camper en vragen ons af wat we moeten/kunnen doen om een goede internetverbinding te hebben op campings en camperplaatsen.

Ik al advertenties gezien voor WIFI boosters maar zou graag jullie ervaringen en adviezen eens horen.

Bedankt
Jan
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: WIFI op reis



Bericht door hurktoilet »

Een wifibooster heeft eigenlijk alleen zin op campings met zwakke wifi-zenders. Ik heb zo'n ding al jaren werkloos liggen omdat we maar heel weinig op campings staan. Daarbuiten heb je er weinig aan omdat er nauwelijks onbeveiligde toegangspunten meer zijn. Nu ja, op de parkeerplaats van de Mac kan ie nog van pas komen.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2418
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: WIFI op reis



Bericht door pepon »

HIER wat leesvoer.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: WIFI op reis



Bericht door appellover »

Stelt niet veel meer voor,wifi op reis ,kom zelden op camping maar als er wifi is ,alleen s’nachts te gebruiken als iedereen slaapt.
Zo traag als ......
Ben blij met 4 G ,hoewel ook regelmatig in de rimboe “geen service”


Met vriendelijke groet
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: WIFI op reis



Bericht door Janpinz »

Die gebruiken wij ook, met Dongel met een Spaanse prepaid-Sim, als backup..
Er zijn hier verbazend veel WiFi bronnen zonder slotje, bovendien is het vermogen zo groot, dat ik tot 200
m rondom de camper mijn eigen router “vasthoud”.
Het geeft ook een beveiligde verbinding, ook nooit weg...
Veel tablets hebben geen simcard, en moeten dus op een hotspot. Met meerdere apparaten aan boord ,
is een router aan boord best handig.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: WiFi op reis



Bericht door Aloys »

Mijn vrouw heeft een abonnementje op haar telefoon met 7GB internet voor amper € 16 per maand.
Die telefoon hang je in de camper aan de spanning, je zet de hotspot aan en je hebt je eigen WiFi, 24 uur
per dag. Voor je laptop, je tablet of de telefoons van medereizigers.

Zelf betaal ik € 35 per maand, dan heb ik in NL ongelimiteerd internet, in het buitenland 25GB per maand,
zowel in Europa als in de Verenigde Staten. En ik mag onbeperkt bellen/sms'sen in heel Europa én de
Verenigde Staten.

En die abonnementen worden elk jaar een beetje goedkoper, met meer data. Dus WiFi, wie wil dat nog?

Zie hieronder: 10GB per maand voor slechts € 12,00! Ook over de grens?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: WiFi op reis



Bericht door EasyBee »

Afgelopen jaren verschillende oplossingen geprobeerd : WiFi boosters en range extenders etc.
Je kunt het dan zelf wel voor elkaar hebben (thuis werkt het prima), maar je bent afhankelijk van de voorzieningen op die campings en andere plekken. Meestal is het dan zo druk dat de routers op campings en zo het niet aan kunnen. Wij hebben de databundels van onze telefoons opgewaardeerd en maken daar gebruik van. En we zitten niet de hele dag filmpjes en dergelijke te kijken waardoor 2 telefoons met 10 Gb per maand (voor € 12 per telefoon) voor ons genoeg zijn.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: WiFi op reis



Bericht door Zadowolony »

Ik had ook in eerste instantie de ezwifi gekocht, werkte perfect, thuis. Maar op campings gezeur gehad. Of werd geblokkeerd. Of ik vond het zelf teveel gedoe om het op te zetten. Nu eigen hotspot met data via telefoon, werkt goed. Misschien koop ik nog een kleine mifi router, maar met telefoon gaat ook goed.
Komt mij bij de vraag is de ontvangst met een mifi router beter dan met een iPhone ? Of is een extra g4 versterker aan te raden?
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: WiFi op reis



Bericht door TestCase »

Een groot misverstand van het gebruik van, simpele, WiFi versterkers is dat het signaal van de versterker lokaal prima is maar die versterker moet het weer doorsturen via dat zwakke signaal. Je schiet er pas echt wat mee op wanneer die versterkers halverwege je camper en de router staan. Versterkers met goede antennes helpen wel met ontvangst en zenden maar meer zendvermogen is verboden.
Inderdaad de router is vaak overbelast en dan heb je ook nog "klojo's" die een eigen netwerkje opzetten met dezelfde WiFi naam als de camping maar met eigen restricties. Probeer dan nog maar eens een goede verbindig te maken als buur.


//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: WiFi op reis



Bericht door Janpinz »

Zadowolony schreef:
vr 14 feb 2020, 11:07
Ik had ook in eerste instantie de ezwifi gekocht, werkte perfect, thuis. Maar op campings gezeur gehad. Of werd geblokkeerd. Of ik vond het zelf teveel gedoe om het op te zetten. Nu eigen hotspot met data via telefoon, werkt goed. Misschien koop ik nog een kleine mifi router, maar met telefoon gaat ook goed.
Komt mij bij de vraag is de ontvangst met een mifi router beter dan met een iPhone ? Of is een extra g4 versterker aan te raden?
Onze iPhones deden het beter dan de 3G MiFi van toen. Niet meer vervangen.De EZ “ziet” heel veel meer wifibronnnen dan welke phone ook!
We gaan de kant op, zoals sommigen al schreven, van mobiel internet, 4G, 5G, steeds goedkopere dan wel grotere bundels voor heel Europa en meer.
Alleen voor de groep, die het héle jaar door EU zwerft, nauwelijks nog in NL komen, komt die fup weer om de hoek. Vandaar onze keus voor een plaatselijke Sim in eigen router. Kan natuurlijk ook in een (extra) mobiel.
We hebben op dit moment 20Gb/mnd, voor ook €20. Snelheden gemeten tot 148 Mbps down...

Dus...als je reizen beperkt zijn: Je bundel(s) tijdelijk verhogen, ben je ook van niemand afhankelijk.
Gebruikersavatar
mari-anne
Berichten: 515
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 16:33
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: WiFi op reis



Bericht door mari-anne »

Ik ben het helemaal eens met Aloys. Goedkoop abonnement en je bent van niets of niemand afhankelijk. Ik heb een 10 GB abo voor 13 euro en kom daar meestal prima mee uit gedurende zes weken en zo niet dan is bijkopen ook niet zo duur. Meestal lukt het ook wel om een free wifi te vinden. Mijn man heeft eigen abo voor zijn krantje. In het verleden ook routers gehad maar sinds je je abo in heel Europa kan gebruiken doe ik alles op mijn iPhone.
Aan het einde van de termijn en nog giga's genoeg en regen dan lekker Netflix kijken.
Groetjes, Marianne
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: WiFi op reis



Bericht door macfocus »

Wifi versterkers, vergeet daarbij niet dat er (op de 2.4 Ghz band) maar 13 kanalen zijn.
En die drukkern elkaar dus lekker de hele tijd weg, zeker als je een versterker gaat gebruiken.
Oplossing: forget wifi en werk gewoon met 4G. Daar waar geen 4G bereik is is waarschijnlijk ook geen wifi.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: WiFi op reis



Bericht door seth_space »

Zowel wifi als 4g zijn lang niet altijd een goede oplossing.
Dekking van 4g is verre van compleet binnen Europa en als je werkelijk bijv formule 1 wilt volgen vreet dat internationaal zo je bundel op.
Camping wifi is meestal ook geen oplossing, overbelast en traag.
Dus de satelliet schotel die reeds geïnstalleerd zat in mijn geval, maakt dan vaak overuren.
Het gaat nog even duren voordat 4g of straks 5g echt de oplossing is.
Rondom steden ligt dat anders, daar is de dekking vaak wel voldoende.
Maar voorlopig heb je nog alle opties nodig.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45172
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: WiFi op reis



Bericht door thole »

. Daar waar geen 4G bereik is is waarschijnlijk ook geen wifi.
Maar is daar dan geen 3G ?
In Marokko is bijna overal 4G , als het er niet is , is er 3G internet op wel erg afgelegen plaatsen.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Plaats reactie