Heeft mijn Burstner (2009) een roetfilter?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
AdCoertjens
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 21 mei 2018, 17:47
Locatie: Breda

Heeft mijn Burstner (2009) een roetfilter?



Bericht door AdCoertjens »

Hallo, ik heb een vraag en wel deze:
Wij hebben een Burstner Aviano i640. Kenteken TS-161-T Met een motor Fiat Ducato 2.3 M-jet, bouwjaar 03-2009.
Mijn vraag, heeft dit type Ducato een roetfilter, dit staat niet bij de RDW gegevens over de Burstner.
Misschien heeft iemand hier kennis over, de camper staat nu in de stalling dus kan ik er niet zo een twee drie bij.
Graag hoor ik het van de kenner. Mvg. Ad
Laatst gewijzigd door AdCoertjens op wo 29 jan 2020, 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Heeft mijn burstner van 2009 een roetfilter?



Bericht door jurgenc »

Ik kan je niet verder helpen met jouw vraag. Maar kan je nog de titel aanpassen naar iets wat jouw probleem beter omschrijft? Dan kan er misschien sneller een reactie komen.
H20
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Techniek



Bericht door leftlanebandit »

Volgens het kenteken register is het een euro 4 en die hebben nog geen af fabriek roetfilter.

Verstuurd vanaf mijn H9436 met Tapatalk

Erik750SF
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 26 aug 2018, 16:34
Locatie: Zuid oost Brabant

Re: Heeft mijn Burstner een Roetfilter / 2009?



Bericht door Erik750SF »

Ik heb een 8 persoons Ducato 250 camperbusje van 23-3-2009, ook euro 4 en toch zit er daar volgens mij wel eentje op.
https://photos.app.goo.gl/VxtHDm1G3EhwntZ18
Kan iemand hier iets over zeggen?
Eind 2018 ingevoerd en toen hebben ze dit bij de rdw niet in hun systeem gezet.
Staat dus ook nog niet op kenteken, schijnt normaal te zijn bij import.
Ík ben dat wezen vragen en ik moet een cvo overleggen waaruit blijkt dat er af fabriek een roetfilter op zat, dan passen zij dit aan.
Cvo moet van importeur Fiat komen, ben ik mee bezig.
Het is mij nog niet duidelijk of een euro 4 met af af fabriek roetfilter automatisch vrijgesteld is van roettaks.
Voordat ik onkosten ga maken wil ik wel weten wat de terugverdientijd gaat zijn.
Want als ie volgende apk toch afgekeurd mocht worden op uitstoot, denk ik dat ik weer terug ga naar roettaks ipv een nieuw roetfilter, volgens mij kan dat tot en met euro 4.
AdCoertjens
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 21 mei 2018, 17:47
Locatie: Breda

Re: Heeft mijn Burstner een Roetfilter / 2009?



Bericht door AdCoertjens »

Dank je voor je reactie, vreemd dat er zo moeilijk is achter te komen, wat jij zegt, een roetfilter zal ook best een aardig prijskaartje hangen en eer je er dat uit hebt duurt wel even, dat wij camperaars met een camper vanaf een bepaald jaar 15% extra belasting moeten gaan betalen, gezien de meeste campers een hele periode stil staan en als ze rijden veel in het buitenland rijden, maar ja daar gaan wij niet over (jammer)
Ik wacht af wat het gaat worden.
Met vriendelijke groet, Ad
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80312
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Heeft mijn Burstner (2009) een roetfilter?



Bericht door Dafluc »

Een roetfilter achteraf monteren heeft geen zin. Als hij er niet vanaf de fabriek op zit telt hij niet. En voor je camper krijg je al het kwarttarief omdat hij veel stilstaat.
Afbeelding
Erik750SF
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 26 aug 2018, 16:34
Locatie: Zuid oost Brabant

Re: Heeft mijn Burstner een Roetfilter / 2009?



Bericht door Erik750SF »

Erik750SF schreef:
zo 09 feb 2020, 15:48
Ik heb een 8 persoons Ducato 250 camperbusje van 23-3-2009, ook euro 4 en toch zit er daar volgens mij wel eentje op.
https://photos.app.goo.gl/VxtHDm1G3EhwntZ18
Kan iemand hier iets over zeggen?
Eind 2018 ingevoerd en toen hebben ze dit bij de rdw niet in hun systeem gezet.
Staat dus ook nog niet op kenteken, schijnt normaal te zijn bij import.
Ík ben dat wezen vragen en ik moet een cvo overleggen waaruit blijkt dat er af fabriek een roetfilter op zat, dan passen zij dit aan.
Cvo moet van importeur Fiat komen, ben ik mee bezig.
Het is mij nog niet duidelijk of een euro 4 met af af fabriek roetfilter automatisch vrijgesteld is van roettaks.
Voordat ik onkosten ga maken wil ik wel weten wat de terugverdientijd gaat zijn.
Want als ie volgende apk toch afgekeurd mocht worden op uitstoot, denk ik dat ik weer terug ga naar roettaks ipv een nieuw roetfilter, volgens mij kan dat tot en met euro 4.
En ik heb bericht gehad van Fiat; geen af fabriek roetfilter op mijn bus, dus ik blijf gewoon roettaks betalen.
Zal bij gelegenheid betere foto's maken van wat ik denk dat het roetfilter is.
Zolang ik geen problemen ervan heb laat ik het maar gewoon zitten, baat het niet dan schaadt het niet toch?
En zodra ik er wel problemen mee krijg haal ik hem leeg.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8369
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Heeft mijn Burstner (2009) een roetfilter?



Bericht door EasyBee »

Dat leeghalen van je roetfilter, moet je nog eens over nadenken. Ze gaan nou juist bij de APK meten of die voldoende zijn werk doet.
Juist omdat er al het nodige gesjoemeld is met EGR kleppen verwijderen en wegprogrammeren uit de ECU en roetfilters leegtrekken, gaan ze strenger controleren. Ook bij van die combi-acties van Douane, Politie, Belastingdienst etc gaan ze controleren of jouw auto wel aan de eisen voldoet. Zie ook viewtopic.php?f=1&t=8470888 hier op het forum.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Heeft mijn Burstner (2009) een roetfilter?



Bericht door hathi »

Klopt Easy Bee,dat is nu juist het hypocriete ,aan dit hele gebeuren, als alles ooit is verwijderd... krijg je bij (Apk) controle dan de keuze,tussen terugplaatsen,maar je kan het gewoon weer afkopen,door de roettax te betalen ,maar een roetfilter op een ouder voertuig plaatsen,om van de roettax,af te komen,kan dan weer niet??
Hans
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1417
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Heeft mijn Burstner een Roetfilter / 2009?



Bericht door FrankJC »

Erik750SF schreef:
za 15 feb 2020, 0:30
En ik heb bericht gehad van Fiat; geen af fabriek roetfilter op mijn bus, dus ik blijf gewoon roettaks betalen.
Zolang ik geen problemen ervan heb laat ik het maar gewoon zitten, baat het niet dan schaadt het niet toch?
En zodra ik er wel problemen mee krijg haal ik hem leeg.
Als je roettax moet betalen wordt de uitstoot niet gemeten bij de APK. Verwijderen kan, hij is er immers ook een keer tussen gezet.
tonic
Berichten: 2438
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Heeft mijn Burstner (2009) een roetfilter?



Bericht door tonic »

Het is allemaal heel simpel en er worden hier op de site steeds geruchten en aannames gedaan.
Als tijdens de APK in het raadpleegscherm een J (van Ja) staat bij roetfilter aanwezig dan wordt er een fijnstofmeting uitgevoerd. Bij deze voertuigen is bekend dat er een af fabriek roetfilter aanwezig is en deze betalen dus ook geen 15% toeslag.
Als in het raadpleegscherm een N (van Nee) staat bij roetfilter aanwezig dan wordt op de oude manier roetgemeten of (bouwjaar afhankelijk) de EOBD uitgelezen. Deze voertuigen betalen de 15% toeslag
Denk je dat bij jou voertuig een J moet staan ipv een N dan zal je een verklaring van de fabrikant/importeur moeten overleggen. Dit noemen we een CVO.
Al 100 keer hier gemeld een roetfilter die aan de nieuwste eisen voldoet kun je niet later inbouwen. deze zijn geregeld via de ECU.
Die after market filters werden een aantal jaren geleden wel toegepast maar aan de huidige eisen kunnen ze niet voldoen.

Bij campers vanaf 2012 moet een roetfilter aanwezig zijn. Voor die datum kan hij aanwezig zijn. Als een camper van voor 2012 een probleem geeft bij de milieu eisen dan zou je de boel kunnen verwijderen. Doorgeven aan de RDW in het raadpleegscherm wordt dan de J een N en u gaat die 15% toeslag betalen. Bij campers vanaf 2012 moet alles werken en kom je er niet onderuit.
Nadeel van verwijderen is dan natuurlijk dat u in de toekomst als eerste problemen krijgt bij de milieu-zones.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Heeft mijn Burstner (2009) een roetfilter?



Bericht door hathi »

Juist Tonic,en wat is dan het verschil,met de eerdere uitleg?
Hans
umpie30
Berichten: 997
Lid geworden op: do 20 apr 2006, 19:47
Locatie: overijssel

Re: Heeft mijn Burstner een Roetfilter / 2009?



Bericht door umpie30 »

Erik750SF schreef:
zo 09 feb 2020, 15:48
Ik heb een 8 persoons Ducato 250 camperbusje van 23-3-2009, ook euro 4 en toch zit er daar volgens mij wel eentje op.
https://photos.app.goo.gl/VxtHDm1G3EhwntZ18
Kan iemand hier iets over zeggen?
Eind 2018 ingevoerd en toen hebben ze dit bij de rdw niet in hun systeem gezet.
Staat dus ook nog niet op kenteken, schijnt normaal te zijn bij import.
Ík ben dat wezen vragen en ik moet een cvo overleggen waaruit blijkt dat er af fabriek een roetfilter op zat, dan passen zij dit aan.
Cvo moet van importeur Fiat komen, ben ik mee bezig.
Het is mij nog niet duidelijk of een euro 4 met af af fabriek roetfilter automatisch vrijgesteld is van roettaks.
Voordat ik onkosten ga maken wil ik wel weten wat de terugverdientijd gaat zijn.
Want als ie volgende apk toch afgekeurd mocht worden op uitstoot, denk ik dat ik weer terug ga naar roettaks ipv een nieuw roetfilter, volgens mij kan dat tot en met euro 4.

Dit is ook geen roetfilter maar een katalysator dus helaas geen cvo
Erik750SF
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 26 aug 2018, 16:34
Locatie: Zuid oost Brabant

Re: Heeft mijn Burstner (2009) een roetfilter?



Bericht door Erik750SF »

Dank je Umpie, een katalysator op een diesel dus.
Plaats reactie