seth_space schreef: ↑vr 14 feb 2020, 21:39
Janpinz schreef: ↑vr 14 feb 2020, 20:51
Coronaland..!!??
Móét dat zó?
Inderdaad, stoor ik me ook aan.
Totaal gebrek aan inlevingsvermogen blijkbaar.
Mensen, jullie hebben gelijk
. Ik pas het direct aan. Oprechte excuses voor mijn ongepaste uitlating!
Wat de combi MPPT vs PWM betreft: ik zie niet in waarom dat een probleem zou kunnen zijn. Beide regelaars beinvloeden elkaar aan ingangszijde, noch aan uitgangszijde niet. En variatie aan de ingang vindt continu plaats door wisselende lichtinval op het paneel / de panelen (tenzij strakblauwe lucht). Elke regelaar gaat daar op zijn eigen manier mee om en haalt daar -voor zijn kunnen- het beste uit. Het enige dat ik mij kan voorstellen waar je een regelaar mee om zeep zou kunnen helpen, is het ontkoppelen van de accu als de regelaar nog aangesloten is op het paneel.
Voor vrijwel elke regelaar geldt meestal bij aansluiten: eerst de accu, dan pas het paneel. Bij ontkoppelen: eerst het paneel, dan pas de accu.
In onze Itineo zat voor het laden van de hh-accu een uiterst simpel en klein PWM-regelaartje zonder ook maar één instelmogelijkheid. Ik had dus geen idee wat het ding deed, of juist niet. Daar kwam een goedkope 2e Chinese PWM-regelaar naast voor de startaccu. Die combi werkte prima, maar de oorspronkelijke regelaar heb ik vervangen door eenzelfde PWM-lader (met keurig LCD info-display) als die ik voor de startaccu heb ingebouwd. Dus nu twee dezelfde regelaars parallel aan slechts één 100W-paneel. De display's op de regelaars laten mooi zien waar ze mee bezig zijn. In de praktijk mag het laden van de startaccu bij onze camper geen naam hebben: In no time zit (en blijft) de startaccu rond de ingestelde 13.2V en stopt het laadproces. De hh-accu (1x 110Ah) laadt na een avond/nacht gebruik de volgende dag binnen 2 à 3 uur (zwaar bewolkt ca 5 uur) weer op tot de ingestelde 14.0V en schommelt dan de rest van de dag tussen ongeveer 13V en 14v op en neer… Ik zou niet weten wat ik nog méér zou willen?
Maar toegegeven: MPPT-regelaars zouden de klus nog iets efficienter kunnen klaren. Maar dat is me de extra investering gewoon niet waard.
Natuurlijk moeten de regelaars het vermogen van de panelen kunnen handlen. Als ze 15A laadstroom per aangesloten paneel (100W) aankunnen, zit je altijd safe.
Ik heb mijn regelaars eens van binnen bekeken en ik kan niet anders zeggen dan dat ze eenvoudig, maar netjes in elkaar zitten. Maar ik heb toch wel een kanttekening: de regelaars beschikken over een optie om bij diepontlading van de aangesloten accu de belasting uit te schakelen. Dat stukje circuit vertrouw ik niet helemaal (mogelijke warmteontwikkeling dat m.i. niet voldoende gedissipeerd kan worden), dus die optie benut ik ook niet.
Verder worden de regelaars tijdens laden niet warm, zijn geruisloos en het eigenverbruik is met 10mA verwaarloosbaar gering (in tegenstelling tot MMPT-regelaars, die vol zitten met regelectronica en ventilator(en), een hoger eigenverbruik kennen en lang niet altijd geruisloos zijn. Al zullen daar gradaties in bestaan.