Motor laten lopen
Re: Motor laten lopen
1e die draaien belast
2e die zijn erop berekend heten ook wel stationaire motoren.
jos
2e die zijn erop berekend heten ook wel stationaire motoren.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Bob Diesel
- Berichten: 31976
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Motor laten lopen
the times they are changing.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Motor laten lopen
I.p.v. stationair te laten lopen, lichtjes gas geven. Moesten vroeger de motoren van de rupsvoertuigen opwarmen aan 1200 à 1500 toeren per minuut.
H20
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19164
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Motor laten lopen
Scheepsmotoren, bussen, vrachtauto's en taxi's staan toch ook vaak stil met stationair draaiende motor?
Ik had de huishoudaccu stuk, en ik wil 's ochtends in het najaar toch wel even de kachel aanhebben. Daarvoor
is kortstondig zo'n 15A nodig om de Webasto te laten voorgloeien. Met stationair draaiende motor is dat geen
probleem en had ik zelfs weer voldoende stroom om de compressorkoelkast te laten draaien. Want ook dát
motortje wilde niet meer inschakelen met een spanning van minder dan 10 Volt...
Zo ben ik die laatste dagen toch weer thuisgekomen, waar ik op mijn gemak kon zoeken naar een nieuwe,
betaalbare en passende huishoudaccu. Want goedkoop zijn die niet, in Engeland!
Ik had de huishoudaccu stuk, en ik wil 's ochtends in het najaar toch wel even de kachel aanhebben. Daarvoor
is kortstondig zo'n 15A nodig om de Webasto te laten voorgloeien. Met stationair draaiende motor is dat geen
probleem en had ik zelfs weer voldoende stroom om de compressorkoelkast te laten draaien. Want ook dát
motortje wilde niet meer inschakelen met een spanning van minder dan 10 Volt...
Zo ben ik die laatste dagen toch weer thuisgekomen, waar ik op mijn gemak kon zoeken naar een nieuwe,
betaalbare en passende huishoudaccu. Want goedkoop zijn die niet, in Engeland!
- Bob Diesel
- Berichten: 31976
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Motor laten lopen
vroeguh ,
lieten we de truck de gehele nacht door tokkellen ,bij flinke vrieskou
met een plaat karton voor de radiator
want een standkachel hadden we nog niet
boven dien bleef de diesel warm ,met een scheut benzine er in tegen het vlokken
nooit een motor in de prak gedraaid
lieten we de truck de gehele nacht door tokkellen ,bij flinke vrieskou
met een plaat karton voor de radiator
want een standkachel hadden we nog niet
boven dien bleef de diesel warm ,met een scheut benzine er in tegen het vlokken
nooit een motor in de prak gedraaid
Re: Motor laten lopen
Maar dan is de motor al warm?Aloys schreef:Scheepsmotoren, bussen, vrachtauto's en taxi's staan toch ook vaak stil met stationair draaiende motor?
//Kees.
A good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Re: Motor laten lopen
Je zou zeggen met de nieuwe oliën en de super dopes erin dat het niet veel meer uitmaakt en voor de modellen tot pakweg 1995/1999 klopt dat ook wel. Maar met de komst van de low friction motoren die op C2 of C3 olie lopen met de kleine vierkante zuigertjes daar loopt koud een gedeelte van de ingespoten diesel langs de zuigerveren zo het carter in. Zijn korte stukjes rijden op de lange duur ook funest door olieverdunning waardoor weer motorvervuiling ontstaat resulterend in verstopte roetfilters EGR kleppen enz.
En zo komt de volkswijsheid van vroeger (toen we nog reden met ongedoopte olie of 20w50 olie ) over stationair warmdraaien weer bovendrijven.
En het klopt ook nog
Heb een diesel aggregaatje gekocht, eenmalig wat kosten Maar voelt goed en het enige ding in onze collectie met een uitlaatgas filter, voor de buren......
En zo komt de volkswijsheid van vroeger (toen we nog reden met ongedoopte olie of 20w50 olie ) over stationair warmdraaien weer bovendrijven.
En het klopt ook nog
Heb een diesel aggregaatje gekocht, eenmalig wat kosten Maar voelt goed en het enige ding in onze collectie met een uitlaatgas filter, voor de buren......
Re: Motor laten lopen
De koude start is slecht. Als hij warm is kan stationair draaien weinig kwaad. Rendement van een diesel is nog steeds erg laag (rond de 40%). De rest wordt netjes gebruikt om alles warm te houden. Duurt alleen wel langer voor hij warm wordt...ducati 900 schreef: ↑do 13 feb 2020, 11:42Maakt niet uit, stationair draaien is voor elke motor slecht.mva schreef: ↑do 13 feb 2020, 9:39Hallo,
Het is een 2.3 diesel uit 2011 met 130pk.
Weet niet of deze onder de noemer “moderne motoren” valt. Ik heb de motor gisteren een half uur laten draaien en dit heeft voor nu geholpen. Vandaag helaas geen zon dus de panelen zullen weer niet veel bijladen vandaag. Ben benieuwd vanavond.
Gr marco
Ben.
- ducati 900
- Berichten: 7486
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Motor laten lopen
Ja maar in dit geval start hij de motor om te laden, er wordt niet eerst mee gereden, dus slecht voor de motor
want hij komt gewoon niet op temperatuur.
Ik zal het verhaal nog maar een keer vertellen:
Ik kocht een mercedes 220 D 25 jaar oud, 1e eigenaar 145.000 km op de teller en nooit afgemeld geweest.
Geweldig ding alleen bij de 1e de beste nachtvorst niet meer willen starten.
Kop eraf, de boring in de lengte van het blok meer dan een mm groter dan in de breedte.
De 1e eigenaar reed elke dag 5 km heen en 5 km terug naar werk.
Dus nooit op temperatuur geweest.
Vandaar ook: elke koude start staat gelijk aan 800 km slijtage.
Ben.
want hij komt gewoon niet op temperatuur.
Ik zal het verhaal nog maar een keer vertellen:
Ik kocht een mercedes 220 D 25 jaar oud, 1e eigenaar 145.000 km op de teller en nooit afgemeld geweest.
Geweldig ding alleen bij de 1e de beste nachtvorst niet meer willen starten.
Kop eraf, de boring in de lengte van het blok meer dan een mm groter dan in de breedte.
De 1e eigenaar reed elke dag 5 km heen en 5 km terug naar werk.
Dus nooit op temperatuur geweest.
Vandaar ook: elke koude start staat gelijk aan 800 km slijtage.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
- dedruivenplukker
- Berichten: 7143
- Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08
Re: Motor laten lopen
En dan hebben we het nog niet eens over de uitstoot van gassen in dat mooie wintersport gebied…..
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
- ducati 900
- Berichten: 7486
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Motor laten lopen
En dat ook, je krijgt zo nooit een optimale verbranding.
Ben.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
- henk en lila
- Berichten: 3889
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: Motor laten lopen
Mwah, da's dan 3x in die week is 2400 km. Kan er wel vanaf hoor.ducati 900 schreef: ↑vr 14 feb 2020, 10:03....
Vandaar ook: elke koude start staat gelijk aan 800 km slijtage.
Ben.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Re: Motor laten lopen
Een dag of 3
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
improvise, addept and overcome