Foto-camera: welke te nemen?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dorsthorst
Berichten: 710
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 20:55
Locatie: Winterswijk
Contacteer:

Foto-camera: welke te nemen?



Bericht door Dorsthorst »

Hallo,
We zijn toe aan een nieuwe camera, een zoektocht op het net en je ziet door de bomen het bos niet meer, zeker als je er geen verstand van hebt.
We hebben nog een oude Canon spiegelreflex (geen digitale) met een heleboel lenzen erbij, maar die gebruiken we al 15 jaar niet meer. Die lenzen zullen ook wel niet meer passen op een nieuwe Canon denk ik. We maken natuurlijk wel foto's met de telefoon (apple) maar willen toch eigenlijk weer een camera.
Wat gebruiken jullie en wat is goed?
Laatst gewijzigd door Dorsthorst op do 13 feb 2020, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Camera, welke te nemen.



Bericht door TestCase »

Die lenzen passen hoogst waarschijnlijk nog wel op nieuwe Canon (EOS?) camera's.
Wanneer je klaarblijkelijk die spiegelreflex met lenzen te veel sjouwen vindt neem dan een zgn. systeemcamera.
Zelf gebruik ik mijn oude Canon, met 3 lenzen, nog volop.
Aanbevelingen waag ik mij niet aan.


//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Camera, welke te nemen.



Bericht door Peter LMC »

Het wordt niet aanbevolen om oudere lenzen, die voor analoge camera's, te gebruiken voor een digitale camera.
Zijn de oude lenzen al uit het digi tijdperk dan kun je kijken of deze passen op een nieuwe camera.
Er worden/werden verschillende aansluitingen gebruikt.
Zijn de lenzen goed dan kun je overwegen om een losse body te kopen.

Ja ik zie nu dat je het topic gewijzigd hebt.
Nu kom ik over alsof ik niet goed kan lezen. :-B
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Camera, welke te nemen.



Bericht door Bob Diesel »

Geen gesjouw met lenzen als je niet een echte hobby fotograaf bent
Wil je echter wel goede foto,s :?: dan deze alleskunner


https://www.panasonic.com/nl/consumer/c ... 000eg.html

Afbeelding

voor foto,s kijk op de site hier onder
allemaal gemaakt door mijn bijrijdster/chef/ fotografe :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Dorsthorst
Berichten: 710
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 20:55
Locatie: Winterswijk
Contacteer:

Re: Camera, welke te nemen.



Bericht door Dorsthorst »

Heb even gekeken Bob, jouw "chef" maakt best mooie foto's :wink:
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Camera, welke te nemen.



Bericht door Bob Diesel »

Heeft ook een goed toestel :wink: :bow:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Camera, welke te nemen.



Bericht door henk en lila »

Heb nu de Lumix FZ-300. Daarvoor vergelijkbare van Canon en Sony. Ik gebruik deze voor sport fotografie, maar wel in weer en wind. Dus gaan ze niet eeuwig mee. Met deze modellen kan gewoon veel en lekker draagbaar. Deze is maar een voorbeeld. De originelen komen regelmatig in een tijdschrift.
foto.jpg
foto.jpg (115.89 KiB) 877 keer bekeken
Laatst gewijzigd door henk en lila op do 13 feb 2020, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Camera, welke te nemen.



Bericht door Marco Polo »

https://www.sony.com.my/electronics/cyb ... /dsc-hx90v

Maakt perfecte foto’s
Met hele goede zoom.

Klein nadeel is dat hij helaas niet absoluut stofdicht blijkt op langere termijn.
Blijven toch bij dit type vanwege de superieure kwaliteit.
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Camera, welke te nemen.



Bericht door jansloos »

Ga langs bij een goede fotozaak.
Er zijn tegenwoordig ook "full frame" camera's, dus een sensor met het kleinbeeld formaat.
Daar zouden die lenzen best eens op kunnen passen.

lees hier:

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoo ... uwe-camera
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2323
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: Camera, welke te nemen.



Bericht door rbisdom »

En ook niet onbelangrijk: als je een goede camera koopt/hebt, betekent dat niet automatisch dat je ook goede foto's maakt. Er hangt ook heel veel af van degene die de camera bedient. Ook in dit draadje heeft er iemand gereageerd die volgens mij met een 100 jaar oude camera nog hele mooie foto's kan maken!
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Camera, welke te nemen.



Bericht door rijschoollucassen »

Ik ben zelf heel tevreden met mijn Olympus OMD systeem camera. Is micro fout thirts, dus best compacte lenzen. Olympus pen voor mijn vrouw, tevens reserve camera.

Groet Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Foto-camera: welke te nemen?



Bericht door Aloys »

Ik ben van een Canon spiegelreflex met van die witte L-lenzen, een zware rugzak etc., overgestapt op een cameraatje die in mijn jaszak past. Ook bij het skiën, wandelen, bij alles eigenlijk.
Voor mij belangrijk: groothoek, lichtsterk objectief, beetje tele (ik fotografeer toch geen vogels). De keus viel uiteindelijk op een Canon G7x Mark II, en die bevalt me al een paar jaar erg goed.

https://www.cameranu.nl/nl/p871405/cano ... act-camera

Afbeelding
Mijn foto's, verkleind tot een breedte van 1800 pixels, vind je overal op www.aloys.nl

Oh, eh... hij filmt ook erg goed. Het schijnt de favoriete camera te zijn van "vloggers" op
YouTube. Je kunt het scherm omhoog zetten, dan kun je jezelf filmen...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Foto-camera: welke te nemen?



Bericht door hurktoilet »

De eerste vraag moet denk ik zijn wat je wilt fotograferen en of je er ook mee wilt filmen. Als je toch alleen maar landschappen fotografeert, heb je geen zware tele nodig en zou je ook kunnen volstaan met een spiegelreflex- of een systeemcamera met een 24-70 mm zoom. Die heb je dan ook nog met een sensor in aps-c-formaat, daarmee blijft je omvang zeker binnen de perken.
Wil je een alleskunner zonder veel gedoe, dan kom je aan camera met vaste lens en superzoom (vaak aangeduid als bridgecamera). Let op: veel van die camera's hebben een erg kleine sensor, wat zich uit in mindere kwaliteit met name bij minder licht. De Panasonic van Bob (sorry, van mevrouw Diesel) heeft een wat grotere sensor (maar nog altijd kleiner dan aps-c) en dat merk je. Nog een instinkertje: Nikon heeft een paar van deze camera's die tot 1000 maal zoom gaan, maar het is een illusie dat je bij 1.000X nog uit de hand kunt fotograferen. Dan moet je dus weer met een statief gaan zeulen.
Dan is de vraag wat je met de foto's wilt: wil je ze als kamerbreed behang afdrukken, dan ontkom je niet aan een stevige spiegelreflex. Bekijk je ze toch alleen maar op het scherm van je computer, dan volstaat iets veel eenvoudigers.
Tot slot: ik ben ooit ook overgestapt van analoge op digitale fotografie. Ben inmiddels net aan mijn derde bridgecamera begonnen. Twintig jaar geleden een Minolta, tien jaar geleden een Fuji HS10 en nu een Sony RX10 IV. Allemaal hebben ze zo veel mogelijkheden dat je het gevoel krijgt opnieuw te moeten leren fotograferen (al valt me dat bij de Sony mee, maar ik heb nog lang niet alle mogelijkheden ontdekt). Kijk dus niet alleen naar specificaties en reviews, maar zeker ook naar gebruiksgemak. Als je een camera op het oog hebt, neem dan de tijd om hem in een echte winkel uitgebreid te verkennen.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Dorsthorst
Berichten: 710
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 20:55
Locatie: Winterswijk
Contacteer:

Re: Foto-camera: welke te nemen?



Bericht door Dorsthorst »

Hallo,
Ik was er al een beetje bang voor, er is nog meer dan ik dacht.
Eerst waarvoor we de camera willen gebruiken: we gaan in Mei de Ruslandreis maken en willen daar natuurlijk mooie foto's maken, daarnaast in mijn vriendin van beroep binnenhuisarchitect en wil daarvoor ook graag de camera gaan gebruiken. Nu deed ze dat met het mobieltje (apple acht) maar dat ging niet altijd lekker. Dus foto's maken van de oude situatie en daarna van hoe het geworden is. Ik heb zelf nog een oude canon ixus maar ik vind dat je er bij licht/donker toch veel werk mee hebt een mooie foto te maken en het achteraf als je thuis kijkt toch is tegen gevallen.......
We zijn beiden geen super fotograaf en willen een camera die je pakt en niet eerst een heleboel draaien etc en dan pas een foto kunt maken, je moet zonder veel werk de foto kunnen maken en dan moet het goed zijn. Je zou denken dat hiervoor een camera te krijgen moet zijn, toch??
Moet ik erbij vermelden dat mijn vriendin een hele lieve meid is, maar als er wereldkampioenschappen onhandig zijn worden gehouden dan wint ze gegarandeerd, er hoeft niemand mee te doen want ze zijn op voorhand kansloos......... :-B
Dus..........
Plaats reactie