electra voor "micro camper"

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
jolly camper
Berichten: 6
Lid geworden op: za 25 jan 2020, 14:31

electra voor "micro camper"



Bericht door jolly camper »

Hallo camperfans!

Ik heb al wat rond geneusd over elektrische installaties voor campers maar heb nog niet exact gevonden wat ik in mijn geval moet doen.
Omschrijving van mijn "micro camper":
Het betreft een pick-up Toyota Hilux 2014 waar een Alu-cab canopy camper op zal komen.
Ik wil een HH accu (platinum 75Ah) installeren een aansluiten op de start accu (2x12v 65Ah). Ik heb al een scheidingsrelais MBR 12-24/100 en de HHaccu.
Hij moet enkel een weaco 40l compressor koelkast, wat led verlichting, een dieselverwarming (webasto kloon) en een paar usb ladertjes voeden. De afstand tussen start en HH accu zal ong. 4 à 5 meter zijn. De koelkast kan gerust een weekend door de dubbele startaccu gevoed worden indien nodig.
Ik had ook een daglicht panneel willen installeren (zie link hieronder). Ik geloof dat het mogelijk moet zijn in combi met de scheidingsrelais dat deze de HHaccu samen met de start accu kan laden en zo via de start accu mijn koelkast kan voeden. Maar weet niet of dit een goed idee is.
Voeding aan de paal is niet per sé nodig.

https://www.deschotelshop.be/nds-blacks ... o0QAvD_BwE

Wat ik nu vooral nog wil weten is welke kabeldikte en welke zekeringen ik zal moeten gebruiken en waar ze best moeten komen. En waar best de scheidingsrelais kan geplaatst worden, onder de motorkap of achter in de bak. Ik wil de installatie vooral zo simpel mogelijk houden.
Een schematje zou ook helpen...

alvast bedankt...
Bijlagen
Alu-Cab-Canopy-Camper-Black-03.jpg
Alu-Cab-Canopy-Camper-Black-03.jpg (78.16 KiB) 427 keer bekeken
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: electra voor "micro camper"



Bericht door DJSmiley »

Koelkast via de startaccu is niet echt een optie. Een startaccu mag je maar heel beperkt ontladen.

Gezien, zeker in dit geval, gewicht en grootte erg meespelen zou ik geen loodaccu pakken.
Een gemiddelde koelkast doet toch snel 20-30Ah per 24 uur. Dieselkachel trekt toch ook een paar A als ie draait. Laat dat ding een nachtje draaien en je zit ook snel op 10Ah verbruik.
Met 75Ah lood heb je netto zo'n 38Ah bruikbaar. Dan haal je, icm de kachel, nog geen dag. (en de overige verbruikers nog niet meegerekend). In de zomer gaat het natuurlijk wel beter.
Mijn eerste idee zou 60Ah LifePo4 ofzo zijn. Dan heb je (bijna) 60Ah capaciteit, veel kleiner en vooral veel lichter

Hoe lang wil je vrij blijven staan? Denk dat die vraag de basis moet zijn voor je berekeningen
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: electra voor "micro camper"



Bericht door 't Busje »

En waarom geen Lightsolar Black paneel. Dat scheelt weer een paar kilo op dat hefdak. De bijpassende regelaar van NDS heeft aparte uitgangen voor de huishoud- en de startaccu en is ook geschikt voor LiFePO4 accu's.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
jolly camper
Berichten: 6
Lid geworden op: za 25 jan 2020, 14:31

Re: electra voor "micro camper"



Bericht door jolly camper »

Wat de heather betreft heb ik een testfilmpje gezien waarop hij bijna 24 uur werkt op één batterij en dat op vol vermogen.

https://www.youtube.com/watch?v=g8kqRp4TlHE

Bij mij zal hij zelden of nooit tijdens de nacht werken. Enkel even 's avonds of 's morgens. De bak dient eigenlijk meer als shelter dan als leefruimte.
Ik heb nu de koelkast in een test opstelling gezet (Weaco CoolFreeze CFX-40) en deze trekt 0,14A op de HHaccu.
Volgens deze link is het gemiddeld verbruik slechts 0,36A/h
https://www.dewitschijndel.nl/dometic-c ... PoQAvD_BwE

En als het koud genoeg is voor de diesel heather zal de koelkast wel niet veel moeite moeten doen.
Bovendien zal een zonnepanneeltje ook wel wat bijdragen.
Moest het blijken dat de batterij toch niet zou voldoen kan ik dan nog een ander type voorzien, deze had ik al van bij De Wit als test voor in de tent.

Het gebruik van de canopy camper zal gemiddeld zo'n 3 dagen zijn, de bedoeling is om toch nog regelmatig trips te maken waardoor de HHaccu zo al veel bijlaad. Als het langer zou zijn hang ik de KK wel aan de paal.

Momenteel is mijn grootste vraag voor de kabeldiktes bij deze lengtes (4 à 5m) en de zekeringen plus plaats.
Laatst gewijzigd door jolly camper op do 13 feb 2020, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: electra voor "micro camper"



Bericht door Kroppie »

vor kabeldikte en lengte

https://www.google.nl/search?sxsrf=ACYB ... Nt9QrwpVbM

of

http://www.polz.info/leitungsrechner/

vor kabeldikte en zekering

https://www.google.nl/search?sxsrf=ACYB ... QRYOV_BoqM

en zekeringen plaatsen zo dicht mogelijk bij de accu

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op do 13 feb 2020, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jolly camper
Berichten: 6
Lid geworden op: za 25 jan 2020, 14:31

Re: electra voor "micro camper"



Bericht door jolly camper »

Hoeveel stroom gaat er van de start accu naar de HHaccu bij het laden tijdens het rijden?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: electra voor "micro camper"



Bericht door Kroppie »

dat ligt er aan hoe diep is de hhaccu ontladen, hoe groot is de capaciteit van de hhaccu en hoe dik en hoe lang is de kabel, maar ik schat dat het zeker niet meer dan 50 ampere zal zijn.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jolly camper
Berichten: 6
Lid geworden op: za 25 jan 2020, 14:31

Re: electra voor "micro camper"



Bericht door jolly camper »

't Busje schreef:
do 13 feb 2020, 11:49
En waarom geen Lightsolar Black paneel.
Deze scheelt 5,5kg maar kost zo'n 70€ meer en heeft 105w ipv 150w. Kan deze gemonteerd worden op alu traanplaat?

Moet ik eens over nadenken.

Die LiFePO4 accu's kost ook al een klein fortuin... Ik zou het zo basic mogelijk willen houden. De compressor koelkast houdt het nu ook al makkelijk 3 à 4 dagen uit op de start accu's, 2x 65Ah.
jolly camper
Berichten: 6
Lid geworden op: za 25 jan 2020, 14:31

Re: electra voor "micro camper"



Bericht door jolly camper »

Kroppie schreef:
do 13 feb 2020, 13:31
dat ligt er aan hoe diep is de hhaccu ontladen, hoe groot is de capaciteit van de hhaccu en hoe dik en hoe lang is de kabel, maar ik schat dat het zeker niet meer dan 50 ampere zal zijn.

jos
Ik heb de alternator eens opgezocht en deze zou 80 tot 85A leveren. Ik had gehoopt met 25mm² toe te komen maar als ik de tabel bekijk zou ik dan toch naar 35mm² moeten gaan?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: electra voor "micro camper"



Bericht door Kroppie »

dat KAN de dynamo leveren maar door div dingen draaddiameter, draadlengte, ladingstoestand van de te laden accu word de werkelijke laadstroom een stuk lager, dan de dynamo kan leveren, en als de laadstroom hoog is door een ver ontladen accu is dat maar een heel korte tijd, en een dynamo heeft nog meer te doen dan enkel de hhaccu te laden dus dat gaat ook nog af van de dynamo amperes, 25mm2 lijkt mij dik in orde.
het enige voordeel van nog dikkere draad is een iets lagere spanningsval over de draad

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: electra voor "micro camper"



Bericht door JoopBrekken »

En dus een hogere laadstroom!
jolly camper
Berichten: 6
Lid geworden op: za 25 jan 2020, 14:31

Re: electra voor "micro camper"



Bericht door jolly camper »

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Wat is jullie mening voor de min kabel? ook één van dezelfde dikte of via het chassis?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: electra voor "micro camper"



Bericht door Kroppie »

maar die is maar heel kort, en dus is het voordeel van een lagere spanningsval ook minder lang :-B
en massa gewoon aan het chassis als er terplekke een stevig stuk plaat aanwezig is, eerst blankschuren dan kabel monteren en dan tegen corrosie beschermen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie