Wat is beter: LPG of propaan?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1118
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Wat is beter: LPG of propaan?



Bericht door Karelkaywa »

Zomaar een vraag.
Normaliter tank ik altijd LPG voor het gasstel en koelkast. Op het forum lees ik regelmatig dat LPG verontreinigd kan zijn met een vetachtige substantie. In alle jaren dat ik LPG heb getankt heb ik daar nooit last van ondervonden.
De laatste keer dat ik moest tanken heb ik, met het oog op lage temperaturen, zuiver propaan getankt.
Nu valt me op dat de gasbranders van het kookstel veel mooier branden. Mooie blauwe vlam i.p.v. blauw met wat oranje puntjes.
Wat is nu wijsheid. Voortaan altijd maar zuiver propaan of zomers gewoon weer LPG?
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Gebruikersavatar
HJM
Berichten: 488
Lid geworden op: za 10 nov 2018, 12:45

Re: Wat is beter, LPG of propaan



Bericht door HJM »

En zomaar een antwoord, omdat ik hetzelfde heb......
Volgens mij wordt er (naar zeggen, wellicht) parafine oid in het vloeibare gas gedaan om ergens wat smering te regelen, tot zover snap ik het ook.
Ik verbrand echter lpg gas, via verdamping dus en ik kan me niet voorstellen dat in gasdamp parafine kan zitten, gezien de verdamp temperatuur verschillen van beide goedjes. Zou je vloeibaar gas in de branders krijgen zou ik het me kunnen voorstellen maar met damp dus niet.
Zolang het tegendeel is bewezen doe ik gewoon lui, ehh makkelijk en dus lpg.
Groeten en tot camper,
HJM
Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋‍♂️, maar we werken hier aan.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18106
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Wat is beter, LPG of propaan



Bericht door Cee Pee »

Hier ook altijd LPG in de tank, één keer in Griekenland heel veel roet en uiteindelijk de tank afgeblazen en weer opnieuw LPG getankt en het roette was weer weg.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Wat is beter, LPG of propaan



Bericht door Zijspan »

Wij stoken al jaren lpg vd pomp in de camper en alles blijf werken, ondanks dat er geruchten zijn dat er dure filters Russen moeten?
Dat je zuivere propaan heb getankt voor de kou is alleen maar goed, dan blijf je warm.
Maar waar koop je zuivere propaan, dan kan ik er ook langs?
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7472
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Wat is beter, LPG of propaan



Bericht door ducati 900 »

Ik tank ook altijd LPG en niet alleen om op te rijden.
We koken en stoken al meer dan 10 jaar op LPG, zonder filters en nooit problemen.
Zelfs met een 30 mBar regelaar en 50 mBar toestellen, zoals een Truma 3002 verwarming van 1998.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Wat is beter, LPG of propaan



Bericht door 't Busje »

Zijspan schreef:
wo 12 feb 2020, 21:42
Maar waar koop je zuivere propaan, dan kan ik er ook langs?
Ik heb een van onze twee Alugas dampgasflessen met propaan laten vullen bij Hendriks in Vijfhuizen (bij Haarlem). Ik neem aan dat ieder gasvulstation dat kan doen, ook in Zeeland.
In de andere dampgasfles tank ik altijd LPG. De oranje puntjes in de vlam van de kookplaat storen mij niet en de koelkast en de Truma C6 werken prima op (ongefilterde) LPG.
De fles met propaan is voor noodgevallen en als het toevallig erg koud is.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1118
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: Wat is beter: LPG of propaan?



Bericht door Karelkaywa »

Ik heb hem laten vullen bij Gashandel Zoon in Heiloo. Maar zoals 't Busje al schreef, ook ik denk dat ieder gasvulstation dit kan doen. Overigens heb ik een onderbouwtank, maar ook losse flessen kan Zoon Heiloo vullen.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7517
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Wat is beter: LPG of propaan?



Bericht door eef van baal »

https://camperpunt.nl/propaangas/ hier kun je een lijst downloaden voor Nederland Belgie Duisland Europa.
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Wat is beter: LPG of propaan?



Bericht door myway »

Het moet voor het vulstation dan wel zichtbaar zijn dat de fles/tank binnen zijn keurjaren zit anders beginnen ze er niet aan.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Wat is beter: LPG of propaan?



Bericht door de Jonckheer »

Hardnekkige broodje aap verhalen over toevoegingen aan LPG. Iets wat niet verdampt, zoals Paraffine, blijft dan fijn in je damptank achter. Wordt LPG gebruikt voor aandrijving is een toevoeging ook onzin want wat moet je smeren dan? Niet nodig want benzine heeft ook 0 smerende werking dus waarom zou LPG dat wél moeten hebben dan?
Ik gebruik al meer dan 30 jaar LPG. Eerst in de caravan en nu in de camper. Altijd zonder filter en nooit een probleem. De enige reden om geen LPG te gebruiken is de winter mits koud genoeg. In deze winter in onze lage landen geen probleem dat butaan niet verdampt want daarvoor is het niet koud genoeg.
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Wat is beter: LPG of propaan?



Bericht door Zadowolony »

Ff een vraag van een leek. Kan je lpg, butaan en propaan door elkaar gebruiken of geeft dat problemen? (Dus als een toestel gewend is aan bijvoorbeeld propaan kan je hetzelfde toestel niet meer aan de lpg aansluiten? Zoiets als pannen op gas gebruikt kan je niet meer voor electra gebruiken).
Of kunnen we gewoon alles eraan koppelen als het koppelstuk van fles naar bus maar geschikt is?

Moet namelijk nog een fles erbij hebben omdat we een cadac hebben gekocht en dan aan een fles in de bus niet genoeg hebben.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Wat is beter: LPG of propaan?



Bericht door TestCase »

LPG is meestal een mix van butaan en propaan en soms 100% propaan, dat is in ieder land anders en wisselt soms ook met jaargetijden. Dus door elkaar gebruiken dat doe je al.
Wanneer panbodem niet krom trekt kun je wisselen tussen gas en electrisch.




//Kees.


AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Wat is beter: LPG of propaan?



Bericht door Zadowolony »

Oké, dus lpg tank is dus slimmer omdat je deze overal kan laten bijvullen.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Wat is beter: LPG of propaan?



Bericht door 309T16 »

en goedkoper
Plaats reactie