Veiligheidskeuring voor verzekering

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Tom_
Berichten: 17
Lid geworden op: do 28 nov 2019, 22:35

Veiligheidskeuring voor verzekering



Bericht door Tom_ »

Beste camperaars,

Mijn verzekeraar eist een veiligheidskeuring zodra de zelfbouw klaar is, door een bedrijf aangesloten bij de bovag of focwa. Ze bieden aan om dit te laten doen op locatie voor 175,-. Op zich niet onredelijk, omdat ze aan huis komen en er ook een taxatie gedaan wordt.

Maar de keurig zelf is niet zo heel erg spannend (CEE stekker gebruikt, ventilatie in gaskast, aardlek, ...).

Zijn er mensen die ervaring hebben om dit op een andere manier te doen, bijvoorbeeld bij een bovag/focwa garage?

Ik ben benieuwd!
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Veiligheidskeuring voor verzekering



Bericht door jansloos »

Andere verzekeraar?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
kokaco
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 20 feb 2011, 15:08
Locatie: 8127

Re: Veiligheidskeuring voor verzekering



Bericht door kokaco »

Probeer bij unive. Ik had gratis taxatie bij de deur gekregen. Ik moet zeggen ik heb geen gas aansluiting in auto. Ik gebruik desnoods die kleine gas tubes voor koken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Tom_
Berichten: 17
Lid geworden op: do 28 nov 2019, 22:35

Re: Veiligheidskeuring voor verzekering



Bericht door Tom_ »

Ja precies ik heb ook geen vaste gasaansluiting maar een los kooktoestel met busjes.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Veiligheidskeuring voor verzekering



Bericht door marjasjaak »

Wij hebben voor onze zelfbouw camper ook een technische keuring laten doen. Werd bij ons ook vereist door de verzekering.
Wij zijn naar een BOVAG garage gegaan (was ook een vereiste) en waren bijna € 200,00 kwijt. Dus die € 175,00 is nog niet zo gek.
Tom_
Berichten: 17
Lid geworden op: do 28 nov 2019, 22:35

Re: Veiligheidskeuring voor verzekering



Bericht door Tom_ »

Ok dankje voor de reactie! Dan ga ik het niet moeilijker maken dan nodig en gewoon die keuring laten doen.
pwhooftman
Berichten: 1822
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Veiligheidskeuring voor verzekering



Bericht door pwhooftman »

Ik heb het gewoon bij mijn lokale autogarage laten doen die ook campers apk kon keuren. Daarbij is een 'Focwa Onderhoudsrapport Kampeerauto' formulier gebruikt wat gewoon door de NKC geaccepteerd werd. Kosten 50 euro.

Deze keuring wordt vaak aangeboden als 'camper check' , wat dan inderdaad 175-200 euro moet kosten. Wat bij een kampeerbus onzin is omdat er dan allerlei onnodige keuringen in de prijs verwerkt zijn zoals vochtcontrole en algehele staat van de opbouw, terwijl je alleen een veiligheidscheck wilt. Dus mijn advies: informeer bij de lokale bij Focwa aangesloten garage . Zij kunnen ongetwijfeld het formulier van de Focwa site halen, maar ik vind hem zelf ook makkelijk, bijv. https://www.vandenbergautoschade.nl/dow ... erauto.htm
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Veiligheidskeuring voor verzekering



Bericht door Navigator »

Ik heb het via de verzekering van de NKC geregeld. Aardige keurmeester komt ter plaatse, kijkt e.e.a. na en vinkt een lijst af en komt met de waarde van de camper waarop de verzekeringpremie is gebaseerd. Is goed te doen, redelijke mensen.
Forum verlaten.
Uitgeschreven

Re: Veiligheidskeuring voor verzekering



Bericht door Uitgeschreven »

Ik zit bij ZLM, geen enkele keuring noodzakelijk. Maar je kunt je afvragen wat de waarde is van een 40-jarige Mercedes O309B met 99.138 km op de teller.

Groet,
Martin
Tom_
Berichten: 17
Lid geworden op: do 28 nov 2019, 22:35

Re: Veiligheidskeuring voor verzekering



Bericht door Tom_ »

pwhooftman schreef:
wo 05 feb 2020, 19:46
Ik heb het gewoon bij mijn lokale autogarage laten doen die ook campers apk kon keuren. Daarbij is een 'Focwa Onderhoudsrapport Kampeerauto' formulier gebruikt wat gewoon door de NKC geaccepteerd werd. Kosten 50 euro.
Goede tip! Zal eens informeren hier in de buurt.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8669
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Veiligheidskeuring voor verzekering



Bericht door seth_space »

Zoiets dus?
Focwa Onderhoudsrapport Kampeerauto pdf
https://wellcoll.nl/wp-content/uploads/ ... erauto.pdf
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
pwhooftman
Berichten: 1822
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Veiligheidskeuring voor verzekering



Bericht door pwhooftman »

Ja, dat is de exacte versie die mijn garage heeft gebruikt.
Plaats reactie