Twijfels omtrent ons 2 persoonsbankje: wat mag wel en wat mag niet?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
titoma
Berichten: 44
Lid geworden op: di 12 nov 2019, 8:09

Twijfels omtrent ons 2 persoonsbankje: wat mag wel en wat mag niet?



Bericht door titoma »

Goedenavond, wij zitten met een dilemma, wellicht kan iemand ons helpen.
Onze bus ( Fiat Ducato) is onlangs gekeurd en goedgekeurd als camper.

Tijdens de keuring zat er een bestuurders stoel, én een bankje in.
Camper is nu dan ook op kenteken voor drie personen goedgekeurd.

Nu hebben wij twee pilootstoelen aangeschaft en gemonteerd, en hebben het bankje over, de oude stoel is naar de sloop gegaan.

Als ik de bestuurdersstoel draai, zit ik meteen aan tafel, en nu willen wij aan de andere kant van de tafel het bankje plaatsen. Deze gaan we alleen gebruiken als zitplaats als wij niet rijden, dus alleen eten en spelletjes aan tafel doen.

Hierbij heb ik de volgende vragen:

Mag ik dat zomaar doen ?
Mag ik de gordelbok verwijderen en alleen de zittingen gebruiken, of moeten deze voorzien zijn van ten minste één gordel? ( op het kenteken staat namelijk 3 zitplaatsen.)
Als ik de gordelbok plaats, mag ik die dan met draadeinden en bouten bevestigen door de bodem van de bus?
Kortom, genoeg stof tot nadenken....

Bijkomende vraag is, moeten wij de bus dan weer opnieuw laten keuren om van drie zitplaatsen er twee te maken?

Vriendelijke groet Michel
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Twijfels omtrent ons 2 persoonsbankje: wat mag wel en wat mag niet?



Bericht door JTG »

Volgens mij:
Ja (je mag een bankje plaatsen)
Ja (en een plakkaat op de stoel bevestigen waarop staat dat het niet toegestaan is al zitplaats tijdens het rijden)
Ja bevestig zo je wilt als het maar vast zit (is namelijk geen zitplaats tijdens het rijden en als zodanig aangegeven)
Ja (keuring op locatie in verband met draaiplateau bestuurdersstoel en eventueel bijrijdersstoel)
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Twijfels omtrent ons 2 persoonsbankje: wat mag wel en wat mag niet?



Bericht door henk en lila »

Waarom zou je herkeuren als er achteraf minder zitplaatsen zijn dan er op het kenteken staan?
Ik heb dat geen moment overwogen.
Laatst gewijzigd door henk en lila op di 04 feb 2020, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Twijfels omtrent ons 2 persoonsbankje: wat mag wel en wat mag niet?



Bericht door JTG »

@henk en lila
Dat heb ik aangegeven: keuring op locatie in verband met draaiplateau bestuurdersstoel en eventueel bijrijdersstoel

Of je ook een keuring zou willen doen om het aantal zitplaatsen juist te zetten laat ik in het midden, ik weet niet of dat 'moet'.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Twijfels omtrent ons 2 persoonsbankje: wat mag wel en wat mag niet?



Bericht door Cee Pee »

Het enige wat zou kunnen gebeuren is dat de keurmeester bij de apk opmerkt dat er geen gordel op de derde zitplaats aanwezig is.
In het ergste geval mag je die dan tijdens het rijden niet gebruikt worden maar dat was ook niet de bedoeling.
En voor die draaiplateaus zou ik zeker niet naar de RDW gaan dat gaat daar rechtstreeks op een afkeuring af en bij de apk is het geen probleem.
Niks loos dus en lekker op zijn beloop laten.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Twijfels omtrent ons 2 persoonsbankje: wat mag wel en wat mag niet?



Bericht door JTG »

@Cee Pee
Klopt, niet naar de RDW gaan dat is altijd afkeur omdat zij daar geen draaiplateau's mogen beoordelen, vandaar keuring op locatie. Die keuring wordt door de afdeling VRT uitgevoerd en deze dames en heren mogen ze wel beoordelen.

Of mensen dat ook echt doen is aan eenieder zelf, even goede vrienden :wink:
Het 'mag' niet.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Twijfels omtrent ons 2 persoonsbankje: wat mag wel en wat mag niet?



Bericht door Cee Pee »

Er "mag" zoveel niet in dit land maar of je je daar nou zo druk om moet maken.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Twijfels omtrent ons 2 persoonsbankje: wat mag wel en wat mag niet?



Bericht door marjasjaak »

Als het aantal zitplaatsen kleiner wordt dan op het kentekenbewijs staat hoeft er niet herkeurd te worden. Zie:

https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/ ... Hoofdstuk6

Bij artikel 6.3 W vind je meer info. Trouwens, bij artikel 6.3 J zie je ook dat het wel handig is voor de motorrijtuigenbelasting om zo licht mogelijk te laten keuren, maar dat je daarna niet meer dan 20% mag "bijbouwen" zonder herkeuring.

Ieder voor zich natuurlijk.....
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Twijfels omtrent ons 2 persoonsbankje: wat mag wel en wat mag niet?



Bericht door Cee Pee »

Schraal gewogen op 2000 kilo kun je toch vrij inbouwen tot 2400 kilo :wink:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
titoma
Berichten: 44
Lid geworden op: di 12 nov 2019, 8:09

Re: Twijfels omtrent ons 2 persoonsbankje: wat mag wel en wat mag niet?



Bericht door titoma »

Dank jullie voor de reacties. We hebben besloten het bankje achterin te zetten compleet met bok, en één gordel. ( de andere gordel zit op de passagiersstoel. Het is een middenweg. We hebben er nog serieus aan gedacht het onderstel van de bok eraf te slijpen i.v.m. gewicht. Maar als ik de boel zo bestudeer dan is het nog een hele klus om daarna de bank netjes en recht op een houten constructie te krijgen.

Iemand nog andere suggesties?

Groet Michel
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Twijfels omtrent ons 2 persoonsbankje: wat mag wel en wat mag niet?



Bericht door JTG »

Ik heb nog wel een gordel over van zo’n bankje, praktisch nieuw want ik heb ze volledig gedemonteerd en vervangen. ;-) In ons bouwtopic kun je zien hoe je dat slijpen zou kunnen doen ook.
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Twijfels omtrent ons 2 persoonsbankje: wat mag wel en wat mag niet?



Bericht door pele »

Michel
Als jij het hebt over een gordelbok, bedoel je waarschijnlijk het buizenframe waarmee het tweezitsbankje oorspronkelijk vooraan stond in de cabine. Als je het bankje achterin wil plaatsen zijn er twee mogelijkheden:
1. Gebruik tijdens het rijden : dan moet dat op een gecertificeerd gordelbok (en dus niet het buizenframe), specifiek voor jouw Ducato, geplaatst door een erkend plaatser of keuring na plaatsing door bevoegde instantie. Aan die gordelbok, die stevig gemonteerd wordt op het chassis, op een welbepaalde plaats, zitten de driepuntsgordel. De oorspronkelijke gordels van vooraf zijn niet meer bruikbaar, want de aanhechtingspunten zijn nu anders.

2. NIET gebruikt tijdens rijden: slijp het hele buizenstel eraf. Zie foto's bij bouwverslag van JTG. Het bankje weegt nu maar de helft en het op een houten constructie plaatsen is vrij simpel, zonder de overtollige ballast van het buizen onderstel. Hier dus geen gordels. Sticker : geen rij-zitplaats.
Plaats reactie