Personenbus naar camper: aantal zitplaatsen?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
McFly
Berichten: 22
Lid geworden op: di 27 jun 2017, 17:02

Personenbus naar camper: aantal zitplaatsen?



Bericht door McFly »

Hallo medecamperaars,

Ik ga binnenkort mijn Citroen Jumper personenbus omkeuren naar camper. Op dit moment staan er 8 zitplaatsen op het kenteken.
Gaat de RDW kijken naar het aantal zitplaatsen wat tijdens het herkeuren aanwezig is of nemen ze het aantal 8 over omdat het al een personenbus is?

Ik heb nu de meeste zitplaatsen verwijderd, zijn nu 2 achterin over. Zou jammer zijn als er dan 4 op kenteken komt en ik later toch weer 1 of 2 wil toevoegen.

Mvg,
Martijn
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19103
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Personenbus naar camper: aantal zitplaatsen?



Bericht door Aloys »

Op het kenteken komen de zitplaatsen die op het moment van keuring aanwezig zijn
én die voldoen aan de eisen (die vrij zwaar zijn). Jouw 2 zitplaatsen achterin zijn
waarschijnlijk officieel en voorzien van gordels, dus die voldoen aan de eisen.

Zitplaatsen die niet aanwezig zijn bij de keuring kunnen (volgens mij) onmogelijk op
het kenteken komen, als zitplaatsen.

En heb je bijvoorbeeld zelf een eenvoudig bankje gemaakt in de rijrichting, dan mag
je daar op zitten wanneer je stilstaat, maar niet wanneer je rijdt. Die komt dus niet
op het kenteken.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Personenbus naar camper: aantal zitplaatsen?



Bericht door Bas vd laar »

Dat ligt ook aan het bouwjaar, bij oudere auto's mag je tijdens het rijden gebruik maken van de zijwaartse zitplaatsen.
Hier een schema:

https://camperpunt.nl/wp-content/upload ... oc-2-1.pdf
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10104
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Personenbus naar camper: aantal zitplaatsen?



Bericht door Peter LMC »

En dan komt ook nog om de hoek kijken wat het leeg gewicht is van de camper.
Heb je genoeg laad vermogen voor deze zitplaatsen.
Mijn camper had maar een beperkt laad vermogen en hierdoor maar 2 zitplaatsen op kenteken.
Ondanks dat er extra (af fabriek) gordelbokken aanwezig waren.
Bij opwaarderen naar (in mijn geval) 4.2 ton was de gewichtsruimte cq laadvermogen voldoende.
Hierdoor kreeg ik 6 zitplaatsen op het kenteken.
Dus goed opletten wat je doet.
Erik750SF
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 26 aug 2018, 16:34
Locatie: Zuid oost Brabant

Re: Personenbus naar camper: aantal zitplaatsen?



Bericht door Erik750SF »

Bij mijn 2009 Ducato 250 8 persoons geen probleem, wel even rekening houden idd met de bijtelling van gewicht per zitplaats.
Ik heb wel een slaapdak en een klein keukentje achterin, je moet natuurlijk wel aan de andere inrichtingseisen voldoen.
Lekker flexibel camperen kan er zo twee motoren of paar mountainbikes inzetten :lol3: . Ik had eigenlijk aan twee zitplaatsen achterin ook wel genoeg hoor, maar als het kan is het heel soms wel leuk dat je er even met twee gezinnen in kan :cheers:.
McFly
Berichten: 22
Lid geworden op: di 27 jun 2017, 17:02

Re: Personenbus naar camper: aantal zitplaatsen?



Bericht door McFly »

Hi erik,

Dus jij hebt tijdens de keuring 6 zitplekken achterin laten zitten, of hebben ze de oorspronkelijke 8 zitplaatsen van het kenteken overgenomen, ongeacht hoeveel er daadwerkelijk aanzwezig zijn?

Ik heb het de rdw ook gevraagd via email maar die zijn nog hard aan het nadenken....
McFly
Berichten: 22
Lid geworden op: di 27 jun 2017, 17:02

Re: Personenbus naar camper: aantal zitplaatsen?



Bericht door McFly »

Aloys schreef:
ma 03 feb 2020, 11:11
Op het kenteken komen de zitplaatsen die op het moment van keuring aanwezig zijn
én die voldoen aan de eisen (die vrij zwaar zijn). Jouw 2 zitplaatsen achterin zijn
waarschijnlijk officieel en voorzien van gordels, dus die voldoen aan de eisen.

Zitplaatsen die niet aanwezig zijn bij de keuring kunnen (volgens mij) onmogelijk op
het kenteken komen, als zitplaatsen.

En heb je bijvoorbeeld zelf een eenvoudig bankje gemaakt in de rijrichting, dan mag
je daar op zitten wanneer je stilstaat, maar niet wanneer je rijdt. Die komt dus niet
op het kenteken.
Ff terugkoppelen. Net van de RDW. Bovenstaande van Aloys klopte exact. Nu 5 op camperkenteken. Het afbouwen kan beginnen. En kwart tarief aanvragen 😉
Erik750SF
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 26 aug 2018, 16:34
Locatie: Zuid oost Brabant

Re: Personenbus naar camper: aantal zitplaatsen?



Bericht door Erik750SF »

Sorry dat ik je bericht niet eerder gezien heb.
Ja ik had zes stoelen achterin dus ik kon ook niet uit eigen ervaring antwoorden.
Kon jij met drie achterin voldoen aan de inrichtingseisen?
Plaats reactie