Mini-camper wetgeving: grijs kenteken

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Tuk
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 21 jul 2019, 12:54

Mini-camper wetgeving: grijs kenteken



Bericht door Tuk »

Ik heb inmiddels gelezen het is mogelijk om een kleine bestelauto als camper in te richten en dan voor de motorvoertuigenbelasting in een bestelauto particulier te

Trek ik de juiste conclusie en een paar vragen:
-1- Een bestelauto als particulier moet blijven voldoen aan eisen inrichting bestelauto’s zoals beschreven is bij de belastingdienst.
-2- Een camperinrichting is toegestaan mits de hele inrichting als lading gezien wordt. Als ik het goed begrijp wordt alles als lading gezien als het eruit te halen is. Mijn vraag hierover is, moet de inrichting cq lading dan los staan en met spanbanden vastgezet worden? Of is het ook toegestaan om bv rails of een of ander kliksysteem te gebruiken?
-3- Een bedrijfsauto kan een vaste inrichting hebben en hierbij denk ik bv aan een kast waarin een huishoudaccu zit. Is zoiets toegestaan?
-4- Er is ook nog een regel over zitplaatsen en bv een dichte box wordt al snel als kist beschouwd bij een controle onderweg. Mijn idee is dat kisten op elkaar stapelen dat probleem oplost als hoog genoeg gestapeld wordt zodat er geen ruimte voor het bovenlijf is. Alleen zou ik die bozen dan ook weer met bv een click systeem aan elkaar willen koppelen.
-5- Hoe zit het met verlichting bv vaste ingebouwde verlichting of zo’n lampje met een buigsteel, wel of niet toegestaan?
-5- Is het toegestaan om buiten een aansluiting te hebben voor stroom?
-6- Customcamp schrijft op de website dat een hefdak belastingtechnisch is toegestaan. Klopt dit? En hoe zit het dan met een slaaphefdak?

@dutchtraveler
Ik heb inmiddels gelezen dat u in een door de belastingdienst en door de rdw goedgekeurde bestelauto rijdt welke ingericht als camper. Vanzelfsprekend ben ik zeer nieuwsgierig, zijn foto’s mogelijk? Als ik het goed heb gelezen heeft u het niet zelf ingebouwd, wie heeft de inrichting gebouwd? Waarom is uw bestelauto gekeurd wat een bestelauto met losse lading blijft toch voor iedere instantie bestelauto? Mogelijk onbeleefde vragen en ik lees wel als u geen antwoord wilt geven.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Mini-camper wetgeving: grijs kenteken



Bericht door Bas vd laar »

Wat voor auto wil je kopen?
Tuk
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 21 jul 2019, 12:54

Re: Mini-camper wetgeving: grijs kenteken



Bericht door Tuk »

Voor de NV200 is een hefdak beschikbaar, weet nog niet of dat ook op de bestelversie dwz met tussenschot past. Hoogste kant moet aan achterkant kunnen.
Voorkeur gaat uit naar ford connect, nieuwer dan 2014, alleen nog niet kunnen achterhalen of daar slaaphefdaken voor zijn.

Campereisen belastingdienst brengen mij in de problemen, te veel zaken die ik niet wil en nodig heb.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Mini-camper wetgeving: grijs kenteken



Bericht door annoh »

Het is niet zo moeilijk om een slaaphefdak te plaatsen indien tussenschot niet verwijderd is.

Er zijn diverse fabrikanten voor slaaphefdaken voor de genoemde Ford. Gewoon google gebruiken.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80312
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Mini-camper wetgeving: grijs kenteken



Bericht door Dafluc »

Op dit moment loopt een topic over de ombouw van een Connect. Ook hiermee zijn problemen ontstaan om hem voor de belastingdienst op kwarttarief te krijgen. Zie topic.
Afbeelding
Tuk
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 21 jul 2019, 12:54

Re: Mini-camper wetgeving: grijs kenteken



Bericht door Tuk »

Bij de hefdaken die gezicht zijn, kon ik niet duidelijk krijgen of deze voor de ford connect voor 2014 of na 2014 zijn.

Ik wil niet op campertarief dus geen probleem dat de connect niet aan de eisen voldoet.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8369
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Mini-camper wetgeving: grijs kenteken



Bericht door EasyBee »

Voor een niet standaard hefdak kun je eens contact opnemen met Atrion in Steggerda. https://www.dubbelcabine.com/hefdaken/
Zij konden ook voor onze Transit uit 1985 een hefdak maken.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Mini-camper wetgeving: grijs kenteken



Bericht door Navigator »

Dafluc schreef:
za 01 feb 2020, 21:52
Op dit moment loopt een topic over de ombouw van een Connect. Ook hiermee zijn problemen ontstaan om hem voor de belastingdienst op kwarttarief te krijgen. Zie topic.
Wij hebben de champagne inmiddels op 8-) . De Bryce is voorzien van het fiscale kwarttarief. Zie de link van Dafluc voor het hele verhaal.
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80312
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Mini-camper wetgeving: grijs kenteken



Bericht door Dafluc »

:cheers:
Afbeelding
Tuk
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 21 jul 2019, 12:54

Re: Mini-camper wetgeving: grijs kenteken



Bericht door Tuk »

Dank voor opmerking over Atrion. Had het bedrijf wel gevonden echter niet begrepen dat aanpassingen mogelijk zijn.

Gefeliciteerd! De Bryce is een Connect van voor 2014 en ik had ergens in mijn zoektocht al begrepen dat deze voor het campertarief in aanmerking komen.

Mijn ‘probleem’ met het campertarief is dat ik aan allerlei voorwaarden moet voldoen terwijl ik een deel van die voorwaarden niet gebruik en dat mij belemmerd in datgene wat ik wel wil. Vandaar de gedachte kenteken als bestelauto alleen moet er dan voldaan worden aan de eisen bestelauto van de belastingdienst. Vandaar mijn vragen over wat voor soort camper onderdelen mogen in een bestelauto.
Tuk
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 21 jul 2019, 12:54

Re: Mini-camper wetgeving: grijs kenteken



Bericht door Tuk »

PS of komt de nieuwe connect ook in aanmerking voor het campertarief?
Dutch Traveler
Berichten: 100
Lid geworden op: za 29 dec 2018, 19:27

Re: Mini-camper wetgeving: grijs kenteken



Bericht door Dutch Traveler »

Beste Tuk. Ik heb u een privé bericht gestuurd.
Ik reis en kampeer in afwachting van wat komen gaat, bewust rond in een zuinige mini camper.
Doordat hij op benzine rijd en een hoogte heeft van 1.90 mtr. ben ik zonder beperkingen overal welkom.
Nu ben ik in afwachting van de hopelijk later dit jaar uitkomende basisauto, voor mijn eerste vol elektrische camper.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13340
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Mini-camper wetgeving: grijs kenteken



Bericht door hathi »

Tuk er is in NL een kleine Camperbouwer,welke een Dacia Dokker om bouwt als Camper,weliswaar geen Campertarief,en daarom ook een benzine uitvoering. deze steekt zo vernuftig in elkaar,incl hefdak en zonnepaneel, waterreservoir,zodat dat hij in 10 minuten weer terug gebouwd is naar 5 persoons personenauto,belastingtarief €50;- per maand,je word er altijd wijzer van. “Outbase Campervans in Steenbergen”
Hans
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Mini-camper wetgeving: grijs kenteken



Bericht door durisotti »

Bij een bestelauto mag er best wel veel op "campergebied"

Wat niet mag bij een kleine bestelauto:
Personen vervoeren in de laadruimte.
Het tussenschot verwijderen.
Ramen aanbrengen in de laadruimte.
Alleen ramen in de achterdeuren en rechts voor in de laadruimte 1 raam is toegestaan.
Voor de rest kun je met de laadruimte doen wat je wilt.
Uitneembaarheid van de inrichting is gelukkig geen eis !
Er rijden zat bestelauto's rond waarin van alles is vastgemaakt in de laadruimte.

Als je een benzine bestelauto neemt betaal je een hele lage wegenbelasting omdat je geen provinciale opcenten hoeft te betalen.
Plaats reactie