Advies nodig voor stroom "upgrade"

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Advies nodig voor stroom



Bericht door Arie55 »

Digiwalker schreef:
za 18 jan 2020, 10:28
En wel eens gekeken naar je rendement??
Voor €1100 koop je 11 100Ah accu's .
Deze gaan gemiddeld 5 jaar mee. Heb je die camper nog over 25 jaar??
Of geef je die dure installatie weg aan de volgende eigenaar. Want je camper wordt echt niet meer waard bij verkoop.
Je stelling ligt flink scheef. Ten eerste heeft zo'n LiFePo4 een grotere energie inhoud per kg. Heb een berekening gemaakt waar ik de energie inhoud van 150 Ah Yellowtop naar een 260Ah - 300 Ah LiFePo4 zou gaan, met elkaar vergelijk. De hele LiFePo4 installatie met extra zonnepanelen enz, zou een gewichtstoename betekenen van 36 kg. Zal dat naderhand fine tunen, mar veel zal het niet uitmaken. Waar ik ook naar benieuwd was, wat zou de levensduur zijn. Nu met de yellowtop (die nu op z'n laatste pootjes lopen), komt de berekening van 2 x 75Ah x ~12.5V x 50% x 600 laad cycli = 563kWh met de gemeette waarde door de BMV redelijk overeen. Heb nu pakweg 600kWh erdoor heen gejaagd. M.a.w. dan zal de berekening met LiFePo4 cellen ook wel aardig kloppen.
Uit het gebruikte spreadsheet (mijn energie balans) komt en getal van een ruime 8 jaar uit. Dat zijn wel 8 jaar in vol continue gebruik. Bereken ik het anders, door te extrapoleren yellowtop -> LiFePo4, kom ik op ongeveer 13 jaar.

Voor 1100 euro koop ik geen 11 yellowtops. Deze 75Ah accu's kunnen 60A continue leveren. Kort, maar ze kunnen het zonder kapot te gaan. En dat doen weinig accu's.

Anderzijds hangt het prijskaartje verschil af van wat de energie behoefte wordt. Ik merk dat die behoorlijk stijgt. Ok, door zooi die er eigenlijk niet in een camper thuis horen. Maar toch.
De LiFePo4 kunnen bijna op de plek staan waar de huidige yellowtops staan. Met een vervolg op het accubak verbouwing wellicht (http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8445251) Ben redelijk overtuigd geraakt dat deze nieuwe cellen het gaan worden. Maar daarvoor zal ik nog flink wat huiswerk moeten doen door veel te rekenen en scenario's af te lopen. Deze exercities kosten niets en de uitkomst zal bevredigend zijn. Dat heb ik nu ook met het huidige systeem. De berekeningen van destijds, komen overeen met wat ik nu ervaar.

Of ik de camper over 25 jaar nog heb, hoop het wel. Ben dan pas 88 jaar.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Advies nodig voor stroom "upgrade"



Bericht door Arie55 »

@myway
Ja, je haalt zeker wat aandachtspunten op! :thumbup:

2 beheersing van de laadstroom van de dynamo.

Zat daar laatst ook aan te denken en toen doorgezet op de weg die ik in gedachten had. Een DC-DC omvormer werkt ook als dc omvormen tot een hoge frequentie AC om daar weer DC te maken. Dus als je al een multiplus hebt, kan je de toevoer stroomsterkte bij 230V instellen. De laagste stand van een multiplus is, meen ik, 2.5A dat maal 230 V is 575W gedeeld door 90% van de omvormer die de alternator spanning omvormt tot 230V, betekend dat je 640W omvormer nodig hebt. Die 640W/14.4 alternator spanning is 45 A. Dat kunnen de meeste alternators wel aan. Dus voor een 100 euro tweedehands omvormer is dat geregeld. Kom daar eens met een DC-DC omvormer die ruim 600W kan verstouwen voor 100 euro!

3 laden met een solarinstallatie.
als de regelaar ingesteld/geprogrammeerd kan worden op een bepaalde float spanning, is het al goed. 13.7 V is prima, 13.3V is beter. Euh... het betere is de vijand van het goede? zoiets...

4 laden met een 230 volt acculader.
hier komt die multiplus weer om de hoek kijken. Instellen met de juiste instellingen


6 of met een hele lage stroomsterkte kan het ook nog. Dus beslist geen 1C of meer.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Onbekend
Berichten: 30
Lid geworden op: do 24 okt 2019, 0:35

Re: Advies nodig voor stroom "upgrade"



Bericht door Onbekend »

Dank voor alle tips.
veetee schreef:
za 18 jan 2020, 5:27
Ik mis datgene waarmee je zou moeten beginnen, namelijk een energiebalans. Wat is je energiebehoefte?
<knip>
Zoals meerderen hebben terecht hebben aangegeve. Stapje 1 wordt inderdaad het verbruik gaan berekenen. Wat het uiteindelijk wordt, weet ik niet, maar wel wat ik denk te gaan gebruiken.

Digiwalker schreef:
za 18 jan 2020, 10:28
En wel eens gekeken naar je rendement??
Voor €1100 koop je 11 100Ah accu's .
Deze gaan gemiddeld 5 jaar mee. Heb je die camper nog over 25 jaar??
Of geef je die dure installatie weg aan de volgende eigenaar. Want je camper wordt echt niet meer waard bij verkoop.


Verstuurd vanaf mijn Power met Tapatalk
Ik kijk niet zo zeer of ik de camper nog heb over 25 jaar. Uiteindelijk is het doel om mijn woongenot te verhogen en dat kan nou eenmaal geld kosten. Ik ben niet voornemens om maar 1 jaar met mijn camper te doen ;-)

myway schreef:
zo 19 jan 2020, 13:47
Hier onder nog maar eens de punten waar je naar moet kijken.
Heb ik al in een andere topic geplaatst.
Sommige vonden dat maar onzin, maar misschien heb je er iets aan.


1 hoeveel is het verbruik op 24 uur en hoeveel ampère wordt er in een keer afgenomen.
Het eerste is natuurlijk belangrijk voor het bepalen van de juiste capaciteit, in het tweede geval moet je ermee rekening houden dat sommige lfp accu’s afgesloten worden als de afname te groot wordt.
Zeker als er meer dan 50 ampère ineens wordt afgenomen, moet je daar goed op letten.

2 beheersing van de laadstroom van de dynamo.
Gaat prima met een dc/dc lader.
Hierbij rekening houden met een eventuele “slimme” dynamo, niet elke dc/dc lader is geschikt voor dat systeem.

3 laden met een solarinstallatie.
Zorg dat de regelaar geschikt is voor lfp.

4 laden met een 230 volt acculader.
De lader moet geschikt zijn voor lfp.

5 bij de meeste lfp accu’s zit er een bms in maar er zijn er ook die dat niet hebben.

6 indien de accu onder 0 graden komt moet de laadstromen uitgeschakeld worden.
Zeker geen onzin. Ik ga ze meenemen in mijn plan.

DJSmiley schreef:
za 18 jan 2020, 16:30
Idd eerst kijken wat je nodig hebt.

Wat zijn je huidige HH accu's voor capaciteit en waar liep je met die capaciteit tegen aan? Dat is een basis van waaruit je kan werken.

En is accu's de oplossing, of kun je op andere plekken efficienter upgraden? (Denk bv aan lampen vervangen door led, absorbtiekoelkast door compressor enz)

<knip>
Uit china: Tja, kwaliteit wisselt heel veel. En zeker bij kant en klare accu's heb je geen zicht op wat er intern zit: Welke kwaliteit cellen, welk bms en welke beveiliging die BMS heeft. (denk aan low-temp beveiliging bv).

Ik zou persoonlijk gaan voor of een bewezen merk in EU, of zelf wat bouwen op basis van bewezen cellen (Winston, Calb, Sinopoly ofzo is mijn voorkeur (prismatic) boven een berg kleine cellen)
Het probleem van mijn huidige situatie is dat de beide HH accu's respectievelijk 40 en 60% goed zijn, dus eigenlijk best aan vervanging toe zijn. Ik heb dan nog geen ervaring ermee. Aangezien ik ze moet vervangen wil ik overgaan op LFP batterijen. Daardoor is het balletje gaan rollen.
Ik voel me persoonlijk niet zo vertrouwd met zelf bouw LFP batterijen. Dan liever toch een kant en klaar product.


Ik heb een Airco in mijn camper, welke ik dus ook wel aan zou willen slingeren, m.b.v. een omvormer (1500w), en/of op walstroom.
Maar inventariseren van mijn gebruik zal sowieso een eerste stap worden.


Heeft er verder iemand ervaring met die NDS opstelling? Die heb ik niet voorbij zien komen.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Advies nodig voor stroom "upgrade"



Bericht door 't Busje »

Welke NDS opstelling? Ik heb een 100 Ah 3Lion met 3Link van NDS, maar geen PowerService, want die was in mijn geval niet nodig. Zie viewtopic.php?f=10&t=8470015
Wij hebben geen airco en geen koffieapparaten. De zwaarste elektrische gebruikers zijn de opladers van de fietsaccu's, samen 400 watt.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Advies nodig voor stroom "upgrade"



Bericht door myway »

De 100ah 3lion is dus niet geschikt voor TS aangezien de max ontlaadstroom 100 Amp is.
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Advies nodig voor stroom "upgrade"



Bericht door DJSmiley »

Ontlaadstroom is bij veel accu's wel een bottleneck voor TS.

2-3C is vrij gangbaar, dat is dus 300A bij een 100Ah accu, dus de cellen kunnen het meestal wel. De beperking is het BMS. Met 100-120A houden de meeste BMSsen wel zo'n beetje op.

Dat betekend dus dat je met een externe oplossing aan de gang zal moeten gaan. Alleen heeft niet elke accu die mogelijkheid. En zelf bouwen is toch wel ff een leveltje hoger.

De SuperB accu's hebben iig een aansluiting voor een extern relais. Alleen zijn die dingen een klap duurder, en dat is nog ex het relais..


Van NDS is de 100Ah max 100A, maar er is ook een 3L-100P, die kan 150A aan. (of de 3L-150P voor de 150Ah versie)
1500W omvormer is max zo'n 125A. Dus dat zou kunnen.
De vraag is wat die airco werkelijk trekt, en vooral wat de opstartstroom is. Zo'n 1500W omvormer kan best 2500W piek leveren. Dat is ruim 200A. Als die airco dat nodig heeft om op te starten, al is t maar heel kort, kan de BMS mogelijk al ingegrepen hebben...

Een zuinige airco die geen hoge opstartstroom heeft zou best op een normale (100A) bms kunnen. Dan kun je niet de volle 1500W van de omvormer benutten, maar of dat nodig is is ook even gissen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Advies nodig voor stroom



Bericht door 't Busje »

myway schreef:
ma 20 jan 2020, 8:54
De 100ah 3lion is dus niet geschikt voor TS aangezien de max ontlaadstroom 100 Amp is.
TS vraagt wie "die NDS opstelling" heeft. Daar geef ik antwoord op, maar ik beweer niet dat mijn oplossing geschikt is voor TS.
De gebruiksaanwijzing van de 3Lion geeft de volgende ontladingsstroom aan:
5.2 DISCHARGE

Only for models: 3L-100, 3L-100B
Do not connect equipment with power consumption greater than 100A . However, this limit may be exceeded, provided that the following limits are met:
Discharge at constant current of 100A: 55minutes maximum *;
Discharge at constant current of 120A: 30 minutes maximum*;
Discharge at constant current of 130A: 15 minutes maximum*;
Discharge at constant current of 150A: 10 minutes maximum*;
Discharge at constant current of 175A: 1 minute maximum*;
Discharge at constant current of 200A: 10 seconds maximum*;

Only for models: 3L-100-P, 3L-150-P
Do not connect equipment with power consumption greater than 150A . However, this limit may be exceeded, provided that the following limits are met:
Discharge at constant current of 120A: 50 minutes maximum*;
Discharge at constant current of 140A: 20 minutes maximum*;
Discharge at constant current of 160A: 15 minutes maximum*;
Discharge at constant current of 180A: 2 minutes maximum*;
Discharge at constant current of 200A: 20 seconds maximum*;
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Advies nodig voor stroom "upgrade"



Bericht door myway »

TS geeft ook aan dat hij een 1500 watt omvormer wil gebruiken en daar geef ik antwoord op.
Gebruikersavatar
Becosemsaida
Berichten: 206
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
Locatie: Portugal

Re: Advies nodig voor stroom "upgrade"



Bericht door Becosemsaida »

Beste,

Zoveel A in accu's die hier worden beschreven, leuk hoor het allemaal mogenlijk maar je moet er wel €€ voor hebben. Of de camper nu 20 of 200jaar oud is maakt niet uit het is en blijft een (dure) hobby.

Dus nu kom ik aan met een ander iets: 2 zonnepanelen van 130W, die leveren max 7-8A per paneel!!! Dus gebruik maar A van je dure grote accu en ga daarna rennen naar een paal om je accu op te laden want die panelen kunnen dat nooit aan. Voor die 1000€ voor een lifepo samen met andere instalatie, dynamo etc. etc. zal je toch gauw op de 1500€ zitten. Voor dat geld?? Betere zonnepanelen, goede MPPT regelaar, 1 hh accu van een goede capaciteit MAAR in balans met je panelen....... En van het rest wat er overblijft gewoon genieten.

Beco
Becosemsaida

Hymer B644, 1994
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Advies nodig voor stroom "upgrade"



Bericht door 309T16 »

Deze stelling snap ik niet. Er wordt immers ook wel eens door campers gereden :-B
Gebruikersavatar
Becosemsaida
Berichten: 206
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
Locatie: Portugal

Re: Advies nodig voor stroom "upgrade"



Bericht door Becosemsaida »

309T16 schreef:
ma 20 jan 2020, 14:23
Deze stelling snap ik niet. Er wordt immers ook wel eens door campers gereden :-B
Wanneer heb je het meeste verbruik? Als je stilstaat, omvormer, senseo, air conditioner, etc. etc. Als dat allemaal op 230V draait is je accu snel leeg, dus "een paar daagjes" ergens staan word toch snel een beslissing om of te gaan rijden of naar de paal te rennen. Ik ga er vanuit dat de TS toch een tijd wil "wildstaan" en niet altijd op een camping te zitten waar je (bijna) altijd wel 230V kan aansluiten en dan is het hele project gewoon niet nodig.

Tsja en je motor aanzetten om je accu op te laden als je stil staat is gewoon te gek!!!!

Beco
Becosemsaida

Hymer B644, 1994
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Advies nodig voor stroom "upgrade"



Bericht door seth_space »

Je "advies" blijft vreemd.
Hij wil een grote Lifepo4 en heeft daarvoor geld over. Hij heeft 2 x 230W panelen en uiteraard afhankelijk van zijn verbruik een ruime periode van vrijstaan.
Dat los je niet op met een
Voor dat geld?? Betere zonnepanelen, goede MPPT regelaar, 1 hh accu van een goede capaciteit MAAR in balans met je panelen.
Wat zijn "betere" panelen? Nog groter, dat moet dan wel passen en die Mppt regelaar zal niet zo veel opleveren dat daardoor dagen extra ontstaan los van je goedkopere en grote accu die jij wilt adviseren ( wat dan ? 400Ah of zo a 100Kg?)

Ik heb een 200Ah LFP en 2 x 100Watt panelen en een Mppt regelaar en in de zomerperiode heb ik nog geen moment de paal nodig gehad.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Becosemsaida
Berichten: 206
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
Locatie: Portugal

Re: Advies nodig voor stroom "upgrade"



Bericht door Becosemsaida »

"Er zitten 2 zonnepanelen op, van 130Wp", Dus dat zijn KLEINE paneeltjes.......

"Ik heb een 200Ah LFP en 2 x 100Watt panelen en een Mppt regelaar en in de zomerperiode heb ik nog geen moment de paal nodig gehad.", zoals al was gezegd het energiebalans is erg belangrijk, als je continu een omvormer (belast met.......) dan heb je snel een goede accu nodig EN je moet het kunnen bijladen.

Het enige probleem wat ik hier zie is het (weder)opladen van de accu, het LifePo sisteem is een hele mooie (en dure) upgrade die altijd de moeite waard is. Helaas moet je wel bijna het hele sisteem opnieuw opbouwen (alternator, MPPT als die het niet aankan, en je laad apparaat in je camper). Voor mij het eerste waar ik naar kijk is hoeveel er gerbruikt word en hoe snel je het weer kan opladen zodat het "verlies" in je accu niet zo groot is als je wat gebruikt.

Ik zelf zit nu op 300W zonnepanelen, MPPT en een deepcycle (loodzuur van 60kg) accu met een omvormer van max 3000W en heb nooit problemen gehad. Alleen als ik de airco gebruik in de zomer moet ik wat uitkijken maar voor de rest....... Happy life.

Ik heb toch een project in mijn hoofd om die zware accu eruit the halen en wat anders erin te gaan doen maar om alles te moeten aanpassen voor een LifePO denk dat dat wel een beetje te duur gaat worden. Maar ja ik heb een "oldie" als camper.

Beco
Becosemsaida

Hymer B644, 1994
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Advies nodig voor stroom "upgrade"



Bericht door seth_space »

Ik denk dat er hier gewoon een 130W zonnepaneel (x2) bedoeld werd.

Ik heb geen andere alternator ( BMS beperkt max A)
Ik heb wel een LFP lader gekocht ( die ik echter nooit gebruik omdat het niet nodig is)
Ik ben een stevige stroom gebruiker (al heb ik geen airco) met een 1500Watt inverter en een magnetron die dit nodig maakt.
De 2 x 100Watt panelen liggen aan een Mppt omvormer die prima werk doet.
In de zomer zijn echter de dagen lang en de behoefte aan licht gering ( nog los van onze scandinavie reizen waar het dan 24uur licht is)
Ik sta dagen achtereen "paalloos" en ja een balans is belangrijk. Maar daar was reeds op gewezen.

Het lijkt me trouwes zinvoller om de Ah van je accu te noemen ipv gewicht. Dat zegt niet zoveel.( behalve dat een LFP de helft lichter is bij het dubbele bruikbare vermogen)
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie