Biodiesel tanken

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Biodiesel tanken



Bericht door TestCase »

Bas vd laar schreef:Aha, moet je het dus zo lezen: B7 is 7 procent bio toevoeging en B10 is 10 procent biotoevoeging?
Precies. En bij benzine idem E(x) is x% toevoeging.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Biodiesel tanken



Bericht door jansloos »

Tussen toevoegingen voor diesel en benzine zit wel verschil :

Bij diesel is het bv frituurOLIE.

Bij benzine Ethanol. Een alcohol dus.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Biodiesel tanken



Bericht door hurktoilet »

de Jonkheer schreef: Er zijn van die kant duidelijke waarschuwingen geuit tegen het gebruik van PPO’s en FAME’s. Als de inspuitapparatuur is aangepast en de autofabrikant geen bezwaar heeft, is een beperkt gebruik van FAME ofwel Biodiesel volgens de genoemde norm toegestaan.
Fame schijnt inderdaad een probleem te zijn, deels omdat brandstoffilters vderstopt kunnen raken, deels omdat er palmolie voor gebruikt wordt (warvoor dan weer oerwouden gekapt worden).
Maar als ik het goed gebruik zijn de huidige 'biodiesels' kunstmatige producten op basis van gebruikte oliën, geen fame maar hvo. Daarvoor zou dat niet opgaan. De varianten B20 en B30 voldoen aan de nen-en 590 norm, wat in zou moeten houden dat ze probleemloos in elke auto als diesel gebruikt kunnen worden. Of ben ik nu heel naïef?
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Biodiesel tanken



Bericht door jansloos »

Als ik dan hier (onderaan) lees, zou het volkomen veilig zijn?

https://tamoil.nl/neste-my-renewable-diesel

Maar als tie nou toch stuk gaat? Hoor ik dan:" tja 23 jaar oud he dan krijg je dat?

Maar nu ik dit schrijf, 23 jaar, bedenk ik me dat ik al veel aan het millieu heb bijgedragen!
Met die 23 jaar heb ik voorkomen dat er toch zeker 2 nieuwe wagens niet gebouwd hoefden te worden.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Biodiesel tanken



Bericht door Saviemeke »

Bio diesel is net als pelletkachels en biocentrales slechter voor het milieu dan gewone diesel, gaskachels en gasgestookte centrales. Maar het zal nog wel een poosje duren voordat ze in den Haag daarachter zijn.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1793
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Biodiesel tanken



Bericht door doov »

Toen mijn vader nog frituurvet in plaatse van diesel verstookte, weigerde mijn moeder om nog mayo in huis te halen.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Biodiesel tanken



Bericht door Arie55 »

Ik zie meer heil in het bijmengen van LPG. Heb het jaren geleden al voorbij zien komen op het forum van (ik dacht) dubbellucht, het 'injecteren' van LPG in een dieselmotor. De site https://www.hi-tecautobedrijf.com/dual-fuel meldt mooie resultaten. Voor de knutselaars, het is doenbaar om het lpg slangetje in het luchtfilter te plaatsen. Moeilijkheid is de juiste hoeveelheid gas toe te voeren.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Biodiesel tanken



Bericht door ducati 900 »

Ik had een klant die met een gasfles naast zich zo rond reed met een OM 314, hij regelde de gastoevoer met een kraantje.
En hij had volgens hem behoorlijk vermogenswinst
Maar er rijden toch al een hoop, vooral engelse vrachtwagen rond met LPG toevoeging?

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Biodiesel tanken



Bericht door frank_h »

Er is ook een systeem te koop dat via 12v water splitst in waterstof en zuurstof. De waterstof wordt dan geïnjecteerd met hetzelfde doel, vermogenswinst en schonere verbranding. Er zit een klein tankje bij waarin je af en toe gedemineraliseerd water moet bijvullen. Of het werkt? Niet zelf geprobeerd. Prijs viel geloof ik mee, is al een tijdje geleden dat ik het uitzocht.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Biodiesel tanken



Bericht door veetee »

@frank-h, ja dat is de zogeheten perpetuum mobile... de motor draait, dynamo wekt 12V op waarmee met elektrolyse water gesplitst wordt in zuurstof en waterstof, wat weer voor verbranding voor de motor gebruikt wordt... je ziet dit geregeld voorbijkomen, 10+ jaar, als het echt spraakmakende technologie was zou de autoindustrie het wel op grote schaal omarmd hebben... :wink:
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Biodiesel tanken



Bericht door seth_space »

Voor mensen die zelf een dual fuel diesel willen bouwen hier een compleet pakket van ali.
https://nl.aliexpress.com/item/32852656546.html
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Biodiesel tanken



Bericht door Going »

Wel even goed lezen in de specificaties

Has been tested and worked great for 6.0+ Liter turbocharged diesel cars; Nontrubocharged cars or Cars of lower displacement, do not recommend to use this kit currently

Ik denk niet dat er veel camperaars zijn die een 6 liter plus motor hebben.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Biodiesel tanken



Bericht door seth_space »

Dan moet je even zoeken naar het kleine broertje daarvan.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Boulange
Berichten: 126
Lid geworden op: za 12 feb 2011, 21:15

Re: Biodiesel tanken



Bericht door Boulange »

Bij de tankdop van onze Crafter staat vermeld dat er geen biodiesel in mag.....
Beware ! ! ! This user posts under influence ! ! !
Plaats reactie