Bandenspanning winterbanden

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Bandenspanning



Bericht door Arie55 »

Maak bij de eerst volgende keer de schroefdraad van de bouten schoon met een staalborstel en smeer de draad in met kopervet. De schuine kantjes kunnen ook. Je zal zien dat het aanbrengen van het moment een stuk soepeler gaat.
En als de band er toch af is, de centreerrand schoonmaken en het vlak van velg en wielplaat. Smeer die rand en het vlak licht in met kopervet.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1745
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: Bandenspanning



Bericht door Jadatis »

Nou daar ben ik dan, had ook inlogproblemen, en had gister al PB van Marco Polo gezien maar kon dus niet lezen en reageren. Had dit topic ook gevonden en kon ik lezen zonder inloggen, dus wist al waar PB over ging.

1. de luchtvering neemt de comfort-functie van de banden over, al zou je er houten wielen onderzetten. Maar voor bandendruk geldt alleen gewicht , en snelheid.
Als je niveau kunt regelen ook daarmee, dan zou marginaal het zwaartepunt verschuiven, waardoor de gewichten op de assen verschuiven, en daardoor lichtelijk andere bandendruk nodig zijn, tenzij je een tandemasser hebt, dan zijn de effecten van niveauregeling groter, en niet meer verwaarloosbaar.

2 je 83 psi = 5,75 bar( 5,723 bar precies, 5,75 bar is 83,4psi) doet vermoeden dat dit toch echt de referentiedruk is.
Is je band van de Continental groep (Vanco oa), dan staat dit direct achter de loadindex/snelheidscode , en staat er als dit op 12 uur staat op de bandwang, op 6 uur de "maximum inflation pressure" ook koude druk, van 10 psi hoger , 614kPa ( 93 psi) , gek genoeg zo genoteerd.
Zie hierover laatste bericht in mijn topic "17 weetjes over banden voor campers"
viewtopic.php?f=3&t=8466362&p=1872515#p1872515
Dan zal de loadindex vrij hoog zijn , heb met die 83 psi 121/ 1450 kg maxload ( uitgerekent voor 160kmpu)gezien zelfs, maar kijk dit zelf nog even na.
Dan hebben je banden , zoals dat eigenlijk zou moeten zijn, een comfortabele reserve , zelfs voor je 4400 kg MTM .
Dus ook nodig je maximum toegelaten aslasten ( MTA) voor en achter. Beter nog gewogen werkelijke as( eind) -gewichten, in de belading zoals je op pad gaat, dus ook de personen ( en kanariepiet)

Voorzichtige schatting Achter 4,8 bar en Voor 3,8 bar nodig met alle reserve .
Laatst gewijzigd door Jadatis op vr 06 dec 2019, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Bandenspanning



Bericht door Marco Polo »

Bedankt voor je reactie Peter ;-)
Nog even over de zijsprong naar de luchtvering,
Je past dus ook bij gebruik van luchtvering de luchtdruk van de banden aan aan het maximale gewicht wat de banden te verduren krijgen?
En je pakt dan niet de referentiedruk die op de wangen van de banden staat?
(Tenzij de banden sowieso al maximaal belast worden en de druk dus relevant is).
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Bandenspanning



Bericht door Metor »

En je pakt dan niet de referentiedruk die op de wangen van de banden staat?
Nee natuurlijk niet. Een band is meer dan alleen het comfortabel rijden.
Aquaplaning, remafstand, bochtgedrag, slijtage patroon, doorslippen al deze parameters zijn optimaal als je de juiste bandendruk voert. En de juiste druk is alleen afhankelijk van het gewicht wat op de band staat.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Bandenspanning



Bericht door Marco Polo »

Kan ik me voorstellen ;-)
Bedankt voor je reactie.
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1745
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: Bandenspanning



Bericht door Jadatis »

Dat van die houten wielen was even overdrijven om de zaak duidelijk te maken. Maar bij te hoge druk zal grip minder worden en sturen wat zenuwachtig worden, ook al heb je luchtvering.
Wel minder brandstof gebruik.
Ieder nadeel heb ze voordeel.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Bandenspanning



Bericht door iSonic »

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1745
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: Bandenspanning



Bericht door Jadatis »

Als ik dat dan lees, is het voor campers alleen nuttig om aan de landelijke regels te voldoen.

Dan is de Crossclimate van Michelin , maar er zijn ook andere merken die vergelijkbare band in het gamma hebben ( Gelezen van Vredestein, Maxis, ), beste keus. Geen gedoe met omwisselen en opslag, en je voldoet aan de landelijke wettelijke regelingen.

En daar gaat het de meeste om, dat ze geen kans op boete en aansprakelijkheid bij ongelukken hebben.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Bandenspanning



Bericht door Marco Polo »

En die CrossClimates doe het op zich best prima met het huidige waardeloze weer ;-)
(Effe uit de praktijk van de afgelopen 6 dagen - -6 tot plus 6 met veel regen).
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Bandenspanning



Bericht door Pienmajer »

Jadatis,
Ter info.
Ik heb sinds kort Vanco fourseason 2 er onder liggen 121/1450kg max.load en op de wang staat inderdaad max 93 psi. Ik schat dat de camper 4200-4500kg weegt met alles er in (rijklaar 3.300 op papier, mtm 4.500 kg) Voor heb ik nu een bandendruk van 4.3 en achter van 4.8. Naar mijn indruk rijdt dit rustiger, "minder klappen " op slecht wegdek dan de Michelins agilis CP, met een luchtdruk van 5.5 achter. Groet. Pat
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1745
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: Bandenspanning



Bericht door Jadatis »

Om nu de verdeling van die 4200 a 4500kg over de assen in te schatten, heb ik ook een topic gestart.
[urlhttps://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=8469695][/url].
Lees dat eens en geef dus lengte camper en wielbasis( 2 assen neem ik aan en geen tandemasser) .
Dan laat ik daar de uit dat topic ontstane berekening op los, en reken voor die asgewichten de benodigde druk uit.
Kun je in dit topic geven, wordt de rest er ook wijzer van.

Beter blijft altijd wegen per as , nog beter per as-eind, maar zolang je dat niet gedaan heb , is mijn benadering redelijk safe.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Bandenspanning



Bericht door Pienmajer »

Jadatis schreef:
vr 17 jan 2020, 20:34
Om nu de verdeling van die 4200 a 4500kg over de assen in te schatten, heb ik ook een topic gestart.
[urlhttps://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=8469695][/url].
Lees dat eens en geef dus lengte camper en wielbasis( 2 assen neem ik aan en geen tandemasser) .
Dan laat ik daar de uit dat topic ontstane berekening op los, en reken voor die asgewichten de benodigde druk uit.
Kun je in dit topic geven, wordt de rest er ook wijzer van.

Beter blijft altijd wegen per as , nog beter per as-eind, maar zolang je dat niet gedaan heb , is mijn benadering redelijk safe.
Jadatis,
Hierbij de gegevens:
Lengte: 7,40 mtr
Wielbasis: 400cm
Merk: Hymer, b678 uit 2016,
Groet, Patrick
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1745
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: Bandenspanning



Bericht door Jadatis »

Pienmeijer

4200 en 4500kg ingevuld in mijn verdeelspreadsheat
Meest naar voren totaalzwaartepunt 40,95% van totaallengte van voorkant af.
Meest naar achter 43,5%
Dit vastgesteld na wel 7 campergegevens, dus kan nog wel wat verfijning gebruiken.
Dit geeft laagste gewicht op vooras 1765kg, waarvoor 3,8 bar uitgerekent. Hoogste voor 2103kg waarvoor 4,5 bar .
Achter laagste 2237kg/ 4,8 bar
Hoogste 2609kg/ 5,7 bar.

Dus nogal wat uit elkaar .
Weet je nu wat zekerder het totaalgewicht, dan kan het wat nouwer gezet worden.
Wat is je MTM , 4200 of 4500kg?
En de MTA's zouden ook wel handig zijn.

Nu al laat, zal morgen nog wat spelen met de max snelheid om te zien wat er nog veilig af kan.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Bandenspanning



Bericht door Pienmajer »

Jadatis,
MTM is 4.500 kg.
Ik kan de camper nu niet wegen, want ik sta in in de buurt van Tarifa.
Met de 4,3 voor en 4,8 achter zit ik dus in jouw range.
Ik schat dat ik achter 200 kg in de garage heb aan mobiele airco, reservewiel, 30kg hondenvoer en elektrische fietsen, hondenkar, compressor, stoelen etc en nog wat spul. Ook rij ik meestal met volle watertank, 160 liter. Zou mij dus niets verbazen dat de achteras richting 2500kg gaat, de max toegestane aslast.
Groet, Pat
Plaats reactie