Chinese dieselkachel

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door pwhooftman »

pwhooftman schreef:
do 16 jan 2020, 8:01
Ik heb deze 2KW voor 82 euro besteld, wordt vandaag bezorgd (4 dagen geleden besteld). Let er op dat je er eentje uit bijv. 'Basel, Switzerland' bestelt, dan wordt ie snel bezorgd zonder douanekosten.

https://www.ebay.com/itm/12V-2KW-Air-Di ... 2749.l2649

Ik heb gekozen voor de 2KW omdat die iets kleiner is dan de 5KW, maar groot genoeg voor een VW T4. Ik ben benieuwd naar het bedieningspaneel, of dat ook in het chinees is. Ik zal mijn ervaringen wel posten.
Hierbij mijn ervaring.
In mijn doos ontbreken kleine slangeklemmen voor de brandstofleiding. Verder wel een 10L tank, geluidsdemper (dat scheelt veel!)
en inlaatdemper.

Dan mijn ervaring bij een test op de werkbank: .... het werkt gewoon goed, ik weet niet wat ik er meer over moeten zeggen. Ik ben het langst bezig geweest met het zoeken naar een instructie voor de digital display met chinese opdruk, die vond ik op een gegeven moment in de Bestanden sectie van https://www.facebook.com/groups/146837062640024/

De bedieningseenheid heeft zes handmatige standen (H1-H6), en H1 of H2 lijken mij al krachtig genoeg voor een kampeerbus. Op H1 stand is er een nóg lagere stand mogelijk door de hoogte instellingen ( 'Plateau') te kiezen. Er is ook een thermostaatfunctie, dan houdt de kachel de temperatuur op een bepaalde waarde. Op H1-H2 stand schommelt het opgenomen vermogen rond de 6 watt (rond 0,5 A), bij H6 loopt dat op naar max. 30 watt (9A). De eerste 1 tot 2 minuten is dat rond de 100 watt (8-9A) vanwege de gloeistift.

De display heeft nog een aantal mogelijkheden waar ik nog niet achter ben, dus ik puzzel nog verder. Maar mijn chinese display heeft bijvoorbeeld geen klok, alleen de mogelijkheid de kachel x uur vanaf nu automatisch te starten of uit te schakelen. Voor mij voldoende.


Dus test geslaagd, de inbouw kan beginnen, met dank voor het melden van de hengel methode!
Breg
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 07 okt 2019, 20:23

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Breg »

Wat jurgenc hanteert, 120 - 200w/m3, lijkt mij niet zo gek voor de winter want een L2 bus is dan ±20m3 en dus 4Kw voor een slecht/matig geïsoleerde bus in de winter.
Maar zoals gezegd heb ik daar geen ervaring mee en kunnen andere je beter informeren
[/quote]

L2H2 renault master heb ik, komt volgens mij uit op 10 m2. Dus ik denk dat 2 kw voldoende zou moeten zijn.
Ook zeker benieuwd naar ervaringen van anderen, evt mensen met een wat dunnere isolatie!
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door gsm »

10m2 is ongeveer 20m3 en dus 4Kw


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door moosev »

In onze VW T5 met rondom ramen is 2kW ruim voldoende. Staat meestal niet hoger dan stand 3, kan dacht ik tot 7.
Gr
René
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door jurgenc »

Wintersport of gewoon hier? Maakt wel verschil uit.
H20
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door moosev »

Laatst in de Harz was het -7. Maar inderdaad geen ervaring met wintersport. We zouden dan altijd nog het dak naar beneden kunnen doen.
Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Kees_S »

pwhooftman schreef:
vr 17 jan 2020, 18:26
Dus test geslaagd, de inbouw kan beginnen, met dank voor het melden van de hengel methode!
Succes met inbouwen en de hengelmethode en graag gedaan :cheers:
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8595
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door seth_space »

Heb ik in dit of een van de andere topics niet gelezen dat op hoog of vol vermogen juist goed is voor deze kachels om ze schoon te houden?
Neem je een groter dan noodzakelijke kachel dan zul je altijd op deelvermogen draaien met mogelijke vervuiling en dus meer storingen tot gevolg.
Juiste conclusie of onzin?
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door gsm »

Juiste conclusie Seth :thumbup:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door pwhooftman »

seth_space schreef:
za 18 jan 2020, 17:50
Heb ik in dit of een van de andere topics niet gelezen dat op hoog of vol vermogen juist goed is voor deze kachels om ze schoon te houden?
Neem je een groter dan noodzakelijke kachel dan zul je altijd op deelvermogen draaien met mogelijke vervuiling en dus meer storingen tot gevolg.
Juiste conclusie of onzin?
Bijna geen enkel exemplaar zal de hele tijd op vollast draaien, ook een 2kw niet. Er wordt aangeraden om eens in de paar weken de kachel een half uur voluit te laten draaien. En, alle chinese kachels hebben de mogelijkheid om de fuel to air ratio in te stellen. De mening is dat de chinese kachels standaard wat rijk afgesteld staan, en door ze wat armer in te stellen is de kans op vervuiling door roet veel kleiner.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door pwhooftman »

Ik ga wel de flexibele groene brandstofslang op termijn vervangen door de harde nylon variant, in ieder geval tussen de pomp en de kachel) na dit overtuigende filmpje (vanaf minuut 15): https://www.youtube.com/watch?v=jCZhjGy ... pyZ-Un8Pr0
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door gsm »

Zat de nylon slang er dan niet bij ?
Bij mij wel en die heb ik door een vloerverwarmingsslang geleid en in de meegeleverde rubberen slangetjes geschoven zoals op de foto is te zien
Afbeelding
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door pwhooftman »

Ja, er zit wel een slang bij (+- 4 meter lang), een soepele groene met een doorsnee van 4 mm. Zoals de youtube film laat zien is deze slang te flexibel, zeker tussen de pomp en de kachel. Daardoor worden de pulsen van de pomp sterk gedempt, volgens de youtuber zou e.e.a. daardoor eerder verstoppen. En luchtbellen (die onvermijdelijk ontstaan door cavitatie in de pomp) blijven in de dikke slang bovenin hangen als daar een bocht in zou zitten, en bij de dunne niet. Waarschijnlijk maakt het allemaal niet zoveel uit als de slang tussen de pomp en kachel niet zo lang is (waarschijnlijk vandaar de instructie maximaal 1 meter tussen pomp en kachel) , dus ik begin met de bijgeleverde slang en de pomp zo dicht mogelijk bij de kachel met een slang die alleen maar omhoog loopt naar de kachel. Maar ik bestel alvast de stevige veel dunnere slang.
Breg
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 07 okt 2019, 20:23

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Breg »

gsm schreef:
za 18 jan 2020, 2:59
10m2 is ongeveer 20m3 en dus 4Kw Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
haha ja! maar ik bedoelde eigenlijk wel m3. Ik had zo gerekend: 1,8 hoog, maal 1,8 breed (dat klopt ongeveer na isolatie) x 3 meter lengte. Had de cabine er niet bij meegerekend. Met die rekensom kwam ik tot 10m3 (9.72 om precies te zijn). Maar je hebt denk ik wel gelijk, dat ik beter 5kw kan pakken, en dan zet ik 'm af en toe gewoon heel hard, evt tweak ik er zelf aan zoals ik hierboven lees. Thanks voor alle adviezen.
Plaats reactie