Mag je 4200 kg rijden met een B-rijbewijs als ie minder dan 3500 weegt?
- Blazing Amber
- Berichten: 458
- Lid geworden op: za 22 okt 2011, 19:39
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Mag je 4200 kg rijden met een B-rijbewijs als ie minder dan 3500 weegt?
Hallo mede camperaars, na de zoekfunctie een middagje gebruikt te hebben even een vraag.
Mijn bijna 2 jaar oude Dethleffs Trend is op zijn zijde gaan liggen. Hij is total los verklaard en ik kan weer op zoek naar een andere camper
( we zijn allen ongedeerd gebleven)
Nu kijk ik op Mobile.de en ik zie campers die zoals gewoonljk 3500 kg toegestane gewicht hebben, mijn B rijbewijs vind dat safe.
Maar ik vind ook 4200 kg toegestane gewicht bij hetzelfde type camper?.
Mag ik daar met een Nederlands B rijbewijs mee rijden als het gewicht van de auto in totaal onder de 3500 kg blijft?
Ik heb een paar mooie modellen gezien zoals de ML-T 570 van Hymer of de Knaus van I 650 MEG waar dan ipv 3500 kg max vermeld wordt dat het bijvoorbeeld 4200 kg is, dat verwart mij enig sinds.
Voor de duidelijkheid, ik wil niet zwaar beladen alleen een mooie camper kopen die ik dan graag onder de 3500 kg belaadt.
Ben ik in overtreding als op kenteken 4200 kg staat met mijn B rijbewijs al is hij onder de 3500 kg beladen?
Dank je wel voor je input, Katja
Die eindelijk niet zo zin heeft alweer op camper jacht te moeten
Mijn bijna 2 jaar oude Dethleffs Trend is op zijn zijde gaan liggen. Hij is total los verklaard en ik kan weer op zoek naar een andere camper
( we zijn allen ongedeerd gebleven)
Nu kijk ik op Mobile.de en ik zie campers die zoals gewoonljk 3500 kg toegestane gewicht hebben, mijn B rijbewijs vind dat safe.
Maar ik vind ook 4200 kg toegestane gewicht bij hetzelfde type camper?.
Mag ik daar met een Nederlands B rijbewijs mee rijden als het gewicht van de auto in totaal onder de 3500 kg blijft?
Ik heb een paar mooie modellen gezien zoals de ML-T 570 van Hymer of de Knaus van I 650 MEG waar dan ipv 3500 kg max vermeld wordt dat het bijvoorbeeld 4200 kg is, dat verwart mij enig sinds.
Voor de duidelijkheid, ik wil niet zwaar beladen alleen een mooie camper kopen die ik dan graag onder de 3500 kg belaadt.
Ben ik in overtreding als op kenteken 4200 kg staat met mijn B rijbewijs al is hij onder de 3500 kg beladen?
Dank je wel voor je input, Katja
Die eindelijk niet zo zin heeft alweer op camper jacht te moeten
Groeten,
Tom en Katja
Tom en Katja
Re: 4200 kg rijden met een B rijbewijs als ie minder dan 3500 weegt??
Max. toegelaten massa 3500kg (F2) en max. technische massa 4200kg (F1) mag met B rijbewijs.
Laatst gewijzigd door javanes op do 16 jan 2020, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 4200 kg rijden met een B rijbewijs als ie minder dan 3500 weegt??
Met een B rijbewijs mag het maximaal toegestane gewicht niet meer zijn dan 3500 kilo. De technisch toegestane massa (dat is iets anders) mag wel hoger zijn. Maar dat meergewicht mag je niet gebruiken met een B rijbewijs. Kijk op het kentekenbewijs en zie de verschillen.
Re: 4200 kg rijden met een B rijbewijs als ie minder dan 3500 weegt??
Max. toegelaten massa 4200kg en dan met het werkelijke gewicht onder de 3500kg blijven mag niet. Dan moet er terug gekeurd worden.
Re: 4200 kg rijden met een B rijbewijs als ie minder dan 3500 weegt??
Bij RDW import keuring terug laten zetten naar 3500kg. Dat mag je zelf kiezen.
Wel goed voor de koop bekijken wat het rijklaar leeg gewicht is van de camper die je wil. Want je moet wel laad vermogen overhouden.
Mijn Hymer was ook 4200kg in Duitsland op kenteken maar 2875kg leeggewicht. Dus nu ook hier op 3500kg gezet.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Wel goed voor de koop bekijken wat het rijklaar leeg gewicht is van de camper die je wil. Want je moet wel laad vermogen overhouden.
Mijn Hymer was ook 4200kg in Duitsland op kenteken maar 2875kg leeggewicht. Dus nu ook hier op 3500kg gezet.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
- Marco Polo
- Berichten: 27475
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
4200 kg rijden met een B rijbewijs als ie minder dan 3500 weegt??
Dus dat zou een beetje je streefgewicht moeten zijn in je zoektocht.
2700 a 2800 kg leeg.
Of je C(1) rijbewijs halen
2700 a 2800 kg leeg.
Of je C(1) rijbewijs halen
Re: 4200 kg rijden met een B rijbewijs als ie minder dan 3500 weegt??
Ik zou niet uitgaan van het leeg gewicht op kenteken! Ff langs de weegbrug zegt veel
Gr. Aad
Gr. Aad
-
- Berichten: 18590
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
- Locatie: Provincie Groningen
Re: 4200 kg rijden met een B rijbewijs als ie minder dan 3500 weegt??
Je antwoord heb je nu...
Ik ben blij, dat jullie er zelf goed van af zijn gekomen.
Wat zullen jullie geschrokken zijn!
Ik ben blij, dat jullie er zelf goed van af zijn gekomen.
Wat zullen jullie geschrokken zijn!
Slava Ukraini
Nooit meer een Hymer!
De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Nooit meer een Hymer!
De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Re: Mag je 4200 kg rijden met een B-rijbewijs als ie minder dan 3500 weegt?
Wat een pech met zo'n mooie Dethleffs. Gelukkig voor jullie verder geen persoonlijke schade.
Wat jouw vraag betreft werd het juist antwoord al gegeven. Je moet zo'n camper bij de RDW-invoerkeuring laten terugkeuren naar 3500 Kg voor B-rijbewijs. Alleen dan mag je er met dit papiertje mee rijden. Je kunt daarna altijd administratief online bij de RDW hem voor 50,- euro gewoon weer op 4200 Kg zetten. Onbeperkt heen- en terug te doen.
Ga je bij je zoektocht in Duitsland niet meer naar een Dethleffs kijken? Ik zou in elk geval wel voor een Al-Ko chassis gaan. Lichter, betere wegligging en vooral de voordelige BPM-berekeningsmethode die aan deze campers gekoppeld is. Daar kwam ik bij die van ons ook nog net op tijd achter. Had ik Autotelex gevolgd dan was in nu een kleine 1000,- euro armer. Ook heeft Autotelex in haar bestand geen basisvoertuigen boven de 3500 Kg, dus in dat geval moet je toch naar een gespecialiseerd bureau.
Succes met de zoektocht en met de invoerprocedure.
Wat jouw vraag betreft werd het juist antwoord al gegeven. Je moet zo'n camper bij de RDW-invoerkeuring laten terugkeuren naar 3500 Kg voor B-rijbewijs. Alleen dan mag je er met dit papiertje mee rijden. Je kunt daarna altijd administratief online bij de RDW hem voor 50,- euro gewoon weer op 4200 Kg zetten. Onbeperkt heen- en terug te doen.
Ga je bij je zoektocht in Duitsland niet meer naar een Dethleffs kijken? Ik zou in elk geval wel voor een Al-Ko chassis gaan. Lichter, betere wegligging en vooral de voordelige BPM-berekeningsmethode die aan deze campers gekoppeld is. Daar kwam ik bij die van ons ook nog net op tijd achter. Had ik Autotelex gevolgd dan was in nu een kleine 1000,- euro armer. Ook heeft Autotelex in haar bestand geen basisvoertuigen boven de 3500 Kg, dus in dat geval moet je toch naar een gespecialiseerd bureau.
Succes met de zoektocht en met de invoerprocedure.
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
- Marco Polo
- Berichten: 27475
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Mag je 4200 kg rijden met een B-rijbewijs als ie minder dan 3500 weegt?
Nadat je hem “gewoon” weer op 4200kg hebt gezet heb je natuurlijk wel minimaal C1 nodig om ermee te rijden
Dit even om verwarring te voorkomen
Voordeel van de chassis voor >3500kg is dat ook de individuele assen over het algemeen meer gewicht mogen hebben.
Dit veranderd niet als je de wagen op maximaal 3500kg toegestaan gewicht in het kentekenregister laat inschrijven.
Nadeel is dat de chassis en alle aanverwante artikelen geschikt voor >3500kg ook zwaarder zijn dan light chassis (die veelal voor 3,5 tons Max gebruikt worden).
Geeft dus weer een hoger leeggewicht van de complete wagen.
Dit even om verwarring te voorkomen
Voordeel van de chassis voor >3500kg is dat ook de individuele assen over het algemeen meer gewicht mogen hebben.
Dit veranderd niet als je de wagen op maximaal 3500kg toegestaan gewicht in het kentekenregister laat inschrijven.
Nadeel is dat de chassis en alle aanverwante artikelen geschikt voor >3500kg ook zwaarder zijn dan light chassis (die veelal voor 3,5 tons Max gebruikt worden).
Geeft dus weer een hoger leeggewicht van de complete wagen.
- Marco Polo
- Berichten: 27475
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Mag je 4200 kg rijden met een B-rijbewijs als ie minder dan 3500 weegt?
Dat klopt.
En aangezien bij een Max 3500kg wagen vaak alle kilo’s tellen
En aangezien bij een Max 3500kg wagen vaak alle kilo’s tellen
Re: Mag je 4200 kg rijden met een B-rijbewijs als ie minder dan 3500 weegt?
Ik zou gewoon voor C1 gaan als ik jullie was dan kun je pas echt gebruik maken van het gemak van een groter laadvermogen. En er zijn inderdaad nieuwe modellen met een betrekkelijk laag leeggewicht maar er zijn er ook zat die na terug keuren gewoon te weinig laadvermogen over houden. Ons leeggewicht ligt rond de 3400 kg en als ik instap dan zitten we al boven de 3500 kg. Want vergeet niet dat je eigen gewicht ook mee telt
Gr, John.
Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Re: Mag je 4200 kg rijden met een B-rijbewijs als ie minder dan 3500 weegt?
Maar met een Al-Ko chassis gaat dit niet op. Dat is niet zwaarder, eerder lichter.Marco Polo schreef: ↑do 16 jan 2020, 20:20Nadeel is dat de chassis en alle aanverwante artikelen geschikt voor >3500kg ook zwaarder zijn dan light chassis (die veelal voor 3,5 tons Max gebruikt worden).
Geeft dus weer een hoger leeggewicht van de complete wagen.
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012