scheidingsrelais Volkswagen T5/Euro5?
Re: scheidingsrelais Volkswagen T5/Euro5?
Ik kan t schema niet openen.
Wat betreft DC laadbooster (indien nodig): Zelf heb ik een Renogy DC/DC charger gekocht.
Renogy is in de USA een vrij bekend merk, zie je in Europa wat minder. Ik vond 'm wel kwa prijs interessant: 119 euro voor 20A versie, ik heb 139 eur betaald voor de 40A versie
Hij is in Duitsland voorradig. Staat niet op hun site, ze hebben 'm voor mij er (handmatig) opgezet ( https://de.renogy.com/renogy-12v-dc-zu- ... aderegler/ )
Wat betreft DC laadbooster (indien nodig): Zelf heb ik een Renogy DC/DC charger gekocht.
Renogy is in de USA een vrij bekend merk, zie je in Europa wat minder. Ik vond 'm wel kwa prijs interessant: 119 euro voor 20A versie, ik heb 139 eur betaald voor de 40A versie
Hij is in Duitsland voorradig. Staat niet op hun site, ze hebben 'm voor mij er (handmatig) opgezet ( https://de.renogy.com/renogy-12v-dc-zu- ... aderegler/ )
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: scheidingsrelais Volkswagen T5/Euro5?
Link geeft geen schema... ben wel benieuwd.Derk B schreef: ↑wo 15 jan 2020, 22:19Bekijk mijn elektraschema: https://onedrive.live.com/?cid=CB686682 ... 18&o=OneUp
Re: scheidingsrelais Volkswagen T5/Euro5?
Het is alleen jammer dat Victron die smart 30 Amp nog steeds niet kan leveren, wordt volgens zeggen begin maart.kampo schreef:Welkom DerkB
Op je foto zie je op de negatieve accupool duidelijk de meetshunt van VW.
Ook te herkennen aan de 2 kleine draadjes die daar vanaf het stekkertje lopen.
Je voertuig heeft dus een VW battery managment systeem in combinatie met start stop en intelligente dynamo.
Je zal dus geen Cyrix 230A scheidingsrelais nodig hebben maar wel een DC/DC converter.
Victron heeft de bekende buck boost versies maar ook een nieuwe goedkopere Orion reeks van 18 of 30A
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... 00W-NL.pdf
Voor een AGM huishoudaccu 120A is de 18A versie voldoende.
Andere merken die zo iets hebben zijn Mastervolt, Votronic, Dometic, Studer, …
Re: scheidingsrelais Volkswagen T5/Euro5?
In de herkansing. Het schema is nu als het goed is voor iedereen bereikbaar. Ik hoor graag als jullie tips hebben, risico's en onmogelijkheden zien. https://ibb.co/jynNhkymoosev schreef: ↑do 16 jan 2020, 16:38Link geeft geen schema... ben wel benieuwd.Derk B schreef: ↑wo 15 jan 2020, 22:19Bekijk mijn elektraschema: https://onedrive.live.com/?cid=CB686682 ... 18&o=OneUp
-
- Berichten: 3444
- Lid geworden op: za 17 apr 2004, 8:28
- Locatie: Bavel
Re: scheidingsrelais Volkswagen T5/Euro5?
De accumonitor (shunt) zou ik aan de min kant van de accu aansluiten. .je kan ook meerdere gebruikers op een zekering aansluiten Aan welke lader denk je ?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Met vriendelijke campergroet, Wim
Als camper een Flair 7100, als hobby en weekend camper een VW T5 en een liefhebber van een VW T2
Als camper een Flair 7100, als hobby en weekend camper een VW T5 en een liefhebber van een VW T2
Re: scheidingsrelais Volkswagen T5/Euro5?
Shut moet aan de - pool, en ook de acculader en DC lader moet 'erachter', anders kan ie niet meten hoeveel er je accu in gaat.
Verder zou ik een hoofdzekering direct op je accupool plaatsen
Zekering koelbox zou ik 10A doen (als het een compressorkoelbox is) en uitvoeren met minimaal 4 (liefst 6mm2) afhankelijk van de kabellengte
Als de koelbox een absorbtieding is... Dan is 120Ah aan de krappe kant, tenzij je veel rijd. Beter is die vervangen door een compressorexemplaar
Verder: Geen zonnepanelen/omvormer/dieselkachel?
Als je een stevige omvormer hebt kan die 100A hoofdzekering krap zijn. (voor een kleine omvormer kan het prima). Wel zou ik eerder dan naar 16mm2 neigen tussen accu, shunt en omvormer
Verder zou ik een hoofdzekering direct op je accupool plaatsen
Zekering koelbox zou ik 10A doen (als het een compressorkoelbox is) en uitvoeren met minimaal 4 (liefst 6mm2) afhankelijk van de kabellengte
Als de koelbox een absorbtieding is... Dan is 120Ah aan de krappe kant, tenzij je veel rijd. Beter is die vervangen door een compressorexemplaar
Verder: Geen zonnepanelen/omvormer/dieselkachel?
Als je een stevige omvormer hebt kan die 100A hoofdzekering krap zijn. (voor een kleine omvormer kan het prima). Wel zou ik eerder dan naar 16mm2 neigen tussen accu, shunt en omvormer
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: scheidingsrelais Volkswagen T5/Euro5?
Maar dat is toch geen schema, het is een opsomming van een aantal onderdelen die je wil gaan gebruiken met plaatjes.
- Peter LMC
- Berichten: 10163
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: scheidingsrelais Volkswagen T5/Euro5?
Ik kan er ook niets mee.
Bij een schema heb je duidelijk ieder draadje ingetekend, waar het naartoe gaat, en hoe het aangesloten is.
Met vermelding van draad dikte en zekering waarde en (hoofd) schakelaar relais etc.
Opnieuw huiswerk maken.
Bij een schema heb je duidelijk ieder draadje ingetekend, waar het naartoe gaat, en hoe het aangesloten is.
Met vermelding van draad dikte en zekering waarde en (hoofd) schakelaar relais etc.
Opnieuw huiswerk maken.
Re: scheidingsrelais Volkswagen T5/Euro5?
Het is duidelijk dat ik nog een hoop te leren heb op dit gebied. De komende dagen werk ik mijn schema uit, zodat ik jullie iets kan voorleggen waar jullie constructief op kunnen reageren. Bedankt voor alle tips en feedback tot zover.
Re: scheidingsrelais Volkswagen T5/Euro5?
Ik heb weliswaar geen intelligente dynamo maar wel een T5, mijn schema staat hier:
viewtopic.php?f=7&t=8467296
Wellicht heb je er wat aan.
Succes!
gr
René
Re: scheidingsrelais Volkswagen T5/Euro5?
@moosev Mooi schema.
Ik zie dat je twee Beauts AGM 100 Ah in je bus hebt geplaatst. Passen die onder de voorstoelen? Ik zoek voor onze California vervanging voor de oude Varta's van 75 Ah. Die meten 315 x 175 x 190 mm en staan onder de bestuurdersstoel en in de accukast achterin.
De Beaut meet 328 x 172 x 222. Dat lijkt mij net iets te groot voor in de California. Of heb je andere stoelen geplaatst met meer ruimte voor deze accu's?
Marc.
Ik zie dat je twee Beauts AGM 100 Ah in je bus hebt geplaatst. Passen die onder de voorstoelen? Ik zoek voor onze California vervanging voor de oude Varta's van 75 Ah. Die meten 315 x 175 x 190 mm en staan onder de bestuurdersstoel en in de accukast achterin.
De Beaut meet 328 x 172 x 222. Dat lijkt mij net iets te groot voor in de California. Of heb je andere stoelen geplaatst met meer ruimte voor deze accu's?
Marc.
MAGEIA LINUX: het veilige en voor leken gemakkelijke pc-besturingssysteem.
www.mageia.org
www.mageia.org
Re: scheidingsrelais Volkswagen T5/Euro5?
De accu's liggen op zijn kant, ik heb geen California maar een omgebouwde T5GP transporter, daarin passen ze prima. Ik weet zo niet of dat dezelfde consoles zijn als in een California.
gr
René
-
- Berichten: 6869
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: scheidingsrelais Volkswagen T5/Euro5?
Zoek hier ff op het forum.
Er staan er genoeg op. Uit de commentaren daarop valt veel te leren.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/