Isofix op gordelbok

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
CEAUX
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 7:32
Locatie: Utrecht

Isofix op gordelbok



Bericht door CEAUX »

Beste camperaars,

Zoals jullie in mijn andere topic kunnen lezen ben ik midden in een fixe renovatie van mijn camper. Nu staat het even on hold omdat ik recent vader ben geworden van een schitterende zoon.

Nu wil ik hem ook graag op onze campertrips mee gaan nemen, maar ik realiseerde me dat onze camper alleen een 2-punts heupgordel heeft. Hiermee kun je dus niet een maxi cosy vastzetten.

In tegenstelling tot andere campers die ik op dit forum heb zien worstelen met dit onderwerp heeft onze camper wel een stevige gordelbok (zie foto’s hieronder). De operatie om hier een driepuntsgordel van te maken wil ik liever voorkomen. Om die reden ben ik benieuwd of iemand ervaring heeft met het monteren van isofix op ons type gordelbok. Als ik het goed begrijp gebruikt isofix ook alleen de aansluiting op het chassis onder. Dit is mijn inziens prima mogelijk met onze gordelbok.

Graag hoor ik of ik iets over het hoofd zie en of jullie denken dat dit mogelijk is...

Gr Ko

Afbeelding

AfbeeldingAfbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Isofix op gordelbok



Bericht door frank_h »

Maxi cosi heeft de easy-base 2, dat is een kliksysteem voor een maxi cosi reiswieg die je met de gordel vastzet. Is bedoeld voor auto's die geen isofix hebben. Officieel is hij bedoeld voor 3-punts gordels maar de 3e punt gebruikt hij niet. Hij zit dus eigenlijk alleen maar vast met de heupdelen en de 3e punt is een stang naar de grond.

Ik heb dit gebruikt om mijn toen 10 maanden oude zoon mee te nemen in een huurcamper die alleen heupgordels had. In de auto zijn ze trouwens ook heel handig, je klikt de maxi cosi er namelijk zo in en als je met een hand de vergrendeling los trekt til je hem ook heel makkelijk weer op.

Mocht het je wat lijken, ik had er 2 voor allebei onze auto's, mijn kids zijn nu te oud en ik heb er nog een te koop. Let wel op dat alleen bepaalde types maxi cosi reiswiegen erop passen.

Als je kinderen groter worden ontkom je er niet aan isofix of 3-punts gordels in te bouwen.
jepebe
Berichten: 1448
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Isofix op gordelbok



Bericht door jepebe »

Ik weet niet hoe oud de camper is en wat je wel acceptabel vindt. Volgens mij van voor een bepaald jaartal zijn gordels voor zitplaatsen achterin niet verplicht.

Als ik zo kijk naar de foto's en aan mijn vorige camper denk: Is die versteviging, die stalconstructie niet gericht op het uitschuiven van een steun waarmee een bed gemaakt kan worden? Zo zat dat in mijn Burstner '91. Die constructie zat met schroeven in de houten onderplaat. Niet geschikt voor gordels. Ik denk dat als je geen gekeurde of goed te keuren constructie hebt, dat je gordels er voor een keuring uit moet halen en je vragen kunt hebben bij het nut ervan. behalve dat een maxicosi niet omvalt. De isofix moet vastzitten aan goedgekeurde punten lijkt mij, en daarmee zou de besvestiging aan de staalcionstructie schijnzekerheid bieden.

Overigens deed ik het in onze oude camper wel zo: gordels aan die staalconstructie gemaakt, die gingen er voor elke keuring uit. Later ook driepuntsgordels daaraan. De kids en de maxicosi kon ik zo redelijk vastzetten, zonder dat ze bij elke bocht door de camper rolden.

Het was wel een aandachtspunt bij de nieuwe camper: ook goedgekeurde gordels achterin
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
CEAUX
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 7:32
Locatie: Utrecht

Re: Isofix op gordelbok



Bericht door CEAUX »

jepebe schreef: Als ik zo kijk naar de foto's en aan mijn vorige camper denk: Is die versteviging, die stalconstructie niet gericht op het uitschuiven van een steun waarmee een bed gemaakt kan worden? Zo zat dat in mijn Burstner '91.
Goed punt. Ik denk echter niet dat dit het geval is. Want dan zou het voorste bankje hetzelfde frame moeten hebben, maar hier ontbreekt het. Het zit met een goede driehoek door de bodem gebout, dus dit is wel echt voor gordels gemaakt. Alleen is het jammer dat het niet meteen een driepuntsgordel is gemaakt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
CEAUX
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 7:32
Locatie: Utrecht

Re: Isofix op gordelbok



Bericht door CEAUX »

Zou het misschien met dit ding kunnen? Dit lijkt me relatief eenvoudig te monteren. Of zie ik iets over het hoofd:

https://a.aliexpress.com/_dMdfk


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
lassche
Berichten: 997
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: Isofix op gordelbok



Bericht door lassche »

Die bracket is volgens mij alleen geschikt voor montage op een conventionele autovoorstoel of -achterbank maar niet voor montage op een gordelbok.

Ik ben zelf ook opzoek naar een Isofixbracket voor montage in de camper. Ook bijvoorkeur voor op de 2-zitsbank (in de rijrichting) in het woongedeelte van de camper. De 2-zitsbank beschikt over 3-puntgordels dus de gordelbok moet er wel geschikt voor zijn. Het probleem is alleen dat je het niet zo op de gordelbok kunt monteren dat de ogen van de bracket op de juiste hoogte zitten.
2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
CEAUX
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 7:32
Locatie: Utrecht

Re: Isofix op gordelbok



Bericht door CEAUX »

Ik zit nu met een nieuw idee om het gordel probleem op te lossen. Ik zie namelijk op veel verschillende plaatsen op dit forum dat er (welliswaar in buscampers) gebruik wordt gemaakt van Renault Espace stoelen. Deze stoelen zijn namelijk al voorzien van een gordel in de stoel.

Afbeelding

Ik zou dan op de bestaande 2 punts gordel bok de rails van de Espace stoelen kunnen bouten en op deze rails de stoelen monteren.

Waar ik alleen bang voor ben is de hoogte -> de plek waar de stoelen staan moeten we ook kunnen ombouwen naar een bed. Als het hoogteverschil beperkt is, is dit wel te overkomen (dan leggen we onze benen wel hier op).

Daarnaast weet ik niet of door het simpel te bouten op een bestaande goedgekeurde constructie, ik voldoe aan alle wet en regelgeving. Heeft iemand al ervaring om deze stoelen toe te passen in de zitting van het passagiersgedeelte?
Dimi23
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 05 jan 2024, 9:11

Re: Isofix op gordelbok



Bericht door Dimi23 »

lassche schreef:
ma 20 jan 2020, 18:17
Die bracket is volgens mij alleen geschikt voor montage op een conventionele autovoorstoel of -achterbank maar niet voor montage op een gordelbok.

Ik ben zelf ook opzoek naar een Isofixbracket voor montage in de camper. Ook bijvoorkeur voor op de 2-zitsbank (in de rijrichting) in het woongedeelte van de camper. De 2-zitsbank beschikt over 3-puntgordels dus de gordelbok moet er wel geschikt voor zijn. Het probleem is alleen dat je het niet zo op de gordelbok kunt monteren dat de ogen van de bracket op de juiste hoogte zitten.
Hoi, ooit nog iets passend gevonden??
CEAUX
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 7:32
Locatie: Utrecht

Re: Isofix op gordelbok



Bericht door CEAUX »

Hi Dimi,

Ik heb uiteindelijk een kinderzitje gekocht dat ook op een 2-punts gordel past. Niet ideaal, maar het werkt.

Maar inmiddels heb ik een andere camper waarin achter wel 3 punts gordels zitten, wat het verhaal een stuk makkelijker maakt :)
Plaats reactie