Technische keuring Duitse camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Rieltje
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 06 jan 2020, 12:34

Technische keuring Duitse camper



Bericht door Rieltje »

We hebben enkele mooie campers gezien in Duitsland. Een technische keuring lijkt ons wel verstandig, maar hoe pakken we dat aan? Zijn er Nederlandse ‘keurmeesters’ die dit doen of zijn er ook in Duitsland onafhankelijke keuringsstations?
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18106
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Technische keuring Duitse camper



Bericht door Cee Pee »

Hier op het forum is Carel Camperfreak actief die doet ook keuringen en gaat desnoods met je mee op locatie.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
lassche
Berichten: 976
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: Technische keuring Duitse camper



Bericht door lassche »

Carel woont in Emmen, afhankelijk van waar de keuring plaats vindt kun je hem dus eventueel vragen.
Onze eerste camper hebben wij voor aankoop ook door hem laten keuren. Hij heeft zeker verstand van zaken.

Verder kun je in Duitsland hiervoor bij de Dekra en de TUV terecht. Zie o.a. http://www.wohnmobilankauf.de/wohnmobil ... -schwacke/ , laatse alinea.

Het is wel verstandig om bij het maken van een afspraak voor bezichtiging meteen aan te geven dat als de camper je bevalt je eerst een aankoopkeuring wilt laten doen.
Als de verkoper daarin niet toestemt weet je meestal meteen hoe laat het is. En zo voorkom je dat je een (verre)reis voor niets maakt.
2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Rieltje
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 06 jan 2020, 12:34

Re: Technische keuring Duitse camper



Bericht door Rieltje »

Dank voor de reactie!
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Technische keuring Duitse camper



Bericht door Bas vd laar »

Als de verkoper daarin niet toestemt weet je meestal meteen hoe laat het is. En zo voorkom je dat je een (verre)reis voor niets maakt.
Daarom kun je beter iemand meenemen, zoals die meneer waar het hier over gaat.
Men heeft daar over het algemeen geen enkele moeite mee.
Een goede taxateur meenemen is wel een meerwaarde als je er zelf minder kijk op hebt.
Een camper meegeven aan vreemden en ergens anders laten keuren is vaak een stuk lastiger en daar begrijp ik de verkoper wel in.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18106
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Technische keuring Duitse camper



Bericht door Cee Pee »

Ik heb het ook gedaan en Carel is zijn geld gewoon dik waard.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
lassche
Berichten: 976
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: Technische keuring Duitse camper



Bericht door lassche »

Bas vd laar schreef:
wo 15 jan 2020, 14:30
Als de verkoper daarin niet toestemt weet je meestal meteen hoe laat het is. En zo voorkom je dat je een (verre)reis voor niets maakt.
Een camper meegeven aan vreemden en ergens anders laten keuren is vaak een stuk lastiger en daar begrijp ik de verkoper wel in.
Dat hoeft niet lastig te zijn. De koper van onze vorige camper verlangde ook een keuring elders. Ik heb de camper daar naar toe gebracht. Samen waren we bij de keuring aanwezig en na de keuring hebben we de koop meteen afgerond.
2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Technische keuring Duitse camper



Bericht door Bas vd laar »

Soms niet, soms wel.
Als hij geschorst is en uit de verzekering en je hebt zelf die dag wat te doen wordt het toch lastig.
Zet je hem voor die ene dag in de verzekering en de belasting en geef je hem aan vreemden mee?
Wat spreek je af als ze een ongeluk maken? En je hebt alleen een WA verzekering?

Nee, dan is zo'n automakelaar of hoe je het ook wil noemen een stuk makkelijker.

Als iemand mij zou zeggen van dan komen we je camper ophalen en gaan hem ergens laten nakijken zou ik denken: Daar heb ik helemaal geen zin in, want ik ga er geen halve dag voor opofferen door zelf mee te gaan, en vreemden dat ding meegeven zie ik ook niet zitten.

Al ze me zouden zeggen, we nemen een aankoopmakelaar of taxateur mee, dan zou ik dat prima vinden, dat komt toch heel wat vriendelijker over dan iemand die interesse heeft en je camper mee wil nemen naar weet ik wie.
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Technische keuring Duitse camper



Bericht door frank_h »

Via autotelex kost de BPM aangifte ook maar iets van 25 euro. Als je particulier koopt kun je vragen of de camper gebracht kan worden op het kenteken van de verkoper. Anders regel je een Duits exportkenteken tot aan de grens en een gratis eendagsketeken bij de keuringsafspraak. Als je dat op dezelfde dag doet als het ophalen kun je meteen keuren bij de RDW. Een nieuwe TÜV zou ik sowieso vragen, die is namelijk 2 jaar geldig en wordt door de RDW overgenomen zodat je 2 jaar niet naar de APK hoeft.

Dekra is een Duitse organisatie die keuringen uitvoert bij auto aankopen. Weet niet of zij ook specifieke camper keuringen doen. De TÜV is een prima technische keuring maar naar de staat van de opbouw wordt niet gekeken. Dus hij kan prima goedgekeurd worden met een zeer kostbare vorstschade bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Carel Camperfreak
Berichten: 12802
Lid geworden op: za 13 nov 2004, 22:26
Locatie: ut noorden v/h land
Contacteer:

Re: Technische keuring Duitse camper



Bericht door Carel Camperfreak »

Voor keuringen op locatie, ook in Duitsland vraag een offerte contactpagina.
www.caravancampercheck.nl
Caravan Camper Check
voor uw (aankoop) camperkeuringen
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80326
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Technische keuring Duitse camper



Bericht door Dafluc »

Niks ten nadele van Carel. Maar hij valt qua forumregels onder 'bedrijf'. Daarover is de afspraak dat we niet zeggen hoe goed het is. Geen waarde-oordeel. Anders moeten we het ook laten staan als iemand iets anders schrijft. Dat laatste willen we niet. Dus – voor de zoveelste keer – doe dat eerste dan ook niet. En verder is een Tüv-keuring inderdaad een strengere apk. En zeker geen aankoopkeuring dus.
Afbeelding
Plaats reactie