Beladingsvraag
Beladingsvraag
Ik kwam deze berekening voor het bepalen hoeveel je ongeveer meeneemt tegen op de site van een dealer. Is dit een beetje realistisch?
Advies laadvermogen volgens Europese EN 1646-2 norm:
+ 75kg per persoon
+ 10kg per persoon t.b.v. persoonlijke belading
+ 10kg per lengtemeter camper t.b.v. overige belading
(Rekenvoorbeeld: 2 personen met een camper van 7 meter: (2x75kg)+(2x10kg)+(7x10kg) = 240kg)
Advies laadvermogen volgens Europese EN 1646-2 norm:
+ 75kg per persoon
+ 10kg per persoon t.b.v. persoonlijke belading
+ 10kg per lengtemeter camper t.b.v. overige belading
(Rekenvoorbeeld: 2 personen met een camper van 7 meter: (2x75kg)+(2x10kg)+(7x10kg) = 240kg)
Laatst gewijzigd door Rieltje op di 14 jan 2020, 8:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Beladingsvraag
Ik denk dat eenieder zelf wel weet / bepaalt wat voor hem of haar belangrijk is om mee te nemen, daar kun je buiten de water inname en lediging spullen toch niets in voorschrijven, dat is persoonlijk.
Hans
Re: Beladingsvraag
Als ik onze camper leeghaal, zit er ongeveer 100 kg algemene rotzooi / lading in die we (4 personen) altijd meeslepen (potten en pannen, beddengoed, handdoeken, deurmat, zaklamp, keggen, stroomkabel, sneeuwkettingen …)
Daarnaast mag je nog de persoonlijke bagage rekenen: kledij, schoenen, fiets of sportuitrusting, speelgoed, … (de ene persoon komt bij wijze van spreken toe met 1 onderbroek per dag, de ander heeft elke dag drie uitzetten nodig).
Die algemene vuistregels kunnen hard afwijken van jouw situatie. I.p.v. 75 kg per persoon te nemen, neem het werkelijke gewicht. Hou er rekening mee dat kinderen groter en zwaarder worden.
Wat wil je meenemen als bagage (zomer: fietsen, opblaasbare boot …, winter: skies, snowboards …, wandelschoenen)?
4 fietsen is zonder probleem 50 à 60 kg. Pa, ma en 2 kids: 240 kg …
In ons geval is dat dus in de zomer met de 4 fietsen (ruwweg minstens) 240 + 60 + 100 +40= minstens 440 kg
Daarnaast mag je nog de persoonlijke bagage rekenen: kledij, schoenen, fiets of sportuitrusting, speelgoed, … (de ene persoon komt bij wijze van spreken toe met 1 onderbroek per dag, de ander heeft elke dag drie uitzetten nodig).
Die algemene vuistregels kunnen hard afwijken van jouw situatie. I.p.v. 75 kg per persoon te nemen, neem het werkelijke gewicht. Hou er rekening mee dat kinderen groter en zwaarder worden.
Wat wil je meenemen als bagage (zomer: fietsen, opblaasbare boot …, winter: skies, snowboards …, wandelschoenen)?
4 fietsen is zonder probleem 50 à 60 kg. Pa, ma en 2 kids: 240 kg …
In ons geval is dat dus in de zomer met de 4 fietsen (ruwweg minstens) 240 + 60 + 100 +40= minstens 440 kg
H20
- Marco Polo
- Berichten: 27486
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: Beladingsvraag
Deze
https://www.linderskampeerautos.com/alk ... vy-chassis
(Onder aan de pagina)
(Met dank aan Seth space )
Re: Beladingsvraag
De vraag van Jos stond er omdat topicstarter geen berekening in zijn post had gezet. Dat is nu aangepast.
Re: Beladingsvraag
Die 10 kg per lengtemeter van de camper lijkt me weinig. Water 100 liter = 100 kg, diesel 90 liter = 70 kg, gasflessen vol 2 x 25 kg = 50 kg (wat meer bij stalen flessen, wat minder bij aluminium of kunststof flessen) en dan de zaken als kabel(s) voor de walstroom, stoelen, tafel en eten en drinken.
Ik weet wel dat je geen 100 liter water mee hoeft te nemen, maar voor de gedachtevorming moet je er wel rekening mee houden.
Ik reken zelf op 100 kg per persoon inclusief kleding, schoeisel, beddegoed en handdoeken. Zelf weeg ik al 80 kg, dus ook die 75 kg per persoon is aan de lage kant.
Voor onze camper met een (officieel) leeg gewicht van 2.700 kg kom ik met twee personen bij vertrek van huis op een rijklaar gewicht van rond 3.400 kg.
Ik weet wel dat je geen 100 liter water mee hoeft te nemen, maar voor de gedachtevorming moet je er wel rekening mee houden.
Ik reken zelf op 100 kg per persoon inclusief kleding, schoeisel, beddegoed en handdoeken. Zelf weeg ik al 80 kg, dus ook die 75 kg per persoon is aan de lage kant.
Voor onze camper met een (officieel) leeg gewicht van 2.700 kg kom ik met twee personen bij vertrek van huis op een rijklaar gewicht van rond 3.400 kg.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
- Don Esteban
- Berichten: 1102
- Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
- Locatie: Limburg / Costa Brava
Re: Beladingsvraag
Prima toch? Tenminste als jouw maximaal toegestane gewicht 3400 a 3500 kg is. En onze camper weegt leeg op de weg 3010 dus met dezelfde vracht zouden we 3710 kg wegen. Tot voor kort was dat 210 kg te zwaar met B rijbewijs. Nu opgewaardeerd naar 3850 en het C1 rijbewijs op zak ben ik niet 'te zwaar' meer. Tenminste als ik het op de achteras tot 2K weet te houden. Ik red het net maar het kan soms ook wel eens 2020 kg zijn op weg naar huis met een aantal litertjes Spaanse 'limonade'.2.700 kg kom ik met twee personen bij vertrek van huis op een rijklaar gewicht van rond 3.400 kg.
Laatst gewijzigd door Don Esteban op di 14 jan 2020, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Knaus SKY I 700 LX
Re: Beladingsvraag
De MTM is 3.500 kg. We hebben dus nog wat speling voor het inkopen van wijn
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Beladingsvraag
De norm is niet realistisch. Tja, en die jongens en meisjes moeten ergens van uitgaan. Echt goed hun huiswerk hebben ze niet gedaan.
75 kg per persoon is goed zelf in te schatten
10kg per persoon t.b.v. persoonlijke belading, is onzinnig. Of het is een klein busje, dan nog is het aan de lage kant.
10kg per lengtemeter camper t.b.v. overige belading is ook onzinnig.
Als ik naar mijn situatie kijk, dan zit ik al aan ruim 300 kg voor een camper van net geen 6 meter. Ok, heb dan een volle lpg-, diesel-, en watertank en al wat ik denk nodig te hebben bij me (83kg). Dan zou ik voor 2 personen op iets van 400kg komen (100 kg over). Bijna het dubbele wat de norm aangeeft.
Maar wat boeit het wat zo'n norm voorschrijft. Meten is weten, dus een weging vooraf en je weet het: of je wel of niet aan het max. toelaatbare gewicht komt.
Arie
75 kg per persoon is goed zelf in te schatten
10kg per persoon t.b.v. persoonlijke belading, is onzinnig. Of het is een klein busje, dan nog is het aan de lage kant.
10kg per lengtemeter camper t.b.v. overige belading is ook onzinnig.
Als ik naar mijn situatie kijk, dan zit ik al aan ruim 300 kg voor een camper van net geen 6 meter. Ok, heb dan een volle lpg-, diesel-, en watertank en al wat ik denk nodig te hebben bij me (83kg). Dan zou ik voor 2 personen op iets van 400kg komen (100 kg over). Bijna het dubbele wat de norm aangeeft.
Maar wat boeit het wat zo'n norm voorschrijft. Meten is weten, dus een weging vooraf en je weet het: of je wel of niet aan het max. toelaatbare gewicht komt.
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
- appellover
- Berichten: 4931
- Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
- Locatie: Costa Blanca zuid Spanje
Re: Beladingsvraag
Die berekening lijkt mij totaal niet realistisch.
Bij mij tenminste niet, 7,5 m x 10kg = 75 kg
Denk dat alleen de spullen op dak dat al wegen 3x solar ,schotel,luifel.
Denk aan 2 gasflessen,2x 100 amp accu,onze 2 honden.
Mag 500kg laden maar kom daar dus ruim overheen ,hoop nooit gewogen te worden,dan zet ik mijn vrouw,honden en heel veel spullen buiten en kom over paar uur wel weer ophalen.
Met vriendelijke groet
Ron
Bij mij tenminste niet, 7,5 m x 10kg = 75 kg
Denk dat alleen de spullen op dak dat al wegen 3x solar ,schotel,luifel.
Denk aan 2 gasflessen,2x 100 amp accu,onze 2 honden.
Mag 500kg laden maar kom daar dus ruim overheen ,hoop nooit gewogen te worden,dan zet ik mijn vrouw,honden en heel veel spullen buiten en kom over paar uur wel weer ophalen.
Met vriendelijke groet
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
- seth_space
- Berichten: 8698
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Beladingsvraag
Die NEN norm blijkt ook ingetrokken inmiddels.
https://www.nen.nl/NEN-Shop/Norm/NENEN-164622008-en.htmDeze norm is ingetrokken sinds 28-07-2016
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
-
- Berichten: 18590
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
- Locatie: Provincie Groningen
Re: Beladingsvraag
Ik vind het trouwens klasse, zoals jullie je voorbereiden en inlezen!
Dat zouden meer mensen moeten doen...
En het is al genoemd, maar inderdaad, het gaat niet alleen om het gewicht van de belading, maar ook om de aslasten.
En daar gaat het toch nog vaak mis.
Dat zouden meer mensen moeten doen...
En het is al genoemd, maar inderdaad, het gaat niet alleen om het gewicht van de belading, maar ook om de aslasten.
En daar gaat het toch nog vaak mis.
Laatst gewijzigd door Jan en Simonne op di 14 jan 2020, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Slava Ukraini
Nooit meer een Hymer!
De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Nooit meer een Hymer!
De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Re: Beladingsvraag
De norm gaat uit van effectieve belading... m.a.w. hoeveel je over moet hebben vanaf de lege camper inclusief alle opties/accessoires.appellover schreef: ↑di 14 jan 2020, 16:07Die berekening lijkt mij totaal niet realistisch.
Bij mij tenminste niet, 7,5 m x 10kg = 75 kg
Denk dat alleen de spullen op dak dat al wegen 3x solar ,schotel,luifel.
Denk aan 2 gasflessen,2x 100 amp accu,onze 2 honden.
Mag 500kg laden maar kom daar dus ruim overheen ,hoop nooit gewogen te worden,dan zet ik mijn vrouw,honden en heel veel spullen buiten en kom over paar uur wel weer ophalen.
Dingen die je opnoemt als zonnepanelen, schotels, luifels, accu's en dergelijke mag je niet berekenen in deze norm, deze norm is vanaf het gewicht incl. accessoires. Met andere woorden, de norm is: zet de camper leeg (met opties/acc. - brandstof vol en water in rijmodus (20l)) op de weegbrug en hoeveel heb je dan minimaal nog nodig... dan houd 240kg natuurlijk niet echt over, maar het is te doen. Ik denk dat wij er wel redelijk in de buurt blijven, maar wij slepen dan ook geen hele huisraad, supermarkt, zware e-bikes en 2 gereedschapskoffers mee. Wat kleding, eten en drinken voor een paar dagen, toilettas en qua klein spul als stroomkabels, oprijblokken en wat klein spul is voor ons voldoende. Het is immers een minimum waarmee het mogelijk zou moeten zijn om op vakantie te kunnen. Dat je meer mee wilt nemen dat het minimum benodigde of je niet voldoet aan de gemiddelde 75kg is niet de schuld van de norm, maar van je eigen wensen om zooi mee te zeulen en wellicht een te bourgondische levensstijl Als ik soms zie wat een meegenomen word
Daarbij staat op de site van de dealer ook duidelijk:
De minimale beladingscapaciteit waar fabrikanten rekening mee moeten houden in vastgesteld in een uniforme Europese DIN norm. Deze norm gaat er van uit dat er in ieder geval voldoende beladingsmogelijkheden moeten zijn voor een bestuurder van 75kg, plus 10kg persoonlijke bagage, plus 10kg universele bagage per strekkende meter camper. Voor elke passagier moet u wederom rekenen met 75kg per persoon, plus 10kg persoonlijke bagage. Bij het rijklaargewicht inclusief opties dient u voor een reisgezelschap bestaande uit twee personen dus minimaal rekening te houden met 165kg aan extra belading. Namelijk 75kg voor de passagier (de bestuurder is reeds meegeteld in het rijklaargewicht), voor beide 20kg persoonlijke bagage (2x10kg) en volgens 70kg aan universele belading (namelijk 7m camperlengte x 10kg). Let op, dit is een minimum beladingscapaciteit, in veel gevallen nemen mensen meer mee dan het minimum waar fabrikant tenminste naar moeten bouwen.