Hoe bevalt alléén een hefbed?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Hoe bevalt alléén een hefbed?



Bericht door appellover »

Als ik allemaal zo zie denk ik dat wij de enige zijn die s’nachts naar toilet moeten soms wel 2 keer .
De deur laten we dan maar dicht anders denken de honden dat het ochtend is willen naar buiten.
Heel gedoe hoor dat plassen s’nachts,maar zal de leeftijd wel zijn ,hoefde vroeger nooit .
Ben juist blij dat ik in cabinestoel kan zitten s’avonds ,vind dinette niks om lang aan te zitten.
De tv hangt ook zo dat je vanaf cabinestoelen goed kan zien.





Met vriendelijke groet
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Hoe bevalt alléén een hefbed?



Bericht door MonRoe »

Wij zitten ook niet aan de dinette (alleen met eten), maar we zitten op de rondzit, dus van de langsbank en de dinette maken we heel eenvoudig een rondzit en zitten dan lekker onder uit gezakt op de bank.
En als we mooi uitzicht hebben of als het wat kouder is en de zon staat op de cabine zit ik ook wel eens te lezen op de voorstoel met de beentjes op de bestuurdersstoel.

En zo heeft een ieder zijn ideale indeling, we rijden nu sinds december 2006 met deze rond en eigenlijk had ik in het begin ook wel wat bezwaren tegen het hefbed, maar ik zou eigenlijk de indeling niet meer anders willen.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Hoe bevalt alléén een hefbed?



Bericht door jurgenc »

Zowel in de huidige als in de vorige slapen wij altijd in het hefbed en de kids achterin in de twee aparte bedden.
Er is een groot verschil tussen een integraal en semi-integraal. Bij de semi integraal hangt het hefbed zeer vaak boven de tafel en voor de deur. Vaak zie je dan dat er een hoek uit het bed is om toch een doorgang te kunnen geven.
Bij een integraal hangt het bed boven de cabinestoelen en kan je steeds perfect aan de tafel zitten. In sommige alkoofmodelen kan je het alkoofbed opklappen en krijg je ook extra hoofdruimte (als je staat).
Wij zijn meer dan tevreden over het hefbed. Misschien binnen 20 j als we een looprekje nodig hebben en amper een opstap kunnen pakken, dat we dat anders bekijken.
Als je fit genoeg bent, zie ik geen reden om een model met enkel een hefbed links te laten liggen. Maar zoals altijd is het een persoonlijke keuze.
Wij hebben het doek rond het hefbed verwijderd. Dan zie je het ophangmechanisme maar je krijgt er wel meer ruimte door. Het gaf ons een verstikkend gevoel.
H20
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Hoe bevalt alléén een hefbed?



Bericht door Zadowolony »

Geen ervaring met een hefbed, maar ook geen behoefte aan. In onze bus lengtebedden, nemen veel ruimte in, maar eronder veel bergruimte. Vind de draai stoelen beter zitten dan de dinette (rugproblemen), dus die zijn noodzakelijk. Niet veel loopruimte in een bus, maar wij leven amper in de bus. Als we ergens langer dan 1 dag zijn, zetten we de bustent op, die staat binnen een half uur. En daar hebben we volop ruimte. Bus is alleen om te slapen, toilet, koelkast en om te rijden. De rest doen we buiten.
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Hoe bevalt alléén een hefbed?



Bericht door B1gcheese »

Wij hebben een integraalcamper zonder hefbed, en twee bedden achterin die je kunt samenvoegen tot een groot bed. Daaronder een ruime garage waar de fiesten in kunnen. Wat ons betreft de ideale indeling, ik ben zelf nogal lang en in een huurcamper stootte ik nogal mijn hoofd tegen het hefbed. Deze camper is heerlijk ruim met hoog plafond en veel kasten voorin. De slaapkamer achter is met een deur te sluiten waardoor je een afgesloten slaapkamer krijgt. Het is alleen wel een uitdaging om zo'n grote ruime camper onder de 3500 kg te houden (eigenlijk onmogelijk).
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
lassche
Berichten: 976
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: Hoe bevalt alléén een hefbed?



Bericht door lassche »

Onze vorige (integraal)camper had ook alléén een hefbed. Het grote voordeel daarvan vond ik de zeer ruime leefruimte. Op een camperlengte van totaal 6.5 meter hadden we een leefruimte met aan de ene kant een een hoek- en aan de andere kant een lengtebank van 2 meter. De leefruimte was ook volledig te gebruiken als het hefbed naar beneden was. Maar het nadeel van een hefbed in het algemeen vind ik toch het geklauter, zeker als je er 's nachts een keer uit moet. Maar het is volgens mij de enige indeling bij een integraal waarbij je redelijkerwijs nog met alléén een B-rijbewijs toe kunt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Gebruikersavatar
Face
Berichten: 1920
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:24

Re: Hoe bevalt alléén een hefbed?



Bericht door Face »

Alleen een hefbed bevalt uitstekend het slaapt prima en je hebt heel veel leefruimte.
Marie m
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 29 sep 2017, 16:59

Re: Hoe bevalt alléén een hefbed?



Bericht door Marie m »

Wij hebben een Challenger mageo 290. Dat is dus alleen een hefbed. We gaan samen slapen en staan inderdaad samen op. Maar we gebruiken de draaistoelen overdag om een dutje of als je je niet lekker voelt om te rusten. Er zijn nu wel enkele modellen op demarkt met langere zetels zodat je overdag languit kan liggen. Lost je probleem van de ochtend nog niet op. Ik zou zeker kiezen voor een model waar er geen kastjes onder het bed hangen. Ze nemen ongelooflijk veel plaats iin en geven een benauwd gevoel. Wij zelf zouden geen ander model willen. Wij zijn heel tevreden met dit model. Maar dat is heel persoonlijk. Wij gaan ook niet in de winter weg . In de zomer kan je beter buiten leven.
Rieltje
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 06 jan 2020, 12:34

Re: Hoe bevalt alléén een hefbed?



Bericht door Rieltje »

Bedankt voor alle reacties, we gaan er nog eens over nadenken. Onze zoektocht naar een camper is net gestart, we moeten dus nog veel gaan bekijken :-B
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Hoe bevalt alléén een hefbed?



Bericht door Jan en Simonne »

Veel plezier met de zoektocht!
Ach, wij camperen nu al ruim 30 jaar en zijn aan onze vierde camper.
Bij elke camper roepen we: "in onze volgende komt...". :lol:
Er blijft altijd wel iets te wensen.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Hoe bevalt alléén een hefbed?



Bericht door Zadowolony »

In mijn volgende camper komt minder luxe. Heb meer kasten dan ik nodig heb, allemaal gewicht....
Maar er zal wel geen nieuwe komen, deze hebben we nieuw gekocht met de bedoeling helemaal op te rijden. We gaan het zien
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Hoe bevalt alléén een hefbed?



Bericht door Arie55 »

ik reis alleen en gebruik alleen het hefbed. Wat ik lastig vind, is het opmaken/verschonen. Het uit bed stappen gaat 'verkeerd om' van de trap af. Daarbij hou ik me vast aan de bed rand. Geen fijn gevoel aan de voeten. Als het koud is, dan wens ik wel eens dat ik zo bij de verwarming kon. Wanneer het bed omhoog moet voor de reis, is het bed erg zwaar (nieuwe gasveren inzetten?). Heb er een heel zwaar matras in liggen, een die je thuis ook gebrukt. Als je door een put gaat komt het hele bed bij het raam naar beneden. Je schrikt dan, maar je weet dat die vast zit (aan de andere bedzijde) aan het plafond.

Maar het slapen is net als thuis.

Als je ergens een paar dagen staat, is het fijn dat je overal bij kunt en een net aanzicht geeft. Tenminste als je het bed glad trekt of er een gordijn voor schuift. Dat laatste is meestal wel aanwezig.

Wat roma schrijft over de camper hoogte en garagisten, beaam ik. Hoewel campers o.h.a. wel een meter of 3 hoog zijn. Meet het na. Goed op de hoogte beperkingsborden letten en ook zelf inschatten. En garagisten kan je op voorhand wel zien of ze de hoogte van het gebouw hebben. Uiteraard toch even vragen of ze campers onder handen nemen.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie