Laden op de dynamo, EBL200-5 of wat anders?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
camperfeels
Berichten: 63
Lid geworden op: di 22 okt 2019, 7:57

Laden op de dynamo, EBL200-5 of wat anders?



Bericht door camperfeels »

Ik ben al even aan het zoeken, maar kom er niet helemaal uit. Weet dat er een uitgebreide discussie is geweest, maar mijn situatie heb ik nu duidelijk en daar twijfel ik toch heel erg over.

Ik heb straks een lfp accu van 200Ah. Daarbij 420Wh zonnepanelen met een mppt lader. Ik weet dat mijn stroomgebruik daarmee te dekken valt zolang er na 2 a 3 dagen maar weer wat meer licht op de panelen valt.

Nu wil ik ook wat bij kunnen laden tijdens het rijden. Daarvoor zit er al een Cyrix in de camper die aangesloten is op de EBL.
Rechtstreeks uit de cyrix naar de lfp zou fijn zijn, maar moet ook naar de EBL blijven gaan waar de koelkast aan hangt. Dus zou ik ook van de EBL naar mijn lfp kunnen gaan, maar dan is het maar 16Ah die richting mijn lfp gaat.

Zit te denken om er dan een powerservice gold tussen te hangen om zo naar mijn lfp iets meer A te sturen.
Ik zie ook vaak een b2b lader of buckboost voorbij komen, maar die kosten zijn ook niet mals.

Camper is een Eura Mobil op ducato onderstel, 128pk TDI, uit 1997. Vermogen van de Dynamo heb ik nog niet terug kunnen vinden..

Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Laden op de dynamo, EBL100 of wat anders



Bericht door hathi »

Camperfeels...( onbeantwoorde berichten vandaar)...ik had me voorgenomen om niet meer te reageren,omdat ik steeds met de NDS bezig zou zijn :-B ja dat klopt mss, maar alleen omdat die een compleet beveiligd systeem leveren, en je zodoende weinig risico loopt, Ivb met de dynamo en regelingen van 2 verschillende accu’s! Maar het merk is eigenlijk maar bijzaak.....
Nu je vraag, ik heb toch al diverse schema’s geplaatst hier, ook met de service Gold ? Dat moet eigenlijk dan toch duidelijk zijn voor jouw vraag. Het merk accu maakt in deze toch niet uit, of heb ik het niet goed begrepen ? Ik wil je er nog wel een schema sturen?
Laatst gewijzigd door hathi op vr 10 jan 2020, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
camperfeels
Berichten: 63
Lid geworden op: di 22 okt 2019, 7:57

Re: Laden op de dynamo, EBL100 of wat anders



Bericht door camperfeels »

Haha, nds dacht ik inderdaad omdat er geen cyrix in zat (dacht ik). Die zit er wel in en zonde om er dan niks mee te doen. Kan ook zijn omdat ik het niet helemaal zeker weet. Zit nu naar een victron orion dc dc lader te kijken ook. Maar misschien was het toch te veel een dubbele vraag.
Zit ook vooral met mijn EBL100. Wil eigenlijk niet heel het elektrisch systeem wat nu in mijn camper zit overhoop halen, maar misschien moet dat toch gaan gebeuren.

Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk

Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Laden op de dynamo, EBL100 of wat anders



Bericht door hathi »

Camperfeels ik heb mijn Cyrix er (weer) uit ,en gebruik het (oude) scheidingsrelais weer,wat enkel word gebruikt bij lopende motor,voor het camper gedeelte zo ook bij het relais in jouw EBL ?.de rest doet de 3link( keuze voor compleet systeem,weet je nog.!.verder nergens naar omkijken ) bij de cyrix verbind je 2 accu’s ,en in dit geval 2 verschillende zuur met LFP...Fout!. P.s al wat je nu aangedragen hebt,met systeem overhoop,niet nodig (zelfs die Gold niet persee ,( of je moet de LFP willen laden op 230V en daar zit de LFP paneellader dan ook weer in ? ...Maar zo niet enkel een paneellader voor LFP ,en een compleet systeem,en je bent klaar
Hans
camperfeels
Berichten: 63
Lid geworden op: di 22 okt 2019, 7:57

Re: Laden op de dynamo, EBL200-5 of wat anders?



Bericht door camperfeels »

Ik zie dat ik een fout maak.. Ik heb een ebl 200-5. Maar eens even zien hoe ik dat ga oplossen. Complete set gaat het iig niet worden.

Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk

veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Laden op de dynamo, EBL200-5 of wat anders?



Bericht door veetee »

camperfeels schreef:
wo 08 jan 2020, 14:57
Nu wil ik ook wat bij kunnen laden tijdens het rijden. Daarvoor zit er al een Cyrix in de camper die aangesloten is op de EBL.
Normaliter zit de Cyrix tussen start-accu en huishoud-accu. Hoe zit die bij jou dan?
camperfeels
Berichten: 63
Lid geworden op: di 22 okt 2019, 7:57

Re: Laden op de dynamo, EBL200-5 of wat anders?



Bericht door camperfeels »

Ik moet het nog exact checken hoe het aangesloten zit, maar ik denk dat er ook 12v de ebl gaat aangezien die ook voor de spanning van de koelkast bijvoorbeeld zorgt. Camper staat in de berging dus kan er voorlopig niet bij.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk

Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Laden op de dynamo, EBL200-5 of wat anders?



Bericht door hathi »

Camperfeels....Ook in deze EBL,zit een relais om de accu’s te scheiden,bij stilstand...en een relais om de koelkast te bedienen onder het rijden,dat is echt geen hogere wiskunde, Omdat dit nu in een EBL verpakt zit,(makkelijker voor de fabrikant)....die cyrix is naderhand gewoon door iemand bijgeplaatst,(dubbelop).en kan er dus ook weer gewoon uit ,(mits het orginele relais niet stuk is,?)
Hans
camperfeels
Berichten: 63
Lid geworden op: di 22 okt 2019, 7:57

Re: Laden op de dynamo, EBL200-5 of wat anders?



Bericht door camperfeels »

Ik heb in ieder geval nog wat te onderzoeken! Leuk!

Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk

Plaats reactie