Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)



Bericht door Peter LMC »

Ik kan het niet meer goed volgen. :crazy:
Maar probeer toch mee te denken.

Wat bedoel je nu precies.
Met hij start niet wordt bedoeld: Dat de startmotor niet (goed) rond gaat. Accu leeg of starter kapot of zo.
Of bedoel je dat de motor niet aan slaat. De startmotor etc doen het wel, accu levert voldoende vermogen, motor wordt goed rond gegooid.

In beide gevallen spreekt men dan dijkwijls van: dat hij niet start.
Maar het zijn wel 2 verschillende storingen.
KiteFlupke
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 20:44

Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)



Bericht door KiteFlupke »

255D km met een startmotor, dat is behoorlijk veel. Online kosten die dingen niet zo veel.

Lidl lader, zoals al geschreven, traag maar goed. Na 12uur is accu vol genoeg om te starten. Mijn lidl lader gaat zelfs langer mee als mijn professionele lader! gewoon gebruiken en je tijd nemen.

Doorrijden met slechte accu/ starters ben ik al afgeleerd. Hierdoor belast je uw alternator meer.

Ampère tank, kosten behoorlijk wat want moeten DC kunnen, en True RMS is mooi meegenomen als je wat betere metingen wilt doen.
Zelf heb ik meters van aliexpress, merk UNI-t, denk voor u dan 210E of 210D al een goede is.
Uni-t, werken goed, enkel als accu ver leeg is doen ze "raar" (Niet opstarten)
Erik750SF
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 26 aug 2018, 16:34
Locatie: Zuid oost Brabant

Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)



Bericht door Erik750SF »

Dit topic wordt slachtoffer van zijn eigen succes, mensen lezen niet meer alles merk ik (ik maak me zelf daar ook wel eens schuldig aan).
Trekker vliegt rond als een dolle, spanning komt niet onder 11,2 volt, dus de accu is prima.
Dan is volgens mij de enige logische conclusie dat de startmotor tegengehouden wordt door de motor.
De garage komt toch wel in beeld nu, heb zelf even geen tijd voor een weken durende motorrevisie.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)



Bericht door DJSmiley »

Goede acculader: Die heb je al: Dat Lidl ding

Enige winst die er te halen is: Tijd. Met 3.5A laden of met 20A laden scheelt toch een faktor 6

Zelf vind ik heb hebben van een (beetje stevige) acculader gewoon handig, maar in dit geval maakt dat natuurlijk niet veel uit.

Mijn persoonlijke voorkeuren zijn Victron of Ctek en dan iets van 10-20A ofzo. Bijkomend voordeel is dat die ook meteen bruikbaar is als oplader voor je HH accu mocht het nodig zijn (Maar ook dat kan dat lidl dingetje, alleen ook weer traag). Tevens kunnen de nieuwere modellen ook andere accusoorten aan, handig als je ooit eens je (hh) accu wilt upgraden.

Accu testen in de trekker is niet echt representatief. 't is slechts een benadering. Als die trekker een veel lichtere startmotor heeft en soepel aanslaat kan het zo zijn dat een defecte accu in een stevige bus daar wel ineens prima werkt. Immers, een dooie accu kan best nog wel bv 100A startstroom leveren, maar kakt pas in als ie zwaarder belast wordt.

Ampere tang: handig, maar je hebt wel wat eisen om goed een DC startstroom te kunnen meten.

Ik zou liever even investeren in een setje goede startkabels (25mm2 of dikker). Daar heb je je hele leven plezier van en kan nooit kwaad om standaard bij je te hebben. En dan even met een beetje auto of busje van een kennis/buren/oid even testen. Dat is by-far de snelste oplossing.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Foofer
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 08 nov 2019, 20:32

Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)



Bericht door Foofer »

Erik750SF schreef:
zo 05 jan 2020, 13:07
Dit topic wordt slachtoffer van zijn eigen succes, mensen lezen niet meer alles merk ik (ik maak me zelf daar ook wel eens schuldig aan).
Trekker vliegt rond als een dolle, spanning komt niet onder 11,2 volt, dus de accu is prima.
Dan is volgens mij de enige logische conclusie dat de startmotor tegengehouden wordt door de motor.
De garage komt toch wel in beeld nu, heb zelf even geen tijd voor een weken durende motorrevisie.

Je kunt de motor eens ronddraaien met behulp van een ratel of ringsleutel dan zie je vlug genoeg of hij vastzit of zwaar draait
Erik750SF
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 26 aug 2018, 16:34
Locatie: Zuid oost Brabant

Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)



Bericht door Erik750SF »

Hij gooit hem nu met de nieuwe accu en startmotor wel rond maar heel langzaam, ik zit te denken aan een gebroken distributieriem.
De riem stond eigenlijk eind vorig jaar op mijn lijstje maar door omstandigheden ben ik daar nog niet aan toe gekomen :bang:
Ik wil ook niet de nieuwe spullen overbelasten.Ga morgen de garage eens bellen.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)



Bericht door henk en lila »

En die V4 meting die de Kapitein op pagina 3 voorstelt?
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)



Bericht door pwhooftman »

Als je hem rijdend weggezet hebt zou de distributieriem gebroken zijn bij de startpoging. Dat had je wel gehoord als een vreselijke klap of ratel in de motor toen de zuigers de kleppen raakten.... Ik denk toch dat er een elektrisch probleem is. E.e.a. is te testen door de reserve accu die je inmiddels hebt met startkabels aan de startmotor aan te sluiten (min kabel aan het motorblok, en pluskabel op de pluspool van de startmotor vóór de solenoid. De gemonteerde accu van de camper bekrachtigt dan de solenoid, en de hulp accu levert rechtstreeks de startstroom zodra de solenoid bekrachtigd wordt. (op de andere pluspool van de startmotor zetten mag ook, maar dan begint ie meteen te draaien, en zal hij een flinke vonk trekken zodra je de kabel op de pluspool zet).
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)



Bericht door ducati 900 »

Ik zou de bandendruk eens even checken.

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)



Bericht door ducati 900 »

Maar nu even serieus, check alle aansluitingen en massastrips.
Watvoor startkabels gebruik je?
Hoe zijn de aansluitingen van de kabelklemmen?
Je hebt volgens mij ergens een behoorlijke overgangsweerstand

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)



Bericht door Kroppie »

met de nieuwe accu de trekker starten en dan met je trekker de fiat naar een garage slepen lijkt mij in deze het beste, op veel gerichte vragen van onze kant komt geen antwoord, alleen nieuwe onlogische oorzaken steken de kop op.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)



Bericht door dieseltje+ »

Dankjewel Jos :cheers:
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)



Bericht door bupozaanstad »

Erik750SF schreef:
zo 05 jan 2020, 16:36
Hij gooit hem nu met de nieuwe accu en startmotor wel rond maar heel langzaam, ik zit te denken aan een gebroken distributieriem.
Als de riem gebroken zou zijn dan draait de startmotor probleemloos rond. Het is al vaker geroepen een massa probleem, zet eens een startkabel op de minpool van de accu en de andere kant ergens op het blok waar hij goed contact maakt.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Foofer
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 08 nov 2019, 20:32

Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)



Bericht door Foofer »

Als je een garage nodig hebt om te kijken of de distributie kaduke is kun je hem inderdaad beter wegbrengen
Plaats reactie