Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)
Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)
De accuklemmen zijn nog mooi schoon en zien eruit als nieuw, ze lijken ook goed te klemmen als ik eraan trek of ze probeer te verdraaien.
De klemmetjes van de acculader zitten daar overheen en ik weet niet zeker of ze echt in contact staan met de loden polen van de accu, zal er morgenvroeg op letten.
De spanning lees ik af op de acculader die dan niet aanstaat tijdens het starten.
Ik heb deze vergeleken met mijn eigen goedkope multimeter en die geven precies hetzelfde aan.
Net nog even gekeken en volgens het display op de lader zou de accu nu driekwart vol zitten dus van 1 streepje naar drie streepjes in ongeveer twee uur.
Dit sterkt mij in de gedachte dat ie daarstraks toch wel flink leeg was.Als ie vol is ga ik ook de oude opladen en in de trekker zetten, zodat ik morgen met startkabels kan proberen.
De klemmetjes van de acculader zitten daar overheen en ik weet niet zeker of ze echt in contact staan met de loden polen van de accu, zal er morgenvroeg op letten.
De spanning lees ik af op de acculader die dan niet aanstaat tijdens het starten.
Ik heb deze vergeleken met mijn eigen goedkope multimeter en die geven precies hetzelfde aan.
Net nog even gekeken en volgens het display op de lader zou de accu nu driekwart vol zitten dus van 1 streepje naar drie streepjes in ongeveer twee uur.
Dit sterkt mij in de gedachte dat ie daarstraks toch wel flink leeg was.Als ie vol is ga ik ook de oude opladen en in de trekker zetten, zodat ik morgen met startkabels kan proberen.
Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)
Als die lader van de Lidl er zo een is, laadt ‘ie met max 3.8A. In 2 uur dus 7.6 Ah. Dat kan geen 50% (van 1 naar 3 van de 4 streepjes) zijn, dan heb je óf wel een heel kleine accu, of hij is echt kaduuk - of mijn aanname welke lader je hebt klopt niet, maar volgens mij heeft de Lidl geen veel groters laders verkocht (N.B. ik heb dezelfde eens gekocht, als druppellader voldoet hij wel).
- the kapitein
- Berichten: 331
- Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00
Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)
Misschien eerst eens een v4 meting doen. Met een multimeter.
Accu spanning v1
Spanningsverlies in de plus accu en plus startmotor. V2
Spanning verschil over de plus en min startmotor. V3
Spanningsverlies over de min kabel tussen startmotor en de min accu V4.
Dan kan je controleren of je mogelijk in de plus of min kabels/aansluiting een weerstand hebt zitten.
Soms kan je het ook vinden met een infrarood themperatuur meter. Hoge temp is weerstand.
Succes.
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Accu spanning v1
Spanningsverlies in de plus accu en plus startmotor. V2
Spanning verschil over de plus en min startmotor. V3
Spanningsverlies over de min kabel tussen startmotor en de min accu V4.
Dan kan je controleren of je mogelijk in de plus of min kabels/aansluiting een weerstand hebt zitten.
Soms kan je het ook vinden met een infrarood themperatuur meter. Hoge temp is weerstand.
Succes.
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)
Ja zo een lader is het.veetee schreef: ↑za 04 jan 2020, 19:28Als die lader van de Lidl er zo een is, laadt ‘ie met max 3.8A. In 2 uur dus 7.6 Ah. Dat kan geen 50% (van 1 naar 3 van de 4 streepjes) zijn, dan heb je óf wel een heel kleine accu, of hij is echt kaduuk - of mijn aanname welke lader je hebt klopt niet, maar volgens mij heeft de Lidl geen veel groters laders verkocht (N.B. ik heb dezelfde eens gekocht, als druppellader voldoet hij wel).
Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)
Dan zou ik eens investeren in een échte acculader...
Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)
Een goeie acculader kan nooit kwaad. Maar dat lidl ding is ook weer niet zo extreem slecht. Heeft iig wat meer intelligentie dan een 'dom' ding uit 1980.
Enige is die 3.8A. Dan duurt het laden wel erg lang, en is zo'n Ducato accu wel een 'stevige klus'. De vraag is wat de actuele SOC is van die accu. Het feit dat ie inkakt tot 8V doet mij toch twijfelen. Als een (start)accu een paar keer goed diepontladen wordt is dat aardig killing voor een startaccu.
Met een paar goede startkabels kun je rustig met 50A laden. Da's toch heel wat sneller dan met 3.8A (max). Als de accu (95Ah normaal) voor de helft ontladen is, moet je dus bijna 50Ah bijladen. Met zo'n 3.8A ladertje (effectief 3.5?) is dat dus 14 uur. En vaak gaat het laden van de laatste % nog wat langzamer, en je hebt nog (een klein beetje) zelfontlading. Al met al denk ik dat je met dat Lidl ladertje rustig een uurtje of 20 'm aan de lader mag hangen
Maar goed, als ie nu aan de lader hangt, en de hele nacht/ochtend ook, dan zul je een eind moeten komen. 't is geen -10, dus ook met een niet helemaal volle accu moet ie starten.
Alleen het inzakken naar 8.3V en onbelast weer terug op spanning (gemeten op de polen zelf) zijn de symptonen van een te hoge interne weerstand (vaak als gevolg van ouderdom of diepontladen). Dat verklaard ook dat ie zo snel weer 'vol' aan zou geven.
We wachten het af morgen
Enige is die 3.8A. Dan duurt het laden wel erg lang, en is zo'n Ducato accu wel een 'stevige klus'. De vraag is wat de actuele SOC is van die accu. Het feit dat ie inkakt tot 8V doet mij toch twijfelen. Als een (start)accu een paar keer goed diepontladen wordt is dat aardig killing voor een startaccu.
Met een paar goede startkabels kun je rustig met 50A laden. Da's toch heel wat sneller dan met 3.8A (max). Als de accu (95Ah normaal) voor de helft ontladen is, moet je dus bijna 50Ah bijladen. Met zo'n 3.8A ladertje (effectief 3.5?) is dat dus 14 uur. En vaak gaat het laden van de laatste % nog wat langzamer, en je hebt nog (een klein beetje) zelfontlading. Al met al denk ik dat je met dat Lidl ladertje rustig een uurtje of 20 'm aan de lader mag hangen
Maar goed, als ie nu aan de lader hangt, en de hele nacht/ochtend ook, dan zul je een eind moeten komen. 't is geen -10, dus ook met een niet helemaal volle accu moet ie starten.
Alleen het inzakken naar 8.3V en onbelast weer terug op spanning (gemeten op de polen zelf) zijn de symptonen van een te hoge interne weerstand (vaak als gevolg van ouderdom of diepontladen). Dat verklaard ook dat ie zo snel weer 'vol' aan zou geven.
We wachten het af morgen
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)
Het laden stopt als de spanning oploopt tot 14.4 volt, daarna zie ik de spanning weer teruglopen.
Als ik dan de klem er even afpak en weer terugdoe begint ie weer te laden en loopt de spanning weer op tot 14.4 volt.
Hij laad dus niet de hele tijd, omdat de accu al vol is/lijkt.
Heeft iemand hier ervaring met een (goedkope) amperetang?
Kan iemand een goede acculader aanbevelen, liefst een waar ik accu's mee kan laden van 20 tot 100Ah?
Ik denk dat ik de nieuwe accu morgen even in de trekker zet om hem te testen, als die dan ook niet meer start weet ik toch ook zeker dat de accu niet goed is?
Als ik dan de klem er even afpak en weer terugdoe begint ie weer te laden en loopt de spanning weer op tot 14.4 volt.
Hij laad dus niet de hele tijd, omdat de accu al vol is/lijkt.
Heeft iemand hier ervaring met een (goedkope) amperetang?
Kan iemand een goede acculader aanbevelen, liefst een waar ik accu's mee kan laden van 20 tot 100Ah?
Ik denk dat ik de nieuwe accu morgen even in de trekker zet om hem te testen, als die dan ook niet meer start weet ik toch ook zeker dat de accu niet goed is?
Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)
1 ding snap ik in dit verhaal niet zo goed. Uit je verhaal blijkt dat je niet echt veel verstand hebt van dit probleem.
Toch ga je kosten maken een nieuwe accu en de startmotor wordt gereviseerd. Nu wil je misschien een amperetang en/of een andere lader.
Ik zou er gewoon ff een kenner naar laten kijken misschien is het een kleinigheidje. En zeker is dan in ieder geval wat je het beste kunt doen. Waarschijnlijk is de uitkomst goedkoper dan wat je nu aan het wisselen bent.
Toch ga je kosten maken een nieuwe accu en de startmotor wordt gereviseerd. Nu wil je misschien een amperetang en/of een andere lader.
Ik zou er gewoon ff een kenner naar laten kijken misschien is het een kleinigheidje. En zeker is dan in ieder geval wat je het beste kunt doen. Waarschijnlijk is de uitkomst goedkoper dan wat je nu aan het wisselen bent.
Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)
Ja ik begrijp je reactie.
Ik probeer mijn eigen kennis en inzicht niet groter of beter voor te doen dan ie is, sommigen kunnen daardoor gaan denken dat ik er geen verstand van heb.
Op deze manier hoop ik dat mensen die er meer verstand van hebben mij helpen, en dat lijkt tot nu toe heel goed te werken .
Er zijn mensen die met alle problemen naar een garage gaan, prima, ik probeer wat bij te leren en dat kost soms een beetje geld.
Bij mijn vorige personenauto heb ik een vergelijkbaar proces doorlopen en die heeft het daarna nog 150kkm prima gedaan.
Niet alles is weggegooid geld hoor, oude accu schuift naar mijn trekkertje, en na 250kkm heb ik een nieuwe startmotor in mijn bus, die ik hopelijk niet meer verslijt.
Een acculader zal ik zeker nog vaker gebruiken, net als een amperetang.
Ik koop graag gereedschap en dat heb ik altijd gedaan, daarmee heb ik al heel vaak veel geld uitgespaard.
Neemt niet weg dat ik wel eens twijfel en ook nu sluit ik niet uit dat ik uiteindelijk opgeef.
Ik probeer mijn eigen kennis en inzicht niet groter of beter voor te doen dan ie is, sommigen kunnen daardoor gaan denken dat ik er geen verstand van heb.
Op deze manier hoop ik dat mensen die er meer verstand van hebben mij helpen, en dat lijkt tot nu toe heel goed te werken .
Er zijn mensen die met alle problemen naar een garage gaan, prima, ik probeer wat bij te leren en dat kost soms een beetje geld.
Bij mijn vorige personenauto heb ik een vergelijkbaar proces doorlopen en die heeft het daarna nog 150kkm prima gedaan.
Niet alles is weggegooid geld hoor, oude accu schuift naar mijn trekkertje, en na 250kkm heb ik een nieuwe startmotor in mijn bus, die ik hopelijk niet meer verslijt.
Een acculader zal ik zeker nog vaker gebruiken, net als een amperetang.
Ik koop graag gereedschap en dat heb ik altijd gedaan, daarmee heb ik al heel vaak veel geld uitgespaard.
Neemt niet weg dat ik wel eens twijfel en ook nu sluit ik niet uit dat ik uiteindelijk opgeef.
Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)
Hang er nou gewoon met fatsoenlijke startkabels een andere auto aan (geen Smart of Fiat500)
- seth_space
- Berichten: 8596
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)
Prima aanpak. Leren en zelfredzaamheid is zeker bij een wat oudere camper een belangrijke hulp.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)
Meet de spanningsval eens van de min pool accu naar de aansluiting van de massa kabel op het blok/carrosserie en naar een willekeurig massa punt van de auto. Als deze meer is dan 0,2 volt meet dan de temperatuur net voor het starten en direct na het starten als deze dan warmer is heb je een massa probleem
Maar het vervangen van de starter zal het probleem wel oplossen denk ik
Maar het vervangen van de starter zal het probleem wel oplossen denk ik
Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)
"starter"?
Startmotor? Die is vervangen. Lezen!
Startmotor? Die is vervangen. Lezen!