Nu weer wel een diesel?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door Autocaravana »

dan nog zijn de cijfers in het voordeel van de hybride
Ja, als je er van overtuigd bent moet je vooral een hybride auto kopen.
Het ging hier eigenlijk om het vergelijken met een diesel. Je rekenmodel is nog steeds te pessimistisch over de nabije toekomst. Als je de trends van de batterijproductie en de elektriciteitsmix doortrekt dan wordt het steeds gunstiger voor de EV-auto.
Zoals bekend komt er steeds meer duurzaam opgewekte stroom en daarmee krijgt de elektrische auto jaar na jaar minder CO2-impact. Dat zit niet in jouw rekenmodel.
Ook de levensduur van de accu is te laag ingeschat. De huidige generatie gaat naar verwachting 20 jaar mee en als de restcapaciteit te klein wordt, worden deze accu's hergebruikt in grootschalige energie-opslag.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door Kroppie »

een verwachte levensduur is heeeeeel wat anders dan een levensduur in de praktijk.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door veetee »

Er zijn nog enkele punten die in het voordeel van de ev zijn: hoewel veel van de benodigde stroom voor het opladen nog niet groen is, is het wel makkelijker en effectiever om op grote schaal bij de stroomproducent (centrales) technieken toe te passen om de uitstoot te verminderen, schoon te wassen etc., dan dit apart voor al die individuele fossiele brandstof auto’s te doen. Daarnaast vergt een ev vrijwel geen onderhoud, geen motorolie, veel minder slijtagedelen, etc. etc. Dat heeft ook allemaal een positieve eco-footprint.
juanv
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door juanv »

Is het dit wat je bedoelde met "schoonwassen " :?:

https://www.mo.be/analyse/wie-betaalt-d ... ische-auto
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
Gebruikersavatar
HJM
Berichten: 488
Lid geworden op: za 10 nov 2018, 12:45

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door HJM »

Hoi,
Omdat ik denk iets aan ervaring te hebben, een hybride 5 jaar lang, 20K/jaar gemiddeld dik 1 op 50 gereden de 100.000 km uit hebben we nu een volledige EV, Kona. De stroom heb ik thuis, via de zaak door Winddelen te kopen, er wordt 5000 kw p/j in het net gestopt door een windmolen en dus zeil ik op 4 wielen eigenlijk. Ik denk dat de accu achteruitgang in mijn vorige auto niet waarneembaar is, na 5 jaar was de te range beslist zelfs iets meer dan nieuw. Volgens mij een schone manier van rijden, om de balans voor de bomen in orde te houden hebben we de Pössl :wink:
Groeten,
HJM
Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋‍♂️, maar we werken hier aan.
juanv
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door juanv »

@ autocavana

Je schrijft over trends , alsof er in laatste 30 jaar al iets veranderd zou zijn in de energie winning !

Als je de cijfers nakijkt , blijkt dat Nederland zowel in 1990 als in 2018 nog steeds evenveel uitstoot voor zijn elektriciteit productie , namelijk +- 175 miljard Kg Co2 !

Dan snap ik niet waar jij die trends vandaan haalt :?: :?:

Maar natuurlijk blijft ook elke politieker voor elke verkiezing uitschreeuwen dat het na deze verkiezingen beter zal worden, om dan terug voor enkele jaren op zijn lauweren te rusten, en te onderzoeken hoe hij supervet loon zal gaan beleggen.

Allebei wishful thinking, maar niet realistisch !
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door veetee »

juanv schreef:
zo 29 dec 2019, 18:42
Is het dit wat je bedoelde met "schoonwassen " :?:

https://www.mo.be/analyse/wie-betaalt-d ... ische-auto
Neen, ik bedoelde het schoonwassen van uitlaatgassen. Maar ja, bij alles valt wel wat negatiefs te bedenken, we moeten ons alleen realiseren dat alleen blijven hangen aan fossiele brandstoffen niet de juiste weg is voor de toekomst. Om nieuwe technologie af te wijzen vanwege de manier waarop grondstoffen gewonnen wordt is niet slim, het is beter om er voor te zorgen dat ook daar in de grondstofwinning vooruitgang geboekt wordt. Dat is ontwikkeling, dat was opeenvolgend ook het geval in diverse stadia van de industriële revolutie, kolen, bruinkool, olieindustrie, etc. etc.
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door johan1950 »

Heb je echt de illusie dat je worldwide de winning van grondstoffen aan onze normen kunt laten voldoen ?
Johan en Ina Gols
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door veetee »

Nee, natuurlijk niet, althans niet zo snel als wenselijk zou zijn. Maar zoals gezegd, dat is geen reden nieuwe nieuwe technologieën af te wijzen. Dan moet je je bekeren tot de Amish. Ik neem aan dat ook jij gebruikt maakt van allerlei moderne techniek (mobieltje, allerlei electronica) waar ook allerhande zeldzame delfstoffen in verwerkt zitten. Gebruikmaken van lfp wil nog niet zeggen dat je tegen verbetering van de winning van de daarvoor benodigde grondstoffen bent. Beetje kort door de bocht...
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door johan1950 »

Hoezo kort door de bocht ???
Ik verkondig helemaal niets, stel alleen een vraag
Johan en Ina Gols
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door Aloys »

Nee Johan, met dat woord "illusie" erin geef je een mening. Dat is niet "alleen een vraag" :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Cor van Kuijk
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 29 dec 2019, 19:31

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door Cor van Kuijk »

Hoi,

Zie www.climategate.nl voor het ware verhaal.

CO2 de Hoax van de Eeuw.

Zou voor een diesel kiezen, dat is over ter wereld te koop ;-))

Met hartelijke groet,

Cor van Kuijk
Cor van Kuijk
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 29 dec 2019, 19:31

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door Cor van Kuijk »

P.S.

Heb zelf een Mercedes 1519LAK Kieper uit 1975. Deze is omgebouwd tot ''camper'' Motor OM360 Euro Norm 0. Loopt 1 op 3,9.. Elke diesel oil van elke kwaliteit loopt de motor op.

reis nog wel eens door Afrika.

Hartelijke Groet,

Cor van Kuijk
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Nu weer wel een diesel?



Bericht door TestCase »

Over dat 'ware verhaal' kunnen we het oneens zijn hoop ik? Gelukkig maar.

//Kees.


AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Plaats reactie