Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door Hoofdnoorman »

Will schreef:
vr 27 dec 2019, 18:58
Is het nou een hobby of interesse om zo met stroom bezig te zijn of heb je het ook echt nodig.
Ik vind het wel een investering voor een paar fietsaccu's, ik rijd al jaren rond met een zonnepaneel en een accu nooit iets gemist.
Gewoon nieuwsgierig hoor. :)

Mvrgr.Wil
Het is zoiets als je zeven dagen weg gaat op een vakantietrip. Ik neem dan zeven onderbroeken mee en liefst nog eentje extra.(Je kunt niet weten :-B )
Maar ja, er zijn ook mensen die er vier mee nemen. Ze zeggen, "De helft van de tijd heb ik een zwembroek aan dus hoef ik maar de helft mee te nemen."
Maar er zijn inderdaad vast mensen die een verjaardag feest hebben.
Jan, die drinkt 4 biertjes, Piet drinkt er maar 1, Klaas is goed voor 6 flesjes. Prima, hoef ik dus maar elf flesjes te halen en niet een heel krat.

Wat ik wil zeggen, ik heb mijn stroombalans ruimschoots in orde. En het is een verademing. Mijn dagelijks gebruik in de camper ligt op zo'n 500 à 600 Watt in de wintermaanden. Ik heb nooit walstroom nodig.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Pedro48
Berichten: 255
Lid geworden op: za 08 sep 2018, 20:55

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door Pedro48 »

Begrijp ik het goed, dat de panelen flexibel zijn en op het dak geplakt zitten?
Geeft dat geen probleem met de warmteontwikkeling?
Wel lekker licht, en om die reden ook mijn voorkeur,
maar hoe voer je de warmte af ?
Adria Coral Supreme S 690SC
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door 't Busje »

Wij hebben NDS Lightsolar panelen. Die zijn licht buigbaar en niet echt flexibel. De 105 Wp versie weegt 4 kg, de 145 Wp versie 5,5. Er zit een aluminium laag in die de warmte af zou voeren, maar waarheen is wat minder duidelijk:
The lower layer of the structure is composed by an Alluminum sheet to contain and dissipate as much as possible the heat generated by the cells and to give the panel such strength that it is also perfect for nautical applications, where (with suitable and soft footwear) it is possible to step on the panel.
Ik heb geen idee hoe warm de panelen worden. Een mogelijk wat mindere opbrengst door de warmte nemen we voor lief. We hoeven er geen geld mee te verdienen. Ze zijn direct op het dak van de camper geplakt: zie de foto in mijn eerste post.
LightsolarOpbouw.jpg
LightsolarOpbouw.jpg (134.86 KiB) 401 keer bekeken
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door Frank1954 »

Terug online want 4G was hier op de camperplaats in het West-Vlaamse Poperinge even aan de zwakke kant
Het "idee" om over te stappen naar LPF is niet omdat we onze fietsaccu's "zéker" moeten kunnen laden of we heel de dag TV willen kijken of de verwarming in deze tijd van het jaar het lekker warm moet houden in onze camper
Inzake plaats op het camperdak hebben we geen probleem op onze Pilote
Investeren in extra zonnepanelen in het totale pakket naar de ombouw in LPF is eigenlijk de kleinste kost
En ik weet intussen ook wel dat je in deze tijd van het jaar ook al ligt het camperdak "vol" zonnepanelen je ook niet ver komt :roll:
Doch als je dan 210Ah LZ accu's hebt dan weten we dat we daar amper 50% mogen uithalen en liefst maar voor 30% ontladen willen ze wat langer mee gaan
Fabrikanten zoals Pilote bouwen de goedkoopste huismerk LZ onderhoudsvrije accu's in om er (enkel) voor te zorgen dat je 1 a 2 dagen zonder al te gek te doen met je energieverbruik verder kan zonder walstroom
Er "staan" batterijen in beste klant en be happy....ja en zo is het bij de meeste fabrikanten :(
Enkele fabrikanten o.a. Hymer bouwt nu al dc/dc boosters in en bied ook (peperdure) LPF aan in hun optielijsten
De meeste campers hebben tegenwoordig een verlichting in led-strips en led-spots en zet je al die verluchting aan...en je gaat dan meten met een amperetang (wat ik gedaan heb) op de woonaccu's val je toch achterover wat de zgn "zuinige" led aan stroom uit een batterij haalt :roll:
Campers hebben een TV en schotel en ook al zetten we die aan rond 18H00 en zo tot 23H00 (en soms al eens later) ja...dan vliegen de ampere's er ook door
Een kleine Victron Phoenix 350w inverter 4 jaar geleden reeds gekocht om zéker te zijn dat we "eventueel" ook onze fietsaccu's ermee konden laden was al snel terug gebracht naar het gebruik enkel om Iphon'e's Mac book en iPad e.a. kleine apparaten te laden
Fietsaccu's werden dan (écht indien nodig) nog geladen via de inverter als we lange verplaatsingen deden met onze camper
En vaak was de volgende camperplaats ook waar we de "stekker" konden inpluggen
Omdat we fervente e-fietsers zijn (ja...vooral bij onze noorderburen :thumbup: ) dienen we de accu's na 2 ritten van telkens +/- 50km opnieuw te laden...
En goede vraag van myway...we fietsen natuurlijk niet elke dag
Maar we fietsen van begin maart tot....zolang het weer het toelaat
Waarom dan "zo" bezig zijn met dat stroomverbruik...?
> Verlichting (led) elke dag voor een groot deel nodig...
> Verwarming in voor en najaar en vaak ventilator snelheid op High ipv eco
> TV/schotel elke dag vanaf 18h00 tot (soms) middernacht
> Elke dag laden : 2 iPhone's , 1 iPad en Mac-Book
> Dometic compressor koelbox word gebruikt bij zeer warm weer maar ook omdat de Dometic RMD8505 een kl...kast is
Koelgroep werd begin dit jaar vervangen en geen verbetering en kast staat nu altijd op max.(5)
De koelbox (rechstreeks op 12V) haalt nu ook héél wat stroom uit de accu's
> Absorptie koelkast verbruikt ook stroom
> Fietsaccu laden ?..enkel en alleen als we geen andere oplossing vinden maar dan passen we liever onze dag-planning aan dan toch maar een fietsaccu te willen laden zonder walstroom
Velen schieten het af als "duur" en amper laadstroom maar gelukkig hebben we nog altijd onze Efoy 140 die de nodige "ondersteuning" bied
Maar ook hier even vermelden...een brandstofcel dekt maar voor de stuk de lading en hiermee vallen we nooit zonder licht of TV
Is het puur om woonbatterijen te laden ja geen probleem
Maar zit je op dat moment (en meestal s'avonds) met verbruik dan zijn we gelukkig dat de spanning enigszins op "peil" blijft met de Efoy


Waarom dan het "idee" om te investeren in LPF
Wél...om gerust te zijn en wat minder stress te krijgen van die totaal verouderde batterij-technologie :bang:
Nogmaals iedereen gaat anders om met de beschikbare batterijcapaciteit
Voor ons profiel met 210Ah te weinig hoe "zuinig" we ook om gaan met de energievoorziening
Investeren in LPF betekend ook voor ons dat deze accu's ooit bij wederverkoop er weer uit gaan naar de volgende camper...
Of...slechts 1 x geld uitgeven
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door 't Busje »

Ik lees toch wat tegenstrijdigheden:
Het "idee" om over te stappen naar LPF is niet omdat ... we heel de dag TV willen kijken
versus
TV/schotel elke dag vanaf 18h00 tot (soms) middernacht
Maar het is het allemaal een kwestie van persoonlijke smaak en behoeftes. Ik moet er zelf niet aan denken dat de TV de hele avond aan zou staan.

Het verhaal over het koelen begrijp ik niet. Ik lees over een Dometic RMD8505. Dat is toch een absorptiekoelkast, die op gas kan draaien? Waar zit dat stroomverbruik dan in?

Ook de uitspraak over de verlichting begrijp ik niet:
val je toch achterover wat de zgn "zuinige" led aan stroom uit een batterij haalt
Als wij alle verlichting aan hebben, loopt er volgens de accumonitor 3 ampère uit de accu.

Hetzelfde geldt voor de verwarming. De Truma C6 heeft een gemiddeld opgenomen stroom van circa 1,3 ampère.

Wij kwamen voor een avond met verlichting en verwarming (oktober in het noorden van Schotland, buitentemperatuur 6 graden) op circa 15 Ah.
Laatst gewijzigd door 't Busje op za 28 dec 2019, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door Arie55 »

Door 'draadjes' als deze, ben ik geneigd om ooit over te gaan naar dit soort accu's. Echter ben er nog steeds niet gelukkig mee met het gegeven dat laden ervan onder specifieke omstandigheden moet gebeuren (temperatuur en laad condities). Dat vergt flink wat huiswerk en geldelijke inspanning. Zeker, de accu heeft veel voordelen en gaat lang mee. M.a.w. hoe ga ik om met deze accu's om ze zo lang mogelijk te kunnen gebruiken. Een nieuwe energie balans (spreadsheet) liet al zien dat er mogelijkheden inzitten.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Het-Licht
Berichten: 187
Lid geworden op: wo 16 mar 2016, 17:52

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door Het-Licht »

Op zich vind ik het wel mee vallen, maar je moet wel met een paar dingen rekening houden:

- Laden met de juiste spanning (lader moet dus in te stellen zijn of speciaal geschikt)

- Wil je laden via de dynamo is een DC-DC lader/converter aan te raden omdat je dan de spanning en laadstroom kan reguleren.
(valt me trouwens op dat als een dergelijke DC-DC lader niet gebruikt wordt niemand rept over de grote laadstroom die kan plaats vinden. Er zijn LiFePo4 accu's die een 1C laadstroom kunnen trekken, dus 1x de capaciteit. 200Ah aan accu's kan dan 200A trekken. Denk dat niet veel dynamo's dat leuk gaan vinden, zeker bij lage toeren)

- Als je zonnepanelen hebt moet je Solar lader geschikt of instelbaar zijn.

- Niet laden als de accu onder de 0 graden is. Maar als je een goede accu met een goede BMS hebt kapt deze de lading af als de accu dicht bij het vriespunt komt.

Verstuurd vanaf mijn G8341 met Tapatalk

Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door 't Busje »

Het-Licht schreef:
za 28 dec 2019, 12:49
niemand rept over de grote laadstroom die kan plaats vinden. Er zijn LiFePo4 accu's die een 1C laadstroom kunnen trekken, dus 1x de capaciteit. 200Ah aan accu's kan dan 200A trekken. Denk dat niet veel dynamo's dat leuk gaan vinden, zeker bij lage toeren
Bij wijze van uitzondering zal ik mezelf dan maar citeren en wat de belasting van de dynamo betreft, daar is ook al een topic over geweest: viewtopic.php?f=3&t=8469854
't Busje schreef:
do 26 dec 2019, 21:38
Denk eraan dat LFP accu's met hoge stromen geladen worden en dat je dus zware kabels en zekeringen tussen de startaccu/dynamo en de huishoudaccu moet voorzien.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door hathi »

Het licht je begon zo goed,ik vind het wel meevallen !...... Maar de rest klopt niet !...als je deze kennis hier op het forum op gedaan hebt,dan zit er iets goed fout,het is echter wel te begrijpen door al die aannames,hypotheses,en negativiteit,meestal door diegene die er zelf geen hebben,dus geen ervaring,waarom zou diegenen die wel de ervaring hebben,dan zo positief zijn?
Hans
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door 't Busje »

Alles wat Het-Licht schrijft, klopt volgens mij wel:
  • Laders, zowel 230 volt als solar, moeten geschikt of instelbaar zijn voor LFP-accu's.
    Met een DC/DC booster kun je inderdaad een en ander instellen. Of je een DC/DC booster echt nodig hebt, is wat anders.
    Je moet LFP accu's niet laden bij vorst.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Het-Licht
Berichten: 187
Lid geworden op: wo 16 mar 2016, 17:52

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door Het-Licht »


hathi schreef:Het licht je begon zo goed,ik vind het wel meevallen !...... Maar de rest klopt niet !...als je deze kennis hier op het forum op gedaan hebt,dan zit er iets goed fout,het is echter wel te begrijpen door al die aannames,hypotheses,en negativiteit,meestal door diegene die er zelf geen hebben,dus geen ervaring,waarom zou diegenen die wel de ervaring hebben,dan zo positief zijn?
Euh nee deze ervaring heb ik niet opgedaan op dit forum omdat precies de redenen die jij aan geeft van al die info vaak niet veel klopt!

Oh en voordat mijn kennis in twijfel getrokken wordt, ik werk dagelijks met elektriciteit (regeltechniek) dus snap vrij snel wat er gezegd en geschreven wordt.

Wat klopt er volgens jou niet, beargumenteer dat eens! Ben heel benieuwd!

Verstuurd vanaf mijn G8341 met Tapatalk

Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door 't Busje »

hathi schreef:
za 28 dec 2019, 13:26
waarom zou diegenen die wel de ervaring hebben,dan zo positief zijn?
Speak for yourself.

Ik ben nu nog tevreden, maar je kunt pas na een paar jaar zeggen of die tevredenheid blijvend is.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door Arie55 »

Precies! In de komende tijd zal er ook een periode zijn van lage/hoge temperaturen dat je de accu niet gebruikt. Met een nieuwe accu ben je gauw tevreden, alsof het niet op kan. Dat had ik in het begin met de twee yellowtops ook. Nu een aantal jaren verder en de accu's flink op z'n donder hebben gehad, zit ik een beetje van, ja maar... In de 5 jaar zag ik toch een bijna 600 kWh voorbij fietsen op de monitor. Toch moet ik toegeven dat het hebben van een goed werkend systeem iets van een vanzelfsprekendheid begon te worden. En dat als er wat was, ik liep te tieren om een nikserigheidje.
De aanschaf van nieuwe accu's zitten er dus aan te komen. En door draadjes als deze, ebben de gedachten om nieuwe yellowtops aan te schaffen snel weg. Ondanks dat ik het fijne er nog niet vanaf weet.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door Frank1954 »

Hi iedereen

Dank aan iedereen om me er verder mee "door" te helpen alvorens ik knopen ga door hakken naar LPF
Willen wij écht met de 210Ah toekomen dan betekend dat geen TV/schotel en ook de compressor koelbox uitzetten :roll:
En hebben we dan alle kleine apparaten tijdens de dag opgeladen (via de kleine inverter) dan lukt ons dat allemaal wel
Nu in deze periode van het jaar is eerder een stroompaal aangewezen want anders red je het nooit...
Als we sommige verhalen lezen van 2 dagen met een batterij van 90 of 100Ah zonder stroompaal of zelfs geen zonnepaneel? :roll:
Of...ik maak elke morgen mijn koffie met de Nespresso met een 2000w inverter en toch maar één 100Ah accu... :mrgreen:
Allemaal mooi maar ik interpreteer het toch vaak met een (flinke) korrel zout
Vandaag mét 1 paneel van 140Wp of morgen 440Wp of zelfs nog méér Wp erbij dan, nog "moet" de energie "s'avonds" enkel nog uit de batterijen komen
En wat we er "uit" halen moet er ook altijd weer terug in... :mrgreen:
Iedereen bepaald zijn comfort zelf en, wie gelukkig is met 1 lees-led-spot zonder TV en de verwarming op een laag pitje wel :thumbup:
Wie graag iets méér comfort wil hebben die merkt redelijk snel dat zelfs 2 LZ accu's het ook niet lang uitzingen
Campers van vandaag met een hoop bling bling zijn niet meer deze van pakweg 10 a 15 jaar geleden
Maar die éné batterij 90 of 100Ah én vaak standaard in de meeste campers is vandaag niet meer in verhouding
Camperfabrikanten denken nog altijd dat wij allemaal zoals de caravan-eigenaars toch overal de stekker in steken :roll:
Campers hebben vaker een probleem met het laadvermogen maar ze blijven maar LZ.Gel of AGM in bouwen :bang:
Al is laadvermogen met onze 4,5t helemaal geen punt meer voor ons... :mrgreen:
Investeren in LPF daar zou ik nooit aan denken mochten we écht zoals sommige het doen (en ook daar respect voor :wink: ) altijd en overal aan de stroompaal willen staan
Dan zouden die 2 accu's perfect voldoende zijn zéker om 1 nacht te overbruggen en toch niet "te" veel hoeven in te boeten aan "comfort"
Maar met ons reisprofiel willen we (nog) véél minder afhankelijk zijn van walstroom
Mooie plaatsen toch maar links laten liggen omdat er geen stroom is....no way
Dat ik de toilet-cassette "overal" kan ledigen en spoelen vind ik véél belangrijker dan de "nood" aan een stroompaal
Is dan dergelijke (nog steeds dure) investering een "noodzaak"....voor ons ja...maar niet, ten alle prijzen natuurlijk
Ik heb een exell bestand (op Mac noemt dan Numbers :wink: ) waar alle componenten die ik nodig "denk" te hebben in vermeld staan
Naam & type en vooral ook de kostprijs van dit alles
Zonnepanelen, LPF accu's, LPF lader 230V ,dc/dc lader/booster, extra zekeringen bekabeling, batterijsleutels en en en
En door al die verschillende gegevens incl. de prijsstelling/product maak ik simulaties wat het totale kostenplaatje +/- zal worden
LPF 1 x 150 of 200A van merk X Y of Z...en zo zie ik waar met het kostenplaatje terecht kom
Ga ik (zoals sommige ook vaak doen) enkel voor het goedkoopste...no way
Ga dan enkel voor het beste?....ook niet
Voor wat ik dan wel ga is een pakket dat het beste bij ons reisprofiel past én...met een goede verhouding tussen prijs/kwaliteit
Dat het "geld" zal kosten daar ben ik me van bewust maar dat is iedereen zijn persoonlijke keuze
Wie echt zoekt op het net vind in de EU zéker véél aan de beste prijzen
En dat aangevuld met de juiste begeleiding en advies kom ik er wél uit
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Plaats reactie