Terug online want 4G was hier op de camperplaats in het West-Vlaamse Poperinge even aan de zwakke kant
Het "idee" om over te stappen naar LPF is niet omdat we onze fietsaccu's "zéker" moeten kunnen laden of we heel de dag TV willen kijken of de verwarming in deze tijd van het jaar het lekker warm moet houden in onze camper
Inzake plaats op het camperdak hebben we geen probleem op onze Pilote
Investeren in extra zonnepanelen in het totale pakket naar de ombouw in LPF is eigenlijk de kleinste kost
En ik weet intussen ook wel dat je in deze tijd van het jaar ook al ligt het camperdak "vol" zonnepanelen je ook niet ver komt
Doch als je dan 210Ah LZ accu's hebt dan weten we dat we daar amper 50% mogen uithalen en liefst maar voor 30% ontladen willen ze wat langer mee gaan
Fabrikanten zoals Pilote bouwen de goedkoopste huismerk LZ onderhoudsvrije accu's in om er (enkel) voor te zorgen dat je 1 a 2 dagen zonder al te gek te doen met je energieverbruik verder kan zonder walstroom
Er "staan" batterijen in beste klant en be happy....ja en zo is het bij de meeste fabrikanten
Enkele fabrikanten o.a. Hymer bouwt nu al dc/dc boosters in en bied ook (peperdure) LPF aan in hun optielijsten
De meeste campers hebben tegenwoordig een verlichting in led-strips en led-spots en zet je al die verluchting aan...en je gaat dan meten met een amperetang (wat ik gedaan heb) op de woonaccu's val je toch achterover wat de zgn "zuinige" led aan stroom uit een batterij haalt
Campers hebben een TV en schotel en ook al zetten we die aan rond 18H00 en zo tot 23H00 (en soms al eens later) ja...dan vliegen de ampere's er ook door
Een kleine Victron Phoenix 350w inverter 4 jaar geleden reeds gekocht om zéker te zijn dat we "eventueel" ook onze fietsaccu's ermee konden laden was al snel terug gebracht naar het gebruik enkel om Iphon'e's Mac book en iPad e.a. kleine apparaten te laden
Fietsaccu's werden dan (écht indien nodig) nog geladen via de inverter als we lange verplaatsingen deden met onze camper
En vaak was de volgende camperplaats ook waar we de "stekker" konden inpluggen
Omdat we fervente e-fietsers zijn (ja...vooral bij onze noorderburen
) dienen we de accu's na 2 ritten van telkens +/- 50km opnieuw te laden...
En goede vraag van myway...we fietsen natuurlijk niet elke dag
Maar we fietsen van begin maart tot....zolang het weer het toelaat
Waarom dan "zo" bezig zijn met dat stroomverbruik...?
> Verlichting (led) elke dag voor een groot deel nodig...
> Verwarming in voor en najaar en vaak ventilator snelheid op High ipv eco
> TV/schotel elke dag vanaf 18h00 tot (soms) middernacht
> Elke dag laden : 2 iPhone's , 1 iPad en Mac-Book
> Dometic compressor koelbox word gebruikt bij zeer warm weer maar ook omdat de Dometic RMD8505 een kl...kast is
Koelgroep werd begin dit jaar vervangen en geen verbetering en kast staat nu altijd op max.(5)
De koelbox (rechstreeks op 12V) haalt nu ook héél wat stroom uit de accu's
> Absorptie koelkast verbruikt ook stroom
> Fietsaccu laden ?..enkel en alleen als we geen andere oplossing vinden maar dan passen we liever onze dag-planning aan dan toch maar een fietsaccu te willen laden zonder walstroom
Velen schieten het af als "duur" en amper laadstroom maar gelukkig hebben we nog altijd onze Efoy 140 die de nodige "ondersteuning" bied
Maar ook hier even vermelden...een brandstofcel dekt maar voor de stuk de lading en hiermee vallen we nooit zonder licht of TV
Is het puur om woonbatterijen te laden ja geen probleem
Maar zit je op dat moment (en meestal s'avonds) met verbruik dan zijn we gelukkig dat de spanning enigszins op "peil" blijft met de Efoy
Waarom dan het "idee" om te investeren in LPF
Wél...om gerust te zijn en wat minder stress te krijgen van die totaal verouderde batterij-technologie
Nogmaals iedereen gaat anders om met de beschikbare batterijcapaciteit
Voor ons profiel met 210Ah te weinig hoe "zuinig" we ook om gaan met de energievoorziening
Investeren in LPF betekend ook voor ons dat deze accu's ooit bij wederverkoop er weer uit gaan naar de volgende camper...
Of...slechts 1 x geld uitgeven