Banden en reservewielen
- JoopBrekken
- Berichten: 4257
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: Banden en reserevewielen
Ja, dat heb ik bij de NKC nagevraagd, het is een advies, dus niet bindend. Als je schade maakt die niets met de banden te maken heeft dan wordt er niet naar de ouderdom banden gekeken. Bij een klapband en gevolgschade natuurlijk wel.
Re: Banden en reserevewielen
In deze tijd , waarin we op de stikstof( verbindingen), en andere vervuiling moeten letten, zouden de instanties teruggefloten moeten worden, als ze 6 a 7 jaars vervanging door willen drukken.
De bandenberg wordt een stuk kleiner, als van 6 jaar naar gemiddeld 8 jaar vervanging gegaan wordt.
Mischien iets voor de VACO om een cursusje voor bandcontrole te geven.
De bandenberg wordt een stuk kleiner, als van 6 jaar naar gemiddeld 8 jaar vervanging gegaan wordt.
Mischien iets voor de VACO om een cursusje voor bandcontrole te geven.
Laatst gewijzigd door Jadatis op do 26 dec 2019, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Re: Banden en reserevewielen
Een reserve wiel betekend voor mij een weg komertje ook thuis komertje genoemd. Dat thuis komen hoeft voor mij ook niet eens, naar een bandenboer is ver genoeg. Als het goed is gebruik je hem nooit. Dus als het maar past. Als het goed is komt je nieuwe reservewiel er nooit onderuit dus waarom vervangen als het 6a7 jaar oud is.
2e hands banden hoef ik niet te kopen. Ik verslijt ze wel en koop dan nieuwe die ik in 6a7 jaar dan ook weer hoop te verslijten.
Gr. Aad
2e hands banden hoef ik niet te kopen. Ik verslijt ze wel en koop dan nieuwe die ik in 6a7 jaar dan ook weer hoop te verslijten.
Gr. Aad
- Bas vd laar
- Berichten: 6299
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Banden en reserevewielen
Toen ik mijn camper wilde verzekeren moest ik de banden laten vervangen ondanks dat die nog perfect waren.
Camperkeuring was op 25-4-2017 en de DOT was 4110 dus week 41 van 2010 en dan te weten dat de bus van 10-3-2011 is
Ik ben toen naar een andere verzekeringsmaatschappij gegaan die deze eis niet heeft en staat ook niet in de kleine letters en ze hebben het keuringsrapport geaccepteerd dus weten ze dat de banden ouder waren dan 6 jaar.
Ze willen wel verzekeren maar zo min mogelijk risico hebben
Camperkeuring was op 25-4-2017 en de DOT was 4110 dus week 41 van 2010 en dan te weten dat de bus van 10-3-2011 is
Ik ben toen naar een andere verzekeringsmaatschappij gegaan die deze eis niet heeft en staat ook niet in de kleine letters en ze hebben het keuringsrapport geaccepteerd dus weten ze dat de banden ouder waren dan 6 jaar.
Ze willen wel verzekeren maar zo min mogelijk risico hebben
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Banden en reserevewielen
Ik ben benieuwd op basis van feiten!
Er zijn hier honderden camperaars 100% met een verzekering die vast weleens - onverhoopt- schade hebben gehad.
1 wie heeft er schade gehad aan zijn camper en op basis van de banden dotcode door de verzekeraar niet is uitgekeerd?
2 wie een klapband heeft gehad en op basis van de dotcode niet is uitgekeerd?
Hoe bindend/hard is dus het verzekeraars advies van na 6/7 jaar banden vervangen?
Nou kom maar op k’ben benieuwd!
Er zijn hier honderden camperaars 100% met een verzekering die vast weleens - onverhoopt- schade hebben gehad.
1 wie heeft er schade gehad aan zijn camper en op basis van de banden dotcode door de verzekeraar niet is uitgekeerd?
2 wie een klapband heeft gehad en op basis van de dotcode niet is uitgekeerd?
Hoe bindend/hard is dus het verzekeraars advies van na 6/7 jaar banden vervangen?
Nou kom maar op k’ben benieuwd!
- ducati 900
- Berichten: 7482
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Banden en reserevewielen
Moet je even een topic over starten maar volgens mij is dat niet nodig.
Het lijkt mij heel sterk dat dat is voorgekomen.
Overigens vervang ik wel mijn banden als ze rond de 8 jaar zijn.
Ben
Het lijkt mij heel sterk dat dat is voorgekomen.
Overigens vervang ik wel mijn banden als ze rond de 8 jaar zijn.
Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
- Bas vd laar
- Berichten: 6299
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Banden en reserevewielen
@ Brava
Helemaal niemand, mensen worden gewoon bang gemaakt.
Oude banden kunnen prima zijn, zorg gewoon voor de juiste bandenspanning, de meeste banden gaan stuk door te lage spanning.
Helemaal niemand, mensen worden gewoon bang gemaakt.
Oude banden kunnen prima zijn, zorg gewoon voor de juiste bandenspanning, de meeste banden gaan stuk door te lage spanning.
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15363
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: Banden en reserevewielen
Gek eigenlijk.
Ik heb een zéér ruime ervaring in het autobedrijf en automobielen, meer als 50 jaar. Ook nu doe ik alles nog zelf aan mijn camper, auto en heb nog een tiental hardnekkige "klanten" die weigeren naar een garage te gaan zo lang ik nog de klus kan klaren.
Ik weet dat ik veelal goedkoper onderdelen en materialen kan kopen bij mijn oude leveranciers dan de meesten op het forum. Toch, zou ik zelf de going prijzen voor bepaalde delen moeten betalen, zou ik niet op bepaalde zaken geld willen uitsparen. De ervaring bepaald wanneer ik zelf nieuwe banden zou aanschaffen. Een ervaring die is gestoeld op mijn 50 jaar lange en intensieve leven in de autobranche.
Dezelfde ervaring heeft mij ook geleerd dat een defecte band (klapband), vaak grote gevolgen heeft in, met name caravans en campers. Stukken band vliegen door vloerplaten etc., nog los van het tijdig kunnen corrigeren bij calamiteit. Toch speelt bij mij niet de ouderdom van de band een rol maar meer de conditie.
Persoonlijk is een zomerband bij mij versleten als deze 4 mm profiel heeft, gecupt is of er schade (vermoeden van schade) of inrijdingen zijn.
Hoe zuinig ik ook ben in uitgaven, de manier waarop ik vaak problemen tegen minimale kosten wil oplossen, zijn banden, technische veiligheid, remmen en verlichting, zaken waar ik zelf nooit op bezuinig.
Ik heb een zéér ruime ervaring in het autobedrijf en automobielen, meer als 50 jaar. Ook nu doe ik alles nog zelf aan mijn camper, auto en heb nog een tiental hardnekkige "klanten" die weigeren naar een garage te gaan zo lang ik nog de klus kan klaren.
Ik weet dat ik veelal goedkoper onderdelen en materialen kan kopen bij mijn oude leveranciers dan de meesten op het forum. Toch, zou ik zelf de going prijzen voor bepaalde delen moeten betalen, zou ik niet op bepaalde zaken geld willen uitsparen. De ervaring bepaald wanneer ik zelf nieuwe banden zou aanschaffen. Een ervaring die is gestoeld op mijn 50 jaar lange en intensieve leven in de autobranche.
Dezelfde ervaring heeft mij ook geleerd dat een defecte band (klapband), vaak grote gevolgen heeft in, met name caravans en campers. Stukken band vliegen door vloerplaten etc., nog los van het tijdig kunnen corrigeren bij calamiteit. Toch speelt bij mij niet de ouderdom van de band een rol maar meer de conditie.
Persoonlijk is een zomerband bij mij versleten als deze 4 mm profiel heeft, gecupt is of er schade (vermoeden van schade) of inrijdingen zijn.
Hoe zuinig ik ook ben in uitgaven, de manier waarop ik vaak problemen tegen minimale kosten wil oplossen, zijn banden, technische veiligheid, remmen en verlichting, zaken waar ik zelf nooit op bezuinig.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
Re: Banden en reservewielen
Ik ben het volledig eens met de visie van Hoofdnoorman: ook ik vind dat je NOOIT mag bezuinigen op zaken die direct raken aan de voertuig veiligheid.
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
Re: Banden en reservewielen
Dat is waar, maar dat is heel iets anders dan banden die nog in prima conditie zijn er onder vandaan te halen alleen maar om het feit dat ze zes jaar oud zijn.
Re: Banden en reservewielen
Daar ben ik het dan weer mee eens
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Banden en reservewielen
Je kunt hier nog eens nalezen wat de rechter zegt over schade als gevolg van een klapband.
Weliswaar bij een caravan maar geloof maar dat de rechter deze uitspraak ook zal doen bij een camper.
Uitspraak: schade door klapband
Weliswaar bij een caravan maar geloof maar dat de rechter deze uitspraak ook zal doen bij een camper.
Uitspraak: schade door klapband
Re: Banden en reservewielen
Met dit verschil: Bij een caravan is geen apk verplichting, bij een camper wel.