Wij hebben in ons appartementengebouw 15 bewoners. Zonnepanelen laten plaatsen door de VVe.
Iedere bewoner heeft zijn eigen meter, en het gebouw heeft er een. Dit voor stroom leveren aan: Lift schuifdeuren, hydrofoor en verlichting in de algemene ruimten. We hebben een slimme meter. Wij wekken ongeveer ons jaarlijks VvE verbruik zelf op. Registratie en afrekening duidelijk te volgen.
Saldering aan het eind vd jaarlijkse periode. Rendement gemiddeld over 5 jaar 11,8 % vd investering. geen panelen voor individuele bewoners. Het dak ligt vol voor de VvE
Goed nieuws voor de kilometervreters.
De auto voor moeder de vrouw kan op electriek voor de rondjes rondom de kerk.
Voor het echte kilometerwerk een schone diesel. Totdat grafietaccu’s met inductie kunnen worden opgeladen, dan pas is een EV een echt alternatief voor veelgebruikers.
Dus. Vanaf hier graag on topic. Zal de diesel weer in genade worden aangenomen. Is de nieuwe generatie schoon genoeg om ook de politiek te overtuigen? En hoe lang zal dat gaan duren?
Dat de diesel schoon genoeg is blijkt overduidelijk uit de link welke ik hier deze middag plaatste
Of de politiek hiervan kan overtuigd kan worden zal enkel en uitsluitend van lobbywerk en vééle €€€€€ onder tafel afhangen.
Immers wiens brood men eet, wiens woord men spreekt !
Hoelang dit zal duren zal van boven gaande afhangen
Zo zit het nu jammer genoeg in elkaar en dit , heeft niks meer met milieu te maken , maar ALLES met eigenbelangen van politiekers
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
De diesel IS niet schoon, de diesel KAN schoon zijn. Dat wordt dan wel een hele dure diesel, want "automerken
hangen gigantische reinigingsfabrieken aan moderne diesels om de uitstoot nihil te maken."
Het komt dus nog, en het is er nog niet omdat die dieselmotoren er veel duurder van worden. Nou je, één dure
Mercedes heeft nu al zo'n dure motor. De dieselfabrikanten hadden deze techniek al lang op de plank liggen,
maar gebruikten 'm niet vanwege de extra kosten en hun concurrentiepositie. (In plaats van de diesel schoner
maken, sjoemelden ze liever met de software...)
Nog een quote:
"Er moet inderdaad een kanttekening worden gemaakt. Want hoewel de Duits een topscore behaalt qua uitstoot,
geraakt hij maar net over de sloot op de Energy Efficiency Index met 5.3 punten op 10. Waardoor wordt
onderstreept wat we al langer weten; hoewel moderne verbrandingsmotoren proper kunnen zijn, blijven ze wel
relatief inefficiënt vergeleken met elektromotoren."
In dit hele verhaal mis ik wel een belangrijk element: ze zijn schoner, dus minder roet. Maar stoten ze nu ook
minder CO2 uit?
Ik vind het helemaal nog niet zo duidelijk.
De Mercedes scoort een 10 maar heeft nog steeds uitstoot, want een 10 wordt al gegeven als de uitstoot de helft van de Euro6 norm is.
De vermelde wagen van Mercedes heeft volgens WLTP een Co 2 uitstoot van 132 Mg/Km
Het verbruik tevens in WLTP meetmethode is 5,1 L / 100 Km
Even vergelijken
met een Tesla 3 = ongeveer gelijke grootte
Batterij capaciteit 76 KW -------------vervuiling bij productie volgens IVL Zweden = gemiddeld 175 KG / KWh of totaal 13300 Kg Co2
Als wij er van uitgaan dat een batterij gemiddeld een leeftijd van 10 jaar bereikt is dit 1330 Kg Co2 / jaar
De gemiddelde jaarlijkse gereden Km zijn bij ons +- 16000 Km/jaar
Dus 1330 : 16000 = 83 Mg Co2/ Km
Verbuik 15,6 KW /100 Km ------------de gemiddelde Co 2 vervuiling voor de stroom produktie ligt in Europa op 711 Mg / KWh
Bijgevolg is er een Co2 uitstoot van 15,6 X 711 = 111 Mg Co 2 / Km
Samen geteld betekend dit dat je met een Tesla 3 een Co 2 uitstoot van 194 Mg / Km veroorzaakt
Indien we dan nog de transferverliezen welke bij de electriciteits overdracht van producent naar verbruiker rond de 10 % bedragen , gaan bijtellen kom je op een werkelijk totaal van 194 X 10% = 194 + 19,4 = 213, 4 Mg Co2 vervuiling per Km
Conclusie
De Diesel van Mercedes stoot 81,4 Mg Co2 minder per Km uit dan de Tesla 3
Het grootste verschil ligt hem in de plaats waar de vervuiling wordt gecreëerd , bij het rijden van de wagen , of bij de productie van batterijen & benodigde stroom.
Maar voor onze planeet maakt het niet uit waar die Co2 geloosd wordt, wel de hoeveelheid van Co 2 uitstoot is hiervoor van belang.
Dus de recentelijk geponeerde uitspraken ," dat indien we onze Co2 doelstellingen willen halen , we dringend nood hebben aan diesels !" is wel degelijk gefundeerd.
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
Maar dan bedoel je niet ONZE diesels, maar hele nieuwe en veel duurdere diesels, met een luchtreinigingsfabriek achter
de motor die net zo groot is als de motor zelf? Tenminste, dat lees ik in dat artikel...
En als die diesels qua milieu-impact vergelijkbaar zijn met elektrische auto's, waarom hebben we die diesels dan nodig?
Kunnen we niet beter verder innoveren in het maken van betere en schonere accu's, zoals LifePO en dergelijke? En
schonere energie (wind, zon, waterkracht etc.) om die accu's op te laden?
Want dan verliezen die diesels het binnen de kortste keren opnieuw.