Vraag: geeft hout op metaal geen condens?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Breg
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 07 okt 2019, 20:23

Re: Vraag: geeft hout op metaal geen condens?



Bericht door Breg »

Hi Aad, ja goeie tip! Ik denk ook dat dat verstandig is. Heb overigens een proefstukje gelijmd en ik was best wel onder de indruk van de kit.

Wat betreft de Nederkandse naam voor 'plus nut' --> volgens mij zijn het blindklinkmoeren die ik bedoel.
panda58
Berichten: 703
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 20:15

Re: Vraag: geeft hout op metaal geen condens?



Bericht door panda58 »

Of jack nuts :wink:

Gr Jan
AadenAnke
Berichten: 13126
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Vraag: geeft hout op metaal geen condens?



Bericht door AadenAnke »

Blindklinkmoeren is de juiste Nederlandse benaming. Soms in hobby setjes te koop bij Lidl/Aldi inclusief tang. Als je van plan bent je hele bus ermee te bouwen zou ik naar een iets professioneler set uitkijken. Wat polymeer kit betreft. Voor binnen hoef je niet te kijken naar UV bestendigheid. Je kan voor een 4euro de tube bij de Action All4one kopen tot bijna 20 euro van andere merken. Lees de specificaties van diverse merken. Wat betreft de lijmdikte garanderen trek op wat bak papier een aantal strengen die je laat drogen. Snij dit in kleine stukjes en duw er daarvan een paar in de lijmkit! Dat garandeert een minimale dikte.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 669
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Vraag: geeft hout op metaal geen condens?



Bericht door Dekker-Achterhoek »

AadenAnke schreef:
zo 22 dec 2019, 14:20
Wat betreft de lijmdikte garanderen trek op wat bak papier een aantal strengen die je laat drogen. Snij dit in kleine stukjes en duw er daarvan een paar in de lijmkit! Dat garandeert een minimale dikte.
Gr. Aad
Heb (voor andere toepassing, dat wel) eens op een stalen doosprofielen aluminium platen gelijmd met Polykit.
Zelfde truuk. Eerst 2 'lijntjes' van ong. 2 mm dikte kit op de doosprofielen gezet. Laten drogen en een paar uur later de ruimte er tussen met kit gevuld en de (aluminium) platen er op geklemd. Zelfs na buigen bleven de metalen op elkaar zonder los te scheuren.
Wel alles goed schoon en vooral vetvrij maken (remmen reiniger, af en toe bij de Lidl in de reclame :thumbup: ).
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51044
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vraag: geeft hout op metaal geen condens?



Bericht door Kroppie »

en ga je schuren?, dan voor het schuren ONTVETTEN want anders schuur je het eventuele vet in de ondergrond.
en als afstandhouder doen luciferhoutjes of stukjes coktail prikker, of stukjes electradraad ook goed dienst

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 669
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Vraag: geeft hout op metaal geen condens?



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Kroppie schreef:
zo 22 dec 2019, 15:23
en ga je schuren?, dan voor het schuren ONTVETTEN want anders schuur je het eventuele vet in de ondergrond.
en als afstandhouder doen luciferhoutjes of stukjes coktail prikker, of stukjes electradraad ook goed dienst
jos
Jos, cocktail prikkers !! Super tip :thumbup:
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Breg
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 07 okt 2019, 20:23

Re: Vraag: geeft hout op metaal geen condens?



Bericht door Breg »

Bij jack nuts/rivet nuts/blindklinkmoeren ben ik vooral op zoek naar eentje die in elkaar buigt en dan een 'plusje' wordt. Dan heet een 'plusnut' in het engels, dat is dus een soort blindklinkmoer. Het schijnt dat deze beter zou houden. Vooralsnog zie ik ze alleen op de amerikaanse amazon, maar als ik het in europa tegenkom dan laat ik het weten! Lijkt me wel fijn voor montage van de zwaardere dingen, in geval je ze ook gemakkelijk eruit/erin wilt kunnen plaatsen.

Maar hout lijmen en daar de panelen in schroeven (of net wat) ga ik waarschijnlijk ook doen. Dank voor de handige tips voor het lijmen van het hout, ik was er zelf niet opgekomen..
Laatst gewijzigd door Breg op wo 08 jan 2020, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Breg
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 07 okt 2019, 20:23

Re: Vraag: geeft hout op metaal geen condens?



Bericht door Breg »

En vooralsnog geeft ik dit onderwerp de volgende conclusie: als je een goede verdeelde laag lijm tussen het hout en het metaal plaatst, zodat het hout het metaal niet kan raken, dan is er niet echt sprake van hout op metaal en geeft hout op metaal geen condens :).

Dank voor alle hulp hierbij!
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Vraag: geeft hout op metaal geen condens?



Bericht door moosev »

Breg schreef:
wo 08 jan 2020, 23:45
Bij jack nuts/rivet nuts/blindklinkmoeren ben ik vooral op zoek naar eentje die in elkaar buigt en dan een 'plusje' wordt. Dan heet een 'plusnut' in het engels, dat is dus een soort blindklinkmoer.
zoek eens op "Blindklink spreidmoer"
Gebruikersavatar
knutselaartje
Berichten: 169
Lid geworden op: wo 06 mei 2015, 22:11
Locatie: Ravenswoud
Contacteer:

Re: Vraag: geeft hout op metaal geen condens?



Bericht door knutselaartje »

Tijdje dit draadje gevolgd geef ik nog even een tip: de meeste mensen denken in hout en wat daarmee mogelijk is. Uit hoofde van mijn beroep (Model en maquette bouw)gebruik ik veel geschuimde pvc plaat onder de naam Forex. Dit materiaal laat zich net zoals hout bewerken. Parkertje inschroeven idem dito. Is in diverse diktes te koop en kan dus niet rotten en is zelfs uv bestendig. Met een kunststof primer behandeld,(even licht schuren) kun je het met watergedragen verven een kleurtje geven en bovendien kun je alles aan elkaar lijmen met pvc lijm. Ik maak er bijvoorbeeld ook bloemenbakken en brievenbussen van. Heerlijk materiaal en zeker niet zwaarder dan hout. Voor voorbeelden kijk maar eens op mijn site: multischaalmodelbouw.nl
Wie het kleine niet eert, doet het grote verkeerd.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22691
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Vraag: geeft hout op metaal geen condens?



Bericht door PaulBng »

Interessant. Ik heb twee proefstukjes besteld om het materiaal te bekijken en om te zien of het met de portaalfrees te bewerken is..
Gebruikersavatar
Het-Licht
Berichten: 187
Lid geworden op: wo 16 mar 2016, 17:52

Re: Vraag: geeft hout op metaal geen condens?



Bericht door Het-Licht »

Ik heb geschuimd PVC gebruikt voor het adapterframe voor mijn 70x50 heki op de Crafter. Mooi spul, inderdaad te verlijmen met PVC lijm, maar uiteindelijk heb ik na diverse 'proef plakkies' toch gekozen voor een Polymeer constructie lijm.
CamperMike
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 11 sep 2019, 15:52

Re: Vraag: geeft hout op metaal geen condens?



Bericht door CamperMike »

Het-Licht Bedoel je voor de buitenkant op je dak? Ben er ook mee bezig en vind de bestaande adapterframes wel erg duur.

Verstuurd vanaf mijn LG-H930 met Tapatalk


Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22691
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Vraag: geeft hout op metaal geen condens?



Bericht door PaulBng »

@Het-Licht hoe heb je het profiel gemaakt? Met de hand, of?
Plaats reactie