feedback elektra schema
- ThomasJumperHendriks
- Berichten: 223
- Lid geworden op: di 07 nov 2017, 18:31
feedback elektra schema
Ik heb een schema gemaakt voor mijn zelfbouw project waar ik een draadje heb aangemaakt bij zelfbouw.
Ik zou graag feedback willen op bijgevoegd schema. Ik snap nog niet alles.
Alvast wat vragen van mijn kant
1. Hoe bereken ik de ampere van de zekeringen(zie gele blokjes)?
2. Ik heb zekeringen ingetekend(die gele blokjes), zitten ze op de juiste plaats en missen er plekken waar er één moet komen?
3. Ik heb 2 werkschakelaars ingetekend, na de MPPT en voor de battery protect, zijn dat de juiste plekken?
4. gebruikt men ANS of ANL zekeringen en zekering houders?
Alvast enorm bedankt voor de moeite.
Groet Thomas
Re: feedback elektra schema
Ziet er op zich goed uit. De zekeringen bij de accu zo dicht mogelijk bij de polen zetten, zodat er zo min mogelijk lengte onbeschermde draad is.
De Victron Battery Protect kun je ook remote met een klein schakelaartje bedienen, dat scheelt een zware schakelaaar (zie manual). Ik zou ook een schakelaar in de leiding van zonnepaneel naar regelaar zetten, het is van belang in welke volgorde je de panelen en regelaar aan/afschakelt (aan: eerst regelaar op de accu, dan panelen op de regelaar. Uit in omgekeerde volgorde. Dit i.v.m. zelfinstellende voltage regelaar).
De leiding tussen omvormer en battery protect zou ik een stapje hoger nemen, 10 mm2, de omvormer is 700W piekvermogen, dat is 58A bij 12V.
En ik zie geen zekering in de verbinding tussen de Victron Blue Smart lader en de hh accu?
En waarom een zekering in de min van de solar regelaar?
De Victron Battery Protect kun je ook remote met een klein schakelaartje bedienen, dat scheelt een zware schakelaaar (zie manual). Ik zou ook een schakelaar in de leiding van zonnepaneel naar regelaar zetten, het is van belang in welke volgorde je de panelen en regelaar aan/afschakelt (aan: eerst regelaar op de accu, dan panelen op de regelaar. Uit in omgekeerde volgorde. Dit i.v.m. zelfinstellende voltage regelaar).
De leiding tussen omvormer en battery protect zou ik een stapje hoger nemen, 10 mm2, de omvormer is 700W piekvermogen, dat is 58A bij 12V.
En ik zie geen zekering in de verbinding tussen de Victron Blue Smart lader en de hh accu?
En waarom een zekering in de min van de solar regelaar?
Re: feedback elektra schema
Wat losse opmerkingen.
De solar regelaar is te krap bemeten, op een 75/10 wordt aangegeven 145 watt.
De lader is ook erg krap, uitgegaan van minimaal 10% van de accu capaciteit zou dat 15 Amp. zijn
Bij de door jou aangegeven zekeringen zit volgens mij geen verschil.
Zekering waardes, kijk eens hier
De zekeringen naar de cyrix zou ik op 100 Amp. houden.
De solar regelaar is te krap bemeten, op een 75/10 wordt aangegeven 145 watt.
De lader is ook erg krap, uitgegaan van minimaal 10% van de accu capaciteit zou dat 15 Amp. zijn
Bij de door jou aangegeven zekeringen zit volgens mij geen verschil.
Zekering waardes, kijk eens hier
De zekeringen naar de cyrix zou ik op 100 Amp. houden.
feedback elektra schema
Overigens een ivt met een omvormer van 375 va die je continu met 300 watt mag belasten..
Is het dan niet handiger om op die omvormer twee of drie stopcontacten te maken ipv die stroom in het 230 circuit in te voeren.
Is het dan niet handiger om op die omvormer twee of drie stopcontacten te maken ipv die stroom in het 230 circuit in te voeren.
- ThomasJumperHendriks
- Berichten: 223
- Lid geworden op: di 07 nov 2017, 18:31
Re: feedback elektra schema
Dank voor de reactie, moet ik dan automaat ampere aanhouden of zekering ampere aanhouden?myway schreef: ↑ma 02 dec 2019, 21:50Wat losse opmerkingen.
De solar regelaar is te krap bemeten, op een 75/10 wordt aangegeven 145 watt.
De lader is ook erg krap, uitgegaan van minimaal 10% van de accu capaciteit zou dat 15 Amp. zijn
Bij de door jou aangegeven zekeringen zit volgens mij geen verschil.
Zekering waardes, kijk eens hier
De zekeringen naar de cyrix zou ik op 100 Amp. houden.
- ThomasJumperHendriks
- Berichten: 223
- Lid geworden op: di 07 nov 2017, 18:31
Re: feedback elektra schema
Het geel/groen draadje aan de massa van de wagen, maar omdat te doen zijn de meningen over verdeeld.
Gebruik je een zekeringautomaat dan de linker kolom aanhouden, bij andere zekeringen de rechterkolom.
Gebruik je een zekeringautomaat dan de linker kolom aanhouden, bij andere zekeringen de rechterkolom.
- ThomasJumperHendriks
- Berichten: 223
- Lid geworden op: di 07 nov 2017, 18:31
- ThomasJumperHendriks
- Berichten: 223
- Lid geworden op: di 07 nov 2017, 18:31
Re: feedback elektra schema
Bijgevoegd mijn aangepaste schema.
Volgens mij kom ik zo in de buurt van een veilig schema toch?
Zitten er overal voldoende zekeringen nu?
Verder kreeg ik nog feedback op de dikte van het draad van de omvormer naar de HH accu, maar de fabrikant schijft deze dikte voor icm de lenget ven het draad van 1 meter, dus dat laat ik zo.
Volgens mij kom ik zo in de buurt van een veilig schema toch?
Zitten er overal voldoende zekeringen nu?
Verder kreeg ik nog feedback op de dikte van het draad van de omvormer naar de HH accu, maar de fabrikant schijft deze dikte voor icm de lenget ven het draad van 1 meter, dus dat laat ik zo.
- Bijlagen
-
- schema elektra 2.0.jpg (73.79 KiB) 890 keer bekeken
Re: feedback elektra schema
Ik mis een aardlek/zekering achter de 4 stuks 220V stopcontacten.
En aan de paal kant, is dat een combinatie automaat? Dan is 16A meer dan genoeg. Eingelijk wil je selectief te werk gaan en zou dat nog lager moeten zijn.
Roelof
En aan de paal kant, is dat een combinatie automaat? Dan is 16A meer dan genoeg. Eingelijk wil je selectief te werk gaan en zou dat nog lager moeten zijn.
Roelof
Bouwverslag via Instagram:
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
Re: feedback elektra schema
Waarom nog een aardlek/zekering achter die 4 wandcontactdozen?
Een zekering bij die aardlek direct na de wandinvoer is volgens mij toch voldoende? Dus bij die aardlek hoort nog een zekering of het moet al een combi zijn.
Een zekering bij die aardlek direct na de wandinvoer is volgens mij toch voldoende? Dus bij die aardlek hoort nog een zekering of het moet al een combi zijn.
- ThomasJumperHendriks
- Berichten: 223
- Lid geworden op: di 07 nov 2017, 18:31
Re: feedback elektra schema
Ik heb nu enkel een aardlek. geen zekering. Lijkt mij ook dat die dan idd naast de aardlek moet komen. 16 A gebruikelijk dus?
Re: feedback elektra schema
Aan je naam te zien gaat het om een Citroën Jumper. Die heeft enkele af fabriek aangelegde massapunten, waarmee je de min van de huishoudaccu en de zonnepanelen op het chassis aan kunt sluiten. Ze zitten achter de treeplank rechts en op de chassisbalk voor en achter het linkerachterwiel.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)