Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd



Bericht door Peter LMC »

[quote=Kampeermark post_id=1878368 time=1576607822 user_id=4557
Mijn ervaring is dat als je ze amper gebruikt deze lang mee gaan.
[/quote]

ja dat is overal mee. Zelfs met mijn fles afwasmiddel. :-B
CamperMike
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 11 sep 2019, 15:52

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door CamperMike »

Kampeermark schreef:Slim om het met deze flesjes te doen. Mijn ervaring is dat als je ze amper gebruikt deze lang mee gaan.

Een andere vraag, jullie gebruiken pvc plak tegels. Nu kan ik deze alleen vinden waarbij staat: niet geschikt voor temperaturen boven de 28 graden. Hebben jullie speciale gehaald?

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
Precies dat van de pvc was mij ook opgevallen. Ik denk aan pvc zonder plakken, klikken zeg maar. Dit komt vast te zitten door de meubels erdoor te schroeven. Of dit de beste oplossing is qua waterdichtheid vraag ik me nog een beetje af.

Verstuurd vanaf mijn LG-H930 met Tapatalk

JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Wij hebben geen PVC plaktegels gebruikt, meer een soort kliklaminaat van PVC. Merk kan ik straks opzoeken. We hebben de vloer redelijk zwevend gelegd. Redelijk zwevend want het zijn steeds kleine oppervlaktes.
Laatst gewijzigd door JTG op wo 18 dec 2019, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd



Bericht door Hoofdnoorman »

Kampeermark schreef:
di 17 dec 2019, 19:37
Slim om het met deze flesjes te doen. Mijn ervaring is dat als je ze amper gebruikt deze lang mee gaan.

Een andere vraag, jullie gebruiken pvc plak tegels. Nu kan ik deze alleen vinden waarbij staat: niet geschikt voor temperaturen boven de 28 graden. Hebben jullie speciale gehaald?

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
Een forumlid heeft ze in zijn camper geplakt, weliswaar stroken en geen tegels. Na 1 seizoen waren ze opgekruld en losgelaten. Maar goed, ook in de lijmkwaliteit zal wel verschil zitten.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Tja, verschillende materialen, verschillende krimp/uitzet. Ik denk dat de temperatuurverschillen in een bus ook wat groter zijn dan een gemiddeld woonhuis.... maar goed. Onze vloer kan, zij het beperkt, door de ruim geboorde schroefgaten bewegen. (Als de schroef 3mm diameter is, is het gat door de vloer zeg maar 6mm.)
Ik zou merk nog even opzoeken: Flexxfloors Click in de smaak Basic Forest, TüV gecertificeerd (grappig) en tot maximaal 28 graden C. (de maximale temperatuur van de vloerverwarming.)
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Oei, er zijn zoveel updates dat ik moeite heb om een en ander chronologisch op te schrijven;

Net voor de kerstdagen was de ombouwkeuring ingepland bij de RDW en hebben we logischerwijs vooral even tijd besteed aan de verplichte zaken voor die keuring; dus een kraan aangesloten, de ondersteuning voor de beide bedden afgemaakt, de gordelbok goed vast gezet, het 2-zits bankje erop gemonteerd, een afsluitbaar kastje geknutseld etc. etc.

Best nog veel werk en spontaan een weekend minder wegens een vreemde 2 dagen durende 'griep'. (vreemd daar griep volgens mij altijd 7 dagen duurt bij mannen :wink: ). Afijn de avond voor de keuring de bus uit de loods gereden en thuis voor de deur neergezet want we waren als eerste aan de beurt bij de vestiging in Roosendaal. Dit werd bevestigd door het nog dichte hek (we waren iets te vroeg natuurlijk) en de bonnetjes automaat welke ons keurig nummer 1 gaf voor de dag :-B

De keuring zelf was zo voor elkaar, er werd onder de motorkap gekeken, in de wielkasten :eh: , de verplichte onderdelen werden gecheckt en alles was eigenlijk wel in orde. Maar, zoals verwacht, gaf de gordelbok een probleem; Die zitplaatsen kon de keurmeester niet op kenteken erbij geven daar gaat een andere afdeling over bij de RDW. Dit was eigenlijk helemaal conform onze verwachting. Het idee was om de bus eerst 'om' te keuren en dan later de additionele zitplaatsen erbij te regelen middels een keuring op locatie.
Echter, en dat was wel nieuw voor ons, de hele omkeuring werd op een soort pauze gezet in afwachting van antwoord van de afdeling VRT.
Onze keurmeester heeft foto's gemaakt van de constructie en zou die aan het dossier toevoegen.

Uiteindelijk zijn we dus naar huis gereden zoals we gekomen waren; met een bestelbus.

Thuis natuurlijk direct de aanvraag gedaan richting VRT maar het is best spannend zo hoe dit nu verder gaat en de feestdagen helpen hier nu even niet om het snel voor elkaar te hebben. Even afwachten dus, zodra er nieuws is melden we het.
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door NoStress »

Hopelijk gaat de rest van het keuren, na oud & nieuw... verder zonder vertragingen.
Aan je afwerking kan het niet liggen, vind dat je het super mooi en netjes bouwt :bow:
Ik ben benieuwd naar het vervolg, blijf je verslag nou volgen :thumbup:
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door marjasjaak »

Tja, wat moet je in de wielkasten zoeken als keurmeester. :-B
Het chassisnummer zit binnen op het spatbord achter een plastic plaatje.
Nu nog de laatste hobbel, de goedkeuring van het gordelblok.
Hoop dat dit vlot gaat.
Aan het bankje kan het niet liggen. :D
Gebruikersavatar
Het-Licht
Berichten: 187
Lid geworden op: wo 16 mar 2016, 17:52

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door Het-Licht »

Ben benieuwd hoe het gaat lopen met die VRT keuring!

Verstuurd vanaf mijn G8341 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door Peter LMC »

marjasjaak schreef:
za 28 dec 2019, 15:35
Tja, wat moet je in de wielkasten zoeken als keurmeester. :-B
Het chassisnummer zit binnen op het spatbord achter een plastic plaatje.

Dit omdat de chassisnummers dikwijls ingeslagen zijn in het chassis.
Dit is bij vele voertuigen rv in de wielkast.
Normaal dat de keurmeester daar gaat zoeken.
En niet op een of andere plastic of metalen plaatje wat verwijderbaar is.
Of linksboven achter de voorruit op het dashbord ofzo.
Goed bezig, deze keurmeester. :thumbup:
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door marjasjaak »

Wat ik al schreef, zit bij ons achter een plastic plaatje. Bij de rechter instap op het chassis. Je haalt het plastic plaatje los en dan zie je chassisnummer zitten, ingestansd in het chassis.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Ja bij ons net zo ;-)

Volgende beslissing; banden

Ik heb (denk ik) mooie banden gevonden; Continental VanContact Camper 225/75 R16CP 118R 10PR
De huidige banden zijn Continental 215/75 R16C 116R
Onze Ducato (heavy) uit 2018 wordt met beide maten geleverd en op dezelfde velg, dus passen zal het wel op de 6Jx16 ET68 stalen velg.
Maar... welk TPMS systeem (als er al een op zit) zit er nu op? Ik kan er weinig tot niets over terugvinden, enige wat ik zie is een lampje op het dashboard wat aan kan. Ik dacht slim te zijn en te testen door wat lucht uit een band te laten lopen. Het lampje gaat niet aan. Dit kan volgens mij 3 dingen betekenen;
1; er is geen systeem en het lampje zit er, zoals zoveel dingen, op voor als er wel een systeem gemonteerd is
2; er is een systeem maar dat werkt op basis van afrol lengte/omloop en detecteert dus pas bij rijden (kan de andere bandmaat hier dan voor problemen zorgen?)
3; er is een systeem maar dat werkt nog op een andere manier.

Morgen maar eens proberen wat informatie in te winnen via Fiat, mochten er in de tussentijd mensen zijn die het weten dan graag ;-)
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door DJSmiley »

Die Vancontacts zijn geloof ik zomerbanden.

Als je de bus alleen in de zomer gebruikt, prima. Maar als je ook naar de sneeuw wilt (of in de winterperiode Duitsland in) dan zijn all-seasons denk ik een betere keus, of je moet willen (/kunnen) wisselen.

Zelf neig ik tzt naar de CrossClimate Agilis banden. Die voldoen in alle gebieden.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Nee de VanContacts Camper zijn ook 4 season met 3PMSF symbolen :-B
Plaats reactie