Overgewicht campers/caravans

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door isoplus »

Het antwoord staat al in je vraag, het is ook niet belangrijk.
Je mag gewoon je camper voor een B-rijbewijs niet zwaarder beladen als 3500 kg totaal gewicht, dus als je aangehouden wordt voor wegen blijft alles en iedereen in de auto, ook oma en de parkiet, dan weegt de koddebeier het totaal op een of andere manier, zit je boven de 3500kg heb je recht op een gesprek. :thumbup:
Makkelijker wordt het niet en moeilijker ook niet, als je even hier de zoekfunctie gebruikt heb je minstens voor 1 uur leeswerk en dan zie ik het nog positief. :wink:
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door jurgenc »

Leeg gewicht = massa rijklaar - 100 kg (een theoretisch gewicht dat genomen wordt voor de bestuurder en brandstof).
Leeg gewicht = het voertuig zonder brandstof en berijder, dient voor de het bepalen van de motorrijtuigenbelasting.


Indien je ervan uit gaat dat jouw volgende uitspraak correct is,
Ik bedoel, je hebt max gewicht en leeg gewicht en het verschil is wat je mag meenemen rekening houdende met de asdruk
, dan overschat je het laadvermogen van je voertuig met minstens 100 kg, m.a.w. In de praktijk zal het laadvermogen vermoedelijk nog kleiner zijn (extra accessoires).
Wat telt, is hoe zwaar het voertuig weegt als iedereen erin zit en je alles mee hebt wat je mee wil nemen.
Laatst gewijzigd door jurgenc op wo 28 aug 2019, 14:02, 2 keer totaal gewijzigd.
H20
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door Peter LMC »

Moeilijker wordt het wel een beetje.
Je wordt gewogen per wiel/as.
Als deze gegevens boven de maximale asdruk, van de as, komen zit je ook fout.
Zelfs al ben je totaal nog beneden de 3500 kg.
Maar dan mag je wel je spullen verladen om een goede asdruk te realiseren.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door Kroppie »

itisiagain668 schreef:
wo 28 aug 2019, 12:03
Kan iemand mj het nut van de "massa rijklaar" uitleggen?

Volgens RDW
Dit is de massa van het voertuig in bedrijfsklare (en onbeladen) toestand, inclusief koelvloeistof, smeermiddelen, brandstof (90% gevuld), reservewiel voor zover gemonteerd door de fabrikant, eventueel gereedschap en de bestuurder.

Ik bedoel, je hebt max gewicht en leeg gewicht en het verschil is wat je mag meenemen rekening houdende met de asdruk
wat wordt er gedaam met het massa rijklaar gewicht?
heeft geen enkel nut , misschien alleen voor de rdw, maar voor de camperaar van nul en generlei waarde die gewichts aanduiding.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door isoplus »

De massa rijklaar is bedoeld voor de belastingheffer en is waarschijnlijk ontstaan omdat de camperfabrikant het gewicht van de campers opgeeft/ opgaf zonder extra zaken. De belastingheffer zal zich op het standpunt gesteld hebben dat een lege camper niet een rijklare camper is, verder zoals Jos al meldde helemaal niet van belang.
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op di 31 okt 2023, 2:39, 1 keer totaal gewijzigd.
itisiagain668
Berichten: 5
Lid geworden op: do 08 aug 2019, 9:57

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door itisiagain668 »

Dank jullie wel, had een camper op het oog, maar ledig gewicht, 2956kg, rijklaar gewicht dus 3056 en max gewicht 3500 kg
betekend voor mij (totaal 4 personen) dat ik nog even verder moet zoeken.
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1844
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door Japie »

Sommige LMC zoals de 662 hebben een leeggewicht van 2500 kg.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door Kroppie »

en daarom nogmaals ZELF WEGEN, dan weet je of je wat thuis moet laten, of dat je nog wat mee mag nemen.
ga NIET/NOOIT uit van papiertjes/folders of toezeggingen van verkopers.(komende beurzen!!)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door jurgenc »

itisiagain668 schreef:
wo 28 aug 2019, 15:49
Dank jullie wel, had een camper op het oog, maar ledig gewicht, 2956kg, rijklaar gewicht dus 3056 en max gewicht 3500 kg
betekend voor mij (totaal 4 personen) dat ik nog even verder moet zoeken.
Als je die camper zou laten wegen, stel je meer dan vermoedelijk vast dat opties zoals de luifel, zonnepaneel ... niet werden meegeteld/meegewogen en de camper dus zwaarder weegt.
H20
Gebruikersavatar
sabrev45
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 29 aug 2004, 20:49

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door sabrev45 »

In het kader van deze discussie ben ik op zoek naar camper eigenaren die een ducato 230 chassis 14 hebben vanaf bjr 95 tm 2002 en waar op het kenteken een max gewicht wordt vermeld van 3400kg of 3500kg.
Ik weet dat een keer uitvoeren en invoeren ook een optie is voor verhoging van het max gewicht maar ik ben gewend om tegen de stroom in te zwemmen en wil het toch anders proberen.
Ik kreeg namelijk van de RDW te horen dat als ik kon aantonen met kenteken of kentekens dat er meer met een hoger max gewicht, dus niet boven de 3500kg, rondrijden in nederland het een stuk makkelijker wordt om het een en ander aangepast te krijgen.

mvg Jan
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door Cee Pee »

Onze vorige camper was een Dethleffs H5940 uit 2001 op een Ducato 14 met een TTM en MTM van 3490kg
Het kenteken was 50-BG-KF maar als ik die bij de rdw invoer krijg ik de melding Er zijn geen gegevens gevonden voor het ingevulde kenteken 50BGKF.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
sabrev45
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 29 aug 2004, 20:49

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door sabrev45 »

Dankjewel Cor,

Wellicht dat ze er bij de rdw nog wat mee kunnen :)
Dat helpt in ieder geval
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door Cee Pee »

Dit was het chassisnummer ZFA23000006074840
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Plaats reactie