Klapraam plaatsen: ik wil wel maar ik durf niet zo goed...

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Gatochweg
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 25 aug 2019, 10:56

Re: Klapraam plaatsen: ik wil wel maar ik durf niet zo goed...



Bericht door Gatochweg »

Het probleem met 'officiële' antwoorden ervaar ik regelmatig als niet zo heel bemoedigend. "Kan niet zomaar" hoor je dan. En de oplossing ligt dan vaak bij hen, zij kunnen het wel professioneel doen. Maar ze hebben het wel heel druk. Enz, enz.

Maar met een 'aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid' denk ik niet dat ik daar kabels of andere obstakels ga tegenkomen. Het lijkt een loos stukje wand. Dat ik wat terughoudend ben komt vooral door de onomkeerbaarheid als de eerste zaagsnede erin zit.
Laatst gewijzigd door Gatochweg op za 12 okt 2019, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Klapraam plaatsen: ik wil wel maar ik durf niet zo goed...



Bericht door pwhooftman »

Voor verzwakking van de buitenwand hoef je niet zo bang te zijn; er zijn legio campers met daar een raam. Ook zullen er geen verstevigingsbalkjes of draden in de wand ter plekke lopen.

Maar,

- als je in de buitenwand de uitsparing voor het raamkozijn zaagt, dan is de rand van het gat niet stevig want dat is dan plaat op piepschuim op plaat. Ramen die er vanaf fabriek ingezet zijn hebben een houten kader in de wand, opdat het kozijn en de sluitingen goed vastgeniet of vastgeschroefd kan worden. Je zult dus nadat je het gat gemaakt hebt, een goot tussen binnenwand en buitenwand leeg moeten schrapen zodat je er houten latten in kan lijmen.
- je tekent een groen kader wat breder lijkt dan de staanders in het interieur. Dat zal niet gaan, die staanders zijn dragende delen, dus je raam moet qua breedte daarbinnen blijven. Je zult waarschijnlijk op een smal hoog raam uitkomen (smaller dan het hoog is).
- en wat me het meest lastig lijkt: de wand boven het rode kussen is zeer waarschijnlijk een extra wandje, met ruimte tussen dat paneel en de binnenkant van de buitenwand. Ik zou niet goed weten hoe je dat mooi afwerkt, want het raam van Willemsen zal netjes aansluiten op de binnenwand van de camperwand, niet op het extra achterwandje boven de zitting. (ik hoop dat ik het begrijpelijk uitleg)

En o ja, je zult een andere deurvanger voor je camperdeur moeten bedenken, vermoed ik.
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Klapraam plaatsen: ik wil wel maar ik durf niet zo goed...



Bericht door camilo »

Die 350 euro vind ik heel schappelijk, je legt al het werk, het materiaal én de verantwoordelijkheid bij de dealer. Mijn dealer vroeg alleen al voor het plaatsen van twee extra ramen zo'n 1500 euro en daar kwam de prijs van de ramen nog bij. Ik heb het toen maar zelf gedaan, de eerste keer nam ik daar een ochtend voor, de tweede, dankzij de opgedane ervaring, in iets meer dan een uur. Kijk even naar het topic "raam plaatsen" voor wat adviezen.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Klapraam plaatsen: ik wil wel maar ik durf niet zo goed...



Bericht door iSonic »

Wij hadden met de caravan ook zo'n raam naast de deur. Is erg onhandig. Als je de deur open doet met het raam open: boem..... En de tweede wet van Murphy stelt: als iets fout kan gaan zal het een keer fout gaan.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Klapraam plaatsen: ik wil wel maar ik durf niet zo goed...



Bericht door appellover »

Vandaar dat het mij van de fabriek uit vastgemaakt is.
Zou ook grote miskleun zijn als dat raam open kan.

Gr.
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Gatochweg
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 25 aug 2019, 10:56

Re: Klapraam plaatsen: ik wil wel maar ik durf niet zo goed...



Bericht door Gatochweg »

Bedankt voor de laatste reactie weer. Even wat reacties daarop:
@pwhooftman, bedankt voor de aanwijzing m.b.t. het houten kader wat tussen de wanden in geplaatst moet gaan worden. Ik ben me ervan bewust dat dit waarschijnlijk nodig zal zijn. Hoewel ik in een andere draadje hier op CF las dat het door de samenstelling van de wanden van Hymers niet nodig zou zijn, maar dat ga ik zien. Verder was het groen getekende kader vooral als grove indicatie bedoeld van de plaats voor het nieuwe raam. Je opmerking m.b.t. het 'voorzetwandje' is ook begrijpelijk. Dat lijkt inderdaad zo, maar het is toch de echte binnenwand zelf. Bij de deur rechts van het raam kan ik ongeveer de totale dikte wand wand nagaan. Ik schat die op 35 mm. De ruimte tussen de houten spanten of dragers is 68 cm breedte. Die grote witte kabelgoot rechts vind ik jammer. Ik ga kijken of ik die compacter kan krijgen, want op deze manier gaat het toch enkele centimeters ten koste van de breedte van het nieuwe raam. Ik heb bij het bestaande raam er tegenover gezien dat ik minimaal een rand van 35 mm rondom het gezaagde gat nodig heb waarop ik de horren en verduistering kwijt kan en de randen van het raam zelf natuurlijk. Ik zou dus graag een gatmaat hebben van 50 cm hoog (zelfde als het raam er tegenover) en 60 cm breed.

@camilo, je schreef: "Die 350 euro vind ik heel schappelijk, je legt al het werk, het materiaal én de verantwoordelijkheid bij de dealer." Daarin lees ik dat je er vanuit gaat dat Willemsen de inbouw zou doen? Maar dat is niet het geval. Die 350 euro is de prijs voor alleen levering van het raam. En bedankt voor je leestip naar jouw topic met hetzelfde onderwerp. Ik gat het lezen!

@iSonic, ik heb inmiddels een prijs opgevraagd voor een vast raam i.p.v. een klapraam. Eerder in dit topic heb ik al aangegeven waarom ik aanvankelijk een klapraam wilde.
Laatst gewijzigd door Gatochweg op zo 13 okt 2019, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Klapraam plaatsen: ik wil wel maar ik durf niet zo goed...



Bericht door appellover »

Is niet zeker dat vast raam wel leverbaar is .Zoals je op foto kan zien is onderzijde met handels en is ook een hor aanwezig .
Niet nodig natuurlijk ,denk dat als er vast raam ( zonder hor) leverbaar is de fabriek ( Trigano) dat wel monteert.
Maar ook mogelijk dat vast raam duurder is omdat het afwijkt van al de andere.

Met vriendelijke groet
Ron

Afbeelding


Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Challenger Genesis 388 eb 2016
Hymerferry
Berichten: 712
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47

Re: Klapraam plaatsen: ik wil wel maar ik durf niet zo goed...



Bericht door Hymerferry »

ik heb in ons nieuwe casco ook dit bankje met daarboven een raam, maten bijna vergelijkbaar. Ik heb daar een schuifraam in 60 bij 60 (Seitz S4) voor gekocht kun je toch wat ventileren. In prijs bij deze kleinere maten is dat niet veel duurder en ik heb daar ook een 350 euro voor het raam voor betaald.
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Klapraam plaatsen: ik wil wel maar ik durf niet zo goed...



Bericht door Gino608D »

Als het alleen om de dode hoek zou gaan dan zou je over een camera na kunnen denken.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Gatochweg
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 25 aug 2019, 10:56

Re: Klapraam plaatsen: ik wil wel maar ik durf niet zo goed...



Bericht door Gatochweg »

Nou, het raam is besteld. Ik ga toch voor een gewoon klapraam zoals alle andere ramen in mijn camper. De reden is dat een vast raam er anders uitziet als de andere ramen, en bovendien kan Willemsen die alleen leveren voor wanddiktes tot max. 30 mm. En ik ben bang dat de wanddikte van mijn camper iets meer is. Verder had een schuifraam gekund, maar ook die ziet er heel anders uit (ook van buiten) en heeft alleen heldere tint glas. Tenslotte stelde Willemsen het idee voor wat @appellover heeft waarbij je klapraam met blokjes vastzet. Toch vind ik het niet handig dat een raam wat open kan, niet open kan. Ook i.v.m. schoonmaken tussen van de randen tussen het glas.

Als ik het raam heb zal ik wat foto's plaatsen van de inbouw ervan.
Gebruikersavatar
Gatochweg
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 25 aug 2019, 10:56

Re: Klapraam plaatsen: ik wil wel maar ik durf niet zo goed...



Bericht door Gatochweg »

Het nieuwe raam is aangekomen maar de kleur ervan verschilt erg veel van de overige (zie foto). Teveel. Ook blijkt nu dat er nog aardig wat kosten bijkomen bij die 350 euro voor het raam. De inbouwrand zit er nog niet bij en de uithouders en klemmen etc.

Al met al twee tegenvallers waardoor dit wordt hem voor nu niet wordt.

raam.jpeg
raam.jpeg (136.45 KiB) 495 keer bekeken
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Klapraam plaatsen: ik wil wel maar ik durf niet zo goed...



Bericht door Transitje »

Je kunt toch gewoon een origineel raam plaatsen en dit dichtkitten zodat het niet van de andere ramen is te onderscheiden en je dus niet het risico loopt dat het raam open staat als de deur wordt geopend.
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Klapraam plaatsen: ik wil wel maar ik durf niet zo goed...



Bericht door hathi »

Nu ,ik vind het geen tegenvaller,maar een meevaller,en wel,omdat daar mss een klein raampje ( wc) geplaatst kan worden,maar zeker niet groter,(zoals jij wil) kijk maar naar de door jouw geplaatste foto,wie plaatst er nu een raam welke niet open kan, en weer verduisterd word,als de deur open staat ?
Hans
Gebruikersavatar
Gatochweg
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 25 aug 2019, 10:56

Re: Klapraam plaatsen: ik wil wel maar ik durf niet zo goed...



Bericht door Gatochweg »

Afgelopen voorjaar toen ik wat meer tijd had de klus toch maar aangepakt. Ik heb het vastgelegd in een videoverslag en die wil ik hier graag delen. "Ter leringhe ende vermaeck" zullen we maar zeggen: https://youtu.be/vhY9sY6Tvag

Schermafbeelding 2021-09-12 om 20.02.32.png
Schermafbeelding 2021-09-12 om 20.02.32.png (786.24 KiB) 199 keer bekeken
Plaats reactie