Globecar Campscout en rugpijn ...

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Globecar Campscout en rugpijn ...



Bericht door henk en lila »

En .. bijna vergeten: ik rijd 95% van mijn kilometers op de cruise-control.
Niet een urenlang gestrekt rechterbeen krampachtig balancerend op het lichtgangige gaspedaal.
Maar beide voeten plat op de vloer, rechtop zittend met de onderrug stevig tegen de lendesteun. Om de zoveel kilometer even weer naar achteren "wriggelen" op de zitting en soms lekker met de benen op de tenen wippend de bloedsomloop op peil houden.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Globecar Campscout en rugpijn ...



Bericht door AadenAnke »

Heb ooit een bedrijfsbezoek aan Savas gemaakt vanuit mijn OR werk bij toen Arriva. Kreeg er een tip die ik jullie niet wil onthouden. Probeer elke 10 minuten even los van de rugleuning en dan al je spieren een keer of 5 aan te spannen 2 aan gespannen houden en weer los 5 tellen ontspannen en weer aanspannen. Klinkt lullig maar ik zat al 30 jaar beroepsmatig achter het stuur en het helpt nu zeker al 10 jaar

Gr. Aad
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Globecar Campscout en rugpijn ...



Bericht door gjvonk »

Grappig om de aanvullende tips te lezen over actief en rechtop zitten en het cruisecontrol gebruik; ik doe dat n.l. zelf onbewust ook al jaren, niet wetend dat dat kennelijk ook van invloed is.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: Globecar Campscout en rugpijn ...



Bericht door Leonardus66 »

Toen ik de camper nieuw kocht in 2015 wist ik dat het rijcomfort niet vergelijkbaar zou zijn met mijn Volvo S80 maar het bleek dermate oncomfortabel dat ik onderweg vaak moest stoppen om mij zwakke rug weer enige rust te geven. Ik heb de oplossing niet in de stoel gezocht maar in het veersysteem van de camper . Niet alle rugpijn is hetzelfde dus mijn oplossing hoeft zeker niet voor iedereen te gelden maar mijn rugpijn kwam niet zozeer van de zithouding maar veel meer van het stoten en bonken onderweg. Een belangrijk deel van de oplossing heb ik in ieder geval gevonden in het aanpassen van het veersysteem van de camper . Echt comfortabel zal het niet worden , het is tenslotte een bestelauto , maar mijn probleem is aanzienlijk verminderd door het vervangen van schokdempers door de speciale (FSD) schokdempers en aanbrengen van hulpveren door Carsupport ( nee, ik heb daar geen aandelen) . Het lost het probleem zeker niet helemaal op maar Zuid Spanje kan ik nu weer bereiken zonder weken met rugpijn. Misschien toch goed om deze mogelijkheid niet uit te sluiten
Globecar Campscout 2015
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Globecar Campscout en rugpijn ...



Bericht door gjvonk »

Zou je denken dat het veersysteem zo'n grote rol speelt? We hebben voor en achter ook Carsupport (respectievelijk) langere voor- en extra hulpveren. Het rijcomfort is daardoor inderdaad enorm toegenomen, maar ik heb niet direct de link met rugklachten.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: Globecar Campscout en rugpijn ...



Bericht door Leonardus66 »

Voor mij heeft het veel geholpen. Wat ik al aangaf, ik kon zuid Spanje niet bereiken zonder een langere periode van rugklachten. Dat probleem is bij mij aanzienlijk afgenomen. Waarschijnlijk zal dit niet voor iedereen zo positief uitwerken maar onderschat de invloed van het stoten van de camper op de rug niet. Overigens gaat het bij mij niet alleen over hulpveren maar met name de combinatie met FSD schokbrekers . Dit gaf een zodanige verbetering dat ik weer met plezier achter het stuur van mijn camper kan kruipen. Ik weet natuurlijk niet wat de verbetering zou zijn als ik alleen de hulpveren had laten plaatsen.
Globecar Campscout 2015
Zijspan
Berichten: 2574
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Globecar Campscout en rugpijn ...



Bericht door Zijspan »

Je kan ook een stoel kopen met vering in, mijn stoel heb ik te koop aangeboden hier, daar kan je een stoelvoet bij kopen bij Ravas in Zaltbommel die veert en instelbaar is.
De vering van je camper aanpassen kost veel euro, een complete stoel met vering is ook niet echt goedkoop.
Het zijn zomaar voorbeelden van hoe het kan, de keuze licht bij jezelf.

Ik zag bij Ravas in Zaltbommel een andere naam op de gevel staan toen ik daar voorbij reed, BE saeting ? Of zo ik reed niet met de camper maar reed er langs voor mijn werk daar over de A2
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31860
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Globecar Campscout en rugpijn ...



Bericht door Bob Diesel »

Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Globecar Campscout en rugpijn ...



Bericht door AadenAnke »

De naam was Savas. Sinds een jaar of 2 inderdaad BE Saeting andere naam zelfde bedrijf

Gr. Aad
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1107
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Globecar Campscout en rugpijn ...



Bericht door WiSpi »

Hierbij enkele website voor tips stellen stoel in een bus:
https://isri.nl/wp-content/uploads/2015 ... zit_zo.pdf
http://www.ergonomiesite.be/bestuurders ... achtwagen/

Ik ga er ook eens mee aan de gang. Vindt het altijd wel lastig stoelen te stellen.
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Globecar Campscout en rugpijn ...



Bericht door gjvonk »

Ja een autostoel goed instellen is altijd lastig.

Een belangrijk punt om niet over het hoofd te zien: een camper is in principe een bedrijfsauto/lichte vrachtwagen. De hele lay-out van de bestuurders positie is volledig afwijkend van een personenauto. De basis zitpositie is dus ook echt anders ontworpen: rechter op, dichter naar het stuur, hoger ten opzichte van de pedalen, horizontaal gezien dichterbij.

Het is bijna vergelijkbaar met het verschil tussen een bank en een eetkamer stoel.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Globecar Campscout en rugpijn ...



Bericht door AadenAnke »

Waarbij ik vaak het gevoel heb dat de stoel in de bus en in de camper actiever maar zeker ook veel beter zit dan de bank en de eetkamer stoel. Mag ook wel, de goedkoopste Isri stoel kost tegen de 1000 ex Savas/BE saeting vanaf een 1500 ex en die van de camper zit daar niet veel onder. Uit onderzoek van stoelfabrikanten en OV bedrijven bleek jaren geleden trouwens dat de actieve zitters sneller reageerde en minder schade reden dan de zogenoemde stoelhangers (achterover en verder van het stuur af zitten). Zitten er zijn hele boekwerken over geschreven, wetenschappers op gepromoveerd en nog steeds klagen mensen over de stoel en het zitten. Komt omdat een standaard stoel altijd een compromis is. Bij een echt slechte rug is er maar een oplossing "de stoel op maat" kost wat maar dan heb je meestal geen maar zeker minder rugpijn.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Globecar Campscout en rugpijn ...



Bericht door Zadowolony »

Hier nog zo n rugklant. Heb een opblaasbare lendensteun Afbeelding
Ondanks de prima stoelen gaan mijn spieren protesteren, lendensteun op gewenste dikte pompen is een goede ondersteuning. Verder elk uur uit de auto ( wij schieten dus nooit op).
Ook heb ik een massagekussen van medisana bij mij om de spieren los te maken omdat ik op vakantie niet elke week naar de fysio kan ( kan ook op 12 volt)
Nugget1
Berichten: 491
Lid geworden op: vr 29 jun 2012, 15:27

Re: Globecar Campscout en rugpijn ...



Bericht door Nugget1 »

zeker aan te bevelen:Obus lendesteun. We gebruiken hem zowel thuis als in de camper. Voorkomt inzakken van je rug. Niet goedkoop, maar wel goed.
Plaats reactie