DAB+ en ontvangst

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: DAB+ en ontvangst



Bericht door Hoofdnoorman »

Het scheelt dat ik de radio in de camper niet gebruik, er ligt er eentje onder de motorkap. Veel mooier geluid.
En Noorwegen, tsja, daar hadden wij al in 1999 DAB. Nederland loopt dus bijna 25 jaar achter.

Maar wat zullen de radiopiraten blij zijn als de FM band leeg komt. Ruimte :-B
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8649
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: DAB+ en ontvangst



Bericht door seth_space »

Wat overigens vast niet zo fijn was dan voor de Noren die voorop liepen. Want sinds pakweg 2017 zit Noorwegen op de DAB+ en is je oude DAB radio niet zinvol meer.
Nadeel van te ver voorop lopen..
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
PE1OPQ Theo
Berichten: 4573
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: DAB+ en ontvangst



Bericht door PE1OPQ Theo »

Was geen probleem, was in Nederland ook zo.
DAB was uitgezet en DAB+ er voor in de plaats.
Dat is dan het voordeel van onbekend zijn. :D
Theoretisch zou DAB+ superieur moeten zijn tov elk andere analoog systeem.
Helaas is dit niet zo, en wel om de reden zo als hier al is aangegeven.
De compressie welke is toegepast om maar zo veel mogelijk Talpa crap en consorten onder te kunnen brengen.
Ook de idiote kontruktie welke is bedacht om lokale commerciële zenders samen te laten gaan met de PO.
Als dit zo blijft, en ik ben bang dat dit zo is, dan gaan we terug in de tijd met kwaliteit van het geluid.
Tis nog net geen AM geluid maar veel scheelt er niet meer aan.
HiFi was het al niet meer en via DAB+ zeker niet.

Theo
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: DAB+ en ontvangst



Bericht door Zwerfsteen »

Waarschijnlijk mankeer ik iets aan mijn oren want ik vind dat dab+ best, zowel thuis als in NL in de camper, goed klinken.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8649
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: DAB+ en ontvangst



Bericht door seth_space »

Als iemand het verschil tusen dab+ en FM niet hoort is een bezoekje hier een goed idee:
https://www.beterhoren.nl/

DAB+ is stukken beter en dat kun je met een blinde test controleren
Of een beter apparaat kopen.
Laatst gewijzigd door seth_space op ma 09 dec 2019, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: DAB+ en ontvangst



Bericht door Zwerfsteen »

Haha, ik zat er al op te wachten. :D
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: DAB+ en ontvangst



Bericht door dieseltje+ »

Zal ook een vorm van beleven zijn.
Als ik een nummer hoor via DAB en dat zelfde nummer via de lp speler....mis ik bij DAB het warme en voller (ja is al eerder genoemd) geluid. Zoals voor mij muziek bedoelt is. (beleven)
Dus niet de digitale perfectie.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
Satzat
Berichten: 1898
Lid geworden op: di 02 okt 2012, 20:53
Locatie: Gemeente Loon op Zand
Contacteer:

Re: DAB+ en ontvangst



Bericht door Satzat »

Ik heb een portable DAB+ radio in de camper, die we vaak gebruiken onderweg. In verschillende landen waar we komen even opnieuw stations zoeken en een keur van radiozenders worden geladen. Altijd zit er wel een zender bij met onze muziekkeuze (60’s – 70’s – 80’s). In NRW is dit meestal WDR4.

De kwaliteit wat uit het speakertje van deze radio komt is uitstekend. Ik ben er tevreden mee. :thumbup:
Mario & Anita
Onze reisverslagen op: Maranita.nl

Wij waren met de camper in: België - Denemarken - Duitsland - Engeland - Frankrijk - Italië - Luxemburg - Marokko - Nederland - Noorwegen - Oostenrijk - Polen - Republiek San Marino - Schotland - Slowakije - Spanje - Tsjechië - Zweden

PA3BAI is definitief QRT
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8649
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: DAB+ en ontvangst



Bericht door seth_space »

Een LP speler ( bedoel je nu een echte ouderwetse langspeelplaat???) is ook veel beter dan FM en DAB+
Dat is ook niet de vergelijking.
Men beweerde dat FM beter zou zijn dan DAB+
DAB+ is gewoonweg beter, heeft aanzienlijk meer hoge tonen en compressie zegt weinig als je ziet dat 99,9% van de mensen het verschil tussen een niet gecomprimeerde FLAC file en een 128kbps MP3 niet horen. Laat staan en MP3 van 320kbps. Die laatste is nog geen 10% van de FLAC file.
Compressie zegt dus weinig als je niet weet in welke relatie je het ziet.

Probleem zit hem vooral in de keuzes die sommige stations maken uit allerlei achteliggende motieven, waardoor de kwaliteit onder de maat kan liggen.
Voorbeeld: https://www.totaaltv.nl/nieuws/simone-fm/

Laten we het erop houden dat een goede DAB+ zender veel beter is dan een goede FM zender.
Het zal dus ook liggen aan welke zenders je vaak beluistert om te kunnen vergelijken.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: DAB+ en ontvangst



Bericht door TestCase »

Een goede DAB+ zender kan zeker beter zijn dan FM. Met een portable heb je sowieso een belabberd geluid met o.a. die kleine speakertjes. Helaas kiezen veel stations voor de goedkope oplossing met hoge AAC compressie bij DAB+ en daaraan navenante kwaliteit. De keuze is aan het station, DAB stuurt de compressiefactor mee met het signaal.
Verder laat ik iedereen blij zijn met DAB (+).


//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
PE1OPQ Theo
Berichten: 4573
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: DAB+ en ontvangst



Bericht door PE1OPQ Theo »

Ik zeg maar zo, wees blij dat je het verschil niet hoort.
Verders moet een ieder zelf weten of het wat voor hem of haar is.
Ik zeg dat het jammer is dat het zo verschrikkelijk gecomprimeerd is, voor muziek is DAB+ in Nederland zeker niet geschikt.
De PO doet het iets beter met als goede voorbeeld radio 4.

Theo
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8649
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: DAB+ en ontvangst



Bericht door seth_space »

De compressie blijft maar aangehaald worden. Even ter illustratie dan maar
Bij de oorspronkelijke DAB standaard wordt voor de audiocompressie gebruik gemaakt van MPEG 1 Layer 2 (MP2, de voorloper van MP3). De gebruikte bitsnelheid voor DAB is daarbij doorgaans 128, 160 of 192 kbit/s. MP2 Audio op 128 kbit/s geeft een hoorbaar kwaliteitsverlies ten opzichte van analoge FM radio.

Bij DAB+ is de compressie aanmerkelijk verbeterd door gebruik te maken van MPEG 4 Advanced Audio Coding versie 2 (HE-AACv2 beter bekend onder de naam AAC+ ). Bij DAB+ wordt meestal gebruik gemaakt van 48 kbit/s voor spraak, en 64 of 96 kbit/s voor muziek.
AAC compressie is een prima oplossing en zeer hifi waardig, mits voldoende kbits beschikbaar.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
gerard1955
Berichten: 529
Lid geworden op: di 17 jun 2008, 17:08
Locatie: Rijen (gilze-rijen)

Re: DAB+ en ontvangst



Bericht door gerard1955 »

Als Topicstarter heb ik voldoende antwoorden op mijn vraag. dank voor jullie input. Er was voldoende leesvoer x:D
ik stap er voor nu uit.

Groet gerard
Ervaring is als een lamp op je rug; Het verlicht slechts de weg achter je!
Plaats reactie